"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Solkoral og Anemone

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Solkoral og Anemone

Indlæg af Gizze »

Hej..
Det er tid til at smide lidt koraler i akvariet :-)

Hvad er jeres erfaring med en solkoral ? http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Tubastraea
Kræver den virkelig at blive fodret direkte med pipette ? Og er den svær at holde ?

Hvilken Anemone vil i anbefale, som klovnfisk "gider" at være i ?


Skal siges at jeg har et Boyu 128l.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af pederrevnørd »

hejsa,

En solkoral er en yderst smuk koral, men jeg kan ikke anbefale den.
Den er svær at holde i liv med mindre man bruger tid på den.

I et så lille akvarie som dit vill jeg vælge at tage den ud af akvariet og håndfodre den i en spand med saltvand, således at du ikke sviner akvariet til. Den er ikke for folk som ikke vil bruge den nødvendige tid på den.

Lidt mysis saft i spanden vil få den til at komme ud med polypperne, og her skal hver enkelt polyp have 1-2 mysis dagligt.

Anemoner ved jeg ikke nok om, her må andre hjælpe til :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 23:20
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af Fyensgade »

Vi havde en solkoral i samme akvarium og hvis man fodrer den, så er den rigtig god til akvariet, da den ikke er afhængig af stor lysstyrke som så mange andre koraller.

Synes også du skal tage den op for at fodre - både for ikke at svine, men også for at rejer og fisk ikke snupper maden.
Vi fodrede den ikke hver dag - måske en-to gange om ugen, men så fik hver polyp også en masse artemia og mysis.. (Det er selvfølgelig bedst med lidt og ofte, hvis man har tid).

Du kan også se på Duncanopsammia; den kan også holdes ved småt lys og foder til hver polyp. Her har vi færre polypper (5) så den kan vi nemt fodre i akvariet.

Af anemoner har vi Entacmaea Quadricolor, men den havde det efter ½ år med de 2x24 watt ikke så godt og begyndte at få mindre tentakler, som tegn på sult. Vi fik mere lys på og fodrer mere og det går nu fint den anden vej. Ved ikke om man kan holde anemonen med det originale lys, men hvis du vil ville jeg fra starten fodre 1-2 gange om ugen med noget rå reje eller lign. - vores opdrættede klovne ventede nogle mdr. før de gik i anemonen.
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af Bingocaller »

Ang klovnen kommer det sørme an på hvad art det er du har :) ikke alle klovne går i alle anemoner :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af Gizze »

Har ikke nogen klovn endnu ;-)

Men et bud på en klovn kunne være nemo klovnen¨.
Men vil virkelig gerne eje en Anemone, så findes der en let anemone, til en anden art klovn, er jeg frisk på at se på det match :-)
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af Gizze »

Hov.. Et tillægs spørgsmål (nu hvor solkoralen er svær at have med at gøre)
Hvad mener i så jeg bør kigge efter som nemme koraler, som kan trives i et boyu 128 ? Gerne koraler med lidt farve :-)
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af Kewin »

Nemo klovnen hedder A. Ocellaris og den går desværre i de sværeste anemoner at holde; Heteractis Magnifica, Stichodactyla gigantea og Stichodactyla mertensii. Disse anemoner bliver også pænt store og vil hurtigt tage meget plads i et Boyu 128l så vidt jeg ved (Er selv helt ny akvarist). Men det kan selvfølgelig lade sig gøre at få dem til at gå i andre anemoner med lidt held kunne jeg forestille mig.

Af koraller skal jeg selv ud og have fat i en Sarcopython når mit akvarie er 100% klart til det da jeg har hørt fra de fleste jeg har snakket med at den skulle være forholdsvis let at holde - og så er den jo også flot! Det er så også en bonus her at klovnfiskene måske kunne finde på at gå i denne :)

PS. Jeg har samme akvarie som dig så er er jo meget sjovt :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af Gizze »

Kewin skrev:Nemo klovnen hedder A. Ocellaris og den går desværre i de sværeste anemoner at holde; Heteractis Magnifica, Stichodactyla gigantea og Stichodactyla mertensii. Disse anemoner bliver også pænt store og vil hurtigt tage meget plads i et Boyu 128l så vidt jeg ved (Er selv helt ny akvarist). Men det kan selvfølgelig lade sig gøre at få dem til at gå i andre anemoner med lidt held kunne jeg forestille mig.

Af koraller skal jeg selv ud og have fat i en Sarcopython når mit akvarie er 100% klart til det da jeg har hørt fra de fleste jeg har snakket med at den skulle være forholdsvis let at holde - og så er den jo også flot! Det er så også en bonus her at klovnfiskene måske kunne finde på at gå i denne :)

PS. Jeg har samme akvarie som dig så er er jo meget sjovt :)
Så må vi lige holde hinanden opdateret, når det bliver anemonetid ;-)
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af martinknorr »

Jeg har haft mine klovne til at gå i sådan en http://dk.reeflex.net/tiere/882_Entacma ... icolor.htm dogbare i grøn. Det var dog perculaklovne, de minder meget om ocelaris med lidt bredere sorte aftegninger.

Du skal dog være opmærksom på at der kan gå mange mdr. før de tager den til sig hvis de overhovedet gør det. Samtidig vandre anemoner og kan finde på at gå i pumper og dermed forurene hele tanken.
Når det nu er sagt så er det et fantastisk dyr at se på, og tror da jeg vil have en igen...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Solkoral og Anemone

Indlæg af ronny.w »

Var jeg dig ville jeg nok vælge nogen læder koraller og skiver til en start.
lad være med at smide sten koraller i dit akvarium på nuværende.

Gør op med dig selv i hvilken retning du vil gå.
Få noget viden som er brugbart.

Efter noget tid og erfaring kommer lysten helt automatisk til at ville have nogen sten koraller.
Chancen for at du brænder dig, har du så bare lige givet meget dårligere odddsssssssssssssssssssss.

Så ved du hvor meget tid du har, samt hvor meget tid du lyster at bruge på et akvarium hveruge / hverdag.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"