"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Her kan man diskutere og udveksle erfaringer med fiskeopdræt
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jones »

Da mit opdræt af klovne er skrinlagt, indtil mit avlsmateriale har vokset sig til, skal tiden bruges på noget andet fornuftigt. Om det følgende så er fornuftigt eller snarere synes tosset lader jeg være op til læseren.

Siden jeg startede med saltvand i 2007 har jeg været betaget af flammekejseren. Den er smuk, yndefuld, rolig og tilmed nem at passe. Mit første forsøg på at holde denne fisk endte med to døde flammekejsere på under en uge. Det forsøgte jeg mig så ikke med i de næste mange år. Da vi så boede i Odense og jeg en dag fik lagt min klamme hånd på et par lightning maroon klovne, så jeg en annonce. Der var en fyr, som lukkede sit akvarie. Jeg var ikke sen til at ringe og slå en handel af. To dage senere hentede jeg en stor velindkørt flammekejser. Han havde haft den i sit akvarie et par år. FEDT mand, nu havde jeg endelig en flammekejser. Og så en stor flot han. Nå men tiden gik og fisken var sund og rask. Men så blev jeg grebet af storhedsvandvid og ville opdrætte lightning maroon klovne, selvom jeg aldrig nogensinde havde set så meget som et klovneæg i en andens akvarie. Kejseren blev derfor solgt til.... (Niels tror jeg han hed?)... En kyndig biolog, som ville værdsætte fisken lige så meget som jeg selv havde gjort.

Så stod den ellers på fodring af klovne, salg af overskydende pods og rotifers. De dumme fisk ynglede jo ikke. Men så en dag var jeg nær besvimet af glæde. De havde lagt æg. MINE fisk havde lagt æg. Og jeg havde fandme selv sørget for perfekte forhold i alle deres 30 liter vand, så de ville lægge de skide æg, der snart skulle blive til, hvis vi regner alle kuld med, noget nær 8000 døde klovneun
Tag æg fra, klæk dem, foder unger, se dem dø, gentag..... Igen og igen og..... SÅ var den der sgu. Overlevende unger. YES! Øv, de nakker hinanden.

Yngelakvariet blev derfor indrettet med skjulesteder så de kunne gemme sig for hinanden.

Resultatet er, at jeg nu har solgt hele projektet men beholdt den pæneste unge til videre avl når den er klar.

Tilbage til dværgkejserne. Jeg har i nogle år læst den samme artikel om en amerikaner der har opdrættet flere arter af dværgkejserne. Han har udviklet et fint broodstocksystem til sine avlsdyr. Det vil jeg kopiere. Efter mit eventyr med klovnene ved jeg nu at man kan hvad man vil i denne hobby. Og jeg er stålsat på at opdrætte både flammekejser og mandariner, som jeg også har læst op på i forhold til opdrætsprocedurer. Spørgsmålet er ikke om jeg kan, men hvornår jeg får succes med det.

Mandarinerne skal gå i mit akvarie i stuen men flammekejserne forventer jeg at holde i kælderen. De kræver en højere vandsøjle for at gyde og det kan jeg bedre tilbyde, hvis jeg holder dem i en tønde. Tønden får egen sump, samt en opsamlingsboks til æg. De gyder i den frie vandsøjle og lader så æggene flyde op.


Jeg begynder at samle dele sammen og forventer at have et mindre setup kørende i kælderen om en måneds tid, sammen med foderkulturer, der pt er under udvidelse.

Billeder følger efterhånden som der bliver noget at tage billeder af.


o_O
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af ttkthomsen »

Spændende, glæder mig til at følge


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Carsten »

Lyder meget spændende, men er det nok med den lille vandsøjle der kan blive i en tønde?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jones »

Ja jeg kopierer et setup fra ham som først opdrættede fishers og flere andre arter. Så det må være nok. Men nemt bliver det næppe


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af nbd »

Jones skrev:Kejseren blev derfor solgt til.... (Niels tror jeg han hed?)... En kyndig biolog, som ville værdsætte fisken lige så meget som jeg selv havde gjort.
Yes - og flammen lever skam endnu i bedste velgående! Den er min yndlingsfisk :-)

Overvej om en palletank kunne være et bedre bud end en tønde. Det større areal gør det nemmere at arbejde i den (og måske sværere at holde øje med fiskene?).

Held og lykke med projektet! Respekt for din dedikation :y


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jones »

Jeg har ikke plads til en palletank og går derfor med en tønde, balje eller et højt akvarie.

Tak. Jeg jeg synes at det er spændende at prøve nye ting. Mit akvarie i stuen kommer kun til at rumme nemme koraller så jeg ikke skal bruge tiden på deres trivsel, men kan koncentrere mig om fisk.


o_O
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af MoG »

Lyder godt nok som et spændende projekt ! :GO


Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jones »

Det synes jeg også. Jeg tænker at opsætte to tønder, så jeg kan have to par fisk. Det ene par skal rumme et par flammekejsere og den anden et forsøg på at lave Tigerpyge, som er en hybridfisk.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jones »

Tønderne er droppet da jeg har besluttet at lave en reol som skal stå et bestemt sted i kælderen. Årsagen er at jeg gerne vil udnytte pladsen bedst muligt. Tegningen er første udkast og bliver helt sikkert ændret da jeg allerede nu har fundet behov for dette. Men de to øverste sektioner bliver som vist.

Har I et forslag til en returpumpe der kan løfte vandet 200 cm og samtidig fordele vandet til akvarierne undervejs uden at miste alt trykket?
Vedhæftede filer
1DDDEBA7-A68F-4805-A88B-89F44177E1D7.jpeg


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Tønderne er droppet da jeg har besluttet at lave en reol som skal stå et bestemt sted i kælderen. Årsagen er at jeg gerne vil udnytte pladsen bedst muligt. Tegningen er første udkast og bliver helt sikkert ændret da jeg allerede nu har fundet behov for dette. Men de to øverste sektioner bliver som vist.

Har I et forslag til en returpumpe der kan løfte vandet 200 cm og samtidig fordele vandet til akvarierne undervejs uden at miste alt trykket?
Lav overløb i hvert akvarie, så det "friske vand" løber ind i det først i øverste række, og videre gennem de næste. Overløb fra 1 række til næste og så videre. Det fungerer fint. Laver du det med rigtige gennemføringer, så kan de proppe af, hvis et tages ud midlertidigt


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Nicki Henriksen »

Kommer til at tænke på reefbuilders reol når jeg ser din tegning

" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jones »

Deres koster lidt over 13.000 danske kroner. I USA ! Tør slet ikke tænke på prisen, hvis man skal have en herover. Je holder mig til mit hjemmelavede projekt :D


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af nbd »

Der er jævnligt brugte akvariereoler til salg på nettet til billige penge, reoler dedikeret til opdræt. Du kan få en glarmester til at bore huller til overløb hvis du ikke selv har mod på det.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Marco R »

Hejsa,

Hvordan går det med det nye opdræts-system? :happy:

Er de kommet op at køre? :happy:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jones »

Nej jeg mistede lysten. Jeg var egentlig begyndt at bygge en reol, men så kunne jeg ikke overskue tanken om igen, at skulle bruge så meget tid på fisk. Så jeg holdte mig til mit fluval edge for en stund, men også det gik jeg død i. Fluval edge er et flot akvarie, men pokkers upraktisk. Jeg havde ellers lavet overløbsboks, sump osv. men det var bare for besværligt. Enden på det blev at jeg bestilte et lille akvarie ved Bima, som hurtigt havde det klar. Det står så og kører i stuen med en hjemmeopdrættet gold x lightning maroon klovn og en gulstribet, som dog er i plastikkasse af hensyn til aggressioner imellem fiskene. Når de har en dag er kompatible og har dannet par vil jeg lave næste generation. Flammekejserne må vente. Jeg har mange projekter i vores hus og have og også planer om at købe en sejlbåd, hvorfor jeg ikke har alverdens tid og lyst til akvarie lige nu. Og jeg må også erkende, at klovnene altid vil være det, der optager mig mest når det kommer til fisk.


o_O
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Marco R »

Jones skrev:Nej jeg mistede lysten. Jeg var egentlig begyndt at bygge en reol, men så kunne jeg ikke overskue tanken om igen, at skulle bruge så meget tid på fisk. Så jeg holdte mig til mit fluval edge for en stund, men også det gik jeg død i. Fluval edge er et flot akvarie, men pokkers upraktisk. Jeg havde ellers lavet overløbsboks, sump osv. men det var bare for besværligt. Enden på det blev at jeg bestilte et lille akvarie ved Bima, som hurtigt havde det klar. Det står så og kører i stuen med en hjemmeopdrættet gold x lightning maroon klovn og en gulstribet, som dog er i plastikkasse af hensyn til aggressioner imellem fiskene. Når de har en dag er kompatible og har dannet par vil jeg lave næste generation. Flammekejserne må vente. Jeg har mange projekter i vores hus og have og også planer om at købe en sejlbåd, hvorfor jeg ikke har alverdens tid og lyst til akvarie lige nu. Og jeg må også erkende, at klovnene altid vil være det, der optager mig mest når det kommer til fisk.
Først og fremmest tak for opdateringen :happy:

Jeg kender godt følelsen - lysten/tiden kommer pludselig tilbage til det :)

Det lyder i hvert fald spændende, og fedt, at du stadig har blod på tanden angående opdræt :GO :W


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Opdræt af flammekejser. De første forberedelser.

Indlæg af Jens.k »

Hej Jonas
Man bliver klogere på sig selv og andre når man har selvindsigt. Det du lige har gennemlevet i denne tråd gør dig kun stærkere til det kommende project.
Det bliver spænende at følge. :GO


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Besvar

Tilbage til "Opdræt (fisk)"