"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NANO spørgsmål

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

NANO spørgsmål

Indlæg af noooze »

hej peeps

nå jeg render rundt med den her ide om at jeg skal have et 500 liters hjørne akvarie og starte saltvand op der.... MEN damen tillader det ikke endnu. ja faktisk ikke før vi enten er blevet gift eller har købt hus ( engang til sommer )

men jeg har dette 35 liters 6 kantet akavrie kørende med lidt ferksvands fisk, men er godt træt af det. har lidt problemer med grønne tråd alger og har overvejet om jegf skulle fortsætte det.

tanken kom så at jeg kunne lave et nano til søheste.
de kan jo alligevel ikke gå i et almindelig akvarie pga strømmen.

er der nogen der kan komme med lidt gode input til hvad jeg skal have af hardware til sådan en lille sag ?

casper


Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hejsa.

Hvis du gerne vil have et hjørne akvarie, så er der jo et på den størrelse meget billigt til salg her på siden.

Du kan godt lave dit 35Liters om til et nanoreef. Men søheste må du nok droppe. De er for det første meget sarte, og du vil ikke kunne have vandet perfekt nok til søhest i sådan et lille akvarie uden meget erfaring, tror jeg. Og for det andet er der vist slet ikke nogen i Danmark der sælger, eller overhovedet må sælge, søheste.

Hvis du kan få plads til en eller anden for for skummer, på den ene eller den anden måde, vil du godt kunne have en enkelt lille fisk dog, vil jeg mene. Og ellers kan du sagtens have andet sjovt deri. Prøv og find ud af hvad du godt kunne tænke dig deri, som ikke er søheste, og så skriv igen.

Du vil iøvrigt hurtig få meget cirkulation i sådan et lille akvarie, da de fleste powerheads er rimelig kraftige. Det er dog kun en god ting, og der findes en del, som ville passe godt til så lille et akvarie...

Som minimum skal du have noget lys, et powerhead og nogle levende sten.


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej Rasmus.
Hvad har du egenlig af teknik på dit lille 9L?


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

hej batluder

jo søheste kan godt finde i dk. de er godt nok sat på listen over dyr der skal holdes et extra øje med ( de fucking kinesere ! både søheste, tigere og bjørne skal de abosult være efter )

tænkte at det nok burde være muligt at holde vandkvaliteten på ét acceptabelet punkt med lidt øvelse :)

ja jeg ved godt der er et billigt et til salg... ville også gerne afhente det ... men har fået forbud :(

de århusianske kvinder er sgu ikke nemme ;) ikke lige som dem fra ø'erne


Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nu ved jeg ikke hvor fingernem du er, nooze, men en måde hvorpå du kunne lave et 6 kantet rigtigt flot kunne være at bore to huller i midten af bunden.

og så føre to rør op, så de ene fungere som overløb, og det andet som retur fra sump. Og så bygge dine sten op omkring de rør med nogle strips. Det kræver selvfølgeligt et lille sump, men så kan du også gemme varmelegeme, pumpe og evt. skummer af vejen.

Det ville ikke være meget dyrer, der kræver et meget lille akvarie til sump og lidt pvc, men tror resultate ville være kanon flot.

Men det kræver selvfølgelidt lidt arbejde... :-)

He He Tror du ikke den med at blive gift er lokkemad, så når i endeligt er gift må du ingenting overhovedet, men kan ikke stikke af!!! He He...


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

hahahaha

ja du har måske ret... og dog. har nu brugt de sidste 3 mrd på KUN at snakke om en saltvands balje. hun er godt træt af det så jeg ved at hun mener det er bedre at jeg bruger 25 k på skidtet end at drive hende til vandvid :)

jeg synes jo også det er dybt åndsvagt at bruge så mange penge på et bryllup når det nu kan bruges til noget bedre.... en bajle feks :D
man bliver jo heller ikke gift som 25 årig vel ? jo vi har en lille pige meen alligevel :P


ja din ide er ikke hel dum, det med en lille sump

det må jeg lige lure på! men min søheste ide er ikke skudt i sænk endnu... + damen ville synes at det var en god ide :)


Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hehe, ja det kan da godt være at du kan få det til at lykkes, især hvis du netop får lavet en sump, så har du jo det mere vand at gøre godt med. Jeg ved hvor lidt der skal til for at mine værdier går amok. ;)
Mht. til søheste, er det vist ret svært at få den til at spise andet end levende foder, er det ikke? I så fald skal du nok overveje hvordan du starter en lille produktion af det...
Har du overvejet at tage damen med ud og kigge en af de rigtig flotte baljer, Brian's f.eks. Så ville hun nok bløde lidt op! ;)
På mit 9L har jeg et powerhed (230L/t) og ca 20W T8 lys over (10.000 kelvin) og 2,5 kg levende sten. :)
Men jeg syntes nu bare at jeg havde hørt at der ikke var nogen i Danmark der solgte søheste, eller husker jeg forkert? Akvarieudstyr har dem på deres side, men det siger jo ikke meget, de har dem ikke i butikken.


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

jo det kunne da godt være at jeg skulle intoducere hende til en flot balje :)

faktisk ville jeg gerne ud og se en... eller mere se en og få et kig på teknikken. som sagt så skal jeg have et 500 liters lige efter sommeren og ville gerne have lidt brugsgrundsviden inden jeg starter op

nogen i århus der gir en kop kaffe ? ;)


Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hvis du opdaterede med din geografiske placering, kunne det jo være at du fik en invitation eller to.....


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

det havde jeg slet ikke set :)

den er opdateret


Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 17:27
19
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Hej Noooze

Der er akvarie møde hos mig d. 19/3 du er velkommen


Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
_____________________________________________________________
740l + 150l sump,
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"