"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Saltvandsforum og fremtiden

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Hougaard »

Hej Alle,

Det er altid en selv der er den sidste til at se tingene, men jeg på erkende at jeg har for mange andre jern i ilden til at give forummet den opmærksomhed der skal til hvis det skal overleve.

Har DU et godt forslag til hvordan forummet/websitet (hvem siger det skal være et forum?) kunne se ud i fremtiden, og har DU evner, lysten og økonomien til at påtage dig en sådan opgave, så skriv til mig.

Jeg slukker for serveren 1. September 2022 hvis ikke der er defineret en fremtiden inden da.

Jeg er stolt af, at forummet har kørt fra 2005 til 2022 (under først Brian, og så undertegnede) altid med det klare formål at støtte hobbien og alle de fantastisk folk der har præget gennem årene.

/Erik
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Holst »

Jeg har ikke selv viden og interessen i at drive et forum, men ville dælme være ked at hvis det forsvandt :/
Men tak for indsatsen Hougaard.! meget værdsat.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Mack
Reactions:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Mack »

Det ville være virkelig trist hvis også dette forum forsvinder, jeg har desværre ikke økonomi til at videre føre siden men håber at andre har så vi fortsat kan nyde denne side i fælleskab
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg blev medlem herinde i 2020 (tror jeg nok) og er stadig ret ny udi saltvand.

Jeg har brugt dette forum en lille smule, og uden tvivl så er der megen info herinde og at admin/admins har brugt en hel del tid og kræfter for at holde det kørende igennem alle årene ved jeg også udmærket. Så tak for det :K :GO
Men det er et lidt tungt forum at finde rundt i og jeg har f.eks. ikke kunnet lægge billeder ind, kontra andre medier. Så det er måske derfor at folk ikke bruger det så flittigt mere?

Hvad koster det forøvrigt at drive Saltvandsforum?.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Carsten »

Uendeligt trist!!! Men det undrer mig ikke. Hobbyen har været i mere eller frit fald de seneste år. Jeg har været med hele vejen. Blev oprettet som bruger dagen efter forum var startet. Og det var som en afløser for Nordic Reef eller var det Reefers det hed. Hvor der var 2 som mere eller mindre konstant kom med trusseler mod hinanden. Forums velmagts dage var vel i første halvdel af 00'erne. Håber da der kommer en løsning, og jeg forstår godt Erik ikke gider bruge flere penge på det, for indtægter der jo ingen af
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Capoth »

Bestemt forståligt.

Den lider desværre samme skæbne, som så mange andre forummer efterhånden. Old tech erstattedes new tech.

FB, reddit, Instagram, YouTube tager efterhånden livet af de gode gamle Forums
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af crazy seahorse »

Det er lidt ærgerligt, hvis forummet skal lukke. Men man må jo også erkende, at alt har sin tid. Og hvis Erik ikke har motivationen mere, så er det svært at holde gejsten oppe.

Det med at lægge billeder ind er, som flere har nævnt både nu og tidligere, en hæmsko ctr de andre muligheder. Der er lavet forbedringer, men det er stadig alt for trægt.

For mig at se er der dog ret væsentlige fordele ved forummet, manglerne til trods.
1. Man kan sælge levende, både fisk og koraller. Facebook har, mig bekendt, stadig forbud mod at sælge levende dyr, herunder koraller.

2. Og så ligger der en meget stor database, der på ingen måde trues af Facebook. Den viden er unik. Noget af det kan være lidt outdated, men det skyldes nok den udvikling der er sket i vores hobby inden for de sidste år. Folk skrev med den viden de havde på det tidspunkt og de er kommet videre fra det. Og så er det også lidt morsomt at se, hvad der var in dengang.
Nu har jeg også været med i en del år og der er himmelvid forskel på dengang og i dag. Vi har langt større viden om, hvordan et rev fungerer. Viden om kemien og biologien har taget nogle kæmpeskridt. Men selv med det in mente, så ligger der så meget guld og det ligger kun på forummet. Det ville være ulykkeligt, hvis det skulle forsvinde.

Spørgsmålet er, om den generation af reefere der er der i dag, overhovedet et klar over det. Ikke negativt ment, men man kan jo ikke stille spørgsmål, som man ikke ved er der.

Jeg tænker så på nogle ting og har nogle spørgsmål.
1. Gruppe for saltvandsforum, der er Erik så vidt jeg ved også admin. Hvad sker der med det, hvis Erik kaster håndklædet i ringen? Lukker det så også?
2. Hvis nu Saltvandsforum lukker, kunne man så lægge databasen ind i Gruppe for saltvandsforum? Eller et andet sted så man kan søge i det. Mere så det ikke går tabt.
Der ligger meget materiale og ikke mindst billeder, som man må kunne gemme på en eller anden måde. Når man ser i Månedens akvarie, ligger der store mængder unikke billeder og andet materiale. Alt sammen noget der ikke kan genskabes, med mindre man gemmer det nu. Mange af de fine beskrivelser og billeder, er jo tit fra folk der ikke har akvarie mere.

Jeg har ingen viden om den slags, men jeg er med i nogle plantegrupper og der er der en masse artikler og billeder gemt i noget arkivværk. det kan man søge på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Hougaard »

crazy seahorse skrev:Jeg tænker så på nogle ting og har nogle spørgsmål.
1. Gruppe for saltvandsforum, der er Erik så vidt jeg ved også admin. Hvad sker der med det, hvis Erik kaster håndklædet i ringen? Lukker det så også?
2. Hvis nu Saltvandsforum lukker, kunne man så lægge databasen ind i Gruppe for saltvandsforum? Eller et andet sted så man kan søge i det. Mere så det ikke går tabt.
Der ligger meget materiale og ikke mindst billeder, som man må kunne gemme på en eller anden måde. Når man ser i Månedens akvarie, ligger der store mængder unikke billeder og andet materiale. Alt sammen noget der ikke kan genskabes, med mindre man gemmer det nu. Mange af de fine beskrivelser og billeder, er jo tit fra folk der ikke har akvarie mere.
1. Samme besked, hvis der er nogen der vil overtage -> Skriv til mig.
2. Jeg har været i gang med at kigge på hvordan forummet kunne bevares som en stor samling PDF filer (som det vil være muligt at søge i)

/erik
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af nbd »

Jeg synes det er flot, at du har vedligeholdt Saltvandsforum gennem så mange år når du ikke engang selv har saltvand. Respekt herfra! Fra september får du også mere tid til trombonen :wink:

Det er en skam hvis Saltvandsforum lukker. Men aktiviteten er nedadgående og har været det over flere år. Spørgsmålet er, om et veletableret akvarieforum kan have Saltvandsforum som en underkategori? Måske under Dansk Akvarie Union? Det kræver nok en egentlig foreningsstruktur hvis det skal være under DAU og så er det måske mindre relevant...
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af TroJanRds »

Vil også ønske at forummet kunne fortsætte især når man har været herinde i så mange år.. men forstår også godt at der er noget arbejde i at holde det kørende og takker mange gange dem der har lagt sin tid sved og salttåre i at køre siden . Har desværre ikke selv kompetence til at holde et forum kørende.. Så tak for hjælpen til at løse div tvivler og spørgsmål gennem alle årene herinde alle sammen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Engelquist »

Trist at forummet lukker hvis der ikke findes en løsning, men forstår godt Erik...
Jeg har været med fra dag et og forummet er en sikker havn, når man skal søge seriøs viden Jeg håbet virkelig at databasen bliver bevaret i en eller anden form.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Holst »

Hva koster det i kroner og øre at drive forummet ?
Tænker mere hvis man lader vedligehold være på et minimum og beholder adressen og forummet ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Capoth »

Holst skrev:Hva koster det i kroner og øre at drive forummet ?
Tænker mere hvis man lader vedligehold være på et minimum og beholder adressen og forummet ?
Svært at sige.

Mener dette Forum er den gamle type her, bruger php og mysql database, men det er databasen størrelsen samt billeder og filer, som bestemmer hvor meget plads du skal betale for
34946AB8-A167-427D-B95C-003509F6D6B7.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Jerslev »

Kunne man forestille sig et kollektiv tog over og moderniserede? Prisen i sig selv for siden virker ikke, hvis jeg læser rigtigt afskrækkende
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Marco R »

Først og fremmest kan jeg kun sige tusind tak for dit arbejde og indsats omkring forummet :GO :happy:

Men det gør det ikke mindre trist at læse, men kan godt forstå dig Erik, da det har været en del opad bakke de seneste år desværre :rolleyes:

Jeg har desværre ikke den kompetence til at lave det bagvedliggende, som du har stået for Erik, men jeg håber inderligt, at der er en/nogle, som der kan og vil det :pray:

Specielt håber jeg på, at du finder en løsning, så alle de guldkorn ikke forsvinder, som der ligger herinde :happy: :happy:
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Capoth »

Jerslev skrev:Kunne man forestille sig et kollektiv tog over og moderniserede? Prisen i sig selv for siden virker ikke, hvis jeg læser rigtigt afskrækkende
Det er ikke pladsen som er det stærkeste problem, men det bagved liggende.
Internettet ændre sig hele tiden, nye regler love osv som skal implementeres og opdateres i koden bagved.

Eks. Er Google ikke acceptere mails fra forumet uden den smutter i spam. Koden bagved skal opdateres til at overholde reglerne. Samme med cookie håndtering. Nye metoder for upload af billeder fra telefoner osv

Det er ikke kun pladsen

Håber det giver dig en indsigt i det
Seniorreefer
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Beowulf »

Det er utrolig trist at læse at dette fantastiske forum skal lukke. :(
Men fuld forståelse for det hvis tiden og lysten ikke er til det. :y håber da godt nok at der dukker en op der gerne vil køre det videre. :y


Har desværre heller ikke selv tiden og viden til at gøre det.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Gino »

Ja det ville være en skam hvis det sku lukke!

Men der er forståelse for det hvis men ja håber en melder sig på banen!

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Mack
Reactions:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Mack »

Hvis nogen kunne lave det til en app så tror jeg at der måske var perspektiv i saltvandsforum men hvor integrationen skulle laves aner jeg ikke ej eller om der kunne laves mulighed for et besked system i en app
Mack
Reactions:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Mack »

Har sendt pb
Mack
Reactions:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Mack »

Jeg kan hjælpe med phpbb så længe der ikke er skrevet eller ændret i koder så holder jeg mig fra det men den økonomiske del kan jeg ikke da jeg er på sygedagpenge
Mack
Reactions:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Mack »

Hejsa
Jeg vil gerne overtage saltvandsforum hvis i ønsker det men samtidig vil jeg da gerne bruge de nuværende moderator osv hvis de har Lyst til at forsætte da det ikke skal være en tvang jeg gør det kun får at redde de mange artikler osv og bevare et forum på gammel maner
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af crazy seahorse »

Mack skrev:Hejsa
Jeg vil gerne overtage saltvandsforum hvis i ønsker det men samtidig vil jeg da gerne bruge de nuværende moderator osv hvis de har Lyst til at forsætte da det ikke skal være en tvang jeg gør det kun får at redde de mange artikler osv og bevare et forum på gammel maner
Det lyder rigtig godt. Enig i, at det vigtigste er at al den viden og erfaring bevares. Så go herfra.
Dog bliver det sikkert nødvendigt med flere moderatorer da nogle af dem der er nu, ikke er aktive akvarister mere, eller ikke er så aktive på forummet.
Men det kan vel løses tænker jeg.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Mack skrev:Hejsa
Jeg vil gerne overtage saltvandsforum hvis i ønsker det men samtidig vil jeg da gerne bruge de nuværende moderator osv hvis de har Lyst til at forsætte da det ikke skal være en tvang jeg gør det kun får at redde de mange artikler osv og bevare et forum på gammel maner
Det lyder rigtig godt. Enig i, at det vigtigste er at al den viden og erfaring bevares. Så go herfra.
Dog bliver det sikkert nødvendigt med flere moderatorer da nogle af dem der er nu, ikke er aktive akvarister mere, eller ikke er så aktive på forummet.
Men det kan vel løses tænker jeg.
Vil også mene at det med moderatorere er at mindre problem, dels fordi jeg ikke synes der er de store problemer længere. De gale hunde er løbet videre.
Tror heller ikke at det vil blive et problem, hvis du synes at vi skal betale en smule for brugen af forum. Har slet ingen ide om hvad det koster med serverplads og så videre.
Mack
Reactions:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Mack »

Jeg har overvejet en form for donation funktion på siden så hvis folk vil give lidt så kan de gøre det den vej jeg synes ikke det som sådan skal koste noget at bruge siden bare omkostninger er holdt hjemme så er det fint for mig
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Marco R »

Mack skrev:Hejsa
Jeg vil gerne overtage saltvandsforum hvis i ønsker det men samtidig vil jeg da gerne bruge de nuværende moderator osv hvis de har Lyst til at forsætte da det ikke skal være en tvang jeg gør det kun får at redde de mange artikler osv og bevare et forum på gammel maner
Hej Mack,

Jeg er går ingen steder, og vil stadig gerne hjælpe :happy:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Carsten »

Mack skrev:Jeg har overvejet en form for donation funktion på siden så hvis folk vil give lidt så kan de gøre det den vej jeg synes ikke det som sådan skal koste noget at bruge siden bare omkostninger er holdt hjemme så er det fint for mig
Nu mangler vi så lige " I like" knappen :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Hougaard »

Mack skrev:Jeg har overvejet en form for donation funktion på siden så hvis folk vil give lidt så kan de gøre det den vej jeg synes ikke det som sådan skal koste noget at bruge siden bare omkostninger er holdt hjemme så er det fint for mig
Den har vi allerede, men det er meget sjældent det bliver anvendt :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af Hougaard »

Lidt teknisk info:

Webstitet kører phpBB version 3.0.11(*) som kræver PHP version 5 (kan ikke bruge php7).

Der er en MySQL (MariaDB) database på omkring 1.5 gigabytes

Der er lidt over 10 gigabytes filer på webserveren (det meste er uploadede billeder)

(*) phpBB 3.1 var en komplet omskrivning, så layout og alt hvad man havde på 3.0 kan ikke genanvendes på 3.1
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Saltvandsforum og fremtiden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej i tråden.

Hougaard, først til dig, tak for al din tid og tålmodighed med at drive siden her. Det er jo et KÆMPE arbejde og siden er GULD værd.

Jeg har aldrig været klar over ej heller tænkt over at det også kan være en "belastning" mht økonomi at drive siden og jeg vil da RIGTIGT gerne støtte økonomisk med mere end den sædvanlige donation.

Hvad koster det at drive den ?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"