"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Dette forum handler om store offentlige akvarier
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af MoG »

Det halvstore cylinderakvarie der er i Næstved storcenter har aldrig været prangende .. Var dog lidt nysgerrig efter at se hvordan det ville komme til at se ud, efter at jeg så det pludselig var pakket ind for noget tid siden, hvor der stod det var under ombygning ... Fedt! Tænkte jeg , så laver de det endelig lidt spændende! Det skal siges til dem der ikke har set hvordan det så ud, at det var meget mørkt, noget tingel-tangel i plastic der skulle forestille en form for koraller (tror jeg!) fyldt op med nogle store kirurger og så ellers lidt småting ... Alt i alt, dødsygt!!

Efter ombygningen , kan jeg nu sige at det er gået fra dødsygt til røvsygt! De har heldigvis fjernet det der skulle forestille koraller... Sparket næsten alle de store kirurger og andet ud. Der er så Smidt MINDST 10 ret små gule kirurger i , En stor flok occellaris i str. Small, lidt svenskerdamsler, lidt fridmanier, en del anthias.. Og så er der et par enkelt større kirurger . Det skal dog siges at jeg kun lige hurtigt gik rundt om, så måske der skulle gemme sig lidt andet...

Synes bare at det er lidt "fantasiløst" at proppe så mange mange af de samme fisk i, i SÅ små størrelser... I ca 5000liter! Aner ikke hvem der står for pasning og ombygning , men hold nu fast hvor er det kedeligt .. Synes jeg! :wink: og så havde man jo lige set frem til noget spændene ..


Morten
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af kanstrup »

Ja jeg var også forbi for et stykke tid siden, og så at det var under "ombygning". Nu bekræfter du så bare mine forudsigelser. Det har nemlig altid været røvhamrende sygt det akvarie. Og til tider har det virket som om at det mere eller mindre har været opgivet af dem der skulle forestille at passe det. Med store syge fisk osv. Spil af penge og fisk det projekt der.!


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af MoG »

Jeps Michael .. Det er ederfløjtemig kedeligt ... Meeen jeg havde nu regnet med at de havde oppet sig lidt! Men nææ nej...
Nu når de endelig skulle lave en "ombygning", kunne de godt have fundet på noget mere interessant/kreativt. Et er, at de ikke har sps og lps koraller i, men de kunne sgu godt fyre lidt blødkoraller og lidt i.. Det har også undret mig at stensætningen altid har virket så massiv. Der er jo INGEN huler eller noget til fisk mv.. OG at det er så mørkt..
Det koster jo alligevel lidt at have kørende , så hvorfor ikke få det til at se ordentlig ud? :wink:
Den person det står for vedligeholdelsen og ombygningen, har ikke været super kreativ. Tænker lidt om vedkommende selv har saltvand derhjemme ? For jeg tror da at langt de fleste her fra forum kunne have fundet på noget mere kreativt , hvad angår fiskebesætning og "udsmykning"... Det er selvfølgelig ikke til at vide om de er for nærige til at kaste flere penge efter det..
Kiggede lidt i en gammel tråd, og det undrer mig lidt at der ikke er nogen der kender nogen der kender nogen, som ved hvilken person /firma der vedligeholder det..
Har set at den daglige fodring bliver foretaget af centervagterne...


Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af amddurin »

Jeg syntes at det var rigtigt slemt at de havde nogle MEGET store fisk omkring de 30+cm. Ved ikke hvad det var for fisk, men de så lige store nok ud trods de mange liter...

OG det så altid ud som om at nogle fisk var ved at stresse sig ihjel, når de bare piskede rundt og rundt hele tiden... (Tror runde akv. er en dårlig ide´ - kan osse være at de troede at de kunne svømme LANGT frem...)

Har ikke set det efter ombygningen...

Vagterne siger at der er et professionelt firma der står for at tilse akvariet og div. teknik...
Til dagligt er det vagterne der står for fodring, så ved ikke hvem de andre er eller hvor lang tid der går imellem deres besøg...


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af Engelquist »

I har ret i at det er kedeligt... Men det kan jo også tænkes at leverandørens muligheder er begrænset i forhold til hvad storcentret vil betale for?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af MoG »

Det kan sagtens være tilfældet - hvilket jeg også skriver i indlægget længere oppe.

Selvom der skulle være begrænsede midler til ombygning/vedligeholdelse , så vil jeg da mene at dem har stået/står for det, godt kunne have været lidt mere kreative - udfra de midler de havde til rådighed .. :wink:


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af Carsten »

Men du skal huske på en ting. for langt de fleste personer, ser det sandsynligvis fantastiks ud. Det er kun os nørder der kan se alle fejlene. Og ville have lavet det helt anderledes.


kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af kanstrup »

Carsten skrev:Men du skal huske på en ting. for langt de fleste personer, ser det sandsynligvis fantastiks ud. Det er kun os nørder der kan se alle fejlene. Og ville have lavet det helt anderledes.
Den tanke har jeg også tænkt Carsten. Og på den baggrund kunne de lige så godt ha lavet det om til et ferskvands akvarie. For der er absolut ingen farver i akvariet og det er simpelthen så mørkt at jeg troede det var brakvand første gang jeg så det. Og hvis centeret ikke vil betale så meget, så må et proffesionelt firma da også sige til dem, at det ikke vil fungere med en masse fisk der alle sammen vejer tæt på 1kg specielt når der ik er noget opsyn med dem. På et tidspunkt der grænsede det altså til dyreplageri, med kæmpe store kaninfisk der var deforme og en havde et øje der hang ud af hovedet på den. Og den største palet kirug jeg har set i mit liv som stressede rundt og skambed de andre fisk osv. Og ingen af fiskene havde en jordisk chance for at gemme sig da der ingen huler er, de måtte alle sammen bare følge med rundt i cylinderen konstant. Jeg nægter og tro på at dem der høster pengene på det her akvarie ved noget som helst om fiskenes trivsel. Det er hårde ord men desværre også fakta. Det kunne ellers blive et fedt akvarie hvis man laver små ændringer.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af Carsten »

kanstrup skrev:
Carsten skrev:Men du skal huske på en ting. for langt de fleste personer, ser det sandsynligvis fantastiks ud. Det er kun os nørder der kan se alle fejlene. Og ville have lavet det helt anderledes.
Den tanke har jeg også tænkt Carsten. Og på den baggrund kunne de lige så godt ha lavet det om til et ferskvands akvarie. For der er absolut ingen farver i akvariet og det er simpelthen så mørkt at jeg troede det var brakvand første gang jeg så det. Og hvis centeret ikke vil betale så meget, så må et proffesionelt firma da også sige til dem, at det ikke vil fungere med en masse fisk der alle sammen vejer tæt på 1kg specielt når der ik er noget opsyn med dem. På et tidspunkt der grænsede det altså til dyreplageri, med kæmpe store kaninfisk der var deforme og en havde et øje der hang ud af hovedet på den. Og den største palet kirug jeg har set i mit liv som stressede rundt og skambed de andre fisk osv. Og ingen af fiskene havde en jordisk chance for at gemme sig da der ingen huler er, de måtte alle sammen bare følge med rundt i cylinderen konstant. Jeg nægter og tro på at dem der høster pengene på det her akvarie ved noget som helst om fiskenes trivsel. Det er hårde ord men desværre også fakta. Det kunne ellers blive et fedt akvarie hvis man laver små ændringer.

Er det ikke det de har rettet op på ved at sætte nogle andre fisk i som ikke bliver så store?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af crazy seahorse »

@ Morten
Du skulle da gå aktivt ind i det.
Kontakt ledelsen af centret og fortæl dem om din oplevelse af det.
Hvis du fortæller dem, at de efter din mening, er til grin for deres egne penge ved at betale et firma for at holde det, rådgive dem om fiskevalg osv osv. - og med så dårligt et resultat, så bør de reagere på det.
Uanset hvor lidt de så har på budgettet, så er de færreste der bryder sig om at smide penge ud af vinduet.

Du kunne tilbyde dem, at komme ned og vise dem hvad du mener.
Er det en fornuftig ledelse, så vil de tage imod sådan et indput. Måske har de ikke forstand på det og tror, at sådan ser sådan et akvarie ud.
De vil jo nok invitere deres faste leverandør med, så han kan forsvare sig mod kritikken, så du skal være forberedt på at det ikke vil blive taget vel imod fra leverandørens side.
Det er de færreste der bryder sig om, at få at vide de ikke udfører deres arbejde godt nok.

Jeg går ud fra, at der passerer mange mennesker forbi det akvarie hver dag og så vil de sikkert gerne have at det er et aktiv.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af Kewin »

http://naestved-stor-center.dk/det-sker ... r-genabnet" onclick="window.open(this.href);return false;

"Akvariet på Fisketorv er genåbnet med masser af nye fisk og koraller." HAHAHA :D


/Kewin - 160L
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af Meller »

så sidder man desperat og leder efter en koral på billedet :K
men det har noget potentielle det akvarium der :-O
mon der kommer koraller i senere? det skal vel også igennem en indkøring? eller hvor meget har man pillet ved det? :S


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af kanstrup »

Carsten skrev:
kanstrup skrev:
Carsten skrev:Men du skal huske på en ting. for langt de fleste personer, ser det sandsynligvis fantastiks ud. Det er kun os nørder der kan se alle fejlene. Og ville have lavet det helt anderledes.
Den tanke har jeg også tænkt Carsten. Og på den baggrund kunne de lige så godt ha lavet det om til et ferskvands akvarie. For der er absolut ingen farver i akvariet og det er simpelthen så mørkt at jeg troede det var brakvand første gang jeg så det. Og hvis centeret ikke vil betale så meget, så må et proffesionelt firma da også sige til dem, at det ikke vil fungere med en masse fisk der alle sammen vejer tæt på 1kg specielt når der ik er noget opsyn med dem. På et tidspunkt der grænsede det altså til dyreplageri, med kæmpe store kaninfisk der var deforme og en havde et øje der hang ud af hovedet på den. Og den største palet kirug jeg har set i mit liv som stressede rundt og skambed de andre fisk osv. Og ingen af fiskene havde en jordisk chance for at gemme sig da der ingen huler er, de måtte alle sammen bare følge med rundt i cylinderen konstant. Jeg nægter og tro på at dem der høster pengene på det her akvarie ved noget som helst om fiskenes trivsel. Det er hårde ord men desværre også fakta. Det kunne ellers blive et fedt akvarie hvis man laver små ændringer.



Er det ikke det de har rettet op på ved at sætte nogle andre fisk i som ikke bliver så store?
Det må man da håbe. Jeg har ikke selv set det efter "ombygningen". Men ud fra det link der er lagt ind, så ser det da ud som om at de i det mindste har fået noget lys på akvariet nu. Det er da et plus.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af MoG »

Havde sådan set lige glemt denne tråd ..

Erik:

Ja jeg kunne da godt prøve det du siger .. Var faktisk derude forleden igen og der overvejede jeg det. Altså at spørge ind til det. Vi havde dog pludselig lidt halv-travlt .. Så jeg nåede det ikke .
Men i en situation, ville jeg slet ikke stå og spille kong gulerod, men blot spørge ind Til det og måske evt. Komme med et forslag eller to til hvordan man KUNNE have gjort det... For som jeg skrev tidligere .... Så ville de fleste brugere på sf kunne komme op med noget mere opfindsomt end det der er lavet! tror jeg! :wink:

Tog lige et par meget hurtige og lidt dårlige billeder ... Af bla en ret stor bangai kardinal det har fået lov at blive med et par store kirurger .. Og så er der ellers +15 stk gule kirurger, en god sjat fridmani, stor flok små klovne , og mange anthias.. Plus div.

Der er klart kommet mere lys på! Desuden har de sat et par store Hydor koralia pumper i toppen til cirk. Førhen var det eneste cirkulation de to udstrømmerrør fra returen i toppen .. Så der er da lidt opdateret teknik også ..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af MoG tors 3. jul 2014 22:46, rettet i alt 1 gang.


Morten
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af Gulkan »

Ellers noget af et drømme akvarie hvis man havde en stor stue! :-)


1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af Engelquist »

Jeg var forbi og se det sidste weekend og kunne se flere børn,stå og trykke næserne flade imod glasset, for at kigge på alle fiskene.
Så som sådan, tror jeg faktisk at det lever op til centerledelsens forventninger...
Men samtidig er det jo også under indkøring, så mon ikke der kommer lidt blødkoraller i når det er klar til det?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Akvarie i Næstved storcenter... Gaaaab...!

Indlæg af MoG »

Du har ret . Der er masser der trykker næsen flad mod ruden (mest børn). Dog synes jeg ikke folks begejstring er overvældende... Men ja, lad os håbe at der bliver smidt nogle blødkoraller i og fiskebesætningen bliver udvidet med flere spændende fisk! :y

Det undrer mig nu stadigvæk at der ikke skulle være nogen saltvandsnørder herinde fra, som ved hvem der står for vedligehold og ombygningen.. Så mange professionelle "saltvandsfirmaer" er der heller ikke i lille dk... Skal egentlig ikke bruge det til noget - er bare meget nysgerrig! :biggrin: Og nu jeg nævner min nysgerrighed, så kunne det være sjovt at få lov at se udstyr, sump, og generel opbygning mv... Det er jo altid lidt spændende ! :biggrin:


Morten
Besvar

Tilbage til "Offentlige akvarier"