"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (nbd)

Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (nbd)

Indlæg af Marco R »

[center]Kvartalets Akvarie (nbd)[/center]
[center]Oktober 2020 Af Marco R[/center]

[center]
1.jpg
[/center]

[center]Lidt om Niels[/center]

Jeg hedder Niels, er 53 år og er uddannet biolog. Jeg bor i Kolding med min kone og vores yngste søn på 19 år. Jeg startede med akvarium tilbage i 1978, hvor jeg havde et tætbeplantet 80 L med Scalarer og Perleguramier. Jeg har igennem årene haft forskellige fisk i mine akvarier, især labyrintfisk og cichlider. De seneste år har vi haft ferskvandsrokker, Potamotrygon motoro (Øjeplettet flodpigrokke), som vi fik hen i mod 40 unger af. Det tætteste jeg tidligere har været på saltvand, var et brakvandsakvarium med goby’er og multer og forskellige salttålende planter. Sideløbende med akvariehobbyen har jeg haft terrarier med forskellige anoler og firben.

Jeg har et frilandsterrarium med et par Podarcis muralis (Murfirben) og to hunner af Lacerta schreiberi (Smaragdfirben). Jeg har gravet et vinterskjul under stenene som en brønd ned i 1,5 m dybde, men firbenene bruger det ikke - de nøjes med at grave sig ned i sandet. Murfirbenene får i varme somre unger på friland. Vi har pt. en lille unge fra i år, som løber frit rundt, og bor på husets sydvendte mur. Blomsterne er lavendler, som er plantet for at tiltrække insekter = foder. Jeg fodrer også med melorm, edderkopper og græshopper. De er ved at gå i dvale, og dukker først frem til marts.
Så snart solen skinner, og det er over 10 grader, så kommer dyrene frem og tager sol. Så kan man sidde og glæde sig over dem. De er om ikke tamme, så i hvert fald vant til at blive fodret. Især smaragdfirbenene kommer hen i håbet om en godbid. Anlægget er ikke hjemmelavet. En murer byggede soklen ned i frostfri dybde. Selve terrariet er bygget af Ryan fra Terrariebutikken. Terrariet måler 2 x 3 meter og en halv meter højt.
Jeg har måtte spænde due-net over, fordi en af nabolagets katte yndede at hoppe ind. Billederne viser frilandsterrariumet, hvordan det ser ud om foråret og om sommeren, hvor lavendlerne er i blomst.


[center]
2.jpg
[/center]
[center]
3.jpg
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]
[center]
5.jpg
[/center]

Tilbage i 80’erne var der flere fra min lokale akvarieforening, som havde saltvand. Dengang foregik det med bundfilter og Faxekalk – og hvis det skulle være avanceret med et stort tørfilter (overrislingsfilter). Jeg var tæt på at kaste mig over saltvand i 1988, hvor jeg fik tilbudt et komplet saltvandsakvarium med fisk for 4.000 kr. Jeg endte dog med at takke nej, da jeg skulle flytte og manglede plads.
I 2007 faldt jeg over Saltvandsforum og begyndte at læse op på, hvad det krævede at holde saltvand. I vores køkken havde vi et 200 L Akvastabil med Geophagus-unger. Da ungerne blev solgt, skulle der saltvand i. Det blev et simpelt setup med Faxekalk og en håndfuld levende sten. Af teknik havde jeg en HQI-lampe og en indvendig skummer. Det blev lukket ned efter halvandet år, fordi vi flyttede et halvt år til Californien. I 2010 startede jeg op igen med saltvand på samme plads i køkkenet. Nu med et nyt 180 L Akvastabil med tilhørende underskab, sump og LED. Det nåede kun at køre et par år, da vi besluttede os for at flytte et halvt år til Sydney i Australien. I 2014 blev det atter startet op – det er dette setup, som jeg har i dag.
Jeg har altid været fascineret af sjove fisk – fisk med en anderledes og spændende adfærd, og gerne med flotte farver. Jeg går ikke særlig meget op i koraller – jeg har dem mest som en pæn baggrund for fiskene. Lidt ligesom med planter i et ferskvandsakvarium.


[center]Displaytanken[/center]

Displaytanken:
Akvastabil 180 L med sorte alulister og sort underskab med grå låger. Akvariet måler 100 x 40 x 45 cm (l x d x h). Jeg har altid brugt dækglas for at begrænse fordampningen. Jeg synes selv, at det er et æstetisk lækkert mål til et akvarium, men det har vist sig svært at finde en heldækkende LED lampe til disse mål. Akvariets bagside er malet blåt for at give en illusion om, at mit rev strækker sig bagud, altså for at få lidt dybdevirkning.
Overløbet udgøres af et bordet hul øverst i venstre side med en durso. Hullet blev bordet af en glarmester. Der er ikke noget sikkerhedsrør. Der har aldrig været problemer med, at overløbet er stoppet til. Jeg har monteret en strimmel tagrendenet i overløbet for at undgå, at fisk smutter ud.


[center]
6.jpg
[/center]
[center]
7.jpg
[/center]
[center]
8.jpg
[/center]

Sumpen:
Sumpen er et 40 L akvarium, jeg selv har limet, så det passer ind i venstre side af skabet. Der er ingen kamre, fordi pladsen er så begrænset. For at begrænse fugt har jeg et stykke klart plast over.

Dekoration:
Dekorationen udgøres af ekstremt porøse døde LS fra Deepocean. Jeg har et par store blokke i hver side for at skabe dybde med en åbning i midten. Bundlaget er meget finkornet levende sand. Jeg podede akvariet med et par små LS for at få en optimal bakterievækst.


[center]
9.jpg
[/center]

[center]Teknik[/center]

Jeg er ikke teknik-fetichist, snarere tvært imod. Jeg synes teknikken, er dyr sammenlignet med udstyr til ferskvand. Jeg vil hellere bruge pengene på fisk.

Styring:
Jeg har kun pH-styring på kalkreaktoren, ellers ingen.

Osmoseanlæg:
Jeg har aldrig haft et anlæg. Eftersom hanevandet i Kolding kan drikkes, kan det også bruges i mit akvarium :-)

Ozon:
Ingen.

Osmolator:
Tunze 3155 bruges kun når vi er bortrejst på ferie. Med en spand med 35 L vand kan vi være væk en måned uden, at nogen behøver at se til akvariet.

Lys:
Giesemann MATRIXX II DIMTEC 950 x 435 x 45 mm med 6 x 39 Watt (sort). Af rør har jeg 4x Giesemann T5 Aquablue Azure, 1x Giesemann T5 Super Purple og 1x Giesemann T5 Actinic Blue.
Desuden er der eftermonteret en LED-skinne til aftenbelysning.
Jeg har fjernet lampens 10 V styring, fordi der var overgang i lampen. Jeg fik stød, når jeg berørte lampens wire til ophæng. Nu er der bare et mekanisk tænd/sluk-ur på. Det virker.
Jeg havde tidligere et DYI LED, men opgav fordi to kredse stod af, uden at det lykkedes mig at finde årsagen. Samtidig gav LED utilsigtede skyggeeffekter, fordi lampen ikke dækkede hele akvariet.

Skummer:
Tunze 9005 DOC skummer. Kører på tiende år.

Returpumpe:
Tunze Silence 3000 L/t. Er droslet helt ned på laveste ydelse, ellers bliver vandstanden for høj i akvariet.

Pellets-/ fosfatreaktor:
Zeovit filter Easy Lift størrelse small med en AquaBee UP1000 pumpe. Her har jeg ½ L Zeovit, en filtersok med aktivt kul (2 dL) og en sok med RowaPhos (2 dL).

Cirkulation/ pumper:
Et par Jeboa som giver op til 8.000 L. De er monteret i hver sin siderude, pegende mod hinanden. De kører ”Shift to flow mode”, dvs. at de på skift giver et kraftigt blæs på noget nær maks.
Jeg er ikke imponeret over kvaliteten på dem. I 2014 købte jeg to brugte her på forum. De holdt et års tid. Siden købte jeg nye som holdt under tre år. På en af dem, jeg har nu, tilter styringen en gang i mellem. Næste gang køber jeg Tunze.

Varmelegeme:
Ikke længere. Akvariet står i husets varmeste rum, og med T5 kommer vandet aldrig under 25 grader.

Køler:
D-D The Aquarium Solution DC300 Refrigerated Chiller. Bliver sat til omkring juni og fjernet igen i oktober. Uden køler ligger temperaturen i akvariet hen over sommeren på 30-32 grader. Køleren er indstillet til at holde vandet under 29 grader.

Kalkreaktor:
Korallin C1502 med GHL pH-elektrode, magnetventil og Kina-controller. I skabet har jeg kun plads til en 0,5 kg gasflaske. Reaktoren er fyldt med grov ARM.
Jeg har monteret en Dennerle ensretterventil for at forhindre tilbageløb til manometeret ved tom CO2-flaske. Jeg HAR prøvet at få manometeret fyldt med saltvand :-(

Doseringsmaskine:
Ingen. Jeg doserer dagligt knap en liter kalkwasser. Jeg benytter en 1000 mL laboratorieglasflaske, som får en skefuld kalciumhydroxid en gang imellem. Det klare vand over bundfaldet fylder jeg i sumpen som erstatning for fordampet vand. Dette kunne lige så godt klares med en osmolator og en kalkstirrer. Jeg har bare ikke plads i skabet.

UV-filter:
Har aldrig haft sådan et. Giver god mening, hvis man har et karantæneakvarium, men jeg køber kun ’brugte’ fisk, og har derfor ikke haft behov for UV.

Foderautomat:
Grässlin rondomatic 400.


[center]
10.jpg
[/center]
[center]
11.jpg
[/center]

[center]Vandværdier[/center]

Tja... Jeg aner ikke hvad mine værdier er. Jeg måler kun saltindhold en gang hver tredje måned med min Dupla præcisionsflydevægt. Ikke andet.
Jeg går som sagt ikke så meget op i koraller. Fiskene er ret ligeglade med vandværdier. De koraller jeg har, skal kunne tåle lidt udsving i værdierne. Det er generelt svært at holde meget stabile værdier i et 180 L akvarium – i hvert fald hvis man som jeg ikke gider skulle måle og justere hele tiden.
Jeg plejer at kunne se på korallerne, og på algevæksten, om det er på tide at skifte vand og medier.


[center]Vedligeholdelse[/center]

Hver tredje måned tømmer jeg sumpen for vand. Hiver sumpen og teknikken ud, og renser alt igennem med svamp og børste. Her skifter jeg Zeovit, kul og Rowaphos. Herefter fylder jeg op med friskblandet vand taget direkte fra vandhanen. Af salt bruger jeg Red Sea Pro Coral salt.

Tilførsel (automatisk):
Ingen.

Tilførsel (manuelt):
Ingen.

Vandskifte + rengøring:
Rengøring og vandpåfyldning tager 3-4 timer. Ellers er der kun den daglige fodring og tilførsel af kalkwasser og rensning af forrude med algemagnet efter behov.
Maksimal glæde over akvariet med minimal indsats :-)

[center]Foder[/center]

Den daglige fodring består af to terninger frostfoder, som næsten altid er artemia. Jeg har ind i mellem givet frosne sorte myg og røde plankton. Cirka en gang om ugen får de tørkost: Ocean Nutrition formula one Small Pellets. En gang i mellem giver jeg lidt Reef pearls som foder til korallerne.
Jeg sætter foderautomat til, når vi er flere uger på ferie, som er en Grässlin rondomatic 400. Jeg stiller automaten på skabet ved siden af akvariet, og har en ’foder-bong’ på for at sikre, at foderet havner i akvariet. En ’foder-bong’ er en tragt foroven hæftet til skabet med gaffertape og en slange ned til hullet i dækglasset. Udfordringen er, at slangen kan dugge indvendigt, så foderpiller fanges og klumper sammen. Så er der sultne fisk og en tilstoppet muggen slange, men det har jeg løst ved at hænge højt nok, så der ikke kommer kondens i slangen.


[center]Koraller[/center]

De fleste af de koraller jeg har, blev anskaffet i 2014. Enkelte er endnu ældre. I gennem tiden er nogle døde, mens andre breder sig uhæmmet. Hos mig hersker der lidt naturlig selektion. Jeg havde for eksempel temmelig mange Rhodactis-skiveanemoner, som næsten dækkede stenene i højre side. Igennem de sidste to år er min grønlige Sinularia-blødkoral vokset så kraftigt til, at skiverne er blevet skygget delvist væk.
Det er interessant at observere, hvordan koraller kan dominere eller næsten forsvinde. Jeg havde flere sten med Ricordia. De har igennem årene groet godt hos mig. Pludseligt svandt de synkront ind til ingenting. Zoaer har også overrasket. Jeg havde flere sten med forskellige typer Zoa, som pludselig kunne svinde ind til næsten ingen ting. Den eneste jeg har nu, var næsten forsvundet men har nu bredt sig ud over et større område, og er ved at kvæle skiver og overgro min Blastomussa wellsi.
Hvis jeg havde plads, ville jeg have en hammerkoral eller to. Dem har jeg altid haft en svaghed for.

SPS:
Ingen. Jeg har et par gange prøvet fragmenter af Montipora, Hystrix, og Acropora, men de trives ikke. Sikkert fordi værdierne svinger for meget. Jeg savner ikke SPS - jeg synes faktisk, at de er lidt kedelige. Jeg synes selv, det ser godt ud, når et helt tæppe af Sinularia og Gorgonia står og svejer i vandstrømmen. Det er også altid det, vores gæster bemærker.

LPS:
- Blastomussa merleti
- Blastomussa wellsi
- Plerogyra sinuosa (green) (Grøn Bobbelkoral)

Blødkoraller:
- Sinularia dura
- Sinularia sp.
- Sarchophyton sp.
- Capnella imbricata (Kenyatræ) Jeg prøver egentligt at holde dem væk, men der dukker altid nye fregmenter op.
- Zoanthus sp.
- Rhodactis sp. (skiveanemone)
- Discosoma sp. (skiveanemone)
- Eunicea succinea (Gorgonia)
- Plexauridae sp. (Gorgonia)
- Interstellar Mushroom fra Australien


[center]
12.jpg
[/center]
[center]
13.jpg
[/center]
[center]
14.jpg
[/center]
[center]
15.jpg
[/center]

[center]Fisk og invertebrater[/center]

Klovn, damsel, gylte og Gramma anskaffede jeg i 2014. Centropyge bispinosus købte jeg af en bruger herinde for to år siden. Han havde selv haft den i fem år. Jeg er imponeret over, at så små fisk har så lang levetid i fangenskab.
Igennem fem år havde jeg en ultrablå musling. Den havde en fin tilvækst, men begyndte en dag at miste farven og folde kappen mindre ud. Måske blev den skygget for meget af korallerne, som jeg ikke altid får klippet ned i tide. Planen er et søpindsvin eller to til at raspe alger og kalkalger af bagruden.

Fisk i DT:
- Centropyge bispinosus (Topigget dværgkejserfisk)
- Centropyge loriculus (Ild-dværgkejserfisk/Flammedværgkejser)
- Centropyge flavissima
- Amphiprion ocellaris
(Almindelig klovnfisk)
- Chrysiptera parasema (Gulhalet jomfrufisk)
- Neocirrhites armatus (Rød falkefisk/Rød koralvogter)
- Gramma loreto (Konge-febars)
- Pseudocheilinus hexataenia (Sekslinjet læbefisk/Seksstribet gylte)

Invertebrater i DT:
- Jeg har ingen invertebrater. Rejer har jeg opgivet, fordi de forsvinder (bliver spist af koralvogteren?).


[center]
16.jpg
[/center]
[center]
17.jpg
[/center]
[center]
18.jpg
[/center]

[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]

Belysning er nok det område, som til stadighed giver udfordringer. I de mange år, jeg har haft ferskvand, har jeg haft heldækkende lamper med lysstofrør, som bare kunne ligge oven på akvariet. Altså en ret elegant løsning, hvor lampen syner af meget lidt, og ikke slipper lys ud til siderne. Dette fungerer ikke helt med saltvand. Korallernes behov for lys gør, at der skal flere lysrør til med deraf afledte varmeproblemer. Jeg har pt. ophængt Giesemann-lampen 5 cm over akvariet, men har alligevel været nødt til at have en Tunze Aquawind i siden for at blæse den varme luft væk fra rørene i lampen (blæserne i lampen er ikke kraftige nok!). Det gør, at vand under dækglasset trækker op langs kanterne og fordamper, hvorved der aflejres salt. I løbet af en uge er saltet krøbet flere cm. op langs dækglassets kanter. Det er lidt generende med lys ud i rummet fra lampen. Men samtidig må jeg også indrømme, at T5 giver et flot og skyggefrit lys.
Jeg ville foretrække LED pga. mindre varmeafgivelse, men LED-lamper er designet til at hænge et stykke over et akvarium for at sprede lyset. Dette gælder især de lamper, hvor LED er monteret i klynger. Jeg synes ikke, det pynter at have en lampekasse, som er lige så høj som selve akvariet. Af uvisse årsager kan man ikke købe en LED-lampe, hvor der er dioder i hele akvariets grundmål på 100 x 40 cm. En mulighed var selvfølgelig at have flere lamper, men så er prisen hurtigt på den forkerte side af 10.000 kr. Måske kunne man klare belysningen med LED-skinner limet ind i en lav lampekasse? Jeg er bare ikke sikker på, at de giver tilstrækkelig meget lys.
En helt anden udfordring er, hvor galsindet en klovn kan være. Hver eneste gang jeg har fingrene i akvariet, bider den mig til blods. Jeg har haft den i seks år, og nænner ikke at skille mig af med den. Den har slidt to hanner op. Så måske skulle jeg finde en ny mage til den. Det er altid hyggeligt, når der er æg og larver - og foder.
Med 180 L er det begrænset, hvilke fisk jeg kan have. Jeg ville rigtig gerne holde nogle af de farvestrålende Chaetodon og større kejsere, men så skulle akvariet være mindst ti gange større. Vi har godt nok et 1.100 L akvarium i stuen, men at ombygge det til saltvand vil være en bekostelig omgang. Vi brænder i stedet pengene af på ferier i Australien. Vi har flere gange været i Western Australia og snorkle på Ningaloo reef. Her gror korallerne få meter fra strandkanten. Det er en glimrende kompensation for akvariestørrelsen.

[center]
19.jpg
[/center]

[center]Afslutning[/center]

Jeg bliver nok aldrig færdig med saltvand. Men akvariets underskab har lidt fugtskader, så på et tidspunkt skal jeg nok have et nyt setup (hvorfor designer man akvariemøbler i vandsugende mdf-plade???). Det bliver et setup i samme størrelsesorden og på samme plads i køkkenet. Det er her vi opholder os mest, og har den daglige glæde af akvariet.
Til slut en stor tak til Marco for at have genoptaget dette underfora


[center]
20.jpg
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (Lidt forsinket)

Indlæg af Dan89 »

Vi venter i spænding! ;)


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (Lidt forsinket)

Indlæg af Holst »

Det er staaaadig spændende at se hvilken lækker balje der får den fine hæder at blive kvartalets balje :) :beer:


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (Lidt forsinket)

Indlæg af Marco R »

Holst skrev:Det er staaaadig spændende at se hvilken lækker balje der får den fine hæder at blive kvartalets balje :) :beer:
Det kan du også roligt glæde dig/I til, den er lige på trapperne :y :happy:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (Lidt forsinket)

Indlæg af Tykki »

Sig hvem det er!


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (Lidt forsinket)

Indlæg af Tykki »

Kom nu faaar, sig det nu


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (Lidt forsinket)

Indlæg af Marco R »

Tykki skrev:Sig hvem det er!
Tykki skrev:Kom nu faaar, sig det nu
:ctree: Min kære dreng du ved godt, at det selvfølgelig er julemanden, men sig det ikke til mor endnu :ctree:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (nbd)

Indlæg af Marco R »

[center]Jeg undskylder forsinkelsen på dette Kvartalets Akvarie pga. den (indsæt en masse knap så pæne ord) Corana :lipssealed: :shout: Når det så er sagt, så skal I nyde Niels' meget smukke og harmoniske akvarie, og spørg endelig løs hvis I har spørgsmål, god læselyst :happy:[/center]


Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (???)

Indlæg af Amazonas »

Fantastisk historie hvor jeg kan genkende en del af en selv...
Har haft overvejende ferskvandsakvarier siden slut 60 erne, læst kemi og måler næsten aldrig værdierne i akvariet...


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (???)

Indlæg af Engelquist »

Fedt med et retro akvarie!
Virkeligt flot og ikke mindst dit frilandsterraium- mon ikke der er et par stykker der kunne blive fristet til at efterligne det kunststykke? :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (???)

Indlæg af Jones »

Jeg har altid været vild med dit simple setup Niels. Når jeg vender tilbage bliver det efter samme opskrift.


o_O
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (???)

Indlæg af Gino »

Det ser rigtigt godt ud :-)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (???)

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg er vild med din blastomussa koloni! Hold nu kæft den er fed


Tropic Marins danske repræsentant.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (???)

Indlæg af Tykki »

Fedt! Dejligt simpelt .


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kvartalets Akvarie Oktober 2020 (???)

Indlæg af nbd »

Tak for de pæne ord :-)


Besvar

Tilbage til "Kvartalets Akvarie"