"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ferskvandsplaner

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Besvar
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Ferskvandsplaner

Indlæg af jimmi »

Hej Forum,

Fedt at ferskvand er kommet på emnelisten!!

Efter at have været uden akvarie i et stykke tid går jeg så småt og planlægger et nyt setup. For at prøve noget nyt bliver det ferskvand denne gang.

Jeg er lidt på bar bund mht. ferskvand, dvs "the basics" som indgår i de mest tilgængelige bøger kender jeg, men jeg vil gerne være sikker på et rimeligt resultat i første hug, så jeg har lige et par spørgsmål som nogle måske har et godt bud på.

Baljen bliver ca. L 125 x B 90 x H 65 - 70 ca. 700 L . Jeg ved det er højt, men det skal prøves. Det kommer til at stå frit midt i rummet, og bliver lavet med sump ca. 100 - 200 L. Fiskebesætningen bliver relativt lille uden at jeg har planlagt det endnu.

1: Kan der købes eller evt. laves noget godt lys i LED til sådan et setup? (Jeg har hørt fra en forhandler, ingen navne nævnt, at man ikke kan få planter til at gro under LED. Hvor mange W/dioder vil i anbefale hvis ikke det skal være T5. Hvis det ender med T5, hvor mange W skal jeg så sigte efter?

2: Jeg vil gerne have meget flow/bølger - hvor meget kan man tillade sig i ferskvand?

3: Hvor stort et filtervolumen vil i anbefale og hvilket filtermateriale har i gode erfaringer med?

4: Er der nogle vandværdier som man bør overholde ifht. planterne gerne skulle stå flot og gro lidt, samtidig med at alger er "no go"?

5: Kan i anbefale noget god litteratur - de bøger jeg har haft fat i på biblioteket er meget generelle - deraf måske nogle af spørgsmålene.


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af nybegynder »

diskos ville være den perfekte fisk samt noget japansk inspireret Aquascaping med rødder dækket med mås... Tjek evt you tube Takachi Amano
Vedhæftede filer
image.jpg


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af Lord Mike »

Om muligt din ikke skal stole på alt hvad din forhandler fortæller, da jeg de sidste 2 år i mit ferskvandsakvarie har kørt med LED og planterne elsker det og vokser kraftigt.

Det vigtige er naturligvis at kelwingraden skal være dagslys eller tæt på (6500K). Jeg har selv LED-rør med 6500k T8 150cm som hver bruger 25w frem for tilsvarende alm rør som bruger 58w. Jeg har så senere kombineret LED rør med alm T5 plante rør men det er mere pga farverne på fiskene (discus) som bliver forbedret væsentlig efter min smag.

Prøv youtube der kan du bla. Se adskellige planteakvarie med Kessil's LED lamper til ferskvand disse er blevet rost meget. Kender ikke andre men lur mig om de ikke findes fra et utal af producenter.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af Carsten »

Det er helt unaturligt at have bølger i et ferskvands akvarie. Langt de fleste fisk lever i søer, hvor der stort set ingen strøm er eller i floder hvor vandet kun løber en vej.

Billedet du har lagt op, ser flot ud, men er helt urealistisk. Der hvor discus lever er der stort set ingen planter og blot en pokkers masse grene og rødder. Samtidig er placeringen af akvariet ikke lige til discus, da de ofte er ret sky. Men det kan Mikael skrive meget mere om


kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af kbrodersen »

For lys ville jeg ko talte Vagn hos terrajova.eu - Meget hjælpsom og gode produkter

Artikler om plantetrivsel tjek her http://www.akvariegoedning.dk" onclick="window.open(this.href);return false; - CO2 er et must - alternativt Carbon på flaske - Carbon har jeg selv brugt. Bundlagsgødning og flydende gødning - sælges via linket er kanon godt

Bølger ville jeg sige no go i ferskvand og hvad vil du med en sump - undgå udvendig rørføring måske? Ellers ville jeg vælge en stor eheim spandpumpe og så bruge keramik i den - det har jeg giode erfaringer med. De allerbedste erfaringer har jeg med baggrundsfilter, men det kan du jo ikke bruge hvis akvariet står frit.

Har haft ferskvand i mere end 20 år on and OFF, men der er forskellige meninger om dette som der jo også er med saltvand.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af Lord Mike »

Vedr. Placeringen af mit discus akvarie, så står det i kælderen hvor trafik netop ermeget begrænset pga de bliver skræmt ved det mindste. Men i dag er langt de flere discus kulturfisk som er opdrættet i farver, mønstre former mm. Og disse fisk er ikke så følsomme som de vildtfanget... Hvad man så syntes er flotteste er vel altid en smagssag. Der er desværre flere som holder Discus som har prøvet at en skræmt fisk har svømmet ind i ruden, rødder eller andet hårdt med døden til følge. Derudover så laver den første skræmte fisk tit en domino-effekt som alle discus bliver skræmt.
Jeg har været på div discus forummer, men syntes ikke det var særlig gavnligt for mig da alt mere eller mindre kun har fokus på opdræt.

Carsten, vedr. Shimmer effekten så syntes jeg slet ikke det kan samlignes med den vi får i saltvand. Ihvertfald ikke med de rør jeg køre med. Det er faktisk de samme rør som sidder i mange kabiner hos Autolakøren.
kbrodersen skrev:Artikler om plantetrivsel tjek her http://www.akvariegoedning.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeps, helt klart også den site jeg vil anbefale til planter :y


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af PederP »

Hvis du vil have planter, så er godt lys, CO2, mikronæring og evt. makro - alt efter belastning, det der skal til :)


jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af jimmi »

Tak for svarene.

De lamper fra kessil ser lovende ud, men de er også rimeligt dyre da jeg nok skal bruge 6 stk. Er der nogle der har prøvet noget byg selv? Ellers er LED t5 - t8 vist vejen at gå.

Artiklen omkring plantetrivsel får jeg lige læst snarest, det var lige sådan noget jeg søgte.

Jeg har ikke planlagt at få Disus, det bliver kun de meget nemme almindelige selskabsfisk, da min datter på 6 skal deltage i projektet.

Jeg ved godt at "bølger" som i saltvand er for meget, men hvor stort et turnover kan man have uden problemer?

Sumpen skal laves så jeg kan gemme så meget teknik som muligt.


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af Carsten »

Jeg lavede noget hjemmebyg.
144 hvide Cree dioder og så vist nok 72 blå. Det gav et ret godt lys.
Planterne groede i hvert fald som besatte. Men de fik nu også både bundlags gødning, flydende gødning og så Co2.
Om lampen kan laves igen i dag ved jeg ikke, for det er pokkers svært at finde køleplader der er store nok. Var heldig at finde en stribe (6 stk) der var 24x38 cm.
Jeg havde 2x6045 kørende i et 2 meter langt akvarie, og det var tilsyneladende godt nok, foruden et stort spandfilter.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af MortenL »

Jeg havde discus de sidste ti år af min tid som ferskvandsakvarist, solgte de sidste foråret 2015.

Er helt enig med Lord Mike i at discus er for sky til at gå i et fritstående stue akvarium. Jeg havde mine i et stue akvarium, men det tog også noget tid før jeg fik has på problemerne. Discus bliver syge, men de kan behandles.

CO2 er et must hvis du vil have succes med planter.
Når du tidligere har haft saltvand, så vil en sump ikke virke afskrækkende, det kan klart anbefales, da du får et så meget større filter, end hvad du kan opnå med en spand pumpe. Jeg har dog en Eheim 2078 stående billigt til salg i Holme.
Så et stort filter med masser af biobolde og noget filter substrat evt fra Eheim.

Glem alt om bølger, fiskene vil gerne have flow, men ikke bølger.

Malawi cichlider kunne være noget med et fritstående, men her kan du ikke rigtigt have planter, da de roder for meget i bunden. Der er efterhånden også kommet en del fede scalarer på markedet, som man kunne starte med sammen med en stor stime rød neon eller andre Tetra arter. Plus nogle maller og pansermalller.

Mulighederne er mange.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af jimmi »

MortenL skrev:Jeg havde discus de sidste ti år af min tid som ferskvandsakvarist, solgte de sidste foråret 2015.

Er helt enig med Lord Mike i at discus er for sky til at gå i et fritstående stue akvarium. Jeg havde mine i et stue akvarium, men det tog også noget tid før jeg fik has på problemerne. Discus bliver syge, men de kan behandles.

CO2 er et must hvis du vil have succes med planter.
Når du tidligere har haft saltvand, så vil en sump ikke virke afskrækkende, det kan klart anbefales, da du får et så meget større filter, end hvad du kan opnå med en spand pumpe. Jeg har dog en Eheim 2078 stående billigt til salg i Holme.
Så et stort filter med masser af biobolde og noget filter substrat evt fra Eheim.

Glem alt om bølger, fiskene vil gerne have flow, men ikke bølger.

Malawi cichlider kunne være noget med et fritstående, men her kan du ikke rigtigt have planter, da de roder for meget i bunden. Der er efterhånden også kommet en del fede scalarer på markedet, som man kunne starte med sammen med en stor stime rød neon eller andre Tetra arter. Plus nogle maller og pansermalller.

Mulighederne er mange.
Hej Morten

Hvor billig er din eheim og hvilken udgave af 2078 er dertale om?


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af Lord Mike »

På mit 570L har jeg et 250L sump samt en FX6 spandpumpe. Vil klart anbefale dig en sump hvis du har mulighed for det. Returpumpen køre omkring fra min sump er 600-700 l/t, der er CO2 og tilsatte flydende gødning når jeg huskede det. Det har klart været det bedste filter system jeg har haft til ferskvand, der er blevet tondsefodret i lange perioder og har aldrig haft problemer med værdierne.
Sumpen skal dog bruge tid til at komme igang :wink:

Vil også anbefale dig Malawi cichlider, de er hårdføre og spændene at følge deres yngelpleje :y

Her er et billed af det inden jeg begyndte at nedlægge...
Vedhæftede filer
image.jpg


jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af jimmi »

Det ser dælme godt ud! Så vil jeg mene at ferskvand sagtens kan måle sig med saltvand når man får det strikket sådan sammen.

Hvordan brugte du sumpen? Som et filter i sig selv eller mere til at skjule teknikken?


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af PederP »

Fedt med sump til overfladefilmen på fersk :)
Hvis du ikke har overskydende CO2 system fra kalkreaktor, så kan man komme langt med gær CO2.
Her er lidt af mine gamle som kørte på gær+sukker og masser af gødning.
Billede

Billede

Billede


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af Carsten »

Der er også masser af meget spændende ciklider fra Tanganika søen.
Men også nogle man bør gå uden om.
Er helt klar på at dropper jeg saltvandet, så bliver det lavet om til en Tanganika balje


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af PederP »

Jeg drømmer om en stor balje, med 5-600 kileplet i en stime som hoved tema. Elsker de små stimefisk og de sydamerikanske ciklider. Som også er plantevenlige :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Jeg drømmer om en stor balje, med 5-600 kileplet i en stime som hoved tema. Elsker de små stimefisk og de sydamerikanske ciklider. Som også er plantevenlige :)
Det kunne være flot. Men sagen er bare den at når der ikke er en fjende, så taber de stime trangen, ret hurtigt og er over det hele. Det er ikke kun kileplet der har det sådan, men alle andre "stime" fisk


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af PederP »

Kender godt fænomenet. :)
Kilepletten er IMO en af dem der holder bedst stimeformation, men du har ret, de står ofte over det hele.
Territoriale ciklider som trods alt ikke æder dem, hjælper også.

Det er nok også en idé at prøve et "spagnum opdræt" selv, så man ikke skal tage lån i huset for at købe småfisk.


jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af jimmi »

Hej Peder,

Det ser lækkert ud - er der ikke mange fisk i eller var det bare ikke lige dem billederne skulle fokusere på? Jeg må heller lige få undersøgt gær + sukker metoden, det lyder som en god (læs billig) måde at komme i gang på.

I anbefaler en del fisk, og tak for det! Kender i nogle gode flotte kandidater til at få unger (som ikke er ex. guppy). Der skal jo gerne være en del god læring og ikke mindst oplevelser for datteren.


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af PederP »

Hej.

Indrømmet at det var planter og ikke fisk der var mit fokus. :)
I baljerne var det Rasbora stimer, småfisk og rejer som kan være svære at se på billederne.

De sydamerikanske cichlider kunne være et godt yngel projekt. Har ingen erfaring med de afrikanske, da de er til hårdt vand og hård opførsel over for planterne :)


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af KimJ »

Carsten skrev:
PederP skrev:Jeg drømmer om en stor balje, med 5-600 kileplet i en stime som hoved tema. Elsker de små stimefisk og de sydamerikanske ciklider. Som også er plantevenlige :)
Det kunne være flot. Men sagen er bare den at når der ikke er en fjende, så taber de stime trangen, ret hurtigt og er over det hele. Det er ikke kun kileplet der har det sådan, men alle andre "stime" fisk
Det er nu ikke helt rigtigt. Jeg har fine erfaringer med Rødnæser, som ikke er til at få fra hinanden, uanset hvor roligt de går. Kilepletter er ikke helt så stabile, men for det meste stimer de ret fint. Rød neon, som mange vælger, er derimod et klassisk eksempel på det fænomen du beskriver.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har altid haft en svaghed for de mindre arter.
Nanostomus typerne synes jeg er både smukke og vildt spændende. De stimer dog ikke så meget, men jeg mener at kunne huske at Nanostomus eques er god til at stime. Det ser flot ud når der står en flok inde i mellem planterne, fin kontrast med de skrå fisk mellem de, ofte lodrette, planter.
Desuden så rendte de alle og legede villigt i akvariet, men om man vil kunne se unger ved jeg ikke.

Boraras typerne, Dværg Rasporaer er også smukke og der er kommet en del nye typer, brigittae, merah mv. De ligner dog den "gamle" maculata en del.
De vil dog ikke syne af ret meget i et 700L

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
SaltyWater
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 1. mar 2016 03:38
8
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Ferskvandsplaner

Indlæg af SaltyWater »

Ham forhandleren var fuld af løgn :D

Du kan købe LED lys i enhvert spektrum. Det er den mest økonomiske lyskilde der findes idag, den varmer ikke, tændes øjeblikkeligt, og har en levetid på mellem 30.000 og 50.000 timer. Jeg vil klart anbefale dig LEDlys fremfor de mere traditionelle lyskilder!


- Jeg er med på en lytter, jeg går også og planlægger et skift til ferskvand :)


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"