"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Her kan man diskutere og udveksle erfaringer med fiskeopdræt
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Dan89 »

Er din plan bare at vente på det sker? Eller vil du prøve med en anden? :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Jones »

Jeg har lidt opgivet håbet med disse to, så den gule bliver nok sat til salg, medmindre jeg hurtigt rigger et mindre system til, hvor der er flere akvarier. Så kan jeg bedre have flere potentielle avlsfisk gående og forsøge at etablere velfungerende par. Jeg har lidt svært ved at beslutte mig for hvilken vej jeg skal gå, så foreløbig har jeg intet gjort.

Den nemmeste løsning vil være at komme af med den gule og lade den hvide gå alene indtil den er udvokset til en stor ond hun. Så vil det være nemt at introducere en lille mage, da der så ikke er tvivl om, hvem der har rollen som dominerende hun i forholdet. Lige nu prøver de begge at dominere hinanden, hvilket også ville være fint nok med normale fisk. Problemet er bare at fisken med lightning gen er en hjemmeopdrættet hybrid, som ikke lige er at skaffe igen uden at skulle have pengepungen frem i dagslyset. Så ved at lade den blive til en hun sikrer jeg bedst at det i hvert fald ikke bliver den, der mister livet i en eventuel kamp.


o_O
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Dan89 »

Det lyder som om der er lange udsigter :(
Syntes eller klovneopdræt lyder spændende! Men lyder som den bedste løsning med at vente på at din baby et blevet til en hun ;)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Jones »

Jeg har også voliere med fugle, et stort hus at renovere og planer om køb af sejlbåd næste sommer, så uanset hvad ville jeg ikke have tid og lyst til at passe yngel lige nu. Men det er frustrerende at fiskene ikke vil enes. Klovne er pænest i par synes jeg. Og sælger jeg den gulstribede har jeg kun én fisk tilbage i akvariet. Det er der ikke meget ved, selvom jeg ikke kan komme på nogen flottere fisk :D Så hvis jeg ender med den løsning må jeg nok have købt en lille gylte eller noget andet eyecandy, samt nogle koraller med fine farver.


o_O
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Dan89 »

Så er der også nok at se til ;)
Så bliver det et meget tomt akvarie..
Kan du ikke finde en partner der er meget lille til din så det giver sig selv?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af crazy seahorse »

Nu ved jeg ikke hvordan det fungerer i "klovn kredse", men der må vel være grupper der interesserer sig for de samme fisk.
I killi kredse og lokalklubber, er det ikke ualmindeligt at man hjælper hinanden. En har måske fået et kuld med kun hanner, eller med hunner alene.
Så bytter man, så så mange som muligt har mulighed for at lave opdræt.
Findes det ikke med dine klovnfisk? Der må da være nogle med samme udfordringer som dig.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Jones »

Hej Erik, nej der er ikke mange som forsøger sig med opdræt i Danmark. Jeg kender to, men det er ocellaris og frenatus, så dem kan jeg ikke trække på. Oceanreef har nogle gulstribede i butikken, men de er ikke små nok. Jeg købte faktisk den mindste han havde sidst jeg var deroppe, så min kommende hun er nok bare ikke stor nok endnu. Jeg ligger som jeg har redt. Fløjlsklovne er nogle aggressive fisk og når jeg samtidig insisterer på at hunnen i forholdet skal være den jeg selv har opdrættet, så sætter jeg mange begrænsninger for mig selv, når det kommer til muligheder. Så det smarteste vil nok være at sælge den gule og lade min lightning vokse et års tid inden jeg prøver igen.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Jones »

her er hun så. Nemo. Første overlever og den eneste jeg beholdte. Lukkede kort ned, men købte fiskene tilbage. Imens de havde et kort ophold på Fyn spirede kærligheden og nu kan de enes.

Hunnen er således af eget opdræt og er lightning x gold stripe. Hannen er gulstribet og er opdrættet i England.

Foruden mit lille klovneri har jeg en picassoaftrækker i et red sea Max C.
Vedhæftede filer
6369EAA6-E3D2-4F16-871F-B12FD13D5195.png
6A0377A2-95D3-42FC-8183-E87915F4A9F3.jpeg
F25A22D7-1C12-4DC1-BF4F-33F62A580A24.jpeg
29FBCB87-95E4-48C1-AAE3-D4B30248339E.jpeg


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af nbd »

Det ligner unægteligt cichlideopdræt med dén urtepotte!

Skal de ikke have en anemone eller koral?

Fedt med din dedikering til opdræt! :clap:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Jones »

En anemone kan kravle i pumperne eller overløbet, hvilket jeg ikke vil risikere. Det kan ganske enkelt tage livet af klovnene.

Urtepotten har den fordel, at den nemt kan tages ud af akvariet og flytte til et klækningsakvarie, hvor jeg så kan klække æg og opfodre larverne.

Lægger klovnene æg på en sten, som jeg så fjerner, så kan det meget let forstyre deres cyklus så de stopper æglægningen. Urtepotten erstattes blot med en magen til. Så fortsætter de.


o_O
Besvar

Tilbage til "Opdræt (fisk)"