"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart størrelse af saltvandsakvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Alfonso_dk
Reactions:

Opstart størrelse af saltvandsakvarie

Indlæg af Alfonso_dk »

jeg er rimelig ny vandmand, med hjertet hos det hvide guld.

Jeg er blevet en smule skræmt (nu overdriver jeg) for man skal jo have mindst 250 l akvarie, skummer, protein fætter, sump, ozon, omvendt osmo?, nitrat fosfat og en masse andre ting.

MEN hvis man nu var interesseret i at starte BLIDT ud med et par små saltvands fisk fx nemo fisk :) uden levende sten osv,
kan det lade sig gøre... (altså at finde en nemmere løsning uden computere og 4 filtre osv.) ved godt at det ikke er billigt men brugt er jo oxo godt

hvad er det mindste akvarie i vil anbefale mig at starte saltvand på?



altså det ER fysisk muligt, hvis man nu vile udgå dyreplagere (for lidt plads) kunne man så nøjes med at sætte meget lidt fakse sten i.
Eller skal et par klovnefisk have masser af levende sten (som er mere krævende)

Søges nogle med erfaring, pris, sted, levende sten, arter, planter osv (har det på fornemmeren at det ikke et så nemt og praktisk med disse nannoer)

tusind tak på forhånd til dem som svare
hilsen en sprit ny vandmand (eller i hvertil fælde ny på denne side)


Mporange
Reactions:

Indlæg af Mporange »

jamen jeg tror ikke på skrønen om at et saltvandakvarie skal være minimum 250-300 liter.

Der findes tusindvis at mennesker der kører med de såkaldte Nano akvarier, det er saltvandsakvarier under ca 20 gallon = ca 70-80 liter.
og de er med klownfisk, koraller, anemoner, muslinger osv.

kig selv på Nano-Reef.com

se her et eksempel på et flot nano saltvandsakvarie

Billede

Du sparer ikke de store penge ved at vælge et nano-akvarie end et 250 liters, du skal nemlig bruge noget af det samme udstyr.

men hvis du vil starte småt op synes jeg ikke du skal spare på de levende sten, de er hovedfilteret i dit akvarie og så medbringer de en masse spændende dyr.

men glem ozon, nitartfilter til at starte med.
nogen kører endda deres nano uden skummer.

jo mere udstyr, jo flere ting kan der gå galt.

jeg har selv et 70 liters saltvandsakvarie og det trives perfekt, og nej det er ikke svært at holde...

men hensyn til udstyr så køber jeg alt hardware hos akvarieudstyr.dk
fisk, sten og koraller findes mest hos de "private" forhandlere som skonning og aqua-spec i århus. men der findes en forhandlerliste på minireef.dk


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Mporange : lad os da lige få et billede af dig akvarie :D


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Du skriver det selv ganske rigtigt i din formodning til sidst - det er ikke nemt at holde et nano-reef.

Jeg skal ikke sige at det ikke kan lade sig gøre at starte sin saltvandskarriere med et nano-reef, for det kan det godt, men det er bare de færreste begyndere der har tålmodighed og overblik nok til at afvente succes´en.

Hvis du vælger et lidt større akvarie på 300-400 liter, så er din bufferkapacitet væsentlig større, og dine begynderfejl vil blive knap så fatale.

Jeg har selv et lille akvarie på 130 liter + 50 liter sump, og det kan godt lade sig gøre at holde - og også med succes, men balancen er altså ret fin.
Og for de penge jeg har brugt på udstyr, kunne jeg også have fået et akvarie på 250-300 liter. (Har bare ikke plads :-) )

Anyway, hvis valget står mellem intet saltvandsakvarium og et nano-akvarium, så skal du helt sikkert vælge at prøve et nano. Bare vær meget påpasselig med at købe fisk, og vær meget meget tålmodig.
Husk - i et saltvandsakvarium er det kun dårlige ting der sker hurtigt.


Alfonso_dk
Reactions:

Indlæg af Alfonso_dk »

Holda op sikke en masse hurtige svar.

Hvis man nu ville købe det (grundet plads mangel) absolut mindste salt akvarie hvor stort er dette så?
Skal jeg have en sump til ?
og kan i kort liste de ting jeg skal købe gerne med en ca pris.

Det skal lige siges at jeg primært kun er inteersseret i at have 2 klonvfisk og evt nogle levende sten.

Jeg er HELT på bar bund og har luret på en masse smukke nano's men jeg aner ikke hvad de har af teknik/hardware skjult

god weekend


wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Kort og godt.... Man behøver ik andet end et akvarie og nogle powerheads.... Og selvf noget salt......

Jeg startede dette nanoreef op for ca 1 år siden..... Og det kørte fint, i de ca 2 mdr hvor det kørte. Akvariet var på 20 liter og med et lille powerhead der førte vandet igennem en lille svamp oppe i låget.... Men det har selvf sine begrænsniger....... Akvariet blev lukket ned da jeg købte et 720 malawi akvarie..... Så havde jeg simplethen ikke plads til det mere :)
Vedhæftede filer
bedst.JPG
bedst.JPG (20.52 KiB) Vist 7690 gange


Alfonso_dk
Reactions:

Indlæg af Alfonso_dk »

grin i nu bare men hvad betyder powerhead? er det er filter. som også ilter (og hvad med varmelegme- en proteinskummer er altså ikke død nødvendig?)

jeg er overbevidst JEG går i gang, hvis i er interesseret så laver jeg en dagbog med billeder på min HP så kan i da kigge med når den nye dummer sig :)


Champ
Reactions:

Indlæg af Champ »

Jeg er selv ny indenfor saltvand og har et mindre akvarium. ca 150 liter.

Jeg har overtage en af de andre saltvandsforum.dk medlemmers (Stubbe - nanoreef.dk) akvarium, da han købte sig et nyt hightech 630 liters Deltech akvarium.
Stubbe startede med et 30 liters akvarium med en hjemmelavet skummer, men gik hurtig videre 60 liters osv.

Du kan læse mere her http://www.nanoreef.dk/Historie.htm og læs om hans nye akvarium her http://www.nanoreef.dk


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

prøv at læse denne artikel, den er blevet ganske meget rost af dem der har læst den. Er ved at være pligtlæsning for Newbies
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er bestemt en god artikkel Carsten henviser til der som Kim har skrevet.
Kan desuden anbefale at du smutter på biblioteket og låner bogen "Reef Secrets" af Fosså(de danske biblioteker har den så selv det mindste lokale bibliotek kan bestille den hjem) - det er en super begynder bog af nyere dato, der på få sider forklare de mest basale tekniske ting samt meget mere ;)

Nu har du ikke lige skrevet i din profil hvor du bor, men mange af os er mere flinke end du tror(hehe), og et besøg hos den nærmeste saltvands nørd vil helt sikkert også sætte en del begreber på plads.

Velkommen ombord :D


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Mporange
Reactions:

Indlæg af Mporange »

@ wicked.

Jeg har desværre ikke noget nyt billede, men dette før der kom fisk og koraller i, akvarie er ca 2 måneder gammel på dette tidspunkt.
og stadig ved at "cycle", jeg lod det være i 3 måneder før jeg puttede noget levende i, man skal jo være mere påpasselig med disse Nano-akvarier.


Billede

her er nogle specs:

-70 liters JUWEL akvarie
-10 kg levende sten
-10 kg levende sand
-2 x 24 watt T5 Effektline armatur, 2 x JBL Marin Day 15000 kelvin rør,
(der kommer 2x24 T5 blåtlys ekstra på inden for 2 uger)
-3 powerheads = ialt ca 1100 liter/timen,
den ene tilsluttet overfladeskummer.
-100 watt titanium varmelegeme, med ekstern temp. styring.
-Minifloter luftdrevet skummer

Levende:

-2 mellemstore kolonier af knap-polypper (zoos) røde+grønne
-lille læderkoral (mener den kaldes knappenåls-læderkoral)
som jeg har dyrket lidt på, og har nu 3 små fragmenter.
-3 turbosnegle
-1 falsk percula klownfisk (havde 2 men katten åd den ene...)

Billede

jeg er først lige begyndt at købe fisk og koraller så udvalget er ret begrænset i øjeblikket,


Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hejsa

Jeg overvejer at ombygge et eksisterende 250 ltr. akvastabil akvarie med alu ramme, der vil blive sat glaslister under rammen i toppen så saltet kan vandre på det i stedet for.

Er der nogen som har erfaring med at bore til overløb i et eksisterende akvarie og vil i anbefale mig det, eller fraråde mig det i stedet for.

Overvejer at få bygget et nyt i str. 100 x 70 x 70 (490 ltr) men har ikke lige midler til den store tekniske investering lige pt.

Så derfor kunne 25o være med til at jeg får startet på denne dejlige hobby som saltvand jo er.

mvh
Mack


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har været med til at bore huller i 2 akvarier. Det er ikke noget som man bare lige gør. Det kræver lidt udstyr. Man skal først og fremmest have et diamantbor, og noget til at holde boremaskinen 100 stabiltfast på undelaget. Derudover skal man have vand i rigelige mængder til rådelighed. Boremaskinen monteres og en jævn vandstrøm rettes mod borestedet. Boremaskinen startes og ganske langsom sliber den sig vej gennem glasset. Cirka halvejs ned i glasset stoppes arbejdet og akvariet vendes om, og resten gøres fra bagsiden. Det er næsten umuligt at få hullerne til at ramme 100% over hinanden, men en ½ mm sker der ikke noget ved, men ikke mere end det.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"