"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fisk dør en efter en:(

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Fisk dør en efter en:(

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad gør jeg forkert?jeg har kun 2 Hanner OG en Hun tilbage ud af 8 styks
Lidt fakta.
Relativ ny balje paa 9 uger 80liter
Fiskene det Drejer Sig om er af typen Hyphessobrycon amandae
Akvariet er let beplantet med hygrophila araguai
Akvariet står i rum Temperatur.
Fodrer levende foder,Artemia nauplii OG mikro Orme.
Skifter 1/3 vand om ugen.jeg mistænker vandet jeg renser med et Silikat Filter.jeg Lufter ikke vandet igennem inden brug.jeg opdaget Engang at fiskene gispet efter vandskifte.kan der være co2 forgiftning? Eller noget 3
Skal jeg prøve med mindre vandskift OG bruge osmose istedet?
Andre Bud...erfaringer


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af nbd »

Det lyder som om, de har gode betingelser i akvariet - især levende foder. Hanevand burde ikke være noget problem. Når man ser hvordan dyrehandlere skifter vand ugentligt på deres systemer, så burde fiskene kunne klare det.

Mit bud er parasitter af én eller anden slags. Jeg har selv mistet kilepletbarber uden nogen god grund - de stod bare af én efter én mens akvareits andre beboere havde det fint.

Det ER stressende for fisk at blive pakket og sendt fra opdrætsfarme i østen til europæiske grossister og videre til forhandlere. Der går fisk til... :-(


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af Carsten »

Det burde ikke være nødvendigt at skifte så meget vand så tit, med den lille belastning du har, sammen med planter.
Med mindre du fodrer meget.
Vær opmærksom på at artemia naupliier ikke indeholder ret meget næring, et par timer efter de er klækket.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af Anden »

Se lige efter om der sider små næsten gennemsigtige tråde ud af gat/røven på dem, jeg syntes der er noget med gatorm for tiden i ferskvand.


Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg kommer nauplierne i køleskabet.
Kan ikke se noget unormalt på de 3 fisk tilbage.
Tilgengæld kan jeg se noget der ligner yngel.det er jeg ikke helt parat på.jeg prøvet at klemme på Filter svampen i håb AT det skulle frigive noget de kan Spise.
Måske jeg skal prøve komme fiskene over i en Anden Balje OG se om de gør tricket igen.jeg tror fiskene har spist det hele selvom de nærmest svømmer i foder.


Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 14:35
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af Gramma440 »

Er der tilsat klor til hanevandet?, for i så fald er vandskiftet det rene gift for fiskene


Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:Jeg kommer nauplierne i køleskabet.
Kan ikke se noget unormalt på de 3 fisk tilbage.
Tilgengæld kan jeg se noget der ligner yngel.det er jeg ikke helt parat på.jeg prøvet at klemme på Filter svampen i håb AT det skulle frigive noget de kan Spise.
Måske jeg skal prøve komme fiskene over i en Anden Balje OG se om de gør tricket igen.jeg tror fiskene har spist det hele selvom de nærmest svømmer i foder.
Du kan købe sådan noget kunstigt foder til små yngel. Liquid fry eller noget i den stil hedder det.
Ellers så en bananskal i noget vand og en tur i vindueskarmen. Så kommer der masser af infusorier


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af ole kekkonen »

Gramma440 skrev:Er der tilsat klor til hanevandet?, for i så fald er vandskiftet det rene gift for fiskene
Jep
https://www.stadtwerke-muenster.de/pres ... hlort.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Carsten skrev:
Du kan købe sådan noget kunstigt foder til små yngel. Liquid fry eller noget i den stil hedder det.
Ellers så en bananskal i noget vand og en tur i vindueskarmen. Så kommer der masser af infusorier
Det vil jeg helt sikkert prøve


Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 14:35
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af Gramma440 »

Så er det kloret vil jeg tro, du skal have fat i vand der ikke er kloreret eller afdamp kloren på forhånd (det ved jeg ikke hvordan man, men jeg mener at have læst at man kan tappe vandet og lade det stå i spande i flere uger inden det bruges i akvariet)


Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af crazy seahorse »

Klor kan almindeligvis luftes ud med en kraftig gennemluftning. Jeg mener at det skal køre så længe, så man ikke længere kan lugte klor. Det er snart mange år siden jeg havde ferskvand, så jeg tager den på huskeren.

Talte med min fiskepusher og han har H.amandae fast gående og der skulle ifølge ham ikke være noget specielt omkring den. Han mener ikke, at det er en vanskelig fisk. Så måske er der noget med/i vandet. Alt andet ser jo fint ud.
I tyskland har I nok blødere vand end vi har her, så Ph er sikkert også en smule lavere. Så yngel i et veltilplantet akvarie er bestemt ikke umuligt.
I vores vand skulle det næsten kun være diamant Tetra, der kan yngles på den måde, pga hårdheden.

En opdrætter jeg kendte tidligere, brugte også altid banan eller hø infusorier. Laves på samme måde. Hø eller en tørret bananskræl i vand og så godt med lys.
Infusorierne ses som en tåge i vandet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af Carsten »

I vores lokalområde er vandet jo også ret hårdt. Og jeg lavede i sin tid en del kejsertetraer i almindeligt postevand


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af ole kekkonen »

crazy seahorse skrev:Det er snart mange år siden jeg havde ferskvand, så jeg tager den på huskeren.

Talte med min fiskepusher og han har H.amandae fast gående og der skulle ifølge ham ikke være noget specielt omkring den. Han mener ikke, at det er en vanskelig fisk.
Jeg syntes ikke noget af det er let pt.fersk,brakvand Eller salt,rovfisk Eller koraller...de begge kommer øverst på foder pyramiden i min bog


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Fisk dør en efter en:(

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg købte 10 stk og havde gående i et lille tæt beplantet akvarie, 2 fald hurtig fra resten klarede sig på minimal fodring og 5L vandskift hver søndag, akvariet var kun på 23L, de gik der stadig da jeg forærede det hele væk for et år siden


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"