"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

kalkalger ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Gulerodskagen
Reactions:

kalkalger ?

Indlæg af Gulerodskagen »

jeg har set at næsten alle akvarier har en masse lilla kalkalger tror jeg de hedder .

mit har bare ikke nogle , mnage har det overalt , på deres powerheads og ruder osv.

skal der tilsættes noget for at det kommer ? jeg begynder jo at tro at der mangler noget i mit vand eftersom alle andre akv. har det , men ikke mit .

jeg vil så gerne tilsætte ting til vandet som i nok kan hører, men jeg naer ikke hvor jeg skal starte , der er jo så mange forskellige produkter man kan købe .

http://www.reefaquariumguide.com/photos ... 3F-med.JPG

lidt dårligt billed , men det er de lilla plamager som i ser der alle steder som jeg savner .


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Kalkalger kommer helt af sig selv.... men ikke bare lige fra den ene dag til den anden. Hvis dit akvarie er nystartet, skal du bare vente lidt endnu.
Mine kom ikke rigtigt før efter ca. 5-6 mrd. Magnesium fremmer væksten.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=9401

det ser ud til den klarer det hele - er det et ok produkt ? eller lover de for meget ?

http://www.ecosystemaquarium.com/html/reef.html


Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

jeg har også kig på dette produkt .

ville det skade at bruge det ?

er det spild af penge ?

er der nogle af jer der bruger det ?


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Hvis det er et nyt akvarie, skal du nok ikke tænke så meget på at tilsætte sporeelementer endnu. Senere skal du nok bruge noget, jeg bruger JBL 1+2+3. Magnesium kan du købe fra Tropic marin.... Biomagnesium hedder det, jeg har hævet min til 1500 mg/l og mine kalkalger gro vildt meget. Det skal bruges en del biomagnesium!


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Der gik en 7-8 måneder før de tog fat i mit akvarie i sin tid men så går det altså også hurtigere end man kan holde ruderne rene ;)

Billede

Jeg vil sige at de rette calcium og magnesium forhold er det som sætter skup i det ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

jeg vile meget gerne have kommentare til de produkter jeg har kig på .

det mangler et link til Salifert all in one .

men smid lige et par ord om de to ting .


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

det virker umiddelbart lidt dyrt. Du skal virkeligt tænke dig meget om, for det produkt som måske er billigt i indkøb, kan være meget dyrt i brug.
find ud af hvor meget du skal tilsætte af det om ugen.
Jeg bruger selv de tilsætningsstoffer fra H&S og er godt tilfreds med det.
De er noget dyrere i indkøb - 140 kr pr. liter, men tilgæld skal der heller ikke bruges så meget. Der er 4 forskellige flasker á 140 kr, så det er en større udskrivning fra start af.


Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

det der reef solution , hæver det ca. også ?


Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Jessen!
Vedr. BioCalcium er det vel egentligt kun beregnet til at hæve Ca. Den har ikke meget med sporeelementerne at gøre, dem skal man tilsætte ved siden af, som du jo også gør.
I øvrigt har BioCalcium en tendens til at hæve KH unødigt meget. Da jeg brugte det havde jeg KH over 15!
Grunden til at de skriver at det skulle stabilisere pH er, at produktet indeholder denne KH buffer.
Jeg vil vove den påstand, at produktet er bedre til mindre akvarier - også rent økonomisk.


Mvh.

Henrik S.
Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

Jessen ! ? betyder det at reef solution hæver calcium ?


Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Jeg svarer lige... Ja, men ikke nok til at holde Ca på over 400.


Mvh.

Henrik S.
Gulerodskagen
Reactions:

Indlæg af Gulerodskagen »

så jeg kunne evt. bruge reef solution og BIO-calcium ?


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"