"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Havedam... WHAT THE FUCK

Her kan snakkes om alt omhandlende havedamme, planter og fisk
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa

Jeg er netop nu igang med at ligge akvariet ned og stopper med saltvand... Fisk skal jeg dog have, denne gang bliver det bare ude i haven i form af en havedam.

I den forbindelse ville jeg høre om der evt skulle være andre herinde som har eller har haft en havedam. Jeg overvejer at opstarte en tråd i forbindelse med processen med at få havedammen lavet og efterfølgende. Men for at være ærlig så gider jeg ikke bruge tiden på at lave tråden, hvis der ingen er at spare med herinde. Derudover så er det måske slet ikke lige stedet hvor nogen gider bruge tid på et plørehul i haven :wc:


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg vil gerne følge med Mike. Har selv haft flere “pløre huller” med koi karper mv i, igennem tiden. Både de mere naturlige af slagsen (der har lignet vandhullerne i landskabet) og de mere bassin agtige. Ved da også ved selvsyn at der er andre DYGTIGE akvarister herinde der har vand i haven. Så syntes bare du skal fyrer den af! :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Engelquist »

Glæder mig til at følge jeres havedam og sikkert også fiskehejren der skal nyde gourmet i Hvidovre, med velsmagende koikarper :-D


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af crazy seahorse »

Ramses har lavet et flot anlæg. Thomas´s anlæg har jeg set for nogle år siden og det var flot og gennemført, som alt han laver. Du må næsten have hans nummer, Michael.
Ellers har Thomas Friis vist også lavet et have anlæg, men jeg har ikke set det.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af nielsk »

Vand i haven er skønt - og billigt i strøm sammenlignet med vores rev. Jeg har også en lille dam i haven


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Jones »

Jeg har i mange år drømt om en havedam og vil bestemt læse med her. Var det ikke fordi vi har små børn havde jeg for længst lavet en. Men jeg har ikke nerver til at have vand og fritgående rollinger i samme have.


o_O
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Lord Mike »

Mange tak for jeres input :GO Jeg starter en tråd op når jeg går igang med at grave hul mm :y

Erik, n7 hvor jeg tænker over det, så ved jeg faktisk godt at Thomas (ramse) skulle lave en havedam da ham lagde sit akvarie ned. Thomas Friis mødte jeg i Klovnfisken lige inden den lukkede for nylig, vi fik bestemt snakket havedam, med tror ikke han er herinde mere...


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af crazy seahorse »

Lord Mike skrev:Mange tak for jeres input :GO Jeg starter en tråd op når jeg går igang med at grave hul mm :y

Erik, n7 hvor jeg tænker over det, så ved jeg faktisk godt at Thomas (ramse) skulle lave en havedam da ham lagde sit akvarie ned. Thomas Friis mødte jeg i Klovnfisken lige inden den lukkede for nylig, vi fik bestemt snakket havedam, med tror ikke han er herinde mere...
Hvis du vil have fat i dem, så har jeg begges numre.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af nbd »

Hvad med en saltvandshavedam med søanemoner - ligesom i filmen Chinatown? :sneaky2:


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af ttkthomsen »

I mit første hus lavede jeg en have dam på 16.000 liter, med koi, 2 typer stør, 2 sumpsildpadder, og nogle andre småfisk. Det var så fint, ind til man fik børn og det hele skulle hegnes ind.

Havde et ordentligt filtersystem på med 3 store kar og et uv på med, det gav klart vand til bunden, det dybeste var omkring 1,8 meter. I starten bøvlede jeg også med alger i det, de der grønne trådalger, men så kunne man købe noget der hedder zinkoxid (tror jeg nok), man drysse på trådalgerne og så forsvandt de.

Jeg syntes det vigtigste, når man laver en havedam og alligevel har skovlen fremme, at man lige sikre sig, ved en eventuelt opfyldning af hullet at der er plads til ens ægtefælle. Det ville da være ærgerligt hvis behovet ligepludselig opstod :beer: :h :T :K


slazke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 26. aug 2009 19:44
14
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2011

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af slazke »

ttkthomsen skrev:ved en eventuelt opfyldning af hullet at der er plads til ens ægtefælle
Haha Det er guld det der!


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Lord Mike »

ttkthomsen skrev:I mit første hus lavede jeg en have dam på 16.000 liter, med koi, 2 typer stør, 2 sumpsildpadder, og nogle andre småfisk. Det var så fint, ind til man fik børn og det hele skulle hegnes ind.

Havde et ordentligt filtersystem på med 3 store kar og et uv på med, det gav klart vand til bunden, det dybeste var omkring 1,8 meter. I starten bøvlede jeg også med alger i det, de der grønne trådalger, men så kunne man købe noget der hedder zinkoxid (tror jeg nok), man drysse på trådalgerne og så forsvandt de.

Jeg syntes det vigtigste, når man laver en havedam og alligevel har skovlen fremme, at man lige sikre sig, ved en eventuelt opfyldning af hullet at der er plads til ens ægtefælle. Det ville da være ærgerligt hvis behovet ligepludselig opstod :beer: :h :T :K

Har en kamp med fruen i huset omkring størrelsen på plørehullet.. jeg ønsker gerne omkring de 25 kubikmeter, hun gerne mindre...

Filter system mm er der helt styr på, køber et system med trommelfilter: https://www.havedamscenter.dk/webshop/1 ... io-tromle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har dog ikke mulighed for at få bunddren, som ellers er ønskeligt...

Selve hullet bliver gravet med maskine, så et lille ekstra hul til konen eller svigermor er slet ikke et problem :GO


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af PoulD »

Jeg har også en lille smule vand rundt omkring i haven.
Jeg tror du vil fortryde det bittert hvis du ikke laver bunddræn Michael. Hvorfor er det det ikke kan lade sig gøre?

Poster lige lidt sommer pics fra min have, hvis du eller andre måtte være interesserede:
DSC00764.jpg
DSC00756.jpg
DSC00750.jpg
DSC00744.jpg
DSC00781.jpg
DSC00783.jpg
DSC00790 (Large) (Custom).JPG
DSC00789 (Large) (Custom).JPG
DSC00788 (Large) (Custom).JPG
DSC00775 (Large) (Custom).JPG
DSC00774 (Large) (Custom).JPG
DSC00768 (Large) (Custom).JPG
DSC00763 (Large) (Custom).JPG
DSC00757 (Large) (Custom).JPG
DSC00753 (Large) (Custom).JPG
DSC00752 (Large) (Custom).JPG
DSC00746 (Large) (Custom).JPG
DSC00741 (Large) (Custom).JPG
Vedhæftede filer
DSC00776.jpg


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Gambi »

:smart: hold nu op en fed have du har Poul :GO


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Lord Mike »

Poul, det ser jo helt vildt imponerende ud, mange tak for dit inout :GO

Du lyder præcis som mange andre jeg har snakket med vedr. Havedam, mit udgangspunkt var netop uden bunddren men mange har fået mig til at tænke yderligere over om anlægget skal laves med bunddren. Så som tingene ser ud netop nu er jeg selv meget i tvivl, men en ting er sikker beslutningen skal træffes hurtigst muligt...


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af charlie saltvand »

Hvorfor bunddræn?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af ttkthomsen »

Hold da kæft Poul det ser godt ud!!!!


Mike det er et seriøst filter! Laver du så dræn i siden eller hvordan tænker du vand til filter? (Og i øvrigt bliver det med folie eller glasfiber?)

Og når du alligevel har gravemaskine fremme så graver du de 25 kubik og påstår det er 20 så er alle glade ( og vores køn får jo altid skyld for at overdrive med størrelsen så her er jo et oplagt eksempel på det modsatte!!!)


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Lord Mike »

charlie saltvand skrev:Hvorfor bunddræn?
Charlie, ideen med bunddren er at drenget placeres på det dybeste sted i dammen (evt flere bunddren). Igenne er at bunden skråner lidt nedad mod bud drenget sådan at alt affald/fiskelort mm ryger i bunddrenet og føres til filtersystem og derved fjernes fra vandsøjlen.

Det vigtige ved et bunddren er at filtersystemet ikke kommer over vandstanden på dammen, vender sendes retur til havedammen fra filtersystem via pumpe og derved kan du kontrollere vandflow gennem havedammen og filtersystem.

Håber det gav en ide om hvordan et bunddren fungere.... eller kig her: https://www.koiimport.dk/pl/Artikler-Hv ... des-bunddr" onclick="window.open(this.href);return false;æn-og-hvordan-monteres-det_203184.aspx


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Lord Mike »

ttkthomsen skrev:Hold da kæft Poul det ser godt ud!!!!


Mike det er et seriøst filter! Laver du så dræn i siden eller hvordan tænker du vand til filter? (Og i øvrigt bliver det med folie eller glasfiber?)

Og når du alligevel har gravemaskine fremme så graver du de 25 kubik og påstår det er 20 så er alle glade ( og vores køn får jo altid skyld for at overdrive med størrelsen så her er jo et oplagt eksempel på det modsatte!!!)
Vandet til filter kommer enten ved pumpe fra havedammen eller via bunddren alt afhængig hvad jeg vælger og fr dens sags skyld har mulighed for.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af PoulD »

Mit filtersytem er nu omtrent 2 meter højere oppe end vandoverfladen i dammen. Et 110 mm kloakrør fra bunddrænet går op i en stor fodertønde ved siden af dammen. I fodertønden har jeg så 2 16.000 l/t pumper som pumper vandet op i filtersystemet. Den ene pumpe får dog ca. 40% af sit vand fra et overfladedræn. Det meste af det rensede vand løber over en 4-5 fald tilbage i dammen. Resten løber via et ca. 25meter langt åløb med lidt mindre damme undervejs.
I princippet kunne jeg opnå næsten det samme ved at placere pumperne i en fordybning på bunden af dammen. Det ser bare virkelig grimt ud med 2 stk 30 cm store øjebæ på bunden og 2 tykke 55 mm slanger op ad siden og over kanten.
Derudover er pumperne meget lettere at komme til i en 80 cm dyb fodertønde end på 180 cm vand. Min hoveddam er under et kæmpe birketræ så der lægger sig en del blade og grene i fodertønden om efteråret, så i et par måneder om efteråret, stikker jeg lige armen ned i tønden en gang om ugen og samler nogle håndfulde op, og lige ryster pumperne en gang (så kan de faktisk sagtens æde pænt store blade og mindre grene).
Jeg slukker for den ene pumpe om vinteren og i stedet for vandfald og åløb monterer jeg en 10 meter lang 120 mm isoleret slange på filteret, til returvandet. Så lægger jeg nogle 50 mm flamingoplader ud på overfladen. Filteret står på en høj sokkel i lille isoleret hus bag højen. Det har fungeret i 15 år uden overfladen på noget tidspunkt har været frosset til.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Marco R »

Hold nu K..T Poul hvor er det bare en smuk have :W

Den kan ikke have været helt billig at lave, som den står i dag :happy:

Lige en have efter mit hoved :GO :y :W


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af PoulD »

Marco R skrev:Hold nu K..T Poul hvor er det bare en smuk have :W

Den kan ikke have været helt billig at lave, som den står i dag :happy:

Lige en have efter mit hoved :GO :y :W
Mange tak Marco :-) (også til I andre der har kommenteret).

Jeg syn's faktisk den har været billig at lave, omend det selvfølgelig har kostet en del penge. Vi har lavet det hele selv, så vi har da nok sparet 100.000 eller mere. Admiralen og jeg har slæbt mange hundrede (måske tusinde) granit sten hjem i bagagerummet på Hondaen, rigtig mange af dem 1 stk ad gangen da vejer op til 300 kg stykket. Vi har dog fået leveret de 4 største som vejer 500-1500 kg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Carsten »

Med en stor og flot have, kan der da ikke være tid til at gå på arbejde!
Hvor mange kvm er haven på??


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:
Marco R skrev:Hold nu K..T Poul hvor er det bare en smuk have :W

Den kan ikke have været helt billig at lave, som den står i dag :happy:

Lige en have efter mit hoved :GO :y :W
Mange tak Marco :-) (også til I andre der har kommenteret).

Jeg syn's faktisk den har været billig at lave, omend det selvfølgelig har kostet en del penge. Vi har lavet det hele selv, så vi har da nok sparet 100.000 eller mere. Admiralen og jeg har slæbt mange hundrede (måske tusinde) granit sten hjem i bagagerummet på Hondaen, rigtig mange af dem 1 stk ad gangen da vejer op til 300 kg stykket. Vi har dog fået leveret de 4 største som vejer 500-1500 kg.
Det var så lidt Poul, kommer fra hjertet af - er selv vild med den orientalske stil, og jeres have må give en indre ro :happy:

Ja okay, 100.000 kr. er da også en slags penge, vil jeg sige :hehe: :beer:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Havedam... WHAT THE FUCK

Indlæg af PoulD »

@Michael: Beklager 'highjack' af din tråd. Det var ikke meningen.

@Carsten: Arbejde SKAL der være tid til, ellers er der ikke råd til at holde fri :wink: Grunden er ca. 1000 kvm.

@Marco: For mange år siden, da jeg første gang var i Japan så jeg bl.a. en række meget smukke tempelhaver omkring Osaka, Kyoto og Nara. Jeg var totalt solgt. Nogle år senere havde jeg admiralen med på en længere rundtur i hele Japan. Vi så rigtig mange sindssygt flotte haver så det var let at overtale hende til at lave noget i samme stil da vi kom hjem


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Havedamme"