"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Jeg er med på det med osmosevandet. Men vil mit salt indhold ikke falde ved vandskift så??
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af Bobbe88 »

barethomas skrev:Jeg er med på det med osmosevandet. Men vil mit salt indhold ikke falde ved vandskift så??
Ikke hvis det nye vand du tilsætter er opblandet med salt ;)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Aaaarh på den måde. Det gir selvfølgelig mening:)
Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Hvordan forsvinder de grønne alger igen? "Visner" de bare og skrumper ind, eller hvordan. Nu har min tank kørt næsten en måned med vildt lange grønne alger. Vel omkring en 20 cm lange tråde:)
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test

Indlæg af Carsten »

Når der ikke er mere næring de kan optage, så visner der ned.
Men du kan forcere processen noget ved at høste de lange grønne alger.
For når algerne dør frigiver de næring som andre kan bruge til at vokse på.
Når du høster dem, så fjerner du næringen fra kredsløbet.
Algerne plejer ikke at sidde så godt fast.
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Ok, det vil jeg så gøre. "Klipper" dem lidt til, de langhårede alger... Jeg sad og kiggede på min tank. Som jeg gøre ret tit og kunne se at overflade vandet er lidt filmet og det flyder med små stykker "et-eller-andet". Jeg har givet mine ting en ekstrem makeover og renset filtre og skummer osv. Er det meget normalt med flyder ting generalt eller under indkøringsfasen?? Alt ser ud til at køre som det skal
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af Bobbe88 »

Så skal du rette på din cirkulation, så de områder hvor der danner sig film på overfladen ryger i overløbet :)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Jeg har et Reef Max lukket system. Hvor vandet først kommer ned igennem et mekanisk filter videre til et biologisk filter og så videre gennem skummer for at komme til filtersokker og ud i baljen igen. Så jeg tænker at mit overløb er der hvor det starter med at komme ned i det mekaniske filter?? Jeg har også lidt issues med min skummer. Jeg synes egentlig ikke den skummer ret meget? Selv om jeg skruer helt op for luft tilførslen så ændrer det ikke rigtig noget. Der er lidt luft bobler nede i skummer røret, og det er det. Ved ikke om det er normalt i forhold til jeg ikke har andet end grønne alger lige nu??
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

Grønne alger er tegn på at der er næring tilstede. Så din skummer burde være i gang med at lave pænt skum. Så det lyder som om det af den ene eller anden grund ikke kører optimalt. Kan du tage nogle billeder af det skum/bobler den laver?

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af PoulD »

Jeg aner ikke hvordan sådan et reef max ser ud, men du skal på en eller anden måde tilse, at det er overfladevandet, og kun overfladevandet, der ryger i overløbet (der skal være en forskel imellem vandhøjden i selve akvariet og på den anden side af overløbskammen, således at du skaber et lille vandfald).

Møget samler sig i overfladen og derfor er det overfladevandet du skal have over igennem din skummer. Skummeren virker nu engang bedst hvis det beskidte vand kommer igennem den :-)

Tjek også lige at vandhøjden på din skummer er korrekt, og at der pumpes vand igennem den
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Der er også det der lille vandfald du beskriver. og jeg kan se at det kun er overflade vandet der ryger ned. I mit plug and play falder vandet så ned igennem diverse filtre. Først mekanisk og så biologisk. Og så igennem skummeren. For omkring en uges tid siden kom der også snask i skummer koppen, og når jeg justerede luft ventilen så kom der også mere og mere i koppen afhængigt af hvor meget jeg åbnede for luften. Men nu er det som om der er de samme bobler, ligemeget hvor meget jeg justerer. Jeg har haft hele skummer delen oppe og rengjort den, men resultatet er stadig det samme. Jeg kan dog se at skummet er lidt mere efter jeg justerede cirkulations pumpen. Og kigger på overflade vandet, så er det betydeligt renere. Jeg tror bare der er et eller andet med luften, som ikke fungerer optimalt, og kan ikke se hvordan det skal løses. Og hvordan ser jeg om skummeren har korrekt vandhøjde? Når jeg hiver skummer delen op, er den fyldt med vand. Den suger jo vand ind i bunden, lige efter vandet er kommet igennem bio filter. Så der er jo konstant vand i. Og den er lukket, så jeg kan ikke se ind i den.. Nogen steder på nettet, foreslås det er skifte skummeren, da den integrede ikke er specielt god. Hvordan faen gør jeg det? Nogen som har erfaring omkring det?? Så en evt udskiftning stadig er som integreret, bare bedre??
Kenneth jeg har forsøgt mig med billeder, men er nok den eneste i verden uden en smart telefon. Så pga manglende blitz, så kan man simpelthen ikke se noget på billederne
Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Jeg har fundet fejlen. Der var for lidt "vandfald" i kammeret. Så efter at have fået vandstanden til falde, er skummeren begyndt at arbejde mere. Synes dog stadig luft ventilen virker underligt. Første gang jeg justerede på den, kunne jeg få det hele til at sprøjte ud i skummer koppen, og kunne derfor finde den passende justering. Men nu er det lige meget om jeg skruer luft skruen helt af, så bliver det ikke rigtig voldsomt. Men altså den skummer vist ok, så håber jeg enten finder fejlen eller ikke behøver at skulle bruge mere luft end det der kommer nu..
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test

Indlæg af Carsten »

barethomas skrev:Jeg har fundet fejlen. Der var for lidt "vandfald" i kammeret. Så efter at have fået vandstanden til falde, er skummeren begyndt at arbejde mere. Synes dog stadig luft ventilen virker underligt. Første gang jeg justerede på den, kunne jeg få det hele til at sprøjte ud i skummer koppen, og kunne derfor finde den passende justering. Men nu er det lige meget om jeg skruer luft skruen helt af, så bliver det ikke rigtig voldsomt. Men altså den skummer vist ok, så håber jeg enten finder fejlen eller ikke behøver at skulle bruge mere luft end det der kommer nu..
Det er helt almindeligt/normalt at en skummer i starten koger over.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

På min gamle aquamedic skummer sad luftslangen direkte på en studs på skummerpumpen. Den havde det med at kalke til stille og roligt, så luftventilen til sidste mistede sin effekt. Kan det være noget lignende hos dig?

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Det kunne sagtens tyde på det. Jeg har haft hele skummer delen oppe, og kan udemærket se slangen, men kan ikke afmontere den. Så er i tvivl om hvordan jeg får renset den. Den anden ende af slangen kan jeg ikke komme til. Da det er begrænset hvor meget jeg kan skille ad. Lidt dumt lavet...
Thomas Nielsen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af PoulD »

barethomas skrev:Det kunne sagtens tyde på det. Jeg har haft hele skummer delen oppe, og kan udemærket se slangen, men kan ikke afmontere den. Så er i tvivl om hvordan jeg får renset den. Den anden ende af slangen kan jeg ikke komme til. Da det er begrænset hvor meget jeg kan skille ad. Lidt dumt lavet...

Du kan jo f.eks. en gang hver anden uge eller så, sprøjte et par sprøjetfulde osmosevand (eller destilleret vand) i slangen, medens skummeren kører. Helt rent vand er pænt aggresivt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Test

Indlæg af amddurin »

Mht. Koralvogteren, så har jeg hørt at de kan tage rejer, så det er endnu en god grund til ikke at have koralvogter hvis man gerne vil have rejer...

:beer:

PS: Når folk nævner vandskifte med osmosevand, mener de MED salt i... - og når du skal efterfylde det fordampede vand er det UDEN salt i osmosevandet, da saltet generalt ikke fordamper...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Den med vandet er jeg med på. Og mht rjen, så er det en dannebrogsreje jeg har tankerne på. Kan den også snuppe den?? Men jeg er gået væk fra koral vogteren. Lige nu har jeg det sådan at jeg vil få mig rejer og søstjerner. Et par koraller og to klovnfisk. Og så bare lade det være i et stykke tid.. Hvordan lyder det??
Hvor længe kan man sige der er no3 og de lange grønne alger? De gir den i hvert fald gas
Vedhæftede filer
Billede0616.jpg
Thomas Nielsen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Test

Indlæg af amddurin »

Det lyder meget godt, bare tag de alger op der er nemme at få fat på...

Jeg har haft for meget NO3 i over 1 år, men jeg kom osse fisk i allerede efter 4 uger...
Vent til det grønne er væk og NO3 er 0 eller tæt på 0...

Regner med at koralvogter tager alle størrelser rejer, men er ikke sikker...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Mine værdier er alle iorden undtaget mg. Den ligger på 1100. Jeg suplerer nu med Reef foundation, og fik at vide at jeg skal fylde 1 ml i om dagen. Kan det være rigtigt? Det tar jo lang tid så at hæve? Eller kommer det bare pludselig når jeg suplerer småt af gangen? Nogen som har erfaring med dette??
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test

Indlæg af Carsten »

Hvis du ikke har nogle fisk eller koraller i akvariet, så kan du da bare hælde i. Hvormeget hæver 1 ml mg indholdet?
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

I følge flasken, så 1 ppm per ml.. Jeg fik bare at vide at jeg skulle dosere meget langsomt for pludselig ville den stige. En ketchup effekt sagde sælgeren. Jeg har kun en skiveanemone og nogle eremit krebs i indtil videre..
Nu har jeg fyldt 100ml i. Så tager jeg en test senere... :be:
Thomas Nielsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test

Indlæg af Carsten »

barethomas skrev:I følge flasken, så 1 ppm per ml.. Jeg fik bare at vide at jeg skulle dosere meget langsomt for pludselig ville den stige. En ketchup effekt sagde sælgeren. Jeg har kun en skiveanemone og nogle eremit krebs i indtil videre..
Nu har jeg fyldt 100ml i. Så tager jeg en test senere... :be:
100 ml er måske lige lovligt meget på engang. Jeg ville nok have valgt 50 ml og så se hvad effekt det gav.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Test

Indlæg af amddurin »

Den 1ppm pr/ml er vel osse ud fra 100L vand eller ?
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Jeg kan godt se at det kunne ha været alt for meget. Jeg er landet forholdsvis ok 1320 ppm. Så slap heldigt fra den mængde jeg hældte i...
Så nu lyder værdierne:
Ca 480
Kh 9,1
Mg 1320
No2 0
No3 0
Salinity1.022.
Er jeg så ikke klar til koraller og fisk? Eller skal det stå lidt med de rette værdier.
Har indtil videre en snegl og 3 eremit krebs og en lille skive anemone
Og ja, det er ud fra 100L vand :)
Thomas Nielsen
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Test

Indlæg af hellfish »

Nej du er ikke klar.. Salten skal op på 1.026
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Test

Indlæg af JaizEdelmann »

Grunden til alle dine værdier var/er så lave er sikkert fordi din salinity er så lav, husk altid og ram den salinity der står på pakken af det salt du bruger, så har dit vand de optimale værdier.

Ikke sagt man ikke skal efterdosere med KH, CA og MG, men det skulle gerne ligge ret tæt på perfekte værdier uden du tilfører tilsætnings elementer, når der ikke er noget i tanken til at forbruge de forskellige elementer.

Og det der med modnet vand, glemt alt om det, det kan lige så godt være fyldt med næring og alt muligt andet skidt, lav frisk lækkert saltvands på osmosevand, så du sikker på det bare spiller
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Nu skal jeg så ha løftet mit salt niveau. Og jeg tænker det gøres med et vandskift hvor jeg skifter 10-15%... Skal jeg så lave noget vand hvor saltindholdet er lidt højere? Så jeg kan komme op på 1.026... Eller skal jeg dosere vand direkte i baljen? Nu hvor jeg ikke har noget i endnu??
Thomas Nielsen
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Test

Indlæg af hellfish »

Hvis der ikke er noget i endnu hælder du bare en omgang salt i vandet.. Indtil det passer selvfølgelig :)
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Jeg er næsten på 1,026 nu. Jeg har taget det stille og roligt med saltet... Jeg har bare lige et andet spørgsmål. Alle mine andre værdier er iorden og No2 og No3 er på nul, og allifevel er der ved at brede sig et grønt algetæppe ud over noget af tanken... Hvordan og hvorledes med det? Når nu der ikke er noget udslag i testene? Gode alger måske?? Kan der være det? Det er ikke alger som da det blev kørt ind, det er mere som et tæppe over stenene..
Thomas Nielsen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"