"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nyt "medlem"

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

nyt "medlem"

Indlæg af Dan Binderup »

Hej.
Mit navn er Dan Binderup....... jeg har det sidste stykke tid gået og tænkt en hel del på at starte et saltvandsakvarie op, men mangler lige det sidste "puf" for at tage springet......
jeg har, som de fleste, holdt ferskvandsakvarier i en del år, og har altid set lidt til saltvands-siden, men har altid slået det væk, da jeg mente det var for dyrt (det er det måske også?). jeg har ligeledes holdt krybdyr i en lang årrække, så jeg er dog vant til hobbyer der kræver en del tid samt penge, og er da også villige til at smide en lille sjat efter et fremtidigt saltvandsprojekt (selvfølgelig inden for rimelighedens grænser). men som de fleste ting er det jo nok ikke dyrer, end man gør det til........
nå men jeg må hellere komme tilbage til mine tanker om det nye projekt.
jeg havde tænkt mig at starte småt...... (til trods for alle de læste indlæg om at det ikke kan blive for stort, men man skal jo starte et sted.) noget i retningen af et 120-150l. lyset havde jeg tænkt mig noget i retningen af 4-5 T5 rør (er dette tilstrækkeligt hvis jeg ønsker at holde lidt blødkoraller samt måske en anemone?) med hensyn til fisk er jeg ikke sikker på noget endnu, men er selvfølgelig klar over at størrelsen sætter begrænsninger! hvis nogen har nogle gode begynderråd, vil jeg meget gerne hører...... måske råd om mine specifikke planer?? hvad der evt. vil være en god ting af købe, samt hvad der kan/skal undværes.

ps. en regn af efterfølgende spørgsmål vil helt sikkert komme de næste uger.
(dobbelt ps. hvorfor ser jeg ingen billeder i mange af forumets indlæg?)
Med venlig hilsen
Dan Binderup
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 161
Tilmeldt: fre 9. jun 2006 10:56
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Hej !

Jeg er selv ny med saltvand (1/2 år), og har mange begynder vanskeligheder - men man skal jo lære at kravle før man kan gå - ( på vandet !).

Dog kan jeg nu hurtigt sige at det bliver altid dyrere end man tror, og at det er en god idé at starte med et stort akvarie - tror nu det er en del nemmere jo større og jo mere vand - forøvrigt er det så spændende en verden at det "gamle" akvarie hurtigt vil blive for lille !

Hermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre i et lille akvarie og at et lille akvarie naturligvis sagtens kan blive både flot og spændende !

Men et akvarie - en gang rørgennemføring, en sump og en god skummer - lyset, returpumpe og kraftige circ. pumper, salt og saltmåler, div. vandtest og de levende sten så er du et godt stykke på vej !

Læs nogle bøger, kig på nettet og vær ikke bange for at spørge dig frem herinde - dé kan deres kram og vil gerne give dig hjælp og gode råd !
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

jeg er ikke lige klar over om det kan lade sig gøre at have en anemone, men jeg vil mene du sagtens kan holde blød/læderkoraller under 4 t5 i et 150 l akvarie hvis ellers det er udformet på en fornuftig måde med hensyn til højden. Højden bør nok ikke være over 50 cm, men mener faktisk et standard 160 l akv er 100x40x40 cm lxbxh
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Start med at ligge et budget på den måde kommer det ikk pludslelig bag på dig hvor meget du har brugt...! hvorfor ikk HQI, ellers tror jeg os at du kan havde blød/lædderkoraller måske med undtaglese af nogle stykker :wink: med hensyn til fisk vil jeg sige at klovnfisk er en god/flot begynder fisk der samtidigt er ret hårdtfør
størelsen sys jeg er fin, men self altid iorden hvis du laver det støre :D
hva her du tænkt på med hensyn på skummer, cirkulation, sump ?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Hej.
jeg regner med at lave en sump på omkring 60l. jeg har et par powerheads liggende, så måske et enkelt mere...... jeg skal selvfølgelig have en skummer, men ved endnu ikke hvilken der er bedst.... jeg vil være glad hvis jeg kunne købe udstyret så jeg evt. senere kunne opgradere baljen til måske 400l er det muligt? (minus lys... der skal vel hqi til så store anlæg?).

MVH.
Dan Binderup
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

man kan altid købe udstyr lidt overkill så der er til opgradering, hvor mange l/t er dine powerheads på og hvilket mærke og model er det ?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er en skummer i det Aquamedic Marin 1000 filter
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Med fare for at lyde egoistisk i en tid med stigende individualisme...... hvad med mig? (undskyld Rahbek, men du kunne jo starte en ny tråd..... hvilket vil gøre det nemmere for mig, samt de andre brugere).
hvilke mål vil være idelle til et ca. 150l. saltvandsakvarie?
og med hensyn til udstyr referencer, så skal udstyret være så lydløst som muligt, da det skal stå i stuen....... (kæresten kan jo snart brokke sig over en smule brummen).

mvh.
Dan Binderup
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvad med 60x60x40 = 144L med god dybde og overkommelig højde.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

60x60x40 er self en mulighed og en god en men synes personligt at den måske blir lidt for kvadratisk...! :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Rahbeks spørgsmål delt fra til anden/ny tråd ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Mathias_C skrev:60x60x40 er self en mulighed og en god en men synes personligt at den måske blir lidt for kvadratisk...! :wink:
Ja, men afhængigt af hvordan den placeres i et lokale giver den imellem 120 og 180 cm akvarie kik med 60 cm i dybden :shock:

/Erik
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

ok... jeg vil hører om det er muligt at kører et ca. 200-250l akvarie med 5 T5 rør.. (altså uden HQI, her tænker jeg specielt på elregningen).
Er der nogen der har en ide..(eller endnu bedre et kontret beløb) hvad det koster, om måneden, at kører et 250l.?

mvh.
Dan Binderup
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Dan Binderup skrev:ok... jeg vil hører om det er muligt at kører et ca. 200-250l akvarie med 5 T5 rør.. (altså uden HQI, her tænker jeg specielt på elregningen).
Er der nogen der har en ide..(eller endnu bedre et kontret beløb) hvad det koster, om måneden, at kører et 250l.?

mvh.
Dan Binderup
Du kan i princippet nøjes med to stk. T8 rør, hvis det skulle være. Så er det bare ufatteligt få koraller, du kan holde. Des mere lys du har, des flere koraller kan du have. Du kan derfor sagtens nøjes med 5 T5 rør, men det indskrænker dine muligheder i forhold til at have to stk. 250 W. HQI lamper over. Du sparer intet strøm ved at have T5 fremfor HQI. Lysudbyttet er bestemt ikke større pr. Watt hvad angår T5 i forhold til HQI.

Mit 250 l. koster vel omk. 12.000 om året i drift. - Det kan dog gøres langt billigere.

Prøv evt. at se denne artikel for at få et indblik af hvilke omkostninger, der kommer med sådan et akvarium: http://www.saltvandsakvarium.dk/driftomkostninger.htm
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

ok... jeg vil hører om det er muligt at kører et ca. 200-250l akvarie med 5 T5 rør.. (altså uden HQI, her tænker jeg specielt på elregningen).
Er der nogen der har en ide..(eller endnu bedre et kontret beløb) hvad det koster, om måneden, at kører et 250l.?
Hej jeg kan kun anbefale min 250L mindre bliver for hurtig lille med de muligheder som er med saltvandsakv.

hvis du vælger et 250L med en 150w HQI bruger den jo ikke mere strøm end 3-4 T5 rør. og så er det muligt med de fleste sten koraller de skal bare stå efter Lyset. du kan evt sætte et blå T5 ind sammen med HQIen til at køre før og efter Hqi en tænder.

Hvis du vil spare på strømmen så lad være med at lave en sump, bare pumpen fra sumpen bruger ca 40w 24timer i døgnet, du kan stille skummern i overløbet eller købe en til at hænge på siden, en luft skummer bruger minst strøm.
Der er dog mange andre fordele ved en sump.

Vælge også en tunze eller en mera cirkalations pumpe der er også en del strøm at spare.

Jeg har et 530L uden sump, med 2 x 150HQI og en DIY luftskummer Det kører godt også med sten koraller.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Prøv evt. at se denne artikel for at få et indblik af hvilke omkostninger, der kommer med sådan et akvarium
God artikkel som du har lavet der mads. :TH

Jeg kan lige prøve at sætte mit op

2 x 150 Hqi x 9 timer
1 x 11 w Tunze 6060
1 x 3.5 w Aquabee fødepumpe til skummer.
1 x 35 w luftpumpe til skummern.

1 x 36 w Blå T5 som jeg kun tænder efter lyst
1 x 36 w UV lys som kun kører ved indførelse af nye fisk eller ved sygdom.

Altså en små 4 Kw timer i døgnet

Det er jo ikke ret meget.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lyset bruger noget mere end de opgiver. Balasten bruger noget mere end de 150W.
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Hej.
12000 om året lyder af utrolig meget... nå man tænker på at det"bare" er for 250l.
jeg vil meget gerne videre ud i denne utrolige hobby, men ved ikke helt om jeg kan finde den slags penge i bugettet (jeg bliver desværre nødt til at være realistisk) jeg er dog helt indforstået med at der kan være "massive" udgifter forbundet med opstart, da det selvfølgelig koster at købe diverse udstyr. (under artiklen "driftsomkostninger" står der omvendt osmoseanlæg 1510kr. om året??? holder sådan et anlæg kun et år?) dette indlæg skal ikke ses som et "jeg giver op" indlæg, men jeg synes bare det er vigtigt at få alle ting på plads inden jeg "kaster" mig ud i det..... det er jo levende væsner jeg skal have med at gøre og dermed forpligter man sig jo.

håber på massere af yderelig input.

mvh.
Dan Binderup
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Dan Binderup skrev:Hej.
12000 om året lyder af utrolig meget... nå man tænker på at det"bare" er for 250l.
jeg vil meget gerne videre ud i denne utrolige hobby, men ved ikke helt om jeg kan finde den slags penge i bugettet (jeg bliver desværre nødt til at være realistisk) jeg er dog helt indforstået med at der kan være "massive" udgifter forbundet med opstart, da det selvfølgelig koster at købe diverse udstyr. (under artiklen "driftsomkostninger" står der omvendt osmoseanlæg 1510kr. om året??? holder sådan et anlæg kun et år?) dette indlæg skal ikke ses som et "jeg giver op" indlæg, men jeg synes bare det er vigtigt at få alle ting på plads inden jeg "kaster" mig ud i det..... det er jo levende væsner jeg skal have med at gøre og dermed forpligter man sig jo.

håber på massere af yderelig input.

mvh.
Dan Binderup
Membranen og prefiltrene er som regel slidt efter et år, hvilket vil sige at de skal skiftes. At skifte membran og prefiltre koster over 900 kr. Mange (inkl. mig selv) vælger derfor at købe et helt nyt anlæg en gang om året. Dog er der som sagt muligheder for at gøre det billigere. Du kan købe et anlæg over nettet fra tyskland langt billigere, jeg tog bare udgangspunkt i de danske butikkers priser.

Til gengæld har jeg ikke lagt prisen for udskiftning af silicatfilter medie i mit regnestykke, hvilket også kan blive nødvendigt hvis der er for meget silicat i vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Jeg er som sagt blevet enig med mig selv om at jeg skal have et ca. 250l saltvandsakvarie, er der nogen, som har et godt råd, med hensyn til hvilket mærke det vil være godt at købe. (jeg vil også meget gerne købe brugt)
ligeledes kunne jeg godt bruge råd angående køb af diverse udstyr.
jeg kunne godt tænke mig at kører med wavecontroller, er det muligt (og vil det se godt ud) at kører med sådan en i et 250l?.
jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge 5x T5 rør eller 1x 150w hqi samt et T5 rør?

den forløbige dyreliste ser således ud (hvis nogle af disse dyr ikke er velegnet til mit setup må du/i gerne kommentere)

Euphyllia ancora
Samt diverse andre Euphyllia arter (hvis det kan lade sig gøre
Meget gerne en anemone eller to!
Heliofungia sp (er det en anemone?)
Evt. en solkoral
Sarcophyton elegans (eller anden art)
Catalaphyllia
cocoworm
Fisk:
Amphiprion ocellaris
mandarinfisk
stjerne muræne (Mads du holder den vist)
danebrogsreje

mvh.
Dan Binderup
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Dan Binderup skrev: Euphyllia ancora
Udemærket valg, Euphylia'ere er flotte og de fleste ganske nemme - husk at vælge de mindste i butikken da de folder sig meget ud.
Dan Binderup skrev: Meget gerne en anemone eller to!
Hmm.... Drop anomoner, efter min mening er de for svære at holde liv i, og i et 200L vil de lave for meget ballade
Dan Binderup skrev: Heliofungia sp (er det en anemone?)
Det er en stenkoral - glimrende valg - kunne også bare en en fungia.
Dan Binderup skrev: Evt. en solkoral
Vær opmærksom på, at den skal fodres
Dan Binderup skrev: Sarcophyton elegans (eller anden art)
Klassiker - god starter koral - husk at begynde småt - de kan blive meget store.
Dan Binderup skrev: Catalaphyllia
Hvis du kan få fat i en - ellers en lobophyton
Dan Binderup skrev: cocoworm
De er altid sjove.
Dan Binderup skrev: Fisk:
Amphiprion ocellaris
Selvføgelig - De klarer sig fint uden anemoner.
Dan Binderup skrev: mandarinfisk
Ikke i de første 6-8 måneder - og det kan være svært at få et 200L til at leverere nok mad - du kan evt. vælge en goby i stedet for
Dan Binderup skrev: stjerne muræne (Mads du holder den vist)
Husk at den skal holdes inde - det kræver et meget tætpakket akvarie.
Dan Binderup skrev: danebrogsreje
Også en klassiker

Overvej evt. en kirurgfisk.

/Erik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:
Dan Binderup skrev:
Heliofungia sp (er det en anemone?)
Det er en stenkoral - glimrende valg - kunne også bare en en fungia.
Dan Binderup skrev: Der er flere af de flade sten koraller end Heliofungia og Fungia. De 2 almndeligste ud over de 2 nævnte er Herpolitha og Polyphyllia
Dan Binderup skrev: Catalaphyllia
Hvis du kan få fat i en - ellers en lobophyton
Dan Binderup skrev: Erik
Catalaphylia er flotte, men desværre oftest meget problematiske at holde i længere tid end nogle få måneder. Vævet løsner sig fra skelletet og korallen kan være mange måneder om at dø. Derudover er der lige det fakta at de er helt forbudte at importere.
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Tak for svarene! super forum/folk.

Hougaard, jeg skriver 250l. ikke 200l. ved ikke om det ændre noget.

hvad med teknikken? evt. kommentarer til det lysforslag jeg kom med.

endnu engang mange tak for super vejledning.

mvh.
Dan Binderup
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det ænder ikke meget på at anemoner er nogel underlige tingester. De bestemmer helt selv hvor de vil stå, og er de ikke tilfredse vandrer de rundt, alternativt begår de selvmord ved at kravle ind i en pumpe.
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 460
Tilmeldt: søn 16. jul 2006 19:47
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Hej Carsten
jeg tænkte faktisk mere på mandarinfisken (og jeg er selvfølgelig klar over at akvariet skal kører hlt optimal inden denne fisk skal i).
med hensyn til anemoner er der vel også meget forskel på de enkelte arter (nogle vandre vel mere end andre.... mener da at have hørt fra mere end at enkelte arter kan trives i et 250l. ret mig endelig hvis jeg er helt galt på den!
Men nu da du(de), Carsten, (tilsyneladen) er meget aktiv på dette forum (samt har en del erfaring), kan du måske fortælle mig om mit lys-forslag er helt ud i skoven? (andre er elvfølgelig også mere end velkommen)

mvh.
Dan Binderup
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jo, der er selvfølgelig forskel på de forskellige anemone arter, med hensyn til adfærd. Men der ændrer ikke meget på om de vandrer eller ej.
Hvis de ikke bryder sig om forholdene så går de. Og det som er det undrelige, er at de stå det samme sted, i lang tid, og så pludseligt begiver de sig til at vandre, og desværre sker det oftes når vi ikke er tilstede.
De har en stor forkærlighed for at sidde lige på overløbet, eller forsøger at kravle ind i pumperne. Og hvis det ikke opdages i tide, ender det med en mindre katastrofe.
Men hvilken art, vandrer så mindre end andre?? Aner det ikke!
Men hensyn til mandarinfisk, så er det ikke så meget om akvariet kører optimalt, men om det kan danne foder nok til at en mandarin kan overleve.
Dit lysforslag ser ikke så tosset ud, men jeg ved ikke lige hvilken watt styrke du vil vælge, 39W?? Personligt ville jeg vælge HQI supleret med et blåt rør. Den varmer vist også mindre end T5. Det lavede Mads-fisk nogle prøver på.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

vil os mene at anemoner er til mere besvær en fornøjelser for det meste..! Og HQI vil da klart være at foretrække og da især hvis du vil ha' stenkoraller som Heliofungia sp (ret mig endelig hvis ikk den er så lys krævende som jeg skriver :wink: )
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Mathias_C skrev:vil os mene at anemoner er til mere besvær en fornøjelser for det meste..! Og HQI vil da klart være at foretrække og da især hvis du vil ha' stenkoraller som Heliofungia sp (ret mig endelig hvis ikk den er så lys krævende som jeg skriver :wink: )
Heliofungia er ikke ret lyskrævende. Tentaklerne bliver blot længere jo mindre lys der er, så den kan fange mere foder, og på den måde få energi. Jeg har selv haft den i et 128 l. under 2 stk. 24 W. T5 uden problemer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"