"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Hej folkens. Tjekkede mine værdier 2 gange i dag for at være sikker. Hvad er en god løsning?
Synes mit magnesium svinger sindsygt. Havde en på 1200, så 1250 og derefter tilsatte jeg en blanding af mine salte ud fra en udregning på aquafair. Blanede det med 5L osmosevand, og har kun tilsat 2L og mangler så 3 som jeg har valgt at doppe.
Kører med 200ml rowaphos i et filter så fosfaten er derfor 0.

Mg= 1560
Kh= 6,4
Ca= 470
No3= 3
Fosfat= 0
Nitrit= 0
Salt= 1,025
Temp= 25 grader.
Indhold er 5-6 frags stenkoraller, plus få bløde.
Levende:
1. Percnon gibbesi
3. turbo snegle
2. Eremitkrebs (Små)
2: Eremitkrebs (store)
1: Gul kirurg.
1: Acanthurus leucosternon
1: Acanthurus pyroferus
1: Paracanthurus hepatus
1: Acanthurus Japonicus


Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Benny »

Hejsa, har du tilsat 2 liter balling magnesium på en gang ? :dizzy: :dizzy: :dizzy:

Jeg syntes du skal vente lidt med vsv mm. til dine værdier er mere stabile.........er din no3 = 3 ppm og ikke 0,3 ppm, for hvis den er 3 ppm, ville jeg nok lave nogle vandskift f.eks. 2 stk 15-20% med nogle dage 3-4 imellem, og så se hvad værdierne siger, på det tidspunkt, og slappe lidt af med fodringen.
Din KH skal du også se at få rettet op på, men langsomt......ikke noget med at banke den op på 2 dage.


Hilsen
Benny
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Nej jeg har tilsat 2 liter over 2 dage og 500ml ad gangen. Min nitrat er på 3 og desværre ikke 0.3. Jeg fodre slet ikke da de har levet af alger de sidste 4 dage. Hvordan hæver jeg min kh? Har ikke kh buffer så en opskrift på et produkt man kan købe i et supermarked ville være fint.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af pederrevnørd »

Nitrat på 3 er helt fint. Ingen problemer.... Men hold øje med den ikke stiger.

Du hælder alt for meget i for hurtigt... Stabilitet er nøgleordet.

Hæv kh, stille og roligt, og køb det rigtige. Sådanne ting skal man have inden stenkoraller og acanthurus.

Dit balje er smuk som opstart, men for at den skal fortsætte med at være til glæde for dig og beboerne, så skal du udvise tålmodighed.

Du bør ikke kaste dig ud i hverken vsv, vodka eller pellets.

Vandskifte er en god løsning, som en fast rutine:-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Der kommer ikke mere i før der er styr på sagerne. Hvor og hvad?mærke kh buffer skal jeg bestille? Starter vandskift fra i morgen af. Skifter 20 liter 2 gange i ugen. Det er ca 25 procent af den den totale vandmængde på en måned.


jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Hov. Mente ti liter to gange i ugen hvilket giver 80 liter i måneden som så er 25 procent.


Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af bio »

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil skifte så meget vand. Jeg synes ikke du skal skifte mere end 10 % pr uge og så tage det stille og roligt. Har du målt din fosfat værdi? Du skriver bare at du bruger Rowaphos og derfor er den nul, men det er slet ikke en selvfølge at den er nul bare fordi du køre med Rowaphos. Når det er sagt, så synes jeg ikke dine værdier er alarmerende, er der nogen speciel grund til du mener der skulle være problemer?


Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

hej Lasse. Jeg har målt min fosfat og den siger 0. Tog det som en selvfølge da jeg kører med rowa men det skal jeg åbenbart ikke. Jeg ville bare gerne have mine værdier som de anbefaler på saltvandswikien. Halvere mit vandskift til ti liter. Alt ser også fint ud i akvariet nu så ingen grund til alarm.


Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af bio »

Hvis alt ser fint ud så synes jeg du skal justere dine værdier ind meget langsomt. Dine koraller kan ikke tåle hurtige skift i vandværdier, det er noget du skal ændre over mange uger.


Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Hvilken kh buffer er den bedste?


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Flemming »

Hej Jesper,
Jeg er på ingen måde i tvivl om, at når du får rettet din KH til f.eks. 8, så vil du opleve at både dit magnesium og calcium tal falder. De er afhængige af hinanden, når vi måler. Derfor bør du ikke falde i svime over dit høje magnesium og ca tal. Jeg er næsten sikker på alle tre tal er indenfor spec. når du først har rettet kh tallet. Indstil først KH med Calciumcarbonat, som du kan købe hos næsten alle saltvandsbutikkerne.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Flemming »

jesper kristensen skrev:Nej jeg har tilsat 2 liter over 2 dage og 500ml ad gangen. Min nitrat er på 3 og desværre ikke 0.3. Jeg fodre slet ikke da de har levet af alger de sidste 4 dage. Hvordan hæver jeg min kh? Har ikke kh buffer så en opskrift på et produkt man kan købe i et supermarked ville være fint.
Et nitrat tal på 3 ppm er da ganske glimrende! Hvad får jer til at gå i panik over det og foreslå voldsomme vandskift?
Jeg tror faktisk et tal på 3 er det helt optimale og (måske endda) bedre end 0.
Så jeg ville bare være glad over dette.


Hilsen
Flemming
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Flemming skrev:Hej Jesper,
Jeg er på ingen måde i tvivl om, at når du får rettet din KH til f.eks. 8, så vil du opleve at både dit magnesium og calcium tal falder. De er afhængige af hinanden, når vi måler. Derfor bør du ikke falde i svime over dit høje magnesium og ca tal. Jeg er næsten sikker på alle tre tal er indenfor spec. når du først har rettet kh tallet. Indstil først KH med Calciumcarbonat, som du kan købe hos næsten alle saltvandsbutikkerne.
Har googlet lidt efter Calciumcarbonat men kan intet finde.


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Flemming »

nej selvfølgelig undskyld - der gik det sgu lidt for stærkt for mig. Du skal tilføre Natriumhydrogencarbonat.
http://www.deepoceanshop.dk/ballingmetoden her kan det ihvertfald købes.


Hilsen
Flemming
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg har kigget lidt på udenlandske sider og det viser sig at rowaphos sænker din kh helt vildt. Jeg bruger som betegnet rowa og det passer meget godt med at det jeg skiftede det for 4 dage siden med noget nyt og nu er kh'en faldet. Synderen er derfor rowaen så den ryger ud af sumpen nu. Bruger metoden med bagt natron, Har fundet denne udregner.

http://reef.diesyst.com/cf/alkalinitycf.html

Er det ikke bare at bage den mængde den finder ud af der skal bruges og så tilsætte det over flere dage, og er natron ikke baking soda?


Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Benny »

Jeg syntes ikke at et nitrat tal på 3 ppm, er så godt, derfor mit råd om at lave et par vandskift, for at se, om det kunne blive lidt lavere, jeg syntes at Nitrat < 1.0 ppm er langt bedre, men der er min smag :)

Hvis det er KH du vil have op, så er det Natriumhydrogenkarbonat (NaHCO3) og måske Natriumcarbonat. (Na2CO3) du skal bruge, hvis du vil buffer PHen, og ikke Calciumcarbonat.


Hilsen
Benny
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Kan man ikke få den op med natron Benny? Er ret sikker på mintrowa er skyld i den er faldet. Vandskifte finder sted i morgen.


Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Benny »

Jo det kan du godt, men jeg forstår ikke hvorfor alle er så forelsket i natron :) køb noget kalcineret soda det er Natriumcarbonat (Na2CO3) og det hæver KH, men også PH værdien, så hold øje med din PH, ellers skal du købe Natriumhydrogenkarbonat (NaHCO3)

Glem alt om natron, ovne og varme, det er spild af strøm og tid :)

kalcineret soda kan købes i matas, men køb det et "ordentligt sted" saltvandsbutik


Hilsen
Benny
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Benny »

En ide til hvordan KH (Balling) kan blandes :

Beholder nr. 2 (KH og PH buffer.)
De nedenstående 2 mineralsalte opløses i osmosevand til præcist 8 liter væske.

2a: Natriumhydrogenkarbonat. (NaHCO3) 575 gram.
• Stoffet hæver KH værdien men sænker PH værdien.
• Dansk navn: Natron, natriumbicarbonat, tvekulsurt natron.(Anvendes som bestanddel af bagepulver)
• Engelsk navn: Sodium bicarbonate or sodium hydrogen carbonate, also known as baking soda, bread soda, or bicarbonate of soda

NY!! 2b: Natriumcarbonat. (Na2CO3) 96 gram. (Tilsættes for at hæve PH værdien)
• Stoffet hæver KH og PH værdien.
• Dansk navn: Natriumkarbonat, soda, sodaaske. (Natriumcarbonat er natriums salt med carbonsyre).
• Engelsk navn: Sodium carbonate (also known as washing soda or soda ash)

(Jeg bruger kun Natriumhydrogenkarbonat, i en højere koncentration)


Hilsen
Benny
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

jeg bestiller Noget natriumhydrogencarbonat via deepocean i morgen plus testsæt til ph. Tak for de pæne svar. Det er sku dejligt med en ordentlig tone herinde.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af nielsk »

Ud fra mine erfaringer betyder store udsving i mg intet for korallerne. Kh som der også skrives skal ændres langsomt for at dine SPs ikke smider huden.
Jeg smed 15 kg rent Balling mg i min sump over 3 dage for nogle uger siden og booster jævnligt på den måde.


SPS : Stability provides succes
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

nielsk skrev:Ud fra mine erfaringer betyder store udsving i mg intet for korallerne. Kh som der også skrives skal ændres langsomt for at dine SPs ikke smider huden.
Jeg smed 15 kg rent Balling mg i min sump over 3 dage for nogle uger siden og booster jævnligt på den måde.
Men mit mg er ret højt så det vil jeg helst ikke. Finder et passende kh buffer. Tænker lidt salifert da der er en præsis udregning til produktet her http://reef.diesyst.com/cf/alkalinitycf.html


Jesper ØH
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af Jesper ØH »

Nu har jeg læst dine tråde jesper kristensen. Virkelig fint akvarie du har fået lavet der :GO men jeg vil foreslå dig du tager lidt timer i vandkemi før du smider mere i baljen. Jeg kan se de tunge drenge danser omkring dig :beer: så det skal du nok få lært :K


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af nielsk »

jesper kristensen skrev:
nielsk skrev:Ud fra mine erfaringer betyder store udsving i mg intet for korallerne. Kh som der også skrives skal ændres langsomt for at dine SPs ikke smider huden.
Jeg smed 15 kg rent Balling mg i min sump over 3 dage for nogle uger siden og booster jævnligt på den måde.
Men mit mg er ret højt så det vil jeg helst ikke. Finder et passende kh buffer. Tænker lidt salifert da der er en præsis udregning til produktet her http://reef.diesyst.com/cf/alkalinitycf.html
Det var nu også bare ment som en venlig bemærkning i forhold til det første indlæg i din tråd - ikke som en opfordring til at smide mere i :happy:


SPS : Stability provides succes
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Tvivler på du har smidt så meget ned i for i så fald har du da en kæmpe balje.
Ville bare gerne man kunne blande 3 forskellige salte og så bruge dem ud fra ens værdier.
Er kh nede så rykker du den op med en slags balandings salt
og det samme med mg og ca.


Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper/aarhus »

jesper kristensen skrev:Tvivler på du har smidt så meget ned i for i så fald har du da en kæmpe balje.
Såmænd ikke så megen grund til tvivl....
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=44970


100 *100 * 50 cm cube
jesper kristensen
Reactions:

Re: Vsv, Nitratfilter med Biopellets eller vandskifte?

Indlæg af jesper kristensen »

Ja ok det har han da vidst.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"