"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nano sump refugium

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

nano sump refugium

Indlæg af NielsChr »

Hej

er der nogen her inde som har eksperimenteret med et refugium i deres indbyggede nano sump
lidt som dette:
http://reefpursuits.com/aio-refugium/" onclick="window.open(this.href);return false;

mit nano har 3 rum, første er filter rummet, dernæst rum til skimmer og endelig pumpe rummet.
dvs. det vil være muligt at lave som ovenstående men det kunne også være det sidste rum - der bruges kun en brøkdel at pladsen i dag til pumpen, og der kunne snildt være plads til lidt lys og nogle Chaetomorpha

kunne godt tænke mig og høre andres erfaringer med det - hvor meget lys/flow skal der være osv.
det er ikke fordi jeg har tænkt der skulle være dyr i det, mere noget grønt som kan tage noget af næringen fra vandet og derved holde værdier mere stabile.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: nano sump refugium

Indlæg af tim_rn »

Det kan du tro. Hvad er det for et nano?

Innovative Marine tænker jeg er det mest udbredte lige for tiden af AIO akvarier. Det er i hvert fald det jeg støder mest på, og selv har i form af 30Long (100 liter). Godt nok med 5 kamre, men der er jo mange forskellige. Pointen er at der er en del information at finde på at søge på Innovative Marine og refugium. Her har folk en masse kreative måder at gøre det på.

Jeg har personligt haft fin succes med det. Overraskende meget, da jeg i de artikler jeg kunne finde om det fik indtrykket, at en så lille mængde chaetomorpha ikke ville gøre nogen stor forskel. Men mit vokser løs og jeg har først efter introduktionen af denne fået no3 ned. Den var konstant omkring 10. Nu kæmper jeg til gengæld med at måle konstant 0, så det er jo også en fare (igen en ting som jeg flere steder har læst umuligt kan skyldes chaeto, da effekten ikke burde kunne ende med at suge al no3 ud, så her er nok flere forklaringer, men bare vær opmærksom på det).

Jeg har et seperat rum til det. Det er på godt op på ondt, da det egentlig bare bliver presset ned. Dvs. det eneste der holder det fra at flyde til overfladen er at det er presset mod siderne. Det fungerer godt, men det er lidt et problem når jeg piller i det og små stykker ryger af for at stoppe returpumpen. Men det er jo bare at klippe det med en saks istedet for at dumme sig som mig og rive det over med håndkraft i starten. ;)

Jeg kunne også sagtens ende med at have stoppet det ned i caddyen, som man kan se på det billede du har fra aio-refugiums. Men efter læsningen tænkte jeg at det krævede langt mere chaeto. Åbenbart ikke helt nødvendigt.

Jeg har fundet noget lys med magnet, som jeg har sat på bagruden (ved at pille det sorte plastik som sidder på af). Det er denne: http://www.innovative-marine.com/auqa-g ... afuge.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kører lys når akvariet er slukket (sådan nogenlunde med en halvtimes overlap).

Så lidt mere kortfattet: nemt, ligetil og hamrende god effekt hos mig. Der er nogle pods og snegle der nyder at bo der og lyset er dejlig let at smide på og så over i en timer.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: nano sump refugium

Indlæg af NielsChr »

tak for svar og super at høre at du har rigtig gode erfaringer - have tænkt om det måske mere var teoretisk end at det rent faktisk også ville gøre en forskel.
det er et "mindre" 60L som kun har 3 små rum bagved.

i hvilken rækkefølge har du placeret dit rum med chaetomorpha - er det før/efter skimmer

jeg kan få plads til det efter skimmer og cirkulations pumpen (ved at lave et kammer over cirkulationspumpen som noget af cirkulationspumpen sender vand strøm over) - dvs. stort flow uden om og lille flow igennem refugium.

jeg tænker at det er en fin placering da det så er delvist rent iltet vand som strømmer over regfugium og jeg vil kunne styre hvor meget flow der flyder igennem.

det jeg lave så det bliver ca. 9x8x15 - ikke noget stort rum, men alt er jo småt i et 60L.


hvorfor har du det tændt om natten ?, kan man ikke spare en tidstyring ved at lade det køre sammen med noget af dagslyset (jeg har 3 kanaler som styre dagslyset (morgen,middag,aften) og tænker at lys til refugium burde kunne følge en af disse.

jeg vil prøve at google lidt på inovative Marine og refugium


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: nano sump refugium

Indlæg af tim_rn »

Min rækkefølge er lidt anderledes. Her er 5 rum med 2 indtag i hvad side. Det betyder fra venstre til højre :
Rum1 (med indtag) skummer
Rum 2 (varmelegeme)
Rum 3 (midten) returpumpe
Rum 4 Chaetomorpha
Rum 5 Caddy med filtervat og aktivt kul (rum 5 har altså også indtag)

Det betyder at returpumpens ydelse vel fordeles over de to indtag. Men om der er lidt mere i den ene side eller anden aner jeg ikke. Detaljer, som jeg tænker ikke betyder det store. Men med en samlet ydelse på omkring 2000 l/t må det vel betyde 1000 l/t igennem filteret og dermed også chaetoen. Jeg tænker der tabes noget effekt, så et realistisk bud er 800-900 l/t gennemstrømning.

Grunden til at det er så højt er at return nozzles hos mig fungerer som delvis cirkulation. Der er innovative marines spin stream nozzles på. Så der er nok mere knald på end de fleste vil have i deres refugium. Men så igen er det jo ikke galt, og nok meget normalt for en selvstændig sump i underskab.

Uden at have de præcise mål lyder 9x8x15 ganske fint. Mit er måske 20-25 højt, men ellers samme størrelse. Der er plads til en god bold, og det vokser jo bare tæt istedet for nogle af de kæmpe bolde man ser hos folk.

Der var to grunde til reverse light cycle, eller hvad de nu kalder det som er til at google, var at der var påståede fordele i forhold til en stabil ph værdi. Men derudover tænkte jeg egentlig blot at det ville være en mere påpasselig start. I stedet for at kaste algerne ind i en 24/7 belysning i konstant arbejde, tænkte jeg at min balje kunne tilpasse sig med en 12 timers belysning. Så jeg ingen effekt over noget tid ville jeg så skrue op til 24/7. Det blev der aldrig brug for.
Så nej, jeg kan ikke 100% forklare teorien bag, men jeg fandt nogle ensrettede holdninger og gjorde et roligt forsøg. Det virkede. :)


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: nano sump refugium

Indlæg af NielsChr »

så fik vi lidt 'grønsager' i min søns akvarie.
det blev i det første og mindste rum - det var nemmest.
nu kommer der lys ind fra siden, men spekulere over om ikke jeg ret hurtigt får algesuppe i hele sumpen.

skillevægge i den lille sump er alle lavet af glas, dvs det lys som egentlig er tiltænkt refugium lyser også skimmer og filter rum og returpumpe rum op....skal jeg finde en sort akrylplade og sikre at lyset kun er hvor der er brug for det...
Senest rettet af NielsChr man 3. dec 2018 22:41, rettet i alt 1 gang.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: nano sump refugium

Indlæg af Marco R »

NielsChr skrev:så fik vi lidt 'grønsager' i min søns akvarie.
det blev indet første og mindste rum - det var nemmest.
mu kommer der lys ind fra siden, men spekulere over om ikke jeg ret hurtigt får algesuppe i hele sumpen.

skillevægge i den lille sump er alle lavet af glas, dvs det lys som egentlig er tiltænkt refugium lyser også skimmer og filter rum og returpumpe rum op....skal jeg finde en sort akrylplade og sikre at lyset kun er hvor der er brug for det...
Du skal bare tage i dit lokale byggemarked og købe et stykke sort eller hvidt foamalux-plade, som du kan silikone-lime fast. Her kan jeg anbefale Tec-7 silikone, da det også kan lime under vand :GO


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: nano sump refugium

Indlæg af NielsChr »

Er der en speciel grund til at anbefale foamalux - er det bedre end acryl eller er det blot fordi det er nemmere at få/tilpasse ?
spørger fordi jeg har en lille ozon apparat liggende som jeg på et tidspunkt muligvis tilslutter - acryl skulle kunne tåle ozonen mens pvc er lidt mere udsat.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: nano sump refugium

Indlæg af Marco R »

NielsChr skrev:Er der en speciel grund til at anbefale foamalux - er det bedre end acryl eller er det blot fordi det er nemmere at få/tilpasse ?
spørger fordi jeg har en lille ozon apparat liggende som jeg på et tidspunkt muligvis tilslutter - acryl skulle kunne tåle ozonen mens pvc er lidt mere udsat.
Blot fordi at det er et utrolig dejligt materiale at arbejde med, og ja det er meget meget nemmere at få tilpasset :y

Jeg skal ikke kunne sige noget omkring ozon, men jeg tænker, at det er ligeså fint som akryl, ellers må nogen af dem, som kører med ozon, og eventuelt foamulux, på banen med deres erfaringer :happy:


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: nano sump refugium

Indlæg af tim_rn »

Nu spørger jeg måske dumt, da jeg aldrig har haft en sump under akvariet. Men er det ikke meget normalt, at alt er lavet af glas og at lys fra en refugium-lampe rammer store dele af sumpen?

Der kan så komme lidt algevækst osv., men er det et større problem end lige en gang hver 1-3 måned at børste det af?

I min AIO-sump har jeg ikke noget stort problem med den del, og har i min kommende "rigtige" sump da heller ikke overvejet at der skulle gås så meget op i, om der kommer lidt lys på andre dele af sumpen.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: nano sump refugium

Indlæg af NielsChr »

du har helt sikkert ret - alger bruger vel også nærring, så i sumpen er de nok nyttige.
min sump er dog så lille og overfyldt at det er lidt bøvlet at skille det hele ad og rengøre.
jeg har sat lyset i siden , så hele sumpen lyses igennem fra den ene side til den anden....
vil være noget nemmere hvis skimmer og uv filter ikke skal tages op for at renses.
jeg kan se at sumpen ind til for få dage siden var glas klar og alt var rent.
i det øjeblik jeg tændte for lys til refugium så blomstrede alger op over det hele.
jeg regner med at i løbet af en uge begynder der at vokse højt græs overalt...inkl inde i skimmer/ pumpebrønden m.m.
frem for at stå med erfaringen, ville jeg høre om der var nogen som allerede havde været der og fundet en god løsning.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: nano sump refugium

Indlæg af Mikas »

tim_rn skrev:Nu spørger jeg måske dumt, da jeg aldrig har haft en sump under akvariet. Men er det ikke meget normalt, at alt er lavet af glas og at lys fra en refugium-lampe rammer store dele af sumpen?

Der kan så komme lidt algevækst osv., men er det et større problem end lige en gang hver 1-3 måned at børste det af?

I min AIO-sump har jeg ikke noget stort problem med den del, og har i min kommende "rigtige" sump da heller ikke overvejet at der skulle gås så meget op i, om der kommer lidt lys på andre dele af sumpen.
Jeg vil så lige tilføje at man godt kan fortryde at have ud i hele sumpen.
Jeg skal ofte skrabe kalkalger af min skummer på indersiden fordi jeg slet ik kan se vandstanden i den.
Det samme med min kalkreaktor. Den er også fuldstændig lilla. Det kan godt være et problem at man ikke kan se hvor meget der er i :)

Jeg skal i hvertfald ha lavet det om .


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: nano sump refugium

Indlæg af tim_rn »

Se den sel havdw jeg ikke tænkt. Meb så stabilt system har jeg endnu heller ikke haft; så kalkaæger er et problem :D


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: nano sump refugium

Indlæg af NielsChr »

lige en update.
vandet er mere klart, ja faktisk samme farve/klart som rent vand trods det ikke er skiftet i denne uge.
jeg kan dog ikke vide om det er refugiums skyld alene.
tror det er en kombi af flere ting.

algevækst ser ud til at være gået i stå/bremset op - måske fordi næring er brugt op og dels køre det hver dag med 3 timer uv+ozon.
endelig har jeg placeret en ganske lille mængde aktivt kul efter skimmeren.
og så er der startet et forfilter som er vat, dvs meget fintmasket filtering
så man kan sige at der er gået all in.
uv er på 5watt og ozon er mini anlæg som er skruet næsten helt ned - derfor rimmelig begrænset effekt af de små 3 timer.
3 watt lys i refugium står tændt 24/7.

her et lille billede af hvordan det ser ud pt.
bruger i øvrigt pt. postvand med ca 6-8 liter skift hver uge
Vedhæftede filer
IMG_1150.JPG


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"