"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MikkelZB
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 23. jul 2022 12:08
1
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2020

Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af MikkelZB »

Hej saltvandsforum,
Tak for jeres forum :)
Jeg har i mange år haft ferskvand med stor succes. Efter jeg skilte mig af med akvarierne grundet flytning er jeg nu begyndt at kigge lidt mod saltvandsakvarierne, det har længe været en stor drøm at få sådan et i stuen. Status er nu at jeg har læst en del, videoer på youtube osv. bor i en lejlighed (derfor er pladsen knap). Jeg er meget interreseret i at høre i hvad i mener ville være en go start i denne spændende hobby?
Kom gerne med akvariealternativer, men jeg er faldet lidt over Red Sea Max Nano med kabinet som værende et godt bud, og rent størrelsesmæssigt umiddelbart hvad jeg leder efter. I andre tråde kan jeg se at der bliver henvist til Carsten fra Decocean, men jeg kan desværre ikke finde max nano på hans side. Hvor kan jeg i DK få fat i sådan et akvarie?
Mvh. Mikkel (ny saltvandsinteresseret)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af Engelquist »

Hej Mikkel og velkommen til vores forum :-)

Vores gamle forum står på tærsklen til en opgradering med en helt ny brugerflade, så det bliver meget sjovere at være med herinde. Glæd dig! :y

Lige nu er her stille pga sommerferie, så der kan godt være lidt langt i mellem svar og indlæg, men i mellemtiden vil jeg anbefale dig at bruge søgefunktionen og kigge dig rundt i vores kæmpe database.
Se også denne flotte artikel. Erik (Crazy Seahorse) har skrevet. Den indeholder (næsten) alt hvad du behøver at vide, inden du springer ud i dit første saltvandseventyr :-)
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=84804" onclick="window.open(this.href);return false;

Lige en venskabelig advarsel: når du først har fået saltvand i blodet, slipper det dig aldrig! :f3:

Håber du nyder sommeren :beer:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
MikkelZB
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 23. jul 2022 12:08
1
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2020

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af MikkelZB »

Hej Engelquist,
Tusind tak for informationen. Artiklen fra Erik har jeg allerede læst. Super velskrevet og informativ, godt til en ny som mig.

Hehe. Tak for advarslen, glæder mig til at komme igang
Go sommer :D


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af Dan89 »

Det nemmeste er nok at ringe til decoacen eller nogen af de andre forhandlere, så kan der sikkert en der kan guide dig, jeg kan selv anbefale waterbox akvarier, syntes virkelig det var lækkert ! :)


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af Seniorreefer »

Helt enig med dan89.

Mange har haft problemer med red sea akvarier, da de har haft fabrikations fejl på deres limninger, så hold dig væk fra dem

Ang. Carsten i Decocean , brug ham som guide, han er guld værd og været i denne branche i mange år og er ikke manden, som sælger dig udstyr, du ikke har behov for i opstart, eller koraller og fisk, som ikke passer sammen og til ordentlige priser osv.

Husk, det handler ikke om at købe første gang billigt, når der efterfølgende ikke er service og support


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af Holst »

Velkommen til :)

Jeg har selv haft en tur som dig. Ferskvand med avanceret planter, Co² dosering og alle muligt andre ting samt mine discus havde en fest.
Jeg byggede så et ældre Akvastabil 275L om til saltvand. Og derfra nu til et RedSea Reefer 425. ift. kommentaren med RedSea, så vil jeg ikke sige man skal holde fingrene fra det, men ja de har haft uheld, men igen- de har solgt millioner af akvarier som ikke fejler spor :)

Jeg vil sige at du nok skal gøre dig klar på at udstyr koster. Og især hvis du vil have ordentligt udstyr. Undersøg, læs og hør andre om udstyret inden du køber.
Alle skummere kan skumme, men er de nemme at tømme, larmer de, kan de reguleres efter dit behov og sådan. Der er mange ting og jeg erfarede at jeg skulle have gjort mit forarbejde lidt bedre første gang. Jeg har måtte købe dobbelt og dobbelt er kun DYRT ! Men i dag har jeg så også nogle fede komponenter som gør hvad de skal, hverken mere eller mindre. Og meget af det købt brugt.

Find evt. en akvarist i nærheden og tag ud og se hvad han gør, og måske flere end en da ingen gør tingene ens. Det er meget med temperement. Nogle måler værdier ugentligt, jeg glemmer det tit og gør det månedligt. Det samme med vandskifte, det sker også når jeg husker det- men mine koraller og fisk stortrives. Desværre også mine aiptasia (Tak til Engelquist). Men du skal ikke lade dig skræmme af folks vaner, det er utrolig individuelt.

Go' fornøjelse !


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af Carsten »

Vil lige tilføje, at du kan spare MANGE penge på at købe noget fornuftigt udstyr brugt.
f.eks. så er en skummer ok, selv efter mange år, hvis pumpen er vedligeholdt. Det andet er jo blot plast/acryl. Lad være med at blive fristet, af nogle tvivlsomme ukendte pumper. Det svarer sig sjældent,


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af sydsjælland »

Hej og velkommen til saltvand :-)
Du kunne overveje et af dem her som jeg har tilsalg -step et brug sumpen bagerst - step 2 efter 1 års tid - brug sumpen i skabet og opgrader lidt :-)
Og så brug de penge du spare fra et nyt til et brugt, på noget kvalitets udstyr.
P.s har også lampe og retur pumpe til salg.
Der er et sort billigt til salg og et hvidt samme type se billederne eller kom og kig på det hvis det er noget :-)
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 34&t=95492" onclick="window.open(this.href);return false;


MikkelZB
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 23. jul 2022 12:08
1
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2020

Re: Ny til saltvand, køb af akvarie, RS max nano?

Indlæg af MikkelZB »

Mange tak for de fine kommentarer. Jeg kan høre at jeg bestemt skal gøre mig nogle overvejelser omkring at købe noget godt udstyr fra start (gerne brugt, så er der lidt at spare). Kan se at der ofte er akvarier mellem 100 og 200 liter til salg. :)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"