"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

10 L nanoreef, saltdosering, skummer osv.

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Dantheman
Reactions:

10 L nanoreef, saltdosering, skummer osv.

Indlæg af Dantheman »

Hejsa.
Sidder stærkt og overvejer at starte et 10 L akvarie op til saltvand. Har set man kan få en skummer til 99,- i planteimporten. Nogen der har erfaring til den ? Og hvor meget fylder den ca. Men er den overhovedet nødvendigt til et 10 L medmindre der kan komme fisk i ? Hvis ja, hvilke fisk kan man så have i et 10 L, regner ikke med noget vildt, men kan man ikke have 1 fisk af en slags, eller måske 2 små ? Og lidt erimitkrebs, og lidt rejer. Ved godt jeg skal have levende sand og sten.
Men hvor er levende sand billigst? og det samme med levende sten.
og lige en sidste ting, hvor meget salt skal man ca. bruge til et 10 L til at starte det op? og hvor meget skal man tilsætte en gang i mellem.

Det må hvist være det hele :P :D


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Den lille skummer fra planteimporten kan ikke anbefales til et 10-liters, den vil alligevel fylde halvdelen ;)

Så jeg tror du skal køre uden skummer hvis du skal have det op at køre. At have fisk bliver svært, men du kan godt have en lille reje og en eremitkrebs eller noget. Levende sten er altid en god ide, så et enkelt kilo eller mere brude der være plads til. Mht priser koster levende sten 60 kroner i planteimporten og er så vidt jeg ved det billigste.

En skummer er altid en god ide når det kan lade sig gøre, idet levende sten faktisk også sviner en smule ihvertfald i opstartsfasen, men jeg skulle mene det sagtens kan lade sig gøre uden hvis du ikke skal have fisk. Jeg har hørt at levende sten skulle være rigeligt. Og husk at du jo også kan have et par smukke blødkoraller!

Husk at du alrdig må bruge andet salt end dertil blandede fra forhandlerne. Alt andet er udelukket. Det køber man i nogle alt for store poser, men du skal jo nok få det brugt på sigt.

Levende sand er nu faktisk ikke noget alle anbefaler, om ikke andet kan du købe en del koralgrus billigt i planteimporten.

Held og lykke med projektet, og husk at send billeder :)


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Tak for det gode svar :) Men vil det sige jeg ikke kan have en lille klovne fisk i mit 10 L? Eller en af de andre små jeg har set mange have i 9-15 uden skummer ? :)


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg er altså ikke så sikker på det med klovnefisken, da jeg har set de såkaldte "nano-nemo" som så vidt jeg husker ikke er meget større, men jeg havde ikke turdet... hvorfor prøver du ikke med et 30-liters eller noget? Der kan du ihvertfald godt klare en lille klovn (skulle jeg mene).

Ellers er en goby af en art nok den mest ejnede... de kræver ikke meget. Tror bare du bliver lidt trist af at se en lille fisk presset ned i et alt for lille akvarie.... det er ligesom sjovest når de rigtigt kan vise deres adfærd.....

Det er altså ikke så dyrt at starte et lidt større op. Snak med BatLuder herinde fra (Rasmus), han kan nok give dig et par god råd....

vh Jakon


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

jo det kunne jeg jo egentlig godt. så undersøger jeg lige priser osv :)


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg staver af pommeren til.... jeg hedder jo selvfølgelig jakob :)

Hvis du har mod på det skal jeg nok instruere i hvordan man bygger sit eget overløb ind i et lidt større akvarium. Det har jeg ihvertfald haft succes med. Et ferskvands akvarie kan du jo købe brugt for en lille skærv... Hvis du kan skaffe mig et 250 liters billigt, kan du få mit gamle med overløb gratis ;)

Jeg skal selv opgradere... har et 112 liters...

Men det bliver jo nok ikke lige nu.... SKal lige have mit eget i sving og se at jeg kan holde liv i nogle beboere....


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Men er du at hvis jeg skaffer dig et 250 L uden alu ramme brugt eller ikke brugt, så får jeg dit 112 L gratis med tilbehør med også ? er det det du mener :D


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

... nok mest for sjov... hæhæ....

Nej jeg mener bare, pladsen slipper hurtigt op når man først får smag for det .... Men jeg skal nok lige vente lidt og så ser vi på det til den tid :)

Men et lille akvarie kan selvfølgelig også være fedt, man skal bare ikke tro det bliver sønderligt meget billigere af det, eftersom der også skal en del til. Men igen, hvis du skal have råd til at bygge overløb, så har jeg gjort dette i plexi med stor succes. Let og godt.


Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

oki takker, men har lige fået mit 250 L ferskvand som jeg lige skal have til at køre, så starter bare lige småt. :) men man kan ikke bruge et 250 L med alu ramme som saltvand, kan man ? altså pga overløb.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Det er jeg faktisk ikke sikker på. Har hørt det før... Mener ikke saltvandet må komme i kontakt med en aluminiumsramme..... hmmmm? Andre?

Men overløbet kommer nu heller ikke i kontakt med det. Overløb er sådan set bare et aflukket hjorne hvor vandet løbet over, så man får sorteret overfladevandet fra.

Men det må jeg da også hellere tænke på i fremtiden.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

jeg har indtil dato kun brugt akvarier med aluminiums ramme til mie saltvndsakvarier. Ingen problemmer med det!


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"