"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Malawi 1.100 L

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

Så blev akvariet omsider indrettet og fyldt op. Stod tomt i stuen i halvandet år...
20210324_195500[1].jpg
Fiskene er primært Mbuna af de mindre arter, som ikke er så agressive:
Labidochromis Caeruleus
Labidochromis hongi “red top”
Maylandia estherae Minos Reef
Pseudotropheus Elongatus Flavus
Pseudotropheus saulosi
Cyrtocara (Haplochromis) moorii “Blå delfin”

Modulerne er Arstone og belysningen er 12x 17 watt ledskinner fra Outlight.dk med controllere.

Det er næsten sjovere at se på end saltvand ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Carsten »

Ser rigtigt flot ud.
De der moduler/sten du har i bunden. Er der en over og underside, eller kan de vendes som det passer ind???
Købte du det direkte hos firmaet i Tjekkiet?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

Tak Carsten! Alle moduler har en dekorativ overside og en underside som ikke skal ses. De er lavet af noget styropor-lignende materiale (ca. 2 cm tykt) og er på bagsiden coated. Tropeland fik dem hjem for mig til ca. samme pris som på Arstones hjemmeside.

Modulerne er gennemsavet fra fabrikkens side - formentlig på en båndsav. Det er bestemt ikke lige snit der er lagt, så når et modul limes på glasset, er der kun noget af bagsiden som hæfter :-(
Jeg ved ikke om de lidt dyrere BtN er bedre på dét punkt?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af charlie saltvand »

Det ser SATME godt ud!!! Det er da lige før jeg får lyst til at hoppe med på den vogn! Jeg havde masser af Malawi Mbuna i start 80´erne. FLOT


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Tak Carsten! Alle moduler har en dekorativ overside og en underside som ikke skal ses. De er lavet af noget styropor-lignende materiale (ca. 2 cm tykt) og er på bagsiden coated. Tropeland fik dem hjem for mig til ca. samme pris som på Arstones hjemmeside.

Modulerne er gennemsavet fra fabrikkens side - formentlig på en båndsav. Det er bestemt ikke lige snit der er lagt, så når et modul limes på glasset, er der kun noget af bagsiden som hæfter :-(
Jeg ved ikke om de lidt dyrere BtN er bedre på dét punkt?
Jeg har en baggrund liggende i tolden. Kommer fra Serbien. Men de "sten" som de laver er kun beregnet til at stå på bunden.
Ville meget gerne have nogen der kan ligge lidt ind over hinanden, for at give plads til lige huler til forskellige hule levende ciklider


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af charlie saltvand »

Kan I ikke selv lave det??? Det har jeg gjort nogle gange med flamingo hvor jeg "brænder overfladen af", det er giftigt og skal gøres udenfor. Men det gør at det meste luft forsvinder fra flamingoen. Derefter smøres stykkerne ind i PU lim, lidt vand på med en forstøver og så fliseklæber i den ønskede farve, evt blandet med smågrus/sand/muslingeskaller, eller whatever.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:Kan I ikke selv lave det??? Det har jeg gjort nogle gange med flamingo hvor jeg "brænder overfladen af", det er giftigt og skal gøres udenfor. Men det gør at det meste luft forsvinder fra flamingoen. Derefter smøres stykkerne ind i PU lim, lidt vand på med en forstøver og så fliseklæber i den ønskede farve, evt blandet med smågrus/sand/muslingeskaller, eller whatever.
Du starter bare :)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

charlie saltvand skrev:Kan I ikke selv lave det??? Det har jeg gjort nogle gange med flamingo hvor jeg "brænder overfladen af", det er giftigt og skal gøres udenfor. Men det gør at det meste luft forsvinder fra flamingoen. Derefter smøres stykkerne ind i PU lim, lidt vand på med en forstøver og så fliseklæber i den ønskede farve, evt blandet med smågrus/sand/muslingeskaller, eller whatever.
Jeg har flere gange læst, at resultatet aldrig bliver så flot og naturtro som dét, man forestiller sig. Jeg synes det var nemmere at betale 8.000 kr. for noget fikst og færdigt :-)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Jeg har en baggrund liggende i tolden. Kommer fra Serbien. Men de "sten" som de laver er kun beregnet til at stå på bunden.
Ville meget gerne have nogen der kan ligge lidt ind over hinanden, for at give plads til lige huler til forskellige hule levende ciklider
Flere af Arstones store moduler kan lægges lidt ind over hinanden - eksempelvis M0 (https://www.arstone.eu/shop/aquarium-rocks/modules/m0/" onclick="window.open(this.href);return false;). Den har jeg limet på bunden med åbningen bagud indmod modulerne på bagvæggen. Fiskene bruger den som hule.
20210407_134350[1].jpg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Carsten »

Venter lige med at gøre noget før jeg har modtaget det som er på vej


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Carsten »

Venter lige med at gøre noget før jeg har modtaget det som er på vej

Har du betalt 8000 for det??
Jeg har sluppet 3000 + plus hvad der kommer på i told. Baggrunden er speciel lavet til mit akvarium, da det har overløbs kasse midt i


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Jones »

Av, det lokker lidt med det ferskvand, når jeg ser sådan et akvarie. MEN... Og der er et men her Niels :sneaky2: Det skal selvfølgelig være tropheus :f2:

Spøg til side. Det er virkelig lækkert.


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

Jones skrev:Av, det lokker lidt med det ferskvand, når jeg ser sådan et akvarie. MEN... Og der er et men her Niels :sneaky2: Det skal selvfølgelig være tropheus :f2:

Spøg til side. Det er virkelig lækkert.
Tak Johan :-)

Jeg overvejede meget kort om jeg skulle have kirsebærmoori - men da jeg fik sat mig lidt mere ind i Mbuna gav valget sig selv :T


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Har du betalt 8000 for det??
Jeg har sluppet 3000 + plus hvad der kommer på i told. Baggrunden er speciel lavet til mit akvarium, da det har overløbs kasse midt i
De største moduler koster over 100 EUR stykket, så det løber op...


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Marco R »

Hej Niels,

Det er godt nok blevet lækkert :W

Er de lavet som BTN, hvor man kan have sit filter i dem?

Mit sidste ferskvandsakvarium var netop også Malawi-cichlider men med 3 stk. BTN-moduler, hvor 2 stk. af dem var lavet om til filter med bio-bolde og keramik (som aldrig skulle renses) nederest ned mod indsugningsristen, og så havde jeg en grov filtersvamp (renses når det var nødvendigt), som var tilpasset, så det passede til hele modulets åbning, og så filtervat (skiftes når det var nødvendigt). Ovenpå filtervattet havde jeg pumperne liggende og så et varmelegeme i siden, og vandet var krystalklart :happy:
3 stk. Hydor Pico 1150 l/t, 2 stk. i det store filter og den sidste i et mindre, og så brugte jeg en klar slange, som kun lige gik under vandoverfladen, så man intet teknik kunne se, og det var seriøst lydløst - jeg måtte nogen gange kigge på vandoverfladen for at være sikker på, at pumperne kørte :hehe: :happy:


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

Tak Marco :-)

Jeg fravalgte filter indbygget i modulerne - jeg var ikke helt tryg ved noget, som ikke umiddelbart kan renses. I stedet har jeg den største Eheim (2260) spandpumpe koblet på. Dertil et par 10 m slanger som lige kan rulles ud til vandskifte. Jeg skifter ca 400 L om ugen.

Som ekstra cirkulation har jeg en Tunze Turbelle nanostream 6095 på 9.000 L/t


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af Carsten »

Jeg ville heller ikke løbe an på et filter der ikke kan renses, uden meget besvær.
Jeg bruger mine gamle sumpe, som er blevet modificeret lidt, så der er en masse filtersvamp, og 25 liter bioballs i. Og da jeg ikke har nogen ide om at have 100 Tropheus fisende rundt i akvariet, satser jeg på det er nok filtering. Men venter stadig på at PestDanmark får fingeren ud af klydset og sendt en regning


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af ole kekkonen »

Så blev akvariet omsider indrettet og fyldt op. Stod tomt i stuen i halvandet år...
Det har du sluppet godt ifra!!


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Malawi 1.100 L

Indlæg af nbd »

Tak Ole :-)


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"