"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Discus i mit Cube??

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Discus i mit Cube??

Indlæg af ejsing86 »

Måske der er nogle gamle / nuværende discus entusiaster her på saltvandsforum

Overvejer at at omlægge mit 500 liters setup fra salt til discus ( har solgt ud af koraller mm).. Det er med ok stor kældersump og selve akvariet er Cube 68x68x60, som står midt i vores hus med 3 sider hvor der går mennesker omkring hele tiden.. Vi har børn og der er meget trafik omkring akvariet.. Se evt. min signatur

har haft discus før, hvor de var reletivt sky, men der havde de også mange gemmesteder :-)

i et setup som nævnt bare med sand og en enkelt trærod (super vandkvalitet pga. effektiv filtrering samt vandksifte) burde 10 stk 10 cm discus ikke relativt hurtigt vænne sig til trafikken omkring akvariet??

jeg regner desuden med at købe stendker discus fra discus-direkt.de, hvis det skulle have nogen indflydelse på noget :-)


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af Schwensen »

Jeg kender ikke meget til diskus, men jeg kan sige, at et akvarium med målene 68 x 68 x 60 kun svarer til 277 liter ;)


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af Bokelund »

Mon ikke det er hele systemet, der er på cirka 500 L :)

Det lyder spændende. Men hvorfor er det egentlig du skifter over til fersk?


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af nielsk »

Jeg synes det er for lille til Discus - efter mine tidligere erfaringer. Men selvfølgeligt kan alt lade sig gøre.
Hvorfor ikke Malawi - det ville passe perfekt med sådan om omgang farvesild og masser af lys så de kan få nogle alger at græsse på


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af joekill »

jeg vil også mene det er for lille til 10 fisk. det er målene der er imod.
68x68x60 gir ikke meget svømmeplads på den lange led.


:whistle: 200x60x60 = 720L
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af ejsing86 »

jo, det er systemet (setup) der er 500, som der står :D

skifter, da jeg synes det begyndte at drille mig lidt, fået kronisk sygdom og to små børn.. men mon ikke jeg vender tilbage til salt igen :-)

Har haft malawi, og synes der vilde adfærd var lidt ensformelig.. men en mulighed er det da..

Størrelse burde ikke bliveet problem - det er ikke et artsakvarium, men mere tænkt som et display og opfodrings akvarium, hvor jeg cil automatisere vandskifte for konstant godt vand og nem vedligehold ;-)

men nogle der har erfaring ift. det jeg egentlig spørger om?? Ift. skyhed og trafik omkring akvariet?? (ikke meninger men reelle erfaringer)

(det jeg har hørt er at de har en tendens til at blive mere sky jo flere gemmesteder de har)

:-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at det er et NO-GO. Discus er ret sky fisk, og så er akvariet ikke ret stort. Samtidig med at der fiser mennesker rundt om akvariet på 3 sider.

Når nu akvariet har den størrelse det har. Så vil jeg mene det er perfekt til nogle Tanganyika ciklider. De små sneglehus arter er ret underholdende, at se på. Og muligheden for nogle mundrugende hestenæser er der også


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft 10 stk. i et 660L.
De er ret sky, som du også selv er inde på. Mine havde masser af rødder og dermed godt med gemmesteder,
De bryder sig ikke om trafik og hurtige bevægelser omkring akvariet. Det med børn der render omkring, vil nok gøre dem stressede.
Jeg vil også mene, at det er for lidt plads og alt for lidt til 10 stk.
Jeg ville nok også vælge lidt andre fisk, evt lidt sydamerikanere. Scalarer, røde Neon og andre småfisk.
Selv er jeg vild med Nanostomus arterne og de vil gå fint deri. Du kan også have flere fisk, når de ikke er så store.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af ejsing86 »

Ok :-) Tak for sparring folkens.. Altid dejligt med et aktivt forum som er med på at give fif og dele tanker..
Synes dog aldig jeg har bemærket speciel skyhed i de meget (mindre) opfodrings tanke jeg har set rundt omkring, hvor der både har være en del trafik og mange flere discus fisk pr liter, end der vil komme i mit Cube.. måske det netop også er antallet der betyder noget i et sådan akvarium??
jeg kigger på det, undersøger lidt mere og giver lige en lille ferskvandsupdate engang - (ved godt det er lidt kedeligt - hehe) :-)

(men ja måske værd at nævne at de fisk jeg regner med at købe jo kommer fra et opfodrings sted og aldrig kendt til andet) - vil bare for alt i verden undgå sky fisk.. havde engang et 720 liters hvor det ikke gik så godt ift skyhed og der var alle betingelser umiddelbart optimale et reelt biotop med masse rødder og blødt vand..
Mine tanker går på at de i et mindre og mere opfodrings agtigt akvarium vil have en anden adfærd??

Nogle der har erfaring med opfodrings akvarium i et trafikkeret område?? (har læst på nogle udenlandske fora at discus vænner sig til trafikkerede omgivelser hvis det er hver dag, og at de ikke har gemmesteder)
Ligesom man ser det i et opfodrings akvarium
hmm.. eller man skulle måske have et enkelt par jumbo til at gå deri omkring en høj trærod.. overvejelserne er mange :-)

Edit: eller også ender jeg "bare" med at smække en dragefisk ned til min søjle - den er der nok ikke så meget pjat med.. hehe


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af Carsten »

ejsing86 skrev:hmm.. eller man skulle måske have et enkelt par jumbo til at gå deri omkring en høj trærod.. overvejelserne er mange :-)
Jumbo, hvad er det??


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af MortenL »

Mine erfaringer med Discus, i et stueakvarium med børn omkring, var faktisk ganske gode, specielt da jeg fik hevet min store trærod op af vandet, fiskene ikke bare stod og gemte sig. Det gjorde at de spiste langt bedre, og dermed var mindre syge. Mine discus var ret sjove da de altid var helt oppe af forruden når jeg åbnede lågen til fryseren, da det dermed oftest betød fodertid med frostfoder.

Konen er dog langt mere glad for saltvand, da der er mere liv i tanken.

Enige i at 10 fisk i en cube på ca 270 liter er lidt i overkanten. Ellers tror jeg det kan blive fedt pga den store mængde vand i systemet.

/Morten L


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Discus i mit Cube??

Indlæg af ejsing86 »

Takker for input Morten - og ja, umiddelbart er 500 liter med 250 liters filter bedre end 500 liter med en bette spandpumpe - hvert fald ift. vandkvalitet :)

Jumbo er bare en betegnelse for vældig store discus (par = ægliggende adfærd)


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"