"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kvartalets Akvarie August 2021 (ttkthomsen)

Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Kvartalets Akvarie August 2021 (ttkthomsen)

Indlæg af Marco R »

[center]Kvartalets Akvarie (ttkthomsen)[/center]
[center]Juli 2021 Af Marco R[/center]

[center]
1.jpg
[/center]

[center]Lidt om Tonning[/center]

Hej! Jeg er så heldig, at jeg har fået lov til at dele lidt ud af mit akvarie her i tråden, Kvartalets akvarie. Jeg hedder Tonning, er 43 år, bor i Strøbye Egede, ved Køge, sammen men min kone Mia og vores 5 børn i alderen 7 til 15 år og en lille røv-irriterende hund, Alba (vi var nogen, der ønskede os en schæfer, nogle andre en fransk bulldog. Så vi indgik et kompromis, og fik en fransk bulldog??!?). Jeg uddannet revisor og læst den obligatoriske cand.merc.aud. Efter 10 år i den branche var det tid til luftforandring. Lidt mindre tal, lidt mere med mennesker - så nu sidder jeg som administrations chef på et gymnasium.

[center]
2 - Aller første billede af første akvarie.jpg
[/center]
[center]
3 - Aller første billede af første akvarie.png
[/center]
[center]
4 - Aller første billede af første akvarie.png
[/center]
[center]
5 - Akvarie nr 2.jpg
[/center]
[center]
6 - Bedre billede af akvariet nr 2.jpg
[/center]
[center]
7 - Akvarie nr 3.jpg
[/center]
[center]
8 - Akvarie nr 3 andet lys.jpg
[/center]

På nuværende tidspunkt er det lykkedes mig at få Sofie på 10 til at være nogenlunde interesseret i akvariet, ellers har ingen af de andre slyngler interesse for det. Jeg har haft saltvand on and off siden 2006, og var med dengang, der var noget der hed Nordic Reef forum. Mit nuværende systemet har kørt siden februar 2016, med løbende opgraderinger, og er med levende sten fra mit allerførste akvarium.


[center]Displaytanken[/center]

Displaytanken:
Mit akvarie står i stuen som en rumdeler, hvilket gør at man har 3 synlige sider ind i akvariet. Det måler L160 x D90 x H60 cm, og har udvendigt overløb. Alle sider er af weiss-glas, og bagvæggen er 2 glasstykker, der er limet sammen med sort folie imellem. Der er bølgebryder hele vejen rundt og en sprosse i midten.
Jeg har hele tiden haft et ønske om at have et åbent akvarie (uden lampe kasse), samt at have et akvarie uden ledning der går ned i akvariet, plus at overløbet er udenpå akvariet, så det giver et stilrent look. Det er nu lykkedes, da jeg har Vortech-pumper.


[center]
9 - De første FTS.jpg
[/center]
[center]
10 - Udvendig overløbskasse.jpg
[/center]

Sumpen:
Sumpen måler L120 x D60 x H30 cm. Den består af et stort rum til teknik, et rum til fragmenter og et rum til returpumpen.


[center]
11 - Sumpen.jpg
[/center]
[center]
12 - Fragmentakvarium.jpg
[/center]

Dekoration:
Jeg ved ikke engang, hvor mange kg levende sten jeg har, men jeg vil skyde på omkring 40-50 kg.


[center]
13 - De første FTS.jpg
[/center]
[center]
14 - De første FTS.jpg
[/center]


[center]Teknik[/center]

Styring:
Jeg anvender GLH, som jeg er blevet rigtig glad. Jeg har en Profilux 4, som måler pH, varme, salinitet, Redox samt vandniveau. Så har jeg programmeret min strømskinne, så den også styrer mit varmelegeme, Co2 i min kalkreaktor, lampe til frag-tanken, pumpe til frag-tanken samt pumpen i osmoseskaret.
Herudover har jeg tilkoblet en KH Director, der måler KH 4 gange i døgnet. Den har virkelige reddet mig nogle gange, hvor jeg har været uopmærksom på systemet. Jeg har sat en alarm, der giver besked såfremt KH bliver mindre en 8 og større end 9.

Osmoseanlæg:
JG 500 GDP side stream. Bestående af membran, kul-filter, 2 mekaniske filtre og så har jeg tilføjet 2 ekstra filtre med harpiks granulat. Det kan lave meget vand hurtigt. Lige en note til det, var at jeg alt for sent fik konstateret, at min TDS måler målte i ppm. Den nye jeg har køb måler i MikroSiemens/cm (µS/cm).

Ozon:
Sander Ozonisator C100 som giver krystal klart vand. Jeg justerer den manuelt op og ned. Overvejede at koble den på min Powerbar, og så styre den efter Redox-tallet. Men var ikke sikker på det gav mening. Så lige nu foregår det manuelt. Den er koblet til en CO² Scrubber for at sikre tør luft til ozionatoren (luften i skabet kan godt være fugtig).

Osmolator:
Styres via GHL-computeren, via en optisk censor der kommer med en alarm, når pumpen er for længe om at levere osmosevand til akvariet. Hvilket betyder at karet er tomt, og der skal laves mere.

Lys:
Har jeg haft meget forskelligt af :y Men nu har jeg fundet det lys, og de lamper jeg gerne vil have. Jeg har 4 stk. Orphek Atlantik V4 (gen 2). De er nemme og styre, og giver et rigtig fint lys. Så er det muligt at have dem over akvariet, uden at de blænder dem, der sidder i sofaen ved siden af akvariet. Parmåleren siger 800 par i toppen, 500-600 i midten og omkring 200 på bunden. Der hænger en No-name Kina-lampe over fragmentakvariet.

Skummer:
Har længe kørt med en Kina-skummer, der var lydløs og altid fungerede. Den var jeg RIGTIG glad for. Men med en kalkreaktor falder pH i akvariet, og et af de modsvar man kan gøre til dette - er at lade ens skummer suge luft ind udefra. Men det kræver en skummer, der kan suge noget luft.
Derfor faldt valget på en Bubble King Supermarin 3000 + RD3 Speedy. Den fylder en del i sumpen, men har et luftoptag op til 2.500 l/t. Lækker lækker lækker skummer.

Returpumpe:
Returpumpen er en Jebao 5000 MDC Wifi pumpe.

Pellets-/ fosfatreaktor:
Lige i øjeblikket bruger jeg ikke reaktor. Hvis PO4 er for høj, anvender jeg granulat fra AF i en reaktor.

Cirkulation/ pumper:
2 stk. Ecotech Marine VorTech MP 60wQD der leverer op til 28.000 l/t pr. pumpe. De kan virkelig lave en sandstorm i hele akvariet. Lige nu kører de Reef Crest Random Mode. Det fungerer perfekt, og der er ingen ledninger i akvariet, og så er jeg endelig blevet gode venner med App’en Mobius, da Reeflink drillede.

Varmelegeme + køler:
1 stk. Eheim 300W.

Køler:
På nuværende tidspunkt ingen. Jeg har et DIY-projekt liggende på loftet, som min bror var i gang med. Men det endte med at blive meget bøvlet. Jeg har boret et 100 mm hul i den væg, som akvariebordet står op af og monteret en friskluft kanal. På indersiden har jeg monteret en stor PC-fane, der blæser luft ud fra skabet og ud i haven. På den måde sker der i hver fald en udskiftning af den fugtige luft, men jeg ved ikke, hvor meget det køler.

Kalkreaktor:
Jeg har en IBR 200 Calcium reaktor, der kan rumme 12,5 liter medie. Den kører rigtig godt, og kan levere en masse KH. Det at den kan rumme 12,5 liter, gør at der er langt tid imellem opfyldningerne. Jeg kører med en pH på ca. 6,8 i reaktoren. Jeg har selv lavet et degassing chamber, der øger pH omkring 0,3-0,5 (mener jeg - det er et stykke tid siden, jeg målte det). Det er et gråt pvc???-rør, der måler 60 cm i højden, og har en diameter på 10 cm. Den er fyldt med koralgrus, og i bunden af dette er der monteret 2 stk. luftsten, som pumper små luftbobler op igennem koralgruset. Udgangsvandet fra reaktoren bliver ført til bunden i det grå rør, og stiger så langsomt til vejrs, og løber ud af et lille hul i toppen af det.

Doseringsmaskine:
Jeg har en GHL-doser, som jeg er rigtig glad for. De 3 pumper optages af KH directoren, og den sidste pumpe doser jod. Herudover har jeg 2 stk. Jebao 3,4 Wifi-doser. De koster ingenting, og de fungerer bare. Det er fedt med Wifi. Det eneste man skal huske, det er, at GHL kan doser ned til 0,1 ml. De her doseringsmaskiner kan doser ned til 1 ml.

UV-filter:
Har aldrig kørt med uv filter.

Foderautomat:
Billig Kina Wifi-foderautomat fra Alibaba, hvilket gør den supernem at indstille. Den kan både køre på batteri og med et lille kabel til strøm. Så nu har jeg kablet den, så jeg ikke skal huske på at skifte batterier. Når man er på ferie, og har glemt at øge fodermængden. Kan man tilgå den, og ændre på antallet af fodringer, lækkert.


[center]
15 - Skummer.jpg
[/center]
[center]
16 - CO2 flaske og osmosevand.jpg
[/center]
[center]
17 - KH Director.jpg
[/center]
[center]
18 - CO² scrubber.jpg
[/center]
[center]
19 - Doseringsmaskiner.jpg
[/center]
[center]
20 - Orphek Atlantik V4 (gen 2).jpg
[/center]

[center]Vandværdier[/center]

Af salt anvender jeg AF Reef. Jeg bruger et standardrefraktometer til at tjekke salinitet (sammenholdt med GHL).
Jeg skifter ikke vand. Jeg forsøger at følge Reef Moonshiner metoden af Andre Muller (søg på FB, så kommer gruppen op). Kort fortalt går metoden ud på at tilsætte det, som akvariet forbruger til akvariet. Dette sker via ICP test, hvor resultatet indtastes i et Reef Moonshiner excelark, herefter beregnes hvad der mangler, og man tilsætter dette. Der er udarbejdet en håndbog, hvor man kan læse alt om metoden og regnearket, og håndbogen er ganske gratis.
Andre skriver selv om metoden:


[center]
21 - ReefM.jpg
[/center]

Systemet er udviklet til de elementer, som Andre selv laver, men jeg anvender ATI, AF og i yderste nødstilfælde Triton. Grundet Triton, som de eneste, IKKE skriver på deres produkter, hvor meget det man tilsætter, øger værdien i akvariet.
Nogle af ”Target”-værdierne er lidt højre, end man ”normalt” vil anbefale, men det er det nørdede ved at tilsætte elementer enkeltvis, da man så selv har mulighed for at justere de enkelte elementer lidt højere, eller lavere, for at se hvad det gør ved systemet.
Når det så er skrevet :) Så afviger jeg lidt fra metoden med Ca og Mg, da jeg har skrevet sammen med Mike Paletta. Han har fundet i en undersøgelse, han har lavet, at de 2 værdier gerne må være lidt højere, end det Reef Moonshiner anbefaler. Ja mange veje fører til Rom.
Jeg har klippet noget af Exel-arket ind her, så man kan få en ide om, hvordan det ser ud:


[center]
22 - Slide1.JPG
[/center]
[center]
23 - Slide2.JPG
[/center]

Af ICP-test er jeg skiftet fra ATI til AF, idet jeg altid kan få fat i dem. Jeg har skrevet til AF for at få dem til at måle for Flourine og Rubidium også i deres ICP test, men de mener at testen så bliver for dyr, og folk ikke vil købe den - hmmmm.

Lige nu forsøger jeg at ramme:
- KH: 8 ppm (Salifert)
- Ca: 460 ppm (Salifert)
- Mg: 1500 ppm (Salifert)
- NO3: 10 ppm (Red sea Pro)
- PO4 0,04 ppm (Hanna Phosrous)
- pH: 8,2-8,4 (GHL-probe)
- GHL-probe: 1.026 (Refragtometer til tjek)
- Temperatur: 24-25 ºC


[center]Vedligeholdelse[/center]

Tilførsel (automatisk):
Lige nu tilfører jeg via doseringspumpe:
- Iodine
- Strontium
- Boron
- Kalium
- NO3
- Easysps Evo Prof
- AF calcium (er lige nu slået fra, men oplevede et fald i Ca i forhold til de 450-460 ppm, jeg gerne vil have den til at ligge på. Kalkreaktoren levere ca. 400-420 i Ca)
- Magnesium

Tilførsel (manuelt):
Hver aften (for det meste :hehe: )
- Rubidium
- Zink
- Manganese
- Molydenum
- Vanadium
- Nickel
- Irion
- Chromiun
- Cobalt
- AF Vitality
- AF Amino Mix
Jeg er løbet tør for BioDigest bakterier, ellers ville der også ryge 2 hætter af disse i hver anden weekend.

Vandskifte + rengøring:
Ingen vandskift. Rengøring af filter og skummer hver weekenden. Pumper efter behov.

[center]Foder[/center]

Tilsætter dagligt:
Jeg fodrer med 3 blandede frostterninger hver morgen og 3 terninger hver aften. Herudover smider min fodermaskine flagefoder i akvariet 4 gange om dagen. Lige nu kommer der også lidt noritang i hver dag, og tilsætter forsat No3 til baljen.


[center]
24 - Foder.jpg
[/center]

[center]Koraller[/center]

Jeg er virkelig dårlig til det med navne på koraller. Derfor kommer der ingen her. Men min primære interesser er Acropora’er, men er begyndt at kunne se fidusen i Micromussa, Zoa, Acans, Charlice's, Lobophyllia etc. Så samlingen bliver langsomt udvidet.


[center]
25.jpg
[/center]
[center]
26.jpg
[/center]
[center]
27.jpg
[/center]
[center]
28.jpg
[/center]
[center]
29.jpg
[/center]
[center]
30.jpg
[/center]
[center]
31.jpg
[/center]
[center]
32.jpg
[/center]
[center]
33.jpg
[/center]
[center]
34.jpg
[/center]
[center]
35.jpg
[/center]
[center]
36.jpg
[/center]
[center]
37.jpg
[/center]
[center]
38.jpg
[/center]
[center]
39.jpg
[/center]
[center]
40.jpg
[/center]
[center]
41.jpg
[/center]
[center]
42.jpg
[/center]
[center]
43.jpg
[/center]
[center]
44.jpg
[/center]
[center]
45.jpg
[/center]
[center]
46.jpg
[/center]
[center]
47.jpg
[/center]
[center]
48.jpg
[/center]
[center]
49.jpg
[/center]
[center]
50.jpg
[/center]
[center]
51.jpg
[/center]
[center]
52.jpg
[/center]
[center]
53.jpg
[/center]

Top Down billeder tager under kraftigt blåt lys:


[center]
54.jpg
[/center]
[center]
55.jpg
[/center]
[center]
56.jpg
[/center]
[center]
57.jpg
[/center]
[center]
58.jpg
[/center]
[center]
59.jpg
[/center]
[center]
60.jpg
[/center]
[center]
61.jpg
[/center]
[center]
62.jpg
[/center]
[center]
63.jpg
[/center]

[center]Fisk og invertebrater[/center]

Fisk i DT:
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Almindelig klovnfisk) (der må være 7 år nu. De ligge æg med jævne mellemrum)
- 2 stk. Pterapogon kauderni (Banggai kardinalfisk) (er lidt i tvivl, om det er 2 hunner, jeg har tilbage. Det skal jeg have undersøgt!)
- 1 stk. Synchiropus splendidus (Mandarinfisk) (han - skal have fat i en hun til ham)
- 1 stk. Zebrasoma flavescens (Gul kirurg)
- 1 stk. Paracanthurus hepatus (Paletkirurg)
- 1 stk. Acanthurus sohal (Sohal)
- 2 stk. Zebrasoma scopas (Brun kirurgfisk)
- 1 stk. Naso unicornis (Blåpigget næsehornsfisk)
- 1 stk. Zebrasoma desjardinii (Sejlfinne kirurg)
- 2 stk. Nemateleotris magnifica (ildhalekutling)
- 1 stk. Cryptocentrus cinctus (Gul rejekutling/Yellow watchman goby)
- 1 stk. Valenciennea puellaris (Den orange-plettede goby - Diamond watchman goby) (den går IKKE op i vandsøjlen og smider sandet)
- 9 stk. Chromis Viridis (Blågrøn jomfrufisk) (der også ligger æg. Gerne på ruden til gene for alle andre fisk, da de bliver nogle aggressive sataner)
- 4 stk. Pseudanthias squamipinnis (Juvel-fanebars)
- 1 stk. Cheilodipterus quinquelineatus (Femstribet kardinalfisk /Five lined cardinalfish)
- 1 stk. Chrysiptera parasema (Gulhalet jomfrufisk)

Invertebrater i DT:
- 3 stk. Tridacna muslinger
- 1 stk. Lysmata amboinensis (Dannebrogsreje)
- 1 stk. krabbe (af den tynde store slags :) )
- 1 stk. søpølse af arten Holothuria Atra
- Ukendt antal af snegle af 3-4 forskellige arter som jeg ikke kender navnene på


[center]
64.jpg
[/center]
[center]
65.jpg
[/center]
[center]
66 - Chromis æg på rude.jpg
[/center]
[center]
67.jpeg
[/center]
[center]
68.jpeg
[/center]
[center]
69.jpeg
[/center]
[center]
70.jpeg
[/center]
[center]
71.jpeg
[/center]
[center]
72.jpeg
[/center]
[center]
73.jpeg
[/center]
[center]
74.jpeg
[/center]
[center]
75.jpeg
[/center]
[center]
76.jpg
[/center]
[center]
77.jpg
[/center]
[center]
78.jpg
[/center]
[center]
79.jpg
[/center]
[center]
80.jpg
[/center]
[center]
81.jpg
[/center]
[center]
82.jpg
[/center]
[center]
83.jpg
[/center]
[center]
84.jpg
[/center]
[center]
85.jpg
[/center]

[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]

Der har været rigtig mange undervejs. Når jeg tænker tilbage, har det mest været at gøre med udsving i KH, og næring der har givet mig de fleste problemer. Nuvel nok også bare det at lade akvariet værre - konstant at rode rundt i det og skifte lys i tide og utide, hjælper ikke på tingene :hehe: Det håber jeg, at der er styr på nu.
Den sidste udfordring jeg kan komme på opstod for 3 måneder siden. Jeg havde en stikdåse liggende ved sumpen, og havde flere gange konstateret salt-flager på den, men var kommet fra at rense den hver gang. Det medførte at jeg stod op en morgen til et akvarie, hvor strømmen var gået. Akvariet kører på sin egen gruppe i el tavlen, så intet andet var slået fra.
På mit returrør fra sumpen, der går ned i akvariet, og skyder vandet ud under overfalden. Havde jeg boret et lille hul, således hvis strømmen gik, så ville der blive suget luft med ind, og hævertfunktionen ville være sat ud af spil. Det hul var bare blevet dækket af kalkalger. Så sumpen gik fra, at sagtens kunne rumme alt overfladevandet fra akvariet. Til at skulle rumme antageligvis 40 liter ekstra vand. Det kunne det ikke, det var lidt træls. Men så fik jeg lavet nyt design på udløbet, så det ikke længere kan trække kontra, og jeg fik monteret alle stikdåser oppe, så ingen længere kan blive udsat for saltsprøjt (tror jeg). Bevares konen fik selvfølgelig også nye sko.

[center]
86.jpg
[/center]

Jeg skal have sparet sammen til en Mastertronic. Med Mastertronic kan jeg få målt: NO3, PO4 og Iodine løbende. Jeg tror, det er vigtig at måle løbende, så man kan fange, hvis noget begynder at stikke af. Ikke lige med det sammen, men over tid. Herudover tænker jeg, at jeg på et tidspunkt skal forsøge mig med automatisk tilsætning af levende plankton i stedet for EASY SPS EVO. Nørde meget mere med tilsætning af elementer.
Nå ja - og så længere ud i fremtiden skal jeg over de 1.000 liter :W

[center]
87.jpg
[/center]

[center]Afslutning[/center]

Mike Paletta skrev til mig, at det var hans overbevisning, at hvis man gerne ville blive i denne hobby ”long term”, er der 2 ting, man skal være opmærksom på:
1) Man skal fokusere på alt det, man godt kan lide ved ens akvarie, og lade være med at fokusere på den lille del der ikke fungerer.
2) Og så skulle man lade være med at jagte tal :y
Den første del er jeg nået til. Jeg er meget tilfreds med mit akvarie, og nyder det hver aften. Men den sidste del med ikke at jagte tal - det skal jeg virkelig virkelig virkelig øve mig på. Der er jeg virkeligt langt fra. Jeg elsker, at man kan sætte to streger under og det stemmer.
Men hvem ved, hvad der sker med alderen.


[center]
88.jpg
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kvartalets Akvarie Juli 2021

Indlæg af Marco R »

[center]Lidt forsinket - men spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål ellers nyd Tonning's utrolige flotte rumdeler - god læselyst :happy:[/center]


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Kvartalets Akvarie Juli 2021

Indlæg af Dan89 »

Super fed læsning!!
Og næsten lige så godt at læse om det, som at se det da jeg var forbi ! Har læst den 2 gange nu og det giver mange ideer til når jeg forhåbentligt selv skal igang snart ! :)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kvartalets Akvarie Juli 2021

Indlæg af Engelquist »

Flot arbejde - både til Tonning og Marco.
Det er så fedt at Kvartalets akvarie er kommet igang!

Din balje spiller bare Tonning! Men hvem kunne forvente andet, når du er så omhyggelig og nidkær :-)
Jeg må vist snart forbi til en kop kaffe :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Kvartalets Akvarie Juli 2021

Indlæg af Anders månsson »

Så fandt jeg kvartalets akvarie Tonning!
Dit akvarie er meget imponerende...


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Kvartalets Akvarie Juli 2021

Indlæg af tim_rn »

Stærkt indslag!

Sidder og læser ydmygt med, det er jo noget at stile efter for os andre og samtidig noget af et stykke arbejde der lægges i dag.

Flot og stor ros for arbejdet! Meget tydeligt med de her lidt dybere tråde at det ikke opnåes på et par måneder når man vil igang. Det er jo også vigtigt at se!


Besvar

Tilbage til "Kvartalets Akvarie"