"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Identifikation af alger

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Rune A.
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 13. sep 2019 19:10
4
Postnummer: 5600 Faaborg
Saltvand siden?: 2019

Identifikation af alger

Indlæg af Rune A. »

Hej.
Jeg er en mangeårig akvarist som er nybegynder i saltvandsbajleafdelingen.

Jeg kunne godt bruge et par kvalicerede bud fra nogle af jer eksperter herinde omkring typen af alger som jeg pt. bokser med, så jeg kan finde den bedste løsning på at nedbringe algeudbrudet.

Billede

Billede

Billedeupload pictures to get link


Jeg kan ikke gennemskue om det er cyano, calothrix, bryopsis eller nogle grimme brulige håralger. De synes at have stængler og forgreninger når man kigger på de store klumper, de er slimede men uden bobler. Det har en dyb rød faver under blåt lys når man har et par UV briller med gule linser på.

På forhånd tak.

Alle vandværdier er ok, bortset fra at nitrat er helt i 0.

Ud over lidt frags, har jeg pt. kun et ungt par ocellaris, et par elegans eremitkrebs og en nerite snegl.


Min nerite spiser dem lystigt, men gør ikke stort indhug i en 525 balje.

Et hvert bud vil være en stor hjælp. Også evt. erfaringer hvis i kender til andet en nerites der kan holde dem nede, så jeg om muligt kan nøjes med metoder, ud over skimming og manuel fjernelse, der ikke kræver kradse flydende akvarieprodukter.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Identifikation af alger

Indlæg af Carsten »

Tror at en søhare, vil være super god til at fjerne dem.
Vil ikke komme med et forsøg på at navngive algen, da det sandsynligvis ikkevil være korrekt.


Rune A.
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 13. sep 2019 19:10
4
Postnummer: 5600 Faaborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Identifikation af alger

Indlæg af Rune A. »

Carsten skrev:Tror at en søhare, vil være super god til at fjerne dem.
Tak for det hurtige svar, Carsten. Jeg har selv kigget lidt på algeædere af forskellig art og tænker at det ville være bedst med en type af algeæder som er rimligt hårdfør, med god appetit, rimligt reef safe og ikke for kræsen i forhold til typen af alger. Min "beef" med søharen er at den visse steder som feks. Liveaquaria er kategoriseret som "Experts only" og at den efter sigende skulle have ry for at kunne "bombe" akvariet med blæk hvis den bliver forskrækket eller går hen og dør.
Jeg vil gerne gå meget langt for at mine dyr har det godt og jeg ikke putter noget i baljen som jeg ikke har erfaring til at holde i live.

Hvad med mexikanske turbo snegle, en rævefjæs, en chokolade kirurg eller måske en græssende blenny som Salarias fasciatus, Ecsenius stigmatura eller Ecsenius namiyei?


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Identifikation af alger

Indlæg af NMorell »

Jeg syns det ligner en klassisk nyt akvarie alge. Formentligt en Diatom eller guldalge. Få evt lavet en ICP test og se om du har forhøjet silicat.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Identifikation af alger

Indlæg af crazy seahorse »

For mig ser det også ud, som de alger man ser i opstarten.
Cuc, snegle og lidt små eremitter vil kunne tage noget, selvom de mest er til algefilmen. Men så er den jo væk.

Manuel fjernelse, som du åbenbart allerede gør, er også en god ide.
Er akvariet helt nyt, så plejer den slags alger at aftage. Derudover, så er en No3 på 0 ikke ønskværdig. Underligt nok, så ser man flere algetyper og dinoer forsvinde hvis man hæver No3 lidt. Jeg har set det beskrevet flere gange og der er ingen videnskabelig forklaring på det (udover bakteriebalancen). Alger og andre uønskede elementer, lever jo af bla No3 og Po4. Men det skulle virke.

Desuden er balancen i alle værdierne, også No3 og Po4 ultra vigtigt. Det skaber grobund for en god bakteriefauna der også er med til at eliminere uønskede elementer.
En god bakteriefauna tager tid at opbygge. Det er også derfor et nyt akvarie får alle mulige underlige alger, cyano, dinoer og andet vi ikke gider at se på.
Et akvarie der har fået lov til at komme i balance stille og roligt, kan sagtens bruge et år eller mere på at opbygge den rigtige bakteriefauna. I mellemtiden får man så udbrud af dit og dat, med jævne mellemrum. Men det tager af. Bare man ikke går i panik og hælder alt mulig underlig kemi i. Det er i hvert fald min erfaring.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Identifikation af alger

Indlæg af Carsten »

Gennem årene har jeg haft et par søharer eller 3.
Har aldrig oplevet noget negativt ved dem
Men en ting skal man være opmærksom på. Når den har ryddet baljen for alger, så skal den videre, ellers sulter den ihjel


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"