"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nano til en nybegynder

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
kristensen08
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 23. jul 2016 17:14
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016

nano til en nybegynder

Indlæg af kristensen08 »

Hej allesammen,

Jeg synes at hele denne hobby lyder ekstrem spændende. Jeg har læst saltvandswikien og den danske bog om saltvandsakvarier. Jeg vil gerne starte et lille nano akvarie med læder koraller e.l. Altså de helt lette og så ganske simpelt have 2 klovnfisk - thats it. Jeg har kigget på dennerle 30 l. Og har kommer så et dumt spørgsmål, for der er jo ikke en indbygget sump som i andre nano akvarier, hvordan får man så tilkoblet en skumner? Er der evt. Andre nano akvarier e.l. I ville anbefale?

Mange hilsner Mikkel.


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: nano til en nybegynder

Indlæg af martinknorr »

Der findes en del små skummere. Dog har jeg aldrig fundet dem vildt effektive. 30 L vil jeg mene er nemmere at holde med vandskift 1 gang om ugen.

Du skal være opmærksom på at det som tommelfingerregel er svære at holde et stabilt miljø jo mindre liter du har. Så jo mindre akvarie jo mere pleje og pasning, for at få succes.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: nano til en nybegynder

Indlæg af Anden »

Fedt at du har fået sag for saltvand men det er godt nok øv at du har fået øje på klovnefisk som alle andre der begynder i denne hobby, men læs lige lidt op på klovnefisk de bliver pænt gamle (over 30år) og de bliver også pænt store (10cm) hvis de får mad og vand og de vokser ik efter akvarie som de fleste folk tror så du må nok læse lidt mere på fisk eller så vær sikker på du får topglas på så dine fisk ik hoppe ud når de mener de har for lidt plads.

Skummer er ik nødvendige i de små akvarier hvis man alså skifter 15-25% vand om ugen og alså bruger ordenligt salt og vand til at skifter med.


Billede
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: nano til en nybegynder

Indlæg af kbrodersen »

Jeg prøvede selv med præcis dette akvarie til at starte med. Det kørte fint med nogle nemme koraller og 2 små klovnfisk. Jeg skiftede vand hver uge - ca 5 liter. Du skal bare være klar over at klovnene skal videre til et større akvarie på et tidspunkt.

Innovative marine laver nogle fine 60 l. Akvarier - tjek hos tropeland da de kører tilbud nu. Der er indbygget sump i dem. Det er også et rigtig fint sted at starte.

Skummer behøver du ikke hvis du har nemme koraller og skifter vand hver uge


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"