"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny nano, første gang saltvand

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny nano, første gang saltvand

Indlæg af matmas »

Ja det er fedt, og samlingerne er virkelig gode. Det er dog også dyrt. Målene er 90x30x20. Det fås også som 120x30x20 og 60x30x20 i F serien.
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: man 31. mar 2008 21:37
16
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2008

Re: Ny nano, første gang saltvand

Indlæg af Hofmann »

Elsker det...!!!
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Ny nano, første gang saltvand

Indlæg af Kenneth Jensen »

Super flot akvarie - overvejer selv om jeg skal kaste mig ud i det! Jeg har allerede det meste.
Men ADA akvariet, ER det virkelig væsentlig flottere glas end det f.eks. Akvarieudstyr.dk kan lave!?

Den lampe du har, hvor kan man bestille den?
Jeg har ikke set T5 rør være pakket så pænt ind før.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny nano, første gang saltvand

Indlæg af matmas »

Hej Kenneth,

Jeg besvarer også lige din private besked her, håber det er ok.

Lampen er en Arcadia OTL T5 fra zooplus.dk. Men jeg har besluttet mig at skifte til LED (du må købe den her til 1000 hvis du vil :). Efter lange diskussioner med folk fra reefcentral og nano-reef.com, besluttede jeg mig for en custom LED fra buildmyled.com. De har virkelig god service. Jeg havde lagt mærke til at koraller helt ude i siden ikke så helt så gode ud. Til jul fik jeg en Seneye Reef, og een af de ting den kan måle er PAR. Efter at have målt lidt omkring i akvariet, kunne jeg se at SPS fik 150 PAR, men helt ude i siden var der kun 25. Det er for lidt hvis man vil holde noget i hele længden af akvariet. Den lampe fra buildmyled har jeg sammensat sammen med deres kundeservice, og den vil se ud som ca 14k kelvin, men med UV LEDs til ekstra farve (du kan selv bestemme hver eneste LED). Optikken er 60grader, så den skulle give ca 500 PAR 10 centimeter under lampen. Jeg kommer til at dæmpe den (de leverer også en dæmper). Prisen er ca 2000,- plus forsendelse plus whatever told der kommer på (er fra USA). Du kan se mere på buildmyled.com. Den er super tynd. Smider lige en update når den kommer. Blev sendt igår. Jeg kiggede også på en Maxspect Razor..men synes den blev for bred samt dens LEDer ikke når helt ud i siden på det her akvarie.

Jeg bruger lige nu 2 T5 rør, ATI coral plus og blue plus.

Der fordamper ca 1 liter om dagen. Jeg har en 1.5 liters cola flaske jeg fylder op med. Når jeg har fyldt på akvariet om morgnen lader jeg RO anlægget køre et par minutter for at fylde flasken med koldt vand igen. Næste morgen er temperaturen på vandet i flasken så ca det samme som rummet, 22 grader. Det bruger jeg direkte. Varmelegemet kører så derefter ca 30 sekunder for at ramme de 26 grader igen.

Jeg har et inline varmelegeme fra Hydor i skabet. Købt hos cichlidecenteret. Det bruger jeg også på mit ferskvandsakvarie.

Om ADA akvariet er pænere end andre er svært at sige. Silikone samlingerne er de bedste jeg nogensinde har set. Nærmest usynlige. Mit akvastabil mark2 ligner bæ iforhold til. Om glasset er mere klart er virkelig svært at sige. Jeg tror det egentlig ikke.
Jeg havde faktisk bestilt et ekstra akvarie fra akvarieudstyr.dk, men efter 40 dage afbestilte jeg igen da de ikke kunne give en update på levering.

Kan også lige give en update på mine Cheato algae i den phosban reaktor. Den vokser super hurtigt nu. Har 7w LED på den (bare en almindelig PAR30 E27 fra Ebay).

Håber det hjælper.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Ny nano, første gang saltvand

Indlæg af TNielsen »

Hej

Den LED lampe fra buildmyled.com hvordan er den i kvalitet? Kan det anbefales at handle der og hvad med tolden, hvad endte det op i?
matmas
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: man 10. sep 2012 17:59
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny nano, første gang saltvand

Indlæg af matmas »

Hej,

Servicen var helt fantasktisk. Ham der har den biks hedder Nick og han er meget hjælpsom med at beregne vinkel på optikken samt farvespektrum.

De købte faktisk billederne af mit akvarie til deres side (eller rettere gav rabat når jeg køber til mit planteakvarie):
http://www.buildmyled.com/14000k-custom-reef-spectrum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kvaliteten er rigtig god. Eneste minus er at den dæmper virker lidt skrøbelig. Bare en 0-10v tingest. Men man kan se at stikkene er sat på i hånden. Men det er ok, den ligger jo i skabet. Selve lampen er den fedeste LED jeg har set. Nok primært fordi den er så tynd og helt passiv kølet.

Håber det hjælper. Jeg vil lige prøve at uploade et par nye billeder et af de næste dage.

Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad den endte med at koste med told...det har nok været ca 2200,-
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ny nano, første gang saltvand

Indlæg af Nicki Henriksen »

Lækker lampe, og fedt de ville bruge dine billeder, det ser super godt ud.

Er vil med din Cycloseris :GO
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"