"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Lucca
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 27. dec 2009 21:57
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af Lucca »

Hej allesammen.

Mit første indlæg. Har længe gået med en lille drøm om at starte salvandsakvarie op. Har haft ferskvand de sidste 3 år, 720 liters selskabsakvarie med discus, synes os det er sjovt og nogle skønne fisk, men det saltvand trækker lidt.. Har ikke råd til det lige nu, men der er mange spørgsmål som man gerne vil ha besvaret inden man går igang, så man er så forberedt som mulig og ikke laver alt for mange fejl.. Har altid syntes at kejserfisken pomacanthus imperator, er den smukkeste fisk og mit ønske/mål er at starte saltvand op med den som mit mål. Ved godt det ikke er en begynder fisk, og der vil selvfølgelig os kom andre fisk i inden den, men selvfølgelig nogen som kan gå sammen med den, når jeg synes jeg har erfaring nok til at anskaffe mig en, så derfor vil jeg selvfølgelig gerne vide hva der kan gå sammen med den, jeg vil nedenfor skrive navene på nogle fisk som jeg godt ku tænke mig, hvis de kan gå med kejseren. Udover det vil jeg prøve at lave at akvarie med go svømmeplads og levende sten, ku os godt tænke mig koraller, men kan forstå kejseren kan finde på at æde dem, men er der nogle koraller som den ik går i? Regner med at vil ha et 720liters, 200x60x60, kan godt lide et aflangt akvarie, samme mål som det jeg har nu og med en let stenopsætning. sump med skummer, refugie og osmolator. Ved ik med lys endnu om det ska være t5/hqi eller om LED blir billigere med tiden..

Fisk på ønskeslisten, hvis de kan gå med kejseren, Pomacanthus imperator. (er det bedst kun at ha en voksen el?)
Gul kirurg( zebrasoma flavescens) 2-3 stk.
Chromis viridis ca 8 stk.
gul rejekutling(cryptocentrus cinctus) 2-3 stk
Måske en klovnfisk m anemone.
Hvis det er bedst der er flere store fisk, vil påfuglekejseren kunne gå sammen med imperatoren?

Andet på ønskelisten:
blåbåndet eremitkrebs.
musling.
cylinderrose.
koraller, hvis der er nogen som imperatoren kan lade være i fred..

Det var lige lidt af de spørgsmål jeg har, håber at i kan hjælpe og glæder mig til at se om min plan/ønske kan lade sig gøre, selvom det nok først blir sidst på året, jeg har råd til at komme igang, men det er rart at være godt forberedt..
nissen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: tors 4. feb 2010 23:29
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af nissen »

Nu er det ikke for at spille smart eller noget for jeg har stadig meget at lære.. men 1 gul kirurg og det er det.. med mindre du har et stort stort og mener stort akvarie.. ikke kun 720 ltr.. jeg havde 2 i mit 660 den gik ikke.. og har prøvet to gange gør det ikke mere.. så skal de vist være små dem du skal have i.. men ja stadig kun af erfaring og ikke andet jeg skriver det her.. :)
spdiving
Reactions:

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af spdiving »

Fint valg af fisk men forvent ikke at du kan holde koaller da dine valg af fisk gør at de vil blive neppet i og i sidste ende dø.
Af lys for at kunne holde de fisk kan du bruge hvad som helst da det er valg af koraller der udgør hvilken lys der skal bruges.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af spdiving »

nissen skrev:Nu er det ikke for at spille smart eller noget for jeg har stadig meget at lære.. men 1 gul kirurg og det er det.. med mindre du har et stort stort og mener stort akvarie.. ikke kun 720 ltr.. jeg havde 2 i mit 660 den gik ikke.. og har prøvet to gange gør det ikke mere.. så skal de vist være små dem du skal have i.. men ja stadig kun af erfaring og ikke andet jeg skriver det her.. :)
Der skal mere end 2 stk i på samme tid før de kan gå sammen.

Steen
Lucca
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 27. dec 2009 21:57
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af Lucca »

Hej og tak for de hurtige svar, super at fiskene kan gå sammen, ærgeligt, det ik rigtig kan lade sig gøre med koraller, det er ellers noget af det flotteste ved saltvand, men det er jo ikke nemt at få det hele. Mht til kejseren, er det bedst kun at ha en, eller trives den bedst hvis de er flere, eller er det ligsom med kirurgen? Og Hvad med cylinderrosen, vil den ku lade sig gøre med de fisk?
spdiving
Reactions:

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af spdiving »

Jeg har aldrig selv haft kejser fisk eller andre fisk der ville kunne gå på koraller af den simple grund saltvand er lig med koraller og heller dem frem for fisk.

Men det kræver også mere at holde koraller frem for at have et fiske akvarie.
så i kr og øre må du gøre op med dig selv om hvad du vil starte ud med. personligt startede jeg selv i 1988 med kun at have et fiskeakvarie som kørte fint.
Bare husk på at det sviner at fodre mange fisk og dette ville koraller aldrig syndes om da det også skaber høje vandværdier.

De vigtiske ting er god cirk, meget efektiv skummer, masser af levne sten, godt med lys (hvis du vil have koraller) det er den mest simple opskreft på saltvand.

Steen

Steen
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af troels »

Der er nu mange der har kejsere sammen med koraller, men givet, det er lidt af et sats. Nogle gange er man bare uheldig da det er forskelligt fra fisk til fisk. Med kejsere vil det største problem være LPS. Det er min erfaring at SPS og de fleste blødkoraller får lov at være i fred.

Med hensyn til sværhedsgraden af imperator kejsersen: hvis du starter med et mindre eksemplar i ungform (6/7) er det helt klart det bedste, da det er min erfaring (og general konsensus) at de små unge eksemplarer tilpasser sig meget nemmere til akvarieforhold og er meget mere hårdføre :)

Det er helt klart en fisk som du under normale omstændigheder kun bør have en af.. Det er dog muligt under specielle omstændigheder at sætte to sammen. Her er det særdeles vigtigt at der er stor str. forskel på dem OG at den ene er i ungform og den anden i voksenform. Jeg har selv to i mit akv, sammen med yderligere to kejsere, Pygoplites diacanthus og apolemichthys xanthometopon:


PS: fiskesammensætningen i mit akvarie er et godt eksempel på hvad man IKKE skal gøre før man virkelig ved hvad man gør OG har karantæne + reserve akv + tid til at sætte dem sammen i den rigtige rækkefølge
Lucca
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 27. dec 2009 21:57
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af Lucca »

Tak for svarene. Det ser virkelig os godt ud med koraller, men for mig er det umiddelbart fiskene der står højest, men det ku da være fedt at prøve med et par blødkoraller eller sps når den tid kommer, lige umiddelbart er det vel blødkoraller der er nemmest, hvis jeg har forstået rigtigt, men fedt at høre det at det godt kan lykkes nogle gange. Mht til imperatoren må jeg hellere nøjes med en så, men det er os helt fint. Synes klart den er pænest som voksen og synes jeg har læst flere steder at dem der blir udfarvet i akvarie ik blir så flot som dem der er udfarvet i naturen, men hvis det er bedst at få den fra ungfisk, både mht tilpasning og hårfør, som du skriver, så vil jeg da vælge det, tak for rådet. Fedt akvarie du har, flotte fisk, påfuglekejseren er os godt nok en flot fisk. Karantænetider med saltvandsfisk er det det samme som med ferskvand? Kan man købe nogle bøger om saltvand på dansk? er ik så skrap til engelsk/tysk, ved godt man kan finde meget herinde, men det er nu os rart med en opslagsbog..
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af troels »

Karantæne er lidt af en "religion" - tilsyneladende er det en praksis der er meget lidt udbredt her i DK i forhold til for eksempel i US. Det er dog en "religion" som jeg personligt "tilbeder" minutiøst ;) Efter snart 15 år med saltvand har jeg i lang tid kørt uden karantæne, men efter at have indført det vil jeg ALDRIG undvære det igen.. Det er for langt et emne at diskuttere her, men der kan findes masser om emnet på google.

Danske bøger er det vist lidt tyndt med, men prøv at høre hos en forhandler..
Lucca
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 27. dec 2009 21:57
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af Lucca »

Ok, tak for hjælpen, godt man har sider som denne og google, når der nu ik er så mange bøger :)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af Mikkel E »

Hvis det var mig, så ville jeg droppe kutlingerne, for de koraller kejseren ikke vil gå i, vil formentlig være generet af at kutlingerne smider sand på dem.
Jeg synes det er en skam allerede inden opstart at sætte restriktioner på hvilke koraller man ikke kan holde i akvariet.
Fascinationen af koraller kommer typisk når man står ved forhandleren første gang og skal købe nogle. At man så ikke kan købe de flotteste af dem, vil nok ærgre de fleste.

Det er helt fint at man gør sig nogle tanker i hvilke fisk man gerne vil have, men jeg tror i sidste ende det ender med at man får en anden fiskebesætning end man havde planlagt. Som Steen og er inde på, så er saltvand for de fleste lig med koraller.

Man kan se mange flotte billeder af fisk, men man kan ikke se deres adfærd. Trods deres flotte farver synes jeg at de fleste kejsere er tunge og kedelige at kigge på. Jeg vil til enhver tid foretrække kirurger, det deres adfærd er anderledes. Der findes også ret flotte farvemæssige alternativer af kirurger. Tag f.eks. et kig på Acanthurus lineatus eller Acanthurus sohal , der dog ligger i den svære ende.
Lucca
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 27. dec 2009 21:57
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart af saltvand/ pomacanthus imperator

Indlæg af Lucca »

Ja det er sgu lidt svært, det kan godt være som du siger man ændre mening når først, man står foran korallerne i butikken. Har ik set så mange koraller i virkeligheden, de få butikker jeg har set på saltvand, har de faktisk kun haft fisk, har kun set de koraller jeg har set på billeder herinde, så man får da nok en anden opfattelse, når man ser dem rigtig. Men synes virkelig fiskene fascinerer mig, men ja der kan ske meget inden jeg får købt, det kan være jeg har en anden mening til den tid, selvom imperatoren, nu er mit største ønske.. Men tak for alle svarene, glæder mig til at komme igang, selvom der går lidt tid endnu, men hellerer vente lidt og så få det man gerne vil ha, istedet for bare at fare ud og købe noget, man fortryder om et par måneder.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"