"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarium i Vietnam

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Gino skrev:Super FLOT:-)

Kan se du har en Vidunder koral også:-) den ville typisk koste 600-800 kr alene herhkemme bare den koral.

Må man se et billede af teknikken og sumpen? ville være lidt sjovt at se hvad du har fået af udstyr og hvordan han har bygget det op:-)

MVH
Nu fandt jeg vidunderkorallen. 6-800 kr. er da helt vildt. Godt jeg skal bo her et stykke tid endnu, så jeg kan spare sammen til jeg kommer hjem :-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af pederrevnørd »

Albert skrev:
pederrevnørd skrev:Din "blomsterkoral" som du spørger om. Jeg vil mene at det er den i midten af akvariet du mener, og den hedder en Goniopora. En meget smuk stenkoral, og ikke altid lige villig til at vise hvor smuk den kan være. Enkelte er svære at holde. Din ser i øvrigt ganske sund og fin ud :-)
Hej Peder,

Tusind tak for svar på blomsterkorallen også. Du er dælme ret hurtig må jeg sige.. ;-) Hvis du kan genkende nogle af de andre koraller, så må du meget gerne sige til. Jeg kan desværre ikke tage helt tætte billeder lige nu (konen tror jeg arbejder ;-)

Synes det kunne være rigtig sjovt at kende navnene på dem og læse mere om dem.

Tror du egentlig jeg kan putte flere koraller i nu - eller skal jeg vente med det? Sidst jeg talte med min akvariemand sagde han, at han ville komme med de sidste 2 fisk efter noget tid. Jeg kan sagtens vente, men hvis der ikke sker noget ved det, så kunne jeg da godt finde på at kaste en 5-10 flere koraller i :-)
Hej Albert,

En koral mere idag vil være din brune Lobophylia til venstre:-)
Ja, jeg ville komme flere koraller i, men jeg ville vente med fisk. Koraller er med til at skabe balance, hvor fisk fisk gør det modsatte.
Dit system kører, men er slet ikke stabilt endnu, jeg ville vente et par måneder med flere fisk. Men køb koraller nu, og gerne lidt snegle og eremitkrebs af den art som spiser alger.

Der er ingen tvivl om at du får en anderledes start end os andre her i DK, men du vil formentlig få nogen agler, men mit gæt er at du slet ikke ville skulle igennem hele brunalge og grønalgeprocessen.
Lidt alger vil du dog få, og det er en naturlig del af at have saltvand.
Mit råd til dig er at købe Julian Sprung's bog nr 1 og 2 reeftank, hvis du er ok til engelsk, her vil du lære meget :-)

Nu tror jeg at jeg vil sige sov godt til dig :-) klokken er mange hos dig....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Hej Peder,

Super mange tak. Det er jo utroligt det her forum. Nu kender jeg allerede 4 koraller og navne på alle mine 4 fisk :-)

Jeg skal holde jul i Bangkok og vil så finde bøgerne der. Så har jeg lidt læsning til ferien :-)

M.h.t. koraller, så tager jeg nok en tur forbi butikken efter arbejde i morgen og bestiller en spandfuld koraller + nogle krebs og snegle som anbefalet.

Du har helt ret i at klokken er mange her. Jeg må hellere komme i seng. Sov godt, når du/I kommer dertil. Og endnu engang tak for al hjælpen til jer alle.
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Så er der sket lidt nyt herfra. Var nede ved min akvariemand og fik udpeget nogle forskellige nye koraller. De nye koraller har været i et par dage nu og alt ser ud til at fungere fint. Gav 450 kr. for dem alle inkl. levering (+ lidt drikkepenge).

Er ikke længere så nervøs for at det hele skal bryde sammen. Både fisk og koraller ser ud til at trives. Utroligt de kan få det så hurtigt op at køre her. Mine brune alger ser ud til at være på tilbagegang. Nu må vi så se om der kommer grønne alger også.
Vedhæftede filer
nye_koraller.jpg
nye_koraller.jpg (109 KiB) Vist 4018 gange
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af pederrevnørd »

Ser godt ud Albert:-) Korallerne er dog ikke foldet ordentligt ud denne gang. Ved du hvorfor ?
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Jeps, billedet er taget tidligt om morgenen lige efter jeg tændte lyset.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af pederrevnørd »

Perfekt, så skal de nok folde sig ud. Hvorlænge bliver i i Bangkok over julen ?
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

De har alle foldet sig ud og det ser super ud. Jeg tager med familien til Bangkok d. 17 December og derefter videre til Hua Hin d. 21. December og så hjem til Hanoi igen d. 3 Januar.

Skal du også til BKK i December?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af pederrevnørd »

Min kone og min bedste kammerat og jeg tager afsted til Thai den 29. december. Så var blot nysgerrig.
Vi er der desværre ikke samtidig, og i samme område, men ellers ku man altid ha delt en sjus og fået en akvariesnak :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

En skam vi ikke kan mødes der. Sig lige til næste gang du er på de kanter. Jeg er ret tit i BKK. Kunne være hyggelig med en akvariesnak over et par øl :-)
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Nå, men så er der sket lidt nyt her i Vietnam, hvor tingene jo går lidt "frisk" fremad.

I går var jeg en tur nede hos min leverandør Mr. Hung for at se om han havde fået nye fisk/koraller og få bestilt et par små akvarier til mine unger. Vi fik så diskuteret verdenssituationen og fik en dansk/vietnamesisk akvariesnak over en kop grøn te og en cigaret.

Efter noget tid, gik det op for mig at Mr. Hung allerede var klar til at smide de sidste 2 fisk i akvariet, da han mente at de hele så fint ud. Han havde faksisk dagen forinden forsøgt at fange en af de Blue Tangs jeg havde bestilt hos ham, men sagde at det ikke var lykkedes ham at fange den, da den havde et utal af gemmesteder i et af hans akvarier, som er spæk fyldt med levendesten.

Jeg sagde, at jeg synes det gik lidt hurtigt og også at man i DK gjorde det meget anderledes. Mr. Hungs svar var: "In Vietnam very very different" og "You see no problem...all your fisk and koral good - right?". Det kunne jeg jo ligesom ikke modsige, så inden længe var Mr. Hung og jeg igang med noget, der ville få enhver jysk hestehandler til at himle med øjnene.

Mr. Hung foreslog at jeg istedet for den Blue Tang han ikke kunne fange fik en gul Butterfly fisk og så to stk. helt små Blue Tangs i stedet for den anden jeg skulle have haft. Egentlig synes jeg det virkede som en god idé - især fordi jeg synes min Naso fisk er for stor til mit akvarie (tror jeg ender med at retunere den, selv om den dog virker glad og tilfreds) og fordi jeg synes de oprindelige bestilte Blue Tangs virkede alt for store, da jeg så dem igen i butikken. De nye er kun er par cm og har derfor bedre svømmeplads.

Nå, men udover min gule butterfly fisk (som jeg er helt vild med) og de 2 helt små Blue Tangs, så fik Mr. Hung også overtalt mig til at købe et par sorte og hvidstribede små fisk oveni. Et par kostede 150.000 Dong (45 kr.) og han skulle så have 50.000 Dong for at levere det hele. Det ender så med vi får drukket ud og røget færdig - og jeg 2 timer efter har hele 5 nye fisk i akvariet.

Der er nu gået en dag og det hele ser ud til fungere, selvom jeg synes der ihvertfald ikke skal flere fisk i nu. (og nok skal af med min store naso fisk) Mine små Blue Tangs forsvandt i går efter at have svømmet rundt i akvariet nogle timer, men de er i dag igen "på banen" og alle fiskene spiser fint.

Fiskene ser ud til at være blevet ret gode venner. Det eneste er den største af mine nye hvid og sortstribede fisk (ved ikke hvad de hedder), som indimellem er lidt agressiv overfor den anden. De svømmer dog sammen hele tiden, så måske er det fordi en ene lige skal sætte den anden på plads fra tid til anden.

De få brune alger som jeg havde er snart helt væk nu. Jeg har målt vandet hver dag og kan ikke finde noget at sætte en finger på. Alle koraller har det godt og fiskene trives også. Nu må vi så se om det hele holder og om Mr. Hung har ret i at det i Vietnam er "very different".
Vedhæftede filer
3.jpg
3.jpg (133.39 KiB) Vist 3943 gange
2.jpg
2.jpg (90.36 KiB) Vist 3943 gange
1.jpg
1.jpg (108.34 KiB) Vist 3943 gange
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Hougaard »

De sort/hvide fisk kunne være Dascyllus aruanus - Det er nogle hidsige banditter...
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af peder »

Den "gule" en en Forcipiger longirostris bl.a. kendt for at æde koralpolypper!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Du ramte plet, Hougaard. Nå, nu må vi se kan opføre sig ordenligt. Det er primært kun den ene af dem som virker hidsig og det går udover dens partner og ikke de andre fisk. Men nu skal jeg hjem efter arbejde og studere lidt. Hvis den ikke opfører sig ordenligt, så må den tilbage til leverandøren.
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

peder skrev:Den "gule" en en Forcipiger longirostris bl.a. kendt for at æde koralpolypper!!
Hej Peder,

Jeps, min ser dog ikke ud til at spise noget af korallerne. Den "hakker" i stenene og i koral gruset. I morges spiste den fint af fodret jeg gav fiskene.

Håber ikke den begynder at synes det er sjovt at æde korallerne, for jeg synes den er super flot og sjov at se på. Men indtil videre har jeg ikke set den lave unoder. Ellers er den billigt til salg.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af jesper kristensen »

Super flot akvarie. Et hurtigt spørgsmål lyder. Hvor er dit sikkerhedsrør og er det nedløb der er helt til venstre som stikker ud af bagvæggen?
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Hej Jesper,

Sikkerhedsrør er vist ikke noget man bruger her. Så jeg har ikke et. Jeg aner faktisk ikke helt hvad det er.

Jeps, det er nedløbet der stikker ud ovre til venstre. Vandet løber så ned derigennem til sumpen under akvariet og pumpes så ud ovre i den anden side.
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Hougaard skrev:De sort/hvide fisk kunne være Dascyllus aruanus - Det er nogle hidsige banditter...
Nu har jeg så haft tid til at se lidt på mine to sort/hvid stribede fisk. Du har ret det er nogle hidsige banditter. Den ene er helt fredelig, men den anden fiser efter den nogle gange. Sjovt nok lader den de andre fisk være.

Er ved stærkt at overveje at levere den ene tilbage eller er det bedst at tage den rolige ud også? Er bange for at den så måske begynder at jagte de andre. Og hvordan pokker fanger jeg den lige? Den er helt vild hurtig. Nogle gode tricks?

Den store og hidsige jagter ikke hele tiden den anden - kun når den anden kommer for tæt på. Indimellem svømmer de så også roligt sammen. Synes du jeg skal tage den ud eller dem begge?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3994
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Engelquist »

Kan du ikke tage et par billeder mere af din sump og evt beskrive teknikken lidt: skummer, returpumpe, hvor meget vandbevægelse er der i vandet...
Gøres der intet andet for at opretholde stabil ca/kh end at tilsætte lidt fra den flaske du har fået af ham? jeg tænker på om der evt. skulle være en kalkreaktor i din sump?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

engelquist skrev:Kan du ikke tage et par billeder mere af din sump og evt beskrive teknikken lidt: skummer, returpumpe, hvor meget vandbevægelse er der i vandet...
Gøres der intet andet for at opretholde stabil ca/kh end at tilsætte lidt fra den flaske du har fået af ham? jeg tænker på om der evt. skulle være en kalkreaktor i din sump?
Hej,

Har taget billeder og lagt op tidligere af det under akvariet. Prøv at se tidligere indlæg.

Nej, der gøres intet andet end at jeg tilsætter lidt fra den flaske (5 ml.) hver anden dag. (Han siger jeg skal blive ved med det i denne uge og så ellers kun gøre det 2 gange i ugen fremover). Udover det tømmer jeg skummeren (en rigtig kina-model) hver anden dag og hælder vand på fra vandhanen. Vandet her er noget giftigt stads, men jeg får svaret "no problem", når jeg prøver at nævne det til ham. Sumpen er fuldt med koral grus og noget vat, intet andet.

Synes der er fin vandbevægelse i vandet. Korallerne har det alle godt og det samme gælder fiskene.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3994
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Engelquist »

Jeg har studeret billederne af din sump,men vil da gerne se flere detaljer af teknikken... og synes iøvrigt det er en voldsom masse skum der ligger ved nedløbsrøret- skal du fjerne det jævnligt eller kommer mr wong og klarer det for dig..?

Men det er da den omvendte verden dernede... vand direkte fra hanen, ingen indkøringsperiode og det jeg undrer mig er hvordan mr wong har tænkt sig at holde din ca og kh stabil- men når det er sagt må jeg rose displayakvariet med de flotte koraler der ser ud til at stortrives... glæder mig til at følge din goniopora, det er en koral der er meget svær - heroppe ihvertfald...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af pederrevnørd »

Albert skrev:En skam vi ikke kan mødes der. Sig lige til næste gang du er på de kanter. Jeg er ret tit i BKK. Kunne være hyggelig med en akvariesnak over et par øl :-)
jeg sender dig lige mit mobilnr på en PB, og så kan du oz sende dit. Jeg er i Thailand typisk 3 gange årligt. Ku være hygge at mødes.

Endnu engang tillykke med tanken :-) ser godt ud, og sjovt at føle. Jeg vil dog klart anbefale dig at levere de 2 stribe jomfru fisk tilbae.
De er totalt aggressive, og vil efter min mening ødelægge harmonien i dit system.

Til din behagelige info lover DMI minus 10 grader i denne uge i DK :-(
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

engelquist skrev:Jeg har studeret billederne af din sump,men vil da gerne se flere detaljer af teknikken... og synes iøvrigt det er en voldsom masse skum der ligger ved nedløbsrøret- skal du fjerne det jævnligt eller kommer mr wong og klarer det for dig..?

Men det er da den omvendte verden dernede... vand direkte fra hanen, ingen indkøringsperiode og det jeg undrer mig er hvordan mr wong har tænkt sig at holde din ca og kh stabil- men når det er sagt må jeg rose displayakvariet med de flotte koraler der ser ud til at stortrives... glæder mig til at følge din goniopora, det er en koral der er meget svær - heroppe ihvertfald...
Hej Bo,

Det er ikke skum, men vat der er i venstre side. Vattet dækker røret og der er så kastet nogle koral sten over for at holde det på plads :-)

Jeg har heller ikke nogen idé om hvordan Mr. Hung har tænkt sig at holde værdierne stabile. Vedr. vandet, så talte jeg lige med konen og vi blev enige om at hælde alm. flaskevand på fra nu af. Vandet fra hanen her er fyldt med gift og flaskevand må da være bedre end det :-)

Jeg glæder mig også til at se om det hele bliver ved med at trives som det gør nu. Det er jo noget primitivt, men fungerer åbenbart - ihvertfald indtil videre...
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

pederrevnørd skrev:
Albert skrev:En skam vi ikke kan mødes der. Sig lige til næste gang du er på de kanter. Jeg er ret tit i BKK. Kunne være hyggelig med en akvariesnak over et par øl :-)
jeg sender dig lige mit mobilnr på en PB, og så kan du oz sende dit. Jeg er i Thailand typisk 3 gange årligt. Ku være hygge at mødes.

Endnu engang tillykke med tanken :-) ser godt ud, og sjovt at føle. Jeg vil dog klart anbefale dig at levere de 2 stribe jomfru fisk tilbae.
De er totalt aggressive, og vil efter min mening ødelægge harmonien i dit system.

Til din behagelige info lover DMI minus 10 grader i denne uge i DK :-(
Puha, minus 10 grader - lyder ikke godt. Det er vist godt du snart skal på juleferie :-)

Super med telefonnummer, så får du lige mit retur. Giv endelig et kald eller send en mail, når du er i området - så hopper jeg på et fly til BKK.

Ja, jeg tror også det er en god idé at få sendt de to stribede fisk tilbage. Må hellere få min akvariemand til at fange dem, for de er dælme hurtige og jeg har ingen idé om hvordan jeg får dem indfanget uden at vælte alt i akvariet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af pederrevnørd »

Haha, det kan du godt opgive, det kan ikke lade sig gøre uden en fiskefælde :-)

Tror heller ikke din akvarieleverandør kan, men de kan jo nogle tricks på flere områder åbenbart.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Ja, det bliver sjovt at se hvordan de får løst den opgave her...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Bingocaller »

Drop flaskevandet og få dig et godt omvendt osmose anlæg - det burde da kunne klare det! Det er nok ikke billigere med priserne derude - men det er jo altid sjovt med ekstra udstyr :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 14. nov 2010 08:18
13
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Albert »

Bingocaller skrev:Drop flaskevandet og få dig et godt omvendt osmose anlæg - det burde da kunne klare det! Det er nok ikke billigere med priserne derude - men det er jo altid sjovt med ekstra udstyr :)
Jeps, tror ikke jeg kan få osmose anlæg her i Hanoi (bare at skulle forklare hvad det er, vil være en nærmest umulig opgave tror jeg). Vil dog alligevel nævne det for Mr. Hung når han kommer forbi for at fange fisk. Så må vi se hvordan han ser ud i hovedet, når jeg siger at jeg skal bruge et osmose anlæg fordi jeg mener vandet i hanen ikke er godt. Han vil helt sikkert vende det hvide ud af øjnene - og tænke "skøre udlænding" :-)

Regner med at shoppe lidt efter akvarieudstyr mens jeg er i Bangkok. De må helt sikkert have et sted der med et osmose anlæg. Er der andet jeg skal lede efter, mens jeg alligevel er der?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af Bingocaller »

Køb dog et over Ebay :) - eller se om der er en herinde der har et til salg som gider sende det ud til dig mod betaling :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Akvarium i Vietnam

Indlæg af pederrevnørd »

Bangkok har en hel gade med saltvand og udstyr, kan jeg kun råde dig til:-)
det er virkelig en oplevelse
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"