"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Grumset vand.

Her kan i dele jeres erfaringer om akvariefotografering
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu har jeg måske et unikt problem (jeg har mange), men det her er relateret til vores hobby :)

Vandet i mit DT er helt enkelt grumset, jeg har store fisk der skider i vandet, Wrasser der gemmer sig i sandet og sand vendere, som ja, de vender sand...
Observerede præcist at 2 fisk skulle markere sig mod hinanden, og så støvede de lidt detrius op fra en sten.

Derfor får jeg aldrig 100% klart vand i DT, og da jeg jo cirkulere vandet i DT ca. 60 gange rundt er alt som kan "svæve" konstant i rørelse.

Vandet som kommer fra sumpene er ekstremt rent, men jeg cirkulere bare DT vand 1-1½ gang i timen, og kan ikke rigtig gøre noget ved dette problem.

Så jeg tænker om der er nogen der har tips?

Planen er at tage billeder 1 gang om ugen (eller hver anden) til siden her og Instagram, lave film osv. Så det behøver ikke være perfekt altid, bare 2-3 timer på en søndag.

Selv tænker jeg et stort mekanisk filter nok er bedst (se stening) og så slukke mine stream pumper.

Er der andre der har gode ideer?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Tykki »

Tænk hvis Forum havde en videofunktion! Video siger mere end 1000 ord, og jeg har samme problem som dig Thomas


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Grumset vand.

Indlæg af Seniorreefer »

Ser spændende ud, men skulle nok være under filtrerings tråden :)

Jeg tager også billeder, men syntes mere lys sammes.tuningen, blænder osv er lidt mere vigtigt. Hvad bruger du og dine Settings på kamera og lys

Jeg syntes det er svært at få farver frem som øjet ser dem


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Man kan jo bare smide en film op på youtube og så linke til den :)

Nu har hjernen fået i max fart i dag da jeg er rigtig irriteret over at vandet ikke er perfekt rent, men jeg har fået en masse ideer jeg skal teste de kommende uger, de bliver meget enkle da jeg jo har et 140 liters akvarie limet på siden af mit DT, min "Closed-loop-sump.

Fik ideen at bygge et lille "kammer" af egg-crater og så smide i lidt filtervat. Joo det skal skiftes hver dag, men godt nok når jeg nu skal tage billeder.

Nu kigger jeg på det igen og hold da op, JBL Filter Foam er jo stabilt og jeg kan bruge det til at bygge en labyrint i min closeloop sump.

Så en tur til zoo i morgen og hente 2 stk 50*50*5cm filter foam, og så ellers lade fantasien arbejde.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Seniorreefer skrev:Ser spændende ud, men skulle nok være under filtrerings tråden :)

Jeg tager også billeder, men syntes mere lys sammes.tuningen, blænder osv er lidt mere vigtigt. Hvad bruger du og dine Settings på kamera og lys

Jeg syntes det er svært at få farver frem som øjet ser dem
Jooo, det er da muligt, men der kan jo findes andre triks for at få helt klart vand uden at anvende filtrering, jeg har til eksempel tidligere brugt ZEOzym inden jeg tog billeder for at lige få ud lidt flere partikler, jeg bruger i dag mikrobobler for det samme, som faktisk gir en masse. Samme kan siges om at slukke stream pumperne, og det har jo heller ikke noget at gøre med filtrering.
Derfor mente jeg ikke at det bare var et filtrerings spørgsmål, da jeg bare vil have 100% klart vand i et par timer. Flyt endeligt tråden om den ligger forkert, bare jeg får en samtale i gang.

Jeg er en ret dårlig fotograf, når jeg tager billeder af fisk, ja så har de det med at svømme meget hurtigt så på mit gamle Canon 40D bruger jeg "Sport", det er vel 50 forsøg der bliver til noget jeg er OK tilfreds med, så det tager meget tid. Jeg har læst artiklen herover en enkelt gang og skal lige læse den et par gange til inden jeg laver nye forsøg. Udfordringen for mig er ikke at tage skarpe billeder når fisken er fremme ved ruden, nej det er når den er 80 cm inde i akvariet, her ser 100% af alle billeder ud som om man har grus i øjet, og jeg har fisk der ikke kommer frem til glasset.
Koraller er enklere, (Ikke at jeg går efter de farver øjet ser) men skal købe et stativ til min mobiltelefon, koster sikkert 150,- her går jeg på indstillingen PRO, under blå belysning og et filter, alt efter farven jeg vil have frem bruger jeg forskellige filtre, ingen photoshop. (1 år gammel Samsung mobil).


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Prøv bare at det her billed.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Grumset vand.

Indlæg af Seniorreefer »

Samme problem her. Har også 80cm i dybden , men kan tilgå på alle sider.

Jeg bruger et Canon 24mp d2000 dslr kamera og kan ikke lave et flot billedede 40cm inde i akvariet. Jeg kan ikke zoome tæt nok på, og se de flotte detaljer. Jeg bruger stativ, men lys, blænde, iso osv giver mig ikke de billede jeg ønsker. Jeg har eksperimenteret med mange forskellige indstiller, men kan ikke få det rigtige billede

Jeg syntes virkelig det er svært, især lyset. Håber andre springer på tråden som har erfaringer med billeder under vand

Ang fisk, har jeg taget serier eller video derefter redigeret for at tage den frame hvor de står skarpe
Senest rettet af Seniorreefer søn 9. okt 2022 22:12, rettet i alt 1 gang.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Tykki »

Jaaahhh link lige til video med grumset vand tak


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Grumset vand.

Indlæg af nielsk »

Ellers burde en spandpumpe med filtervat også kunne fjerne meget svæv hvis den kører 24/36 timer før fin fotosession


SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Grumset vand.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Thomas. Da jeg kørte med det akvarie der var 2,5 meter langt havde jeg et simpelt filter på, som gjorde vandet krystal klart ift svæv og partikler i vandet. Jeg kan ikke huske hvad det kaldes, men skal lige se om jeg kan finde noget om det... Det vil selvfølgelig kræve noget vedligehold (måske dagligt i dit tilfælde) men det virkede kanon. I´ll be back


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 296
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Grumset vand.

Indlæg af Viborgrev »

Brug evt et Pol filter på kamera


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Seniorreef, ja skulle ønske min elskede bror ikke var bosat i Vejle, men her i Stockholm, han har hardware :) han kan stå inde ved naboen og lave macro billeder af en ZOA, sikkert igennem sten og mur :) Jeg har den teknik jeg har. Jeg forventer ikke at kunne tage knivskarpe billeder på de 106 cm jeg har til bagruden, men kan jeg få skarpe billeder uden grums på 40 cm er det MEGET OK.
I mit karantæne akvarie som er 60 dybt har jeg ingen partikler i vandet, det er utroligt klart, men ingen fisk der skider i vandet så at sige :)))
Jeg bruger "sport" på mit Canon, for at lave serier, og det er her jeg får de bedste fiksebilleder, men set er ikke godt nok med mobilen for "reals".

@Tykki, film kommer :)

@Nielsk, I mit 480 havde jeg et indvendigt hængefilter beregnet til ferskvandsakvarium, det fungerede meget godt, og det er noget sådan jeg tænker at kopiere med et "hængefilter som på tegningen. Noget jeg kan smide op et par dage, tage billeder og enkelt fjerne. Jeg kan få alt det 4 mm glas jeg vil i verden ganske gratis, så en boks som jeg hænger over akvariet skulle koste "gratis".
Effekten er den samme :)

@Charlie, hop du bare i tænketanken, jeg venter spændt :)

@Viborgrev, et Pol filter er det det samme som jeg bruger når jeg fisker gedder for bedre at kunne kigge i gennem vandet? Polariserende filter... for det bruger jeg i dag.
Kan du linke, så skal jeg bestille :)
___________________________________________________________

JBL filterdug kommer vel i morgen.

I min closedloop sump har jeg lavet en "boks" af eggcrater, men da jeg har så meget flow igennem kan jeg ikke tvinge vandet igennem filtervat, så jeg har lagt den så godt jeg kan. Denne filtervat bliver meget hurtig beskidt.
Har også testet at have en 50 cm filtervat hængende (billed kommer) frit i akvariet og denne bliver også ganske beskidt.

Alt i alt har jeg færre partikler i vandet med hvad jeg kalder "passiv mekanisk filtrering" skulle jeg have en pumpe, spandfilter eller "boksen" som jeg fundere på er jeg sikker på at jeg skulle kunne få perfekt klart vand.

Takker alle for inputs, det har fået min fantasi i gang, så bliv endeligt ved, for det går nok et par uger inden jeg kan få hjem glas da min kammerat lige skal kassere et par vinduer, og så ikke smide dem ud direkte efter :)


Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 296
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Grumset vand.

Indlæg af Viborgrev »

Thomas Yeps lige præcis men et link kan jeg ikke hjælpe med det er jo individuelt hvad str filter det enkelte objektiv bruger så jeg tror du skal gå til din normale kamera “pusher” så kan han hjælpe dig


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Viborgrev, et 50 mm polaroid filter har jeg på mit makro objektiv.
Hvad tror du om et sådanne her kit?
https://www.fruugo.se/52mm-graduated-co ... 3QQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Håber det er noget jeg kan bruge, for impulset kom over mig, det var så billigt og jeg har en ide om at priserne ret hurtigt går op når man søger på samme vare efter et par timer :)
Købt med Klarna, så er det piss, kan jeg altid sende det retur.

Filtermåtter kommer i aften. :)


Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 296
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Grumset vand.

Indlæg af Viborgrev »

Jeg har ikke prøvet dem men orange filter skulle give koraller “pang“ farver så måske men jeg tænker du skal under 50mm i zoom for at tage de gode foto måske 14 eller 25 jeg ved ikke hvad dit makro objektiv er på


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er en sådanne bandit jag har; https://www.canon.se/lenses/ef-50mm-f-2 ... acro-lens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad menes med "Närgräns för skärpa 23 cm" ? Skal lensen være nærmere eller længere væk end 23 cm?

Når jeg fotografere koraller er det altid med orange filter, tager billederne under max blå og UV, sindsygt meget POP.

Har haft filtervat flydende i akvariet i 2 dage som et test, og nej det er ikke hvidt længerem, og ikke specielt dekorativt :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Grumset vand.

Indlæg af charlie saltvand »

Har været i tænke tanken nu Thomas... Det jeg lavede var et "power filter" som de kalder det i reef moonshiners gruppen (Det er Andre Muller, der har lave en tilgang med micro dosering osv og tjener en masse penge på det :hehe: ). Kort fortalt lagde jeg en KRAFTIG returpumpe i sumpen, eller i selve DT. På indsugningsstudsen havde jeg et langt rør med en masse riller i... Se foto. Jeg kom STRAMT rullet filtervat rundt om røret UDVENDIGT, flere tynde lag og satte dem fast med elastikker/gummiebånd. Det er SUPER effektivt ift at få klart vand :GO Lad pumpen kører til der begynder at komme microbobler ud af pumpen, så er det tid at skifte vatte ud. I starten her kunne vattet holde i ca 1 døgn, men efterhånden som vandet blev renere, så kunne det holde helt op til 1 uge.
Power filter inlet.jpeg
Prøv det :biggrin:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af charlie saltvand ons 12. okt 2022 10:51, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Charlie, de er med i min eskalering :) min "boks" kommer koste gratis :) Men naturligvis kommer den at skygge, så ikke perfekt heller.

For et par timer siden klippede jeg lidt blå filter, og lavede en "mur" som lukker ind 2 av mine closedloop pumper, og hold da helt kæft (undskyld mit Fransk)...

Stadig tidligt, og jeg ved ikke om det er godt nok, men bestemt en mærkbar forskel.

Ulempen er at jeg ikke kan fodre via mit closed loop system som giver mad i HELE akvariet, nu kommer en del sidde fast i de blå filters.


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Grumset vand.

Indlæg af apfolmer »

Et rullefilter med helt fin rulle, vil klare jobbet.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja og nej :)

Jeg har et rullefilter i sumpen, Deltec VF 8000, så alt vand der kommer tulbage i akvariet er perfekt. Et til rullefilter i DT skulle klare jobbet, men jeg har ikke plads.

Jeg kan let blive avhennig at kristalt klart vand i DT... Det er meget coolt!!!


Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 296
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Grumset vand.

Indlæg af Viborgrev »

Nærgrænse er 23 cm betyder at du ikke kan få skarpe billeder tættere på end din nær grænse Marco objektiver er ikke altid gode til det


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Grumset vand.

Indlæg af Seniorreefer »

Viborgrev skrev:Nærgrænse er 23 cm betyder at du ikke kan få skarpe billeder tættere på end din nær grænse Marco objektiver er ikke altid gode til det
Lyder til du kender til fotografering.

Jeg har et canon d2000, kan du evt give mig en opsætning på skarpe billeder som ser korallerne som øjet ser. Har prøvet filter osv, men farverne træder bare ikke frem.

Hvad med lys, hvilket spectrum skal anvendes, evt lave eget hvid spektrum på kameraet


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Grumset vand.

Indlæg af charlie saltvand »

Seniorreefer skrev:
Viborgrev skrev:Nærgrænse er 23 cm betyder at du ikke kan få skarpe billeder tættere på end din nær grænse Marco objektiver er ikke altid gode til det
Lyder til du kender til fotografering.

Jeg har et canon d2000, kan du evt give mig en opsætning på skarpe billeder som ser korallerne som øjet ser. Har prøvet filter osv, men farverne træder bare ikke frem.

Hvad med lys, hvilket spectrum skal anvendes, evt lave eget hvid spektrum på kameraet
Jeg har et Nikkon kamera. Jeg gør det at jeg går ind i manuel hvidbalance og så kan man "pre" indstille ved fx at tage et foto af et hvidt stykke papir, (eller et hvidt stykke plast I akvariet) i den lampe indstilling man nu engang kører med. Det virker nogenlunde, men blir først super godt hvis jeg bagefter går ind på pc´en og roder lidt med farverne på billedet.

Tænker det fleste store kameraer har nogenlunde samme funktion?
https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7 ... ce_04.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Grumset vand.

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev:
Seniorreefer skrev:
Viborgrev skrev:Nærgrænse er 23 cm betyder at du ikke kan få skarpe billeder tættere på end din nær grænse Marco objektiver er ikke altid gode til det
Lyder til du kender til fotografering.

Jeg har et canon d2000, kan du evt give mig en opsætning på skarpe billeder som ser korallerne som øjet ser. Har prøvet filter osv, men farverne træder bare ikke frem.

Hvad med lys, hvilket spectrum skal anvendes, evt lave eget hvid spektrum på kameraet
Jeg har et Nikkon kamera. Jeg gør det at jeg går ind i manuel hvidbalance og så kan man "pre" indstille ved fx at tage et foto af et hvidt stykke papir, (eller et hvidt stykke plast I akvariet) i den lampe indstilling man nu engang kører med. Det virker nogenlunde, men blir først super godt hvis jeg bagefter går ind på pc´en og roder lidt med farverne på billedet.

Tænker det fleste store kameraer har nogenlunde samme funktion?
https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7 ... ce_04.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det jeg vil forsøge, havde prøvet med hvid balance men udenfor akvariet ;)

Hvad bruger du som redigering Photoshop ?


Viborgrev
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 296
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Grumset vand.

Indlæg af Viborgrev »

Photoshop er et godt produkt du kan også ændre dit kamera til at fotografere i RAW format det er en langt bedre opløsning de billeder får
Jeg kender ikke lige til d2000 men det er sikkert som de øvrige Canon modeller
Et Pol filter fjerner genskin og gør billeder gennem glas bla mere klare st fotografer ind i dybde på vand er en anden sag dette skyldes lys som dit kamera skal bruge og afhængig af lysstyrken på dit objektiv kan du øge lukketiden f værdi på objektiv er lysstyrke. Dybde i cand kræver mere lys tænd evt mere lys i stuen blot ikke modlys og heller ikke lys lige bagved dig da det vil give skygger


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Grumset vand.

Indlæg af Anders månsson »

jeg elsker dit akvarie og det er bare et fantom af en drøm, at jeg kommer til at eje sådan et akvarie!

et skud på dit problem... løsningen kunne være et kammer i sumpen fyldt med filter vat, dog skulle dette jo så renses ret ofte! eller en stor spand pumpe fyldt med filter vat...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Anders, jeg nyder det hver dag, også med grumset vand :) opdatering kommer lidt senere.

Problemet er ikke at vandet er grumset når det kommer tilbage i akvariet, for det er helt rent og klart efter at have været igennem en ganske graftig skummer, macroalger og rullefilter.

Et spandfilter koblet til akvariet skulle helt sikkert hjælpe, mens jeg byggede dette havde jeg et 480 som jeg forsøgte lidt med, og her testede jeg med et indvendigt Eheim filter med filtervat, vandet var perfekt om jeg huskede at bytte vat hver dag :)
Jeg er dog ikke fan af spandfiltre til saltvand.

Min kammerat skal montere vinduer 2 km fra hvor jeg bor, så han kommer forbi en del, så kommer at bestille glas fra ham, og så tester jeg at bygge en filterkasse, det er samme effekt som et spandfilter, men kommer larme og skygge, dog kommer det koste gratis.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Grumset vand.

Indlæg af Holst »

Hva sker der hvis du ligger lidt grovere grus ovenpå det fine? Vil det ikke forhindre lidt af det? Nok ikke den ønskede løsning, men et input herfra


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Grumset vand.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Holst, Amir som har Aquariatech Europe butikken 7 km fra hvor jeg bor :) har været en del gange ved De Jong. De har i næsten alle akvarier 2-3 cm kridhvid grov grus, som de så rengør når de bytter vand, 1-2 meter hver gang. Akvarierne er jo 20 meter eller noget.

De har ikke en partikel i vandet, og masser af wrasser, damshell og kiruger i alle koral kar.

Så jo, jeg har tænkt tanken at fylde på med grovere grus, det er dels meget enklere at "støvsuge" og i min verden kommer det at fange flere partikler i vandet. Når jeg gør rent sandet forsvinder der vel ½-1 kg meget fint sand ved hver rengøring.

Og det bliver 100% grovere grus i fremtiden.

Høster nu "fordelen" ved at have drejet mit skrivebord, nu ved jeg hvor mine wrasser sover, kom en kæmpe sky op fra sandet :(


Besvar

Tilbage til "Akvariefotografering"