"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

pico akvarie og sommerferie

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

pico akvarie og sommerferie

Indlæg af NielsChr »

hej vil lige høre om I har nogle gode sommerferie råd?

sommerferien er på vej og derfor vil der være flere som er væk fra deres akvarie i x antal uger...
det giver vel behov for at opfinde en eller anden for for plan B.

hvad gør i når i er væk mere end et par dage.
dels er der jo foder som skal håndteres og dels er der opsyn/vandskift.

i mit pico (60L) har jeg forstået at vi helst skal lave vandskift hver uge, så det er blevet en fredags/lørdags rutine som ser ud til at fungere for fisk/koraler og vandværdier. i sommerferien kan det ske at vi ikke helt kan holde det - ‘sprænger det hele i luften’ hvis der går 14 dage istede med f.eks. vandskift....

hvordan med fodring i et pico akvarie med 2 fisk, jeg tænker at de ganske små mængde vi fodre de 2 små klovne med vil være en udfordring for en foderautomat - findes der modeller som kan give en knivspids tør foder eller gør man noget andet - f.eks. foder som er mere egnet....det er så små mængder at det selv manuelt til tider er svært at dossere.
min filter pumpe kan programmeres til at stoppe på bestemte tidspunkter i f.eks. 15 min, så den del kunne godt løses hvis ellers man ved præsist hvornår foderautomaten frigiver foder....men hvilken foderautomat er bedst til ganske små mængder ?

andre ting man skal tage hensyn til - f.eks. tømning af skimmer...koraler som eremitkrebs vælter....you name it...


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af Mikas »

Hvis du skal være væk 14 dage så ville jeg lige få en til at komme forbi midt på ferien og give lidt mad.
Det jo også ret vigtigt at der er vand nok på til osmoslatoren.

Vandskifte kan du sagtens springe over i ferien.
Jeg ville ikke få en anden til at skifte mit vand mens jeg er væk. Det kan hurtigt gå galt :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af NielsChr »

tak for svar, pt. er der ingen automatisk vand opfyldning, den del foregår manuelt og som regel samtidig med vandskifte, anslået forsvinder der pt. 2-3 liter i løbet af ugen.
kan godt være at jeg bør se efter en osmolator inden ferien....lyder som en fornuftig investering....


mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af mchr »

det er under alle omstændigheder en god idé at have osmolator på, hvis der fordamper 5% af dit vand om ugen, så svinger dit saltniveau også med 5%


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af NielsChr »

er der nogen forslag til en foder automat som automatisk kan fodre 2 små klovnefisk - der er så ualmindeligt lidt foder at jeg tænker ikke alle automater kan dossere så lidt ad gangen....findes der nogen hvor man kan placere en knivspids foder i rum og hver rum tømmes hver dag...


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af Marco R »

NielsChr skrev:er der nogen forslag til en foder automat som automatisk kan fodre 2 små klovnefisk - der er så ualmindeligt lidt foder at jeg tænker ikke alle automater kan dossere så lidt ad gangen....findes der nogen hvor man kan placere en knivspids foder i rum og hver rum tømmes hver dag...
Jeg ved ikke, om det stadig er aktuelt, men jeg kan kun komme i tanke om denne foderautomat (http://www.deepoceanshop.dk/foder/foder ... timer.html" onclick="window.open(this.href);return false;), hvor hvert rum tømmes hver dag, og kan eventuelt suppleres med en fodercylinder (http://www.deepoceanshop.dk/foder/foder ... inder.html" onclick="window.open(this.href);return false;) :happy:


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af NielsChr »

tak for tippet, RONDOMATIK 400 er ankommet og fungere som den skal. helt perfekt til de 20 små lopper som der fodres med hver dag :)
nu kan der oven i købet fodres 2 gange om dagen regelmæssigt


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af Marco R »

NielsChr skrev:tak for tippet, RONDOMATIK 400 er ankommet og fungere som den skal. helt perfekt til de 20 små lopper som der fodres med hver dag :)
nu kan der oven i købet fodres 2 gange om dagen regelmæssigt
Det var så lidt :GO

Glad for at kunne hjælpe :happy:


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af NielsChr »

og så lige en update efter sommerferie #2.
rodomatikken fungere super godt. den fodre regelmæssigt og det er nemt at dossere præcist hvad og hvor meget der fodres med.

jeg er faktisk gået over til at det er den som fodre lidt hver dag og det har den gjort med stor success hver dag siden jannuar.

fisk mm får således regelmæssig lidt morgenmad, mens jeg selv kan fodre om aftenen med frost eller blot mere tørfoder.

eneste ting jeg har bemærket er at foderet nogle gange klister fast på bunden af hver fodebeholder og derved ikke tømmes helt.


skriver denne så andre i ligne situationer har fået lidt feedback


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af nbd »

Jeg bruger samme automat. For at undgå fugtproblemer har jeg stillet automaten op på skabet ved siden af akvariet. Foderet falder ned i tragten og videre gennem den grønne slange ned i foderhullet. Slangen kan gøres lige ved at opvarme den i meget varmt vand og dernæst trækkes ud.
20190708_001039[1].jpg
Min ene søn, som lige havde været på Roskilde Festival, troede jeg lavede en ølbong. Nu hedder det en foderbong ;-)


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af NielsChr »

spørgsmål...
bliver slangen ikke fugtig invendig for neden (hvor den er tæt på vandoverfladen/kondens) og deraf foder som klister fast ?

hvor længe har du brugt denne foderbong..


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: pico akvarie og sommerferie

Indlæg af nbd »

Slangen bliver ikke fugtig pga. varmen fra lampen. Der sidder næsten ingen kondens ved udgangen.

Foderbongen stod for fodring mens vi var bortrejst i 25 dage.


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"