"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarieguide med Tropic Marin

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Tropic Marin
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 6. sep 2022 19:40
1
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af Tropic Marin »

Vi har udarbejdet en akvarieguide baseret på Samuels akvarie, som bliver udgivet løbende som en blog på vores hjemmeside og som facebook posts.
Denne uges opslag handler om den tidlige del af indkøringen.

Alt i guiden er udarbejdet i et fællesskab med førende akvarister:
Hans-Werner Balling (R&D hos Tropic Marin, opfinder af Balling Metoden) https://www.tropic-marin.com/wer-ist-balling?lang=en
Lou Ekus (CEO af Tropic Marin USA, meget kendt fra youtube videoer, hvor han interviewes eller laver velformulerede oplæg) https://www.youtube.com/results?search_query=lou+ekus
Samuel Nietzer (PhD indenfor korallers seksuelle reproduktion, dvs han yngler koraller og er meget dygtig) https://uol.de/samuel-nietzer
Leonardo den Breejen (koralfarmer i holland, hans acropora er nok de flotteste du kan finde) https://leonardosreef.com/
Alexander Bonanno (fiskehviskeren, der laver forskning indenfor opdagelses af cyanidrester i indfangede fisk) https://www.researchgate.net/profile/J-Bonanno

Hvis I har spørgsmål eller ønsker uddybende kommentarer, er I velkomne til at skrive. :Peace:

Forrige uge: Selve akvariet, udstyret og introduktionen https://www.tropic-marin.com/post/a-tro ... e-aquarium
Sidste uge: stensætning og valg af sten: https://www.tropic-marin.com/post/a-tro ... -aquascape
Denne uges opslag om indkøringen: https://www.tropic-marin.com/post/a-tro ... cle-part-1


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

Her er en lille teaser på hvad akvariet vil udvikle sig til. :beer:
Vedhæftede filer
lampe.jpg


Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarieguide med Tropic Marina

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Samuel. Den blog vil jeg glæde mig til at følge :beer:

Altid godt at hente inspiration og “fif” fra andre. Vi kan alle lærer af hinanden :y


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marina

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev:Fedt Samuel. Den blog vil jeg glæde mig til at følge :beer:

Altid godt at hente inspiration og “fif” fra andre. Vi kan alle lærer af hinanden :y
Godt at høre Charlie! :D
Ja, vi kan lære af hinanden, og jeg har lært ENORMT meget af vores ambassadørgruppe. Så jeg håber at der er nogle der kan lære indirekte af dem igennem mig. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Tropic Marin
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 6. sep 2022 19:40
1
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af Tropic Marin »

Update i bloggen: Fiskefoder
https://www.tropic-marin.com/post/a-tro ... -fish-food" onclick="window.open(this.href);return false;

Akvariet vil blive vedligeholdt med daglige fodringer med O-Megavital foder, som er Tropic Marins fundamentale foder.

Bæredygtige proteinkilder og fiskeolier danner et 3:1 (protein:fedt) forhold som er optimalt til fisk i lukkede systemer. Denne ratio gør at fiskene forbrænder fedtet som energi og igennem anabolisme bruger proteinerne til væv og sundhed. I modsætning til at proteinerne bare brændes som energi og danner ekstra ammoniak og PO4, som igennem en organisk kilde som fisk, er svær at kontrollere.

Fodertilsætningerne kan styrke immunsystemet og foderesponsen i fiskene. Det kan også bruges til at lave P:F forholdet i frostfoder eller andet tørfoder til noget der ligner 3:1.
Lipo-Garlic især er godt til at hjælpe fisk med sygdom eller stress og giver forøget spiserespons.
Lipo-Vit er især godt til at afhjælpe 3:1 forholdet og bliver brugt i tyske laboratorier som fodertilsætning til fiskeavl. Det har en stor succesrate til at hjælpe fiskeyngel eller ynglende fisk.

God søndag til jer!


hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Spørgsmål

Indlæg af hjalti45 »

Hej

Når man kører all for reef er der så noget med at man skal være varsom med aktivt kul som jeg kører i spandpumpe med rowa on the side - eller er det bare noget jeg tror ?

Bedste hilsner

Hjalti


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Spørgsmål

Indlæg af SamuelChristensen »

hjalti45 skrev:Hej

Når man kører all for reef er der så noget med at man skal være varsom med aktivt kul som jeg kører i spandpumpe med rowa on the side - eller er det bare noget jeg tror ?

Bedste hilsner

Hjalti
Hej Hjalti,

Der er ingen grund til at være varsom med aktivt kul, når du doserer All-For-Reef. :) Det har ingen indflydelse på produktets virkning.

Men...
Rowa kan fjerne PO4, som jo er næring til korallerne, og All-For-Reef indeholder mineraler og sporstoffer, der skal hjælpe med koralvæksten. Hvis du fjerner for meget PO4, så hindrer det jo at din All-For-Reef bruges, da korallerne mangler PO4 til at vokse. Men altså, så længe du holder din dKH eller calcium stabil med All-For-Reef, så bruger du hverken for meget eller for lidt.
Guidens anbefaling til PO4 er at holde den over 0.1 mg/l. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af hjalti45 »

Hej

Tak for svaret så finder keg et passende leje så po4 holder den “gode” værdi - ellers virkelig glad for all for reef indtil videre.

Vh

Hjalti


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af nielsk »

Hej Samuel, kan du ikke fortælle lidt mere om de bacto tricks.
Det lyder spændende! Men også umiddelbart som en meget dur løsning til større akvarier som mit.
Men hvis man kan spare på fosfatbinder osv..


SPS : Stability provides succes
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

nielsk skrev:Hej Samuel, kan du ikke fortælle lidt mere om de bacto tricks.
Det lyder spændende! Men også umiddelbart som en meget dur løsning til større akvarier som mit.
Men hvis man kan spare på fosfatbinder osv..
Jo, gerne.

NP-Bacto-Tricks er en bio pellet, der ikke kræver en reaktor. Det er designet til at bruge oxygen og stærk vandstrøm, til at kultivere bakterierne og sprede dem i akvariet.
Derfor kan de bruges optimalt i et rislefilter eller bare et sted i sumpen hvor der er vandstrøm og ilt. Mine ligger i overløbet eller ved siden af overløbsrøret nede i sumpen.

Det består af komplekse biopolymer, der nedbrydes langsomt, kontra andre kulstof kilder, der er monomer som nedbrydes hurtigt (fx sukker). En metaforisk beskrivelse kunne være at det er rugbrød mens andre kilder er toastbrød. Det tager også længere tid om at virke, mens flydende dosering er samme dag, det har effekt.

Hans-Werner Balling har designet produktet, så det dyrker bakterier i en biofilm, som opbruger nitrat og fosfat og frigiver fedtsyrer og gavnlige bakterier og arkæer. Som korallerne så spiser og resten af akvariet gavner af.

Mit akvarie på 360 liter har måske 300ml i en lille beholder. Den holder LÆNGE. Jeg tjekker kun på den hver 3. måned ca.
Hvis man bruger et rislefilter er det helt optimalt. Du kan se Tropic Marins filter, der er designet til produktet. Der er plads til 5000 ml, dvs kapacitet til et akvarie på 1200L på maximum dosis.

Håber det besvarede dit spørgsmål. :)

https://www.tropic-marin-smartinfo.com/ ... ks?lang=en
Vedhæftede filer
tricks3.jpg
tricks 2.jpg
tricks 1.jpg


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af crazy seahorse »

Fin beskrivelse af det bacto-værk. Jeg har det faktisk på hylden, men har ikke taget det i brug. Mest fordi jeg er forsigtig og så tilsætter jeg Po4 og No3 for at holde næring i systemet.
Så det virker bagvendt, hvis jeg med den ene hånd hælder næring i, for derefter at køre med noget der fjerner det igen. Lidt som at køre med Rowaphos, mens man hælder Po4 i systemet.
Men måske kan man opnå en balance, så man nærer bakterierne i de biopellets ved at tilsætte Po4 og No3 og dermed opnår en effekt via det som de udskiller. Giver det mening?

Du nævnte på et tidspunkt noget om Ammonium. Det er jo et af elementerne i nitrogencirklen. Jeg troede at det mere eller mindre var et overstået kapitel, når indkøringen er overstået.
Jeg ved at fiskenes urin indeholder A. Måske i form af urea der jo virker som gødning (i hvert fald på udendørs planter. Bruges af samme grund som glatførebekæmpelse i stedet for salt)
Men vil du mene, at nitrogencirklen er en stadig kørende proces? Altså med ammonium, nitrit, nitrat og nitrogen und alles?


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

crazy seahorse skrev:Fin beskrivelse af det bacto-værk. Jeg har det faktisk på hylden, men har ikke taget det i brug. Mest fordi jeg er forsigtig og så tilsætter jeg Po4 og No3 for at holde næring i systemet.
Så det virker bagvendt, hvis jeg med den ene hånd hælder næring i, for derefter at køre med noget der fjerner det igen. Lidt som at køre med Rowaphos, mens man hælder Po4 i systemet.
Men måske kan man opnå en balance, så man nærer bakterierne i de biopellets ved at tilsætte Po4 og No3 og dermed opnår en effekt via det som de udskiller. Giver det mening?

Du nævnte på et tidspunkt noget om Ammonium. Det er jo et af elementerne i nitrogencirklen. Jeg troede at det mere eller mindre var et overstået kapitel, når indkøringen er overstået.
Jeg ved at fiskenes urin indeholder A. Måske i form af urea der jo virker som gødning (i hvert fald på udendørs planter. Bruges af samme grund som glatførebekæmpelse i stedet for salt)
Men vil du mene, at nitrogencirklen er en stadig kørende proces? Altså med ammonium, nitrit, nitrat og nitrogen und alles?
Jeg kan godt forstå dig.
Men PO4 der er doseret som almindeligt næringssalt binder sig til sten og sand, og bruges af alger og alt andet også. Så det rammer lidt det hele.
Det som NP-Bacto-Tricks og Pellets kan, er at det kan dyrke bakterier, som reelt set bliver til små madpakker, som korallerne kan bruge nemt. Algerne kan i hvertfald ikke, heller ikke stenene og gruset.
Derudover, så vil skummeren stabiliseres og NO3 reduceres effektivt.

Så det betyder at korallerne æder, og algerne sulter.

Angående ammonium. Så ved vi at koraller foretrækker ammoniak fremfor nitrat. Og vi ved den ikke skal være for høj. To billeder jeg har gemt er fra Shantz arbejde. De viser at korallerne vokser neutralt eller hurtigere med ekstra P, mens ekstra N nedsætter væksten. Ydermere ser vi at ammoniak er væsentligt bedre for korallerne fremfor nitrat.

Det er derfor den gængse ide med at flere fisk giver bedre forhold til korallerne findes. Ja, fordi fiskene udskiller ammoniak fra gællerne kontinuerligt, og den ammoniak suger korallerne til sig. Hvis korallerne ikke var der, ville der komme mere NO3 som konsekvens.

Nitrogencirklen er konstant, men ammoniak skal ses som noget lokalt nær korallerne der kommer fra fisk og andre dyr. Og det er gavnligt. :)
Vedhæftede filer
shantz.JPG
shantz 2.JPG


Tropic Marins danske repræsentant.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af nielsk »

Spændende læsning. Fedt input her på forum. Tak for det.
Alle biopellets er vel biopolymere ala naturgummi?
Hvad gør helt præcist disse store "carbon" donorer bedre.
Er biofilmen tykkere? Skummes brudstykker lettere ud?
Har du en ide om hvordan det spiller sammen med rollerfleece filter?
Jeg leder efter en stabil nitrat export måde til et stort tungt belastet system. Derfor alle mine spørgsmål.
Jeg prøvede biopellets a 2 omgange for 10 og 5 år siden og begge gange uden målbar effekt


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af crazy seahorse »

nielsk skrev:Spændende læsning. Fedt input her på forum. Tak for det.
Alle biopellets er vel biopolymere ala naturgummi?
Hvad gør helt præcist disse store "carbon" donorer bedre.
Er biofilmen tykkere? Skummes brudstykker lettere ud?
Har du en ide om hvordan det spiller sammen med rollerfleece filter?
Jeg leder efter en stabil nitrat export måde til et stort tungt belastet system. Derfor alle mine spørgsmål.
Jeg prøvede biopellets a 2 omgange for 10 og 5 år siden og begge gange uden målbar effekt
Eller er det samme idé som med KZ og deres reaktor? Her rives biofilmen også af, så korallerne og hele systemet får glæde af det.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af charlie saltvand »

Hvor kan man købe de ringe henne, her i lille Dk..?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:Hvor kan man købe de ringe henne, her i lille Dk..?
Hvad er det for ringe du mener Charlie? Er bare nysgerrig på om jeg har overset noget med nogle ringe?


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af nielsk »

https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... s0QAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;


SPS : Stability provides succes
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

nielsk skrev: fre 16. dec 2022 13:33 Spændende læsning. Fedt input her på forum. Tak for det.
Alle biopellets er vel biopolymere ala naturgummi?
Hvad gør helt præcist disse store "carbon" donorer bedre.
Er biofilmen tykkere? Skummes brudstykker lettere ud?
Har du en ide om hvordan det spiller sammen med rollerfleece filter?
Jeg leder efter en stabil nitrat export måde til et stort tungt belastet system. Derfor alle mine spørgsmål.
Jeg prøvede biopellets a 2 omgange for 10 og 5 år siden og begge gange uden målbar effekt
Undskyld det sene svar. Forum var lukket og jeg skulle lige lukke skoleklassen ned til jul :Peace:

Det der er unikt ved NP Bacto Tricks, er den "grove" del. Hans-Werner har designet det til at mimikke det der sker i naturen når alger og planter nedbrydes. Resultatet er en langsommere nedbrydning, der har meget mindre risiko for at fjerne for meget næring fra vandet. Det er også derfor vi anbefaler produktet uanset mængden af PO4, i modsætning til vores andre produkter til carbon dosering. (se billeder)

Det der produceres i stedet for mange hurtige bakterier, er arkæer og bakterier med gavnlige roller, der blandt andet er de novo producenter af omega-3 fedtsyrer. Endda giver det en præbiotisk effekt til fisk.

Hvis NP Bacto Pellets eller Tricks skal bruges for seriøs hjælp imod NO3 eller PO4 som du beskriver, er det rigtig godt at kombinere med Reef Actif og en af de tre hoved carbon produkter (se billederne)

Fleece filteret, vil nok fjerne nogle af bakterierne, så reduceringen af NO3 og PO4 skal nok ske uanset, men det vil jo nok mindske koralfodringen en smule. Tvivler på filteret fjerner alle bakterier, der strømmer igennem det :biggrin:
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
carbon 2.JPG


Tropic Marins danske repræsentant.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af Mortenbruun »

Hej Samuel

Hvordan ved man hvornår der skal fyldes flere NP-Bacto-Tricks på ?
Bakterierne optager/nedbryder/spiser vel pellets'ne så de langsomt forsvinder, men er skal der fyldes op når der f.eks. er 2/3 tilbage eller hvad er anbefalingen ?
Jeg bruger pt NP-Bacto-Balance og Reef-Actif, og har bestilt en omgang NP-Bacto-Tricks. Tænker de tre spiller fint sammen.
Som jeg læser det er det de samme bakterier der understøttes ved Reef-Actif og NP-Bacto-Tricks. Er det korrekt forstået ?

/Morten


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

Mortenbruun skrev: fre 23. dec 2022 09:29 Hej Samuel

Hvordan ved man hvornår der skal fyldes flere NP-Bacto-Tricks på ?
Bakterierne optager/nedbryder/spiser vel pellets'ne så de langsomt forsvinder, men er skal der fyldes op når der f.eks. er 2/3 tilbage eller hvad er anbefalingen ?
Jeg bruger pt NP-Bacto-Balance og Reef-Actif, og har bestilt en omgang NP-Bacto-Tricks. Tænker de tre spiller fint sammen.
Som jeg læser det er det de samme bakterier der understøttes ved Reef-Actif og NP-Bacto-Tricks. Er det korrekt forstået ?

/Morten
Hej Morten,
Tricks'ne svinder ind som de bruges, så hvis man har dem i en beholder er det nemt at se hvor meget de svinder. En pose fx er meget sværere. Jeg fylder min "kasse" op så snart der er plads til det. :) Det skal gøres løbende, gerne en gang om måneden fx.
Hvis de klumper sammen eller fyldes med snask, der hindrer kontakt med vandet, kan de vaskes i saltvand fra akvariet uden problemer for ydelsen.

De tre spiller suverænt sammen, Reef Actif og Tricks/Pellets er ikke det samme, men nogle af effekterne er meget ens. Reef Actif er decideret algepolymer blandt andet, der er hurtigt virkende i at skabe heterotrofe bakterier, der nedbryder komplekst organisk materiale. Det er derfor produktet anbefales som "vandrenser" imellem vandskift. Bakterierne nedbryder Reef Actif og diverse affaldsprodukter i akvariet og.
Det er derfor vandet virker ekstra klart og korallerne er mere puffy efter dosering.
Men Reef Actif er ikke godt til at reducere NO3 og PO4 som decideret metode, der kommer de andre produkter ind. :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af nielsk »

210 kr/liter hos mruztek er da faktisk ok pris sammenlignet med andre biopellets typer
https://www.shop-meeresaquaristik.de/Fi ... 12952.html

Måske nogle danske forhandlere kan tage det hjem også


SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for gode pædagogiske forklaringer Samuel, selv jeg kan være med her :K

Ja, de "ringe" jeg spurgte ind til var dem Niels linkede til i det næste indlæg, altså Bacto Tricks.

Jeg vil sgu prøve at gå all in på det her brand engang i det nye år og se hvad der sker, har stadigvæk en del indkøringsalger i mine baljer selv om mine næringsværdier i GENNEMSNIT de sidste 3 md hedder:
No3 = 0,708
Po4 = 0,034

Kan I have en dejlig jul hele vejen rundt :grouphug:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev: lør 24. dec 2022 08:42 Tak for gode pædagogiske forklaringer Samuel, selv jeg kan være med her :K

Ja, de "ringe" jeg spurgte ind til var dem Niels linkede til i det næste indlæg, altså Bacto Tricks.

Jeg vil sgu prøve at gå all in på det her brand engang i det nye år og se hvad der sker, har stadigvæk en del indkøringsalger i mine baljer selv om mine næringsværdier i GENNEMSNIT de sidste 3 md hedder:
No3 = 0,708
Po4 = 0,034

Kan I have en dejlig jul hele vejen rundt :grouphug:
Det er min fornøjelse Charlie, tak fordi du aktivt stiller spørgsmål! :D Det gør det meget sjovere!

En anelse mere fosfat og du har det jeg vil kalde suveræne værdier og jeg glæder mig til at høre hvad du vil gøre med dit system ;)

Og tak, du/I må alle have en glædelig jul og lad nu være med at miste akvariekyndige fingre til nytår. :beer:
Glædelig jul og godt nytår fra mig og resten af TM!

Her er et lille billede af akvariet som guiden baserer sig på og noget af mit hjemmekontor kan ses. Hvis man kunne tænke sig info om TM eller vareprøver på foder (fisk eller koraller) og Reef Actif, så kan man skrive og aftale et visit. :choccake: ~O)

En ny filfisk har spist af gonioporaerne, så den fisk blev slynget noget så gevaldigt ud af akvariet. :naughty:
Nu står den på Elimi-Aiptas i ferien dagligt.
Vedhæftede filer
postkort.jpg


Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

I akvarieguiden er vi nået til at dosere til korallernes vækst.
https://www.tropic-marin.com/post/a-tro ... ral-growth

Akvariet vil naturligvis køre på All-For-Reef.
Som I kan se på julehilsenen og første billede, så er det et produkt der nok skal give dig rigeligt med vækst.

Hvis du er nysgerrig på All-For-Reef så er der en guide her på forum:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=95924

Håber I nyder ferien!


Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

I akvarieguiden har vi snakket om vandparametre:
https://www.tropic-marin.com/post/a-tro ... rs-part-1 NO3 og PO4
https://www.tropic-marin.com/post/a-tro ... ers-part-2 KH, Ca, Mg

Tropic Marin adskiller sig lidt fra konkurrenterne i anbefalingerne.
Som nævnt tidligere ved vi at nitrat ikke er specielt godt for korallerne, så derfor anbefaler vi lave værdier i NO3 (0-2 mg/l).
Mens PO4 derimod kun viser neutrale eller gavnlige effekter. Så de nye retningslinjer vil advisere en PO4 på 0.05-0.15 mg/l.

Flere spørger hvordan acroporaernes farver klarer sig i de forhold.
Jeg har ikke mange acroporaer, da jeg foretrækker koraller med bevægelse, (som virkelig elsker de forhold, se tidligere billeder!), men dem jeg har kan jeg godt vise frem, de fleste er købt for 8 måneder siden og de er alle godt i gang med væksten.
Jeg kan ikke se hvordan deres farve skulle kunne være bedre, men mine fotografi skills kunne klart være bedre :|
Det er heller ikke de dyreste acroer man kan finde, genetikken har meget at sige for hvilke farver der kan frembringes.

Samuel Nietzers acroporaer der spawner regelmæssigt holdes i samme forhold. Man kan se nogle korte klip af nogle af hans acropora babyer her:

(billeder taget uden filter i semi-balanceret spektrum)
Vedhæftede filer
20230108_110704.jpg
20230108_110617.jpg
20230108_110427.jpg
20230108_110348.jpg
20230108_110346.jpg
20230108_110312.jpg
20230108_110233.jpg
20230108_110100.jpg
20230108_105913.jpg
Senest rettet af SamuelChristensen søn 8. jan 2023 14:21, rettet i alt 1 gang.


Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af charlie saltvand »

Fin update Samuel. Tak for den.

Jeg kan se på flere foras i US of Amerika at noget af det "nye sort" derovre er næringsforhold på 100 til 1, = fx 10 i nitrat = 0.1 i Po4, Fx 1,5 i Nitrat = 0.015 i PO4, så der går man også mere og mere væk fra Redfield ratio....

Hvis du husker det, så har jeg svært ved at holde næring oppe i min balje og jeg har (derfor siger de kloge) også kæmpet med Dinoflagelatte i en periode. Det meste af det er væk nu. Jeg har doseret MASSIVE mængder af Pods og flydende bakterier osv osv...

Spørgsmål: Hvordan mht fx Cyano og andre udfordringer (problem "alger/bakterier) set ift de tal i anbefaler?
Har i oplevet udfordringer? Eller er det "blot" et spørgsmål om at have de "gode" bakterier i massiv mængde.

Spørger fordi vi jo alle har "lært" at bl.a. cyano kan drille hvis fx No3 går i "0".....

Tak for dine fine indlæg :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af crazy seahorse »

@ Samuel. Så videoen om Samuel Nietzers acroer og arbejde med formering.
Jeg er helt med på, at vi når vi fragmenterer, så laver vi kloner. Identisk genetisk med moderkorallen - og dermed også samme udseende. Der kan være forskelle i vand, lys og andet, der kan give et anderledes udseende. Men de vil i udgangspunktet være kopier.
Hvad får man ved spawningen? Er det så en helt anden koral? Tænker her udseende, farve, hårdførhed osv osv.
Vi ser jo løbende nye fancy typer af acroer, Walt Disney, Jaw dropper, Home wrecker som eksempel. Er de resultater af kønnet formering?
Hvis de er, så er det vel kun muligt at bevare dem ved fragmentering? Og hvis de skulle lave kønnet formering, så vil der vel dukke andre typer op - formentlig.
Har Samuel Nietzers nogle erfaringer her, eller er det for tidligt? De skal jo trods alt have nogle år på bagen før det kan ses.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev: søn 8. jan 2023 14:00 Fin update Samuel. Tak for den.

Jeg kan se på flere foras i US of Amerika at noget af det "nye sort" derovre er næringsforhold på 100 til 1, = fx 10 i nitrat = 0.1 i Po4, Fx 1,5 i Nitrat = 0.015 i PO4, så der går man også mere og mere væk fra Redfield ratio....

Hvis du husker det, så har jeg svært ved at holde næring oppe i min balje og jeg har (derfor siger de kloge) også kæmpet med Dinoflagelatte i en periode. Det meste af det er væk nu. Jeg har doseret MASSIVE mængder af Pods og flydende bakterier osv osv...

Spørgsmål: Hvordan mht fx Cyano og andre udfordringer (problem "alger/bakterier) set ift de tal i anbefaler?
Har i oplevet udfordringer? Eller er det "blot" et spørgsmål om at have de "gode" bakterier i massiv mængde.

Spørger fordi vi jo alle har "lært" at bl.a. cyano kan drille hvis fx No3 går i "0".....

Tak for dine fine indlæg :-)
For det første, Redfield ratio er relevant. Men kun hvis man snakker om plankton i havoverfladen. :ymcowboy:
Se billede.
Alle organismer har deres eget forhold mellem CNP.
Derudover så handler det om hvorvidt resursen er tilgængelig, ikke hvor meget af den der er. Hvis du har over 1 NO3, så er der mere end de kan bruge og algerne vokser ikke hurtigere af den årsag.

Hans-Werner har nogle meninger om alger og hvordan de håndteres. baseret på erfaring, teori og videnskab.
Tropic Marin metoden til at udkæmpe alger er:
Bevæbnet med tålmodighed, sørg for at du har nok PO4 og koraller. Så vil korallerne udkonkurrere alger for jern og nitrogen. Manuel fjernelse hjælper.

Husk at korallerne foretrækker ammoniak, så de bruger nitrogenen inden algerne har nem adgang til det i form af nitrat.

Cyano kan komme i alle forhold og vælger lidt selv hvornår den forsvinder. Gode forhold til korallerne vil hjælpe helt klart. Og så skal man kigge på dosering, fx aminosyrer.

Dinoflagellelater foretrækker høj nitrat med lav PO4. I de forhold kan de udkonkurrere koraller for næring, især PO4, da koraller har brug for lidt hjælp til at indtage PO4 (fx carbon dosering, højere niveauer eller partikel-fosfat.)
Med lav PO4 vinder de mest nederen dinoflagellater. Den giftige typer udkæmper den harmløse type og begge udkonkurrerer korallerne.
Samtidigt, hvis de begrænses i nitrogen (lav NO3) reduceres giftigheden også. Han pointerer også at det er MEGET vigtigt at lave en ordentlig mirkoskopisk identifikation af dinoflagellaterne, for de giftige er altså ikke at spøge med og forskning viser at giften kan spredes med luften igennem skummeren. Interessant nok. Men nok også ret sjældent at de helt giftige varianter blomstrer. :Peace:

Jeg har godt set videoerne hvor 100:1 bliver nævnt og kastet om sig, endda nævnt som redfield ratio... :hehe:
Vedhæftede filer
CNP algae.JPG


Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

crazy seahorse skrev: man 9. jan 2023 14:27 @ Samuel. Så videoen om Samuel Nietzers acroer og arbejde med formering.
Jeg er helt med på, at vi når vi fragmenterer, så laver vi kloner. Identisk genetisk med moderkorallen - og dermed også samme udseende. Der kan være forskelle i vand, lys og andet, der kan give et anderledes udseende. Men de vil i udgangspunktet være kopier.
Hvad får man ved spawningen? Er det så en helt anden koral? Tænker her udseende, farve, hårdførhed osv osv.
Vi ser jo løbende nye fancy typer af acroer, Walt Disney, Jaw dropper, Home wrecker som eksempel. Er de resultater af kønnet formering?
Hvis de er, så er det vel kun muligt at bevare dem ved fragmentering? Og hvis de skulle lave kønnet formering, så vil der vel dukke andre typer op - formentlig.
Har Samuel Nietzers nogle erfaringer her, eller er det for tidligt? De skal jo trods alt have nogle år på bagen før det kan ses.
Jegviderespurgte Samuel N om dit spørgsmål. Og han sagde at det var et forrygende spørgsmål som han også kigger på, for der er interesser i om man kan bestemme en korals farve med selektiv formering, når nu der er nogle som aktivt formerer dem..

Han siger;
Det virker til at det kommer an på arten.
De helt sjældne som du nævner er sandsynligvis heldige kloner, og derfor de er sjældne.

Nogle acroer kan sammelignes med andre dyr. Ungerne ligner forældrene, ligesom gråspurvene er ens for os. Strawberry Shortcake er den samme mikroklados art, men ikke det samme individ, og den findes over store områder og ligner sig selv alle steder.

Mens tenuis kan have forskellige farver. Han får fx blå tenuis fra grønne forældrekoraller og de er lidt random på den måde. Så det er noget der undersøges.


Jeg prøver at score nogle billeder fra ham jeg må vise jer. Det er imponerende koraller, men der er rettigheder på. :biggrin:


Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Akvarieguide med Tropic Marin

Indlæg af Seniorreefer »

Samuel , virkelig spændende læsning og studie❤️


Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"