"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Tykki »

Jeg tror simpelthen at forum er færdigt! Jeg kikker med jævne mellemrum efter hvor mange der online, og har kikket ind dagligt i mange år snart, og intet slår den stilhed der er her nu! Ja jeg ved godt vi har sommer og ferie osv, men Come on mand! Der er mere gang i den oppe på assistentens end her inde! For helvede da her er kedeligt, IGEN! Eller rettelse, det har der sgu været længe. Bare et surt opstød herfra, igen ! Go aften til de par stykker som måske ser det, hvis der da er så mange aktive tilbage herinde. Dan


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Carsten »

Det er ikke kun SF der lider under FB fremmarch. Stort set alle forums, der er bygget op, lider under det.
At forvente at FB forsvinder, er jo nok ikke realistisk.
Men som alle andre steder, er det smart i en fat, der hersker nu om dage.

Samtidig med at antallet af forhandlere er skrumpet gevaldigt ind, de sidste 10 års tid


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Hougaard »

Hej Dan,

Godt opråb!

/Erik


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Jerslev »

He he ja desværre tabte vi finalen, og det kan jo altid sætte gang i noget, men er ellers enig i indlæggets substans. Ideer til at få forummet op igen. Tror mest på konstruktive input


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af christiantt »

Jeg syntes dog at medlemmernes akvarie kan noget. Det ser man ikke på FB.
Det virker dog lidt tamt hvis det kun er det, som forrummet bruges til, men som tidligere nævnt, så får folk ofte hurtigere svar på spørgsmål og salgsannoncer på f.eks. FB.

En skam, da jeg tydeligt kan huske hvordan det var at være "væk" 2-3 dage og så lå der 2 sider med ulæste indlæg :)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Tykki »

Presis cristian . Det husker jeg også med stort vemod


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:He he ja desværre tabte vi finalen, og det kan jo altid sætte gang i noget, men er ellers enig i indlæggets substans. Ideer til at få forummet op igen. Tror mest på konstruktive input
Tror desværre at saltvands hobbyen blive en absolut marginal hobby, set i forhold til selve akvarie hobbyen, som også skrumper i disse år.
Ingen er vel blege for at indrømme at det er dyrt at have et akvarie kørende. uanset om man forsøger at holde det på det minimalistiske.
Er jo selv stoppet, da jeg ikke orkede det mere. Og har kastet mig over det ferskevand med Tangaynika ciklider. Andre der har Tanganyika cilider ser åndvart på mig hvis jeg nævner priser, både på udstyr og hvor meget strøm man bruger. Samtidig er priserne på fiskene, jo i en helt anden ende af hvad vi ser hos en forhandler af saltvand. Blot lige for at sikre at forhandlere ikke bliver pisse sure. Så er priserne på saltvands ting virkeligt høje i forhold til hvad man ser i den ferske verden, Hvor det meste yngler ganske godt, hvorimod at til saltvand skal fragtes til landet.
Det var noget helt andet i midten af 00'erne, hvor der skød en butik op i Jylland, blot der var 4 huse. Og hvor man kunne sælge alt til fantasi priser


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Kasper j. »

En ting hvor SF er langt bedre en FB er et man kan søge gamle tråde frem på spørgsmål man har og på den måde fungere SF som et slags leksikon.
Derudover er der et højt newsflow på FB som gør at trådene ofte kun bliver et par timer gamle hvorefter der oprettes nye tråde og de få timer gamle tråde bliver hurtigt glemt.
På den måde kommer man aldrig i dybden i interessante emner på FB men hele tiden videre til nye enmer der kun berøres let.
Tror desværre man kan sige at FB har en fordummende effekt mens forums af den gamle type gjorde at man kunne lærer nyt og dele viden med andre. Men folk vil hellere sidde med telefonen og "zappe" igennem FB grupperne og ikke rigtig bruge tid på at fordybe sig. En skidt udvikling.


søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af søvnig »

Jeg har været væk fra SF i et par år og jeg må indrømme at jeg er overrasket over hvor lidt der sker på SF nu. Det er sørgeligt for FB grupperne kan overhovedet ikke matche den viden som SF har.


Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Engelquist »

Godt indspark Dan!

Vi må desværre nok erkende at tiden (generationerne) med fordybelse og nørderi ,er ved at være en saga blot...
I takt med at vi gamle drenge og piger, nedlægger - i nogen tilfælde, endda efter et helt liv med saltvand, er de unge generationer slet ikke indstillet på at lægge samme engagement og tid, i en hobby, som vi har gjort.
Idag ser man et billede af et flot sps akvarie på fb eller intragram og forventer at kunne opnå det samme på et par uger- men når man opdager at det tager et par år og koster kassen, opgiver de fleste saltvandshobbyen meget hurtigt igen...

Det med at læse lange artikler, sætte sig grundigt ind i et emne og arbejde langsomt (og tålmodigt) imod et resultat et år eller to ude i fremtiden (på hobby plan), ligger slet ikke til mange unge i dag (min påstand)...

De gode gamle forums hvor der ligger oceaner af uvurderlig viden, er sort snak for unge der kun vil de hurtige sociale medier og derfor dør både hobbyen og de fantastiske forums, de gamle har lagt så meget energi i at bygge op, da der ikke kommer frisk blod til at føre det videre...

Meget negativ betragtning, men jeg tror desværre det er den vej vi må erkende det går...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Kasper j. »

Enig. Det er desværre det sammen uanset hvilken hobby/forum man kigger på. Man burde give noget af licens kronerne til at genoplive de gamle forums inden for mange forskellige områder, forbyde reality-tv, og uddanne de unge i folkeskolen til at forholde sig meget kritisk til de sociale medier. Man kunne håbe at nørderiet på den måde ville blomstre op igen.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg prøvede ellers at indføre noget nyt og spændende med viden og erfaringer fra mit bijob hos Tropic Marin som basis, for at spice det danske forum lidt op, men det gav grus i trusserne hos nogle.
Artiklerne, forskningssamlingerne, observationerne, diskussionerne, hjælpen og innovationerne bliver derfor istedet på facebook, youtube, instagram og privat.
Og der er MASSER på vej.
Og folk skriver privat til mig efter det blev skudt ned, så det er jo bare trafik forum har ledt væk fra sig selv.
Tiden med fordybelse og nørderi er på ingen måde slut, den er kun begyndt. Men det kræver fa*me også noget omstillingsparathed for et forum som dette, der er gennemsyret af en negativ holdning af andre medier og alt nyt at se og udnytte det.
:)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Holst »

Egentlig syntes jeg det virker mærkeligt at saltvandsverdenen stadig er så lille en hobby.
Folk interesserer sig mere og mere for dyr, diversitet, læring osv. Jeg bruger også hobbyen til at lære min datter om vigtigheden af alt under overfladen som man ikke kan se fra strandkanten.
Samtidig har folk aldrig haft så mange penge på hånden som de har nu. Men måske de bare bruges andre steder.
Jeg syns det er en fed hobby ! Koralrev lige ind i stuen. Nok under kontrollerede forhold, men mekanismerne er de samme. Børnene nyder det, jeg nyder det, gæsterne nyder det og forbipasserende kigger interesserede gennem vinduerne.
Jeg troede helt ærligt det ville vende en smule.

Men nu er der jo akvarie foreninger som holder messer, og det er utrolig lidt man ser til saltvand på disse messer :/ Måske man på en eller anden måde kunne tease lidt mere for denne fede hobby. Måske et samarbejde med Ranum efterskole eller lignende som har "Coral restauration" fag på skolen. I don't know. Men tror man må tænke lidt ud af boksen.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Engelquist »

SamuelChristensen skrev:Jeg prøvede ellers at indføre noget nyt og spændende med viden og erfaringer fra mit bijob hos Tropic Marin som basis, for at spice det danske forum lidt op, men det gav grus i trusserne hos nogle.
Artiklerne, forskningssamlingerne, observationerne, diskussionerne, hjælpen og innovationerne bliver derfor istedet på facebook, youtube, instagram og privat.
Og der er MASSER på vej.
Og folk skriver privat til mig efter det blev skudt ned, så det er jo bare trafik forum har ledt væk fra sig selv.
Tiden med fordybelse og nørderi er på ingen måde slut, den er kun begyndt. Men det kræver fa*me også noget omstillingsparathed for et forum som dette, der er gennemsyret af en negativ holdning af andre medier og alt nyt at se og udnytte det.
:)
Tropic Marin er mere end velkomne til at yde konsulentbistand vedr deres produkter her på forummet- det kræver blot at de opretter en forhandlerprofil på lige fod med andre der forhandler saltvandsprodukter…
Ellers er det glædeligt at du mener hobbyen på ingen måde er død :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Holst »

@Engelquist.
Hvor mange aktive medlemmer er der på Forummet ?
Hvor mange aktive forhandlere er der på Forummet ?


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af SamuelChristensen »

Engelquist skrev:
SamuelChristensen skrev:Jeg prøvede ellers at indføre noget nyt og spændende med viden og erfaringer fra mit bijob hos Tropic Marin som basis, for at spice det danske forum lidt op, men det gav grus i trusserne hos nogle.
Artiklerne, forskningssamlingerne, observationerne, diskussionerne, hjælpen og innovationerne bliver derfor istedet på facebook, youtube, instagram og privat.
Og der er MASSER på vej.
Og folk skriver privat til mig efter det blev skudt ned, så det er jo bare trafik forum har ledt væk fra sig selv.
Tiden med fordybelse og nørderi er på ingen måde slut, den er kun begyndt. Men det kræver fa*me også noget omstillingsparathed for et forum som dette, der er gennemsyret af en negativ holdning af andre medier og alt nyt at se og udnytte det.
:)
Tropic Marin er mere end velkomne til at yde konsulentbistand vedr deres produkter her på forummet- det kræver blot at de opretter en forhandlerprofil på lige fod med andre der forhandler saltvandsprodukter…
Ellers er det glædeligt at du mener hobbyen på ingen måde er død :-)
Og det er fint at sige after the fact. Hele skidtet blev jo slettet på en formiddag uden varsel efterfulgt af ubehagelige kommentarer om forsyndelse af usynlige regler :)
Det var jo ikke for min eller TM's skyld jeg gjorde det, det var jo forums. Jeg er jo ligeglad hvorhenne det sker, men tænkte at det ville være sjovt, hyggeligt og nyt at gøre herinde hvor jeg kan snakke med danske frænder.
Jeg er jo i en rimelig unik position her, og vil gerne dele ud.
Men forum valgte det fra.
Og nu brokker forum sig.
:dizzy:

Whatever :)
God søndag :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af crazy seahorse »

Edit: Nå, nu blev det langt igen. Jeg lærer aldrig at fatte mig i korthed, men mange af jer kender mig jo, så det kommer næppe som en overraskelse.
Jeg havde lidt tid, mens en af mine pumper ligger i syre. Et hip: RENS ELLER AFKALK CIRKULATIONSPUMPERNE REGELMÆSSIGT. MINDST 4 X ÅRLIGT.
Jeg lærte det på den hårde måde forleden. Skulle fjerne nogle Majanoer. Brugte Aiptasia X for at se om det virkede. Har brugt det mange gange før til glasroser.
Normalt blæser cirkulationen det overskydende Ax væk og så er det intet problem. Men nu var mit flow så begrænset, så Ax dalede lige så stille ned på en plade monti. Selvom jeg var hurtig til at få det blæst væk, så var skaden sket. Så jeg måtte pille en stor grafted cap ud. Den var blevet næsten helt hvid.
Det var lige en intro. Nu går jeg ned til min pumpe.

Fin trådstart af "Dan the man". Jeg beundrer det, at du stædigt afstår fra at komme på FB. Det er også noget biks.
Hvis du ser på hvor mange der har været inde og se din tråd, så er det alligevel ganske mange. Og der har været mange fine input. Vi skal bare have flere der giver deres mening til kende. Så kom frisk frem. Der kunne jo være ting som de nye savner, der kunne tages op.

Jeg synes virkelig at det var ærgerligt, at Samuels initiativ blev taget så ringe imod. Her var der endelig en mulighed for at komme med ind i et univers, hvor den almindelige bruger ellers ikke har adgang.
Tropic Marin, Tunze, Red sea, Aqua forrest, Ghl, Echotec og andre, har selvsagt ingen interesse i at bruge penge på, at være sponsorer i så lille et marked som det danske er.
Forums sponsorer er, så vidt jeg ved, primært forhandlere. Dvs at de produkter de sælger, dem anbefaler de selvfølgelig og dermed får disse gratis adgang til forummet via deres forhandlere. DET HAR JEG INTET IMOD. Men hvorfor skal vi sige nej til et unikt tilbud som det Samuel tilbød, bare fordi TM ikke er sponsor?
Hvis vores sponsorer ikke forhandler TM, så kunne de jo få det på hylden eller tilbyde at skaffe det hurtigt. ELLER, det er jo sådan at de fleste fabrikater sælger produkter der ligner TM´s (du må gerne korrigere mig her, Samuel). De har alle professionelle folk ansat/samarbejde med, kemikere, biologer og andet godt folk. Så mange firmaer sælger det samme.
Den rådgivning som Samuel tilbød, ville formentligt kunne anvendes på de andre mærker, måske med lidt justeringer. (Personligt benytter jeg aldrig fabrikanternes dosseringer, eller vejledninger. Jeg tilpasser selv til mit eget brug)

To eksempler:
1: Jeg har i nogle år brugt prodibio bakterier fra Bio Digest. Dengang var det ikke så almindeligt, at man tilførte ekstra bakterier. Nu har næsten alle mærker prodibio bakterie tilsætninger. De holder jo øje med hinanden, producenterne, og er noget en god ide, så tager alle det op.
2: Da DaStaCo kom på markedet med deres kalkreaktorer, var det med et helt nyt koncept. Ingen prober der skulle renses og næsten fuldautomatisk. Der var en artikel i Reef builders om reaktoren, der var det nye sort. Alle "de store" købte en. Paletta, Joshi, Saxby, you name it. De afprøvede den og fandt hurtigt ud af svaghederne. Jeg har selv en og har også fundet dens svagheder. Det er et ret dyrt (for dyrt) stykke grej og så må der ikke være den slags svagheder. Inden for relativt kort tid, kom der lignende reaktorer på markedet. De havde formentlig købt en selv og kopierede så de bedste dele og fiksede de svagheder den har. Saxby har en nær relation til Deltec og de har lavet en, angiveligt, forbedret udgave af reaktoren.

Desuden så har vi her på sf historisk set, at produkter og hardware er blevet hypet her på forummet. Inden for kort tid havde alle forhandlerne det på hylden. Jeg kan i flæng nævne, Radion lamper, Maxpect lamper, gyre pumper, Lanthanum, foder til "umulige" koraller osv osv. Ingen af disse havde en profil på SF. Men forhandlerne solgte det.
Det jeg mener er, at er det et godt produkt og kan det sælges i rimelige mængder, så vil forhandlerne nok tage det op. Det tror jeg også ville ske med TM. Nu købes det bare i udlandet, det har jeg selv gjort. Har dog ikke taget det i brug endnu, men jeg har indkøbt det. Andre der vil afprøve det, har sikkert gjort det samme. Den handel går jo fra de danske forhandlere.
Nok om TM.

Jeg er helt enig i det med, at SF er et opslagsværk. Jeg bruger det selv. Når jeg ikke kan huske navnet på en bestemt koral, så går jeg tilbage i nogle af mine egne skriblerier og finder det. Jeg ved jo at det står der.
Jeg tænker for øvrigt på, at lave en opdatering af nogle af de ting jeg har skrevet. Det meste er skrevet med den viden jeg havde på det tidspunkt. Min erfaring er udvidet og derfor burde nogle af oplysningerne nok opdateres. Det kunne blive et vinter projekt, hvis jeg husker det.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Kasper j. »

Enig, Samuel burde have lov til at lave opslag om TM, da man jo ikke kan købe direkte fra TM og forhandlerne jeg jo bare vælge at tage TM produkter hjem, og det er ikke anderledes end hvis man skriver om sin nye skummer og derved får andre medlemmer til at købe den samme skummer.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af ttkthomsen »

Edit, nu blev det lidt mere surt end det var ment…

Jeg kan sku godt forstå Samuels undren. Nu er der endelig en der byder sig til og gerne vil være proaktiv på forummet og dermed få lidt liv skubbet ind i det igen, og så bliver det lagt ned grundet krav om en forhandler profil? Man kunne da bare lave en indledning hvor man henviser til hvilke danske forhandler der forhandler TM og så var den ked barberet.

Apropos kan jeg se på FB at der er nogle der er i gang med at forsøge sig med en koralfarm i DANMARK, hvorfor er der ikke en artikel/interview med dem, fordi det kræver en forhandlerprofil? Det kunne da også give live til siden.

Hougaard dit bidrag til tråden er ”godt opråb”? Er det ikke dig der har overtaget forummet efter Brian, og den der burde gå foran og få forummet til at rykke? Hvorfor kommer der ikke i stedet fra dig, det er jeg enig i derfor arbejder jeg også på at, det at kunne live præsenterer ens akvarie er noget vi arbejder på, eller vi arbejder på at få en biolog ind via et livefeed og forklare hvilke projekter danske forsker har gang i? ELLER BARE et eller andet udover sådan støtter du saltvandsforum.dk


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af ttkthomsen »

Carsten skrev:
Jerslev skrev:He he ja desværre tabte vi finalen, og det kan jo altid sætte gang i noget, men er ellers enig i indlæggets substans. Ideer til at få forummet op igen. Tror mest på konstruktive input
Tror desværre at saltvands hobbyen blive en absolut marginal hobby, set i forhold til selve akvarie hobbyen, som også skrumper i disse år.
Ingen er vel blege for at indrømme at det er dyrt at have et akvarie kørende. uanset om man forsøger at holde det på det minimalistiske.
Er jo selv stoppet, da jeg ikke orkede det mere. Og har kastet mig over det ferskevand med Tangaynika ciklider. Andre der har Tanganyika cilider ser åndvart på mig hvis jeg nævner priser, både på udstyr og hvor meget strøm man bruger. Samtidig er priserne på fiskene, jo i en helt anden ende af hvad vi ser hos en forhandler af saltvand. Blot lige for at sikre at forhandlere ikke bliver pisse sure. Så er priserne på saltvands ting virkeligt høje i forhold til hvad man ser i den ferske verden, Hvor det meste yngler ganske godt, hvorimod at til saltvand skal fragtes til landet.
Det var noget helt andet i midten af 00'erne, hvor der skød en butik op i Jylland, blot der var 4 huse. Og hvor man kunne sælge alt til fantasi priser
Det tror jeg ikke, jeg har da ALDRIG oplevet så mange saltvandsforhandler med fysiske butikker som lige nu. Og hvis du ser på FB så mange der sælger fragmenter. Min påstand er bare at de ikke finde her ind.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af SamuelChristensen »

crazy seahorse skrev:
Hvis vores sponsorer ikke forhandler TM, så kunne de jo få det på hylden eller tilbyde at skaffe det hurtigt. ELLER, det er jo sådan at de fleste fabrikater sælger produkter der ligner TM´s (du må gerne korrigere mig her, Samuel). De har alle professionelle folk ansat/samarbejde med, kemikere, biologer og andet godt folk. Så mange firmaer sælger det samme.
Den rådgivning som Samuel tilbød, ville formentligt kunne anvendes på de andre mærker, måske med lidt justeringer. (Personligt benytter jeg aldrig fabrikanternes dosseringer, eller vejledninger. Jeg tilpasser selv til mit eget brug)
Tak min ven :)
Og ja du har ret. Nu hvor alfaderen Hans-Werner Balling, der arbejder som produktudvikler for TM, er opfinderen af Balling metoden, og mange andre firmaer laver "Balling Light" der er "baseret" på hans metode, så er der masser af viden der overlapper.
Det samme med carbon dosering, TM er jo en frontfigur deri også, men problematikkerne, fordelene og udfordringerne er jo de samme på tværs af fabrikanter.
Så det vil jeg sige er godt set, og det var også det jeg mente med artikler og sammenfatninger af videnskabeligt materiale. Idéerne til produkterne kommer jo ikke ud af ingenting, og vi i teamet har et voksende bibliotek af materiale der kan omsættes til brugbar viden for den almene akvarist. Under kyndig supervision af en med en Ph.d. i korallers biologi og reproduktion og HWB der er kemiens mand.
Det er noget jeg gør uanset, og nu bliver planen så at det udgives på TM's hjemmeside og medier istedet for at det var fra mig som privatperson. For det er jo lidt kedeligt at skrive det på to sprog uden et talerør til dansk.
Så må man jo læse de ting ved at klikke sig ind på TM istedet for SF og læse det på engelsk. :smart:


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Engelquist »

Jeg bliver en anelse provokeret nu!
Forummet er drevet af Erik og en lille håndfuld moderatorer, som en frivillig indsats sideløbende med familie og arbejde- bare lige for at slå det fast!
Jeg selv har brugt en del tid på vores fb gruppe og andre initiativer herinde.
Hvis man brænder inde med ideer, så kontakt for pokker Erik eller en moderator og hør om vi kan finde ud af noget!

Mht Samuels undren, så havde det nok fremmet processen lidt at kontakte Erik inden og afstemme hvordan vi griber det her an…
At Samuel skulle være udsat for ubehagelige beskeder, tvivler jeg nu på, for ellers skulle jeg da kende Erik dårligt- så vidt jeg forstår blev der gjort opmærksom om reglerne for forhandleraftaler, hvis man ønskede at promovere produkter herinde?
Alt andet lige så er det en gråzone for reklamering og jeg tror ikke der findes mange hjemmesider hvor det er gratis?
Men igen: hvis Samuel havde kontaktet Erik var der nok blevet fundet en løsning…

Fint med ideer om livevideoer og live interviews- kontakt Erik og vær frisk på at være med til at føre dem ud i livet :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af SamuelChristensen »

Engelquist skrev: Mht Samuels undren, så havde det nok fremmet processen lidt at kontakte Erik inden og afstemme hvordan vi griber det her an…
At Samuel skulle være udsat for ubehagelige beskeder, tvivler jeg nu på, for ellers skulle jeg da kende Erik dårligt- så vidt jeg forstår blev der gjort opmærksom om reglerne for forhandleraftaler, hvis man ønskede at promovere produkter herinde?
Alt andet lige så er det en gråzone for reklamering og jeg tror ikke der findes mange hjemmesider hvor det er gratis?
Men igen: hvis Samuel havde kontaktet Erik var der nok blevet fundet en løsning…
Løsning?
Stop eller ud var løsningen.
Jeg hørte du var en mediator der sørgede for at jeg ikke blev smidt helt ud uanfægtet, tak for det. :)
Nu må vi se om det fører til noget konstruktivt.

Men de regler jeg brød må I lige gøre lidt tydelige og nemme at finde (jeg kan ikke se dem?).
Jeg fandt i min søgen på disse usynlige regler nogle gamle posts hvor dig og Hougaard brokkede jer til de gamle admins om at de ikke bare kan censurere folk uden belæg.
Var det et firma eller butik der hed korallen eller sådan noget, jeg kan ikke helt huske det. Men ihvertfald skulle admin gøre den slags regler tydelige! Well here we are. :)
Jeg troede ikke det var et problem, siden det ville skabe trafik og diskussionsmuligheder, som forum jo handler om, derfor jeg ikke spurgte om lov, jeg tænkte problemer ville blive løst med dialog. Men det er jo tydeligvis ikke den primære motivationsfaktor.
Jeg er jo "blot en influencer" der bare skal lave noget reklame for tyske aktionærer, koste hvad det vil! :rolleyes:

Nå, men tråden skal heller ikke handle om mig.
Den skal handle om hvordan vi får noget aktivitet ind på siden.
Jeg foreslår at folk der bruger sponsorforhandlerne kan lægge billeder ind af forhandlernes akvarier og koraller de har på udbud. Det kunne være sjovt at se hvad de har i baljerne over på Sjælland :)


Tropic Marins danske repræsentant.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af ttkthomsen »

Engelquist skrev:Jeg bliver en anelse provokeret nu!
Jeg er helt med på at i moderator bruger en MASSE frivillig tid på at få forummet til at køre og det er meget værdsat :beer:

Vedr. forslag har i jo haft nogle tråden om dette emne, jeg har sakset forskellige forslag sidst der blevet lavet brainstorming på det

Jeg har også længe efterlyst en "Synes godt om" knap, så man hurtigt og let kan give et skuldreklap for en god kommentar (tror at Erik arbejder på det).

en nemmere måde at ligge billeder & vidioer ind på

Et chatsystem ala messenger på facebook eller lign. ville være fedt. Sådan at samtaler blev gemt og man nemt kunne skrive videre.

- Hvis data migrering er et issue kunne man måske pakke det eksisterende forum ind i et helt nyt Saltvands Commumity, hvor alt udenom kørte på en mere sexet platform med en moderne brugeroplevelse

- Det omgivende community kunne måske hoste billeder på en mere moderne måde (men på samme server så billed link i SF ikke døde og/eller blev langsomme)

- Det omgivende community kunne måske være mere eller mindre integreret med FB, .

- Salgsannoncer er der ingen migreringsproblematik med, så de kunne måske umiddelbart flyttes over i den omgivende platform

- Månedens akvarie kunne genindføres og der kunne laves flere lign. ting. som f.eks 'månedens bedste foto', 'månedens sjoveste indlæg', 'månedens bedste DIY tip'
o.s.v o.s.v. evt. krydret med attraktive sponsor præmier.

- Der kunne laves en lang række yderligere fordele for supportere der ville gøre det attraktivt for mange flere, at støtte.

- Evt et område hvor man mere eller mindre frit kunne lade producenter af akvarieudstyr (som f.eks. Ecotech) publicere artikler om nye og spændende produkter.

- Der kunne sendes mail ud til medlemmer med "teasers" til interessante nye indlæg

- Evt et område hvor en eller anden ildsjæl med journalist i maven kunne få ansvar for at publicere den nyeste viden fra international forskning relateret til saltvand (i det omfang man må, ellers bare som en kort omtale med link til et sted hvor detaljer kunne læses )

- Jeg er helt sikker på vi kunne komme op med mange flere ting. Vi kunne lave en brainstorming . . . Bo har jo faktisk startet den (alle forslag tilladt og ingen forslag er dumme), til hvordan SF på alle måder kan blive mere attraktivt end FB . Evt med en sponsorpræmie til bedste forslag (bedømt af admin og moderator gruppen)

Desuden mangler der en mere overskuelig måde at bruge billeder i sin tråd, ville gerne starte en akvarie tråd, men går simpelthen død i den måde man skal uploade billeder på, det tager for lang tid og er alt for bøvlet i min verden til at det kan holde min interesse.

2: Hurtig knapper i stil med (bare som eksempler) Et tryk og så har man givet respons. På FB går alt hurtigt, det skal det også her.

3: En hurtigere Pb funktion. Man venter alt for længe når man trykker på "beskeder". FB´s messenger er nemt og går meget hurtigere. Det skal vi kopiere, hvis det er praktisk muligt.
4: Den med "musketer eden" er fin. Den er jeg på. Hvis ikke der er noget at hente (viden, erfaring) så ryger folk til et andet forum. At skrive og henvise til SF er også en mulighed. det er der faktisk flere der gør. Der er ingen grund til at vi sælger ud af "guldet", ved at skrive på FB.

5: Producenter og grossister kunne opfordres til at lægge nyheder ind. Hvis det er gratis, vil det sikkert være interessant for dem. De Jong skriver næsten på ugebasis på FB (de henviser altid til nærmeste forhandler ved interesse, så der er ingen konkurrence i det) De fleste læser jo engelsk uden problemer, så de skal ikke oversætte.

Noget der har været et problem længe er billeder der vender i øst og vest.
Det virker meget utjekket når man besøger en tråd hvor trådstarter har brugt tid og kræfter på at oploade nogle billeder og så ser at nogle billeder vender på hovedet. Det kunne måske være godt med et preview af de billeder man vil uploade , inden man klikker på upload knappen.

Én kunne fx kontakte de store producenter og hører om de vil lægge lidt mønt for at “få lov” til at lægge reklame for produktnyheder ind i sådan en forum underkategori og evt med nogle mindre “frames” på forsiden af portalen? Man kunne også lave underkategorier hvor butikker her hjemme OG de store udenlandske producenter sponsorere “præmie” afstemningen skulle så foretages af os, brugerne....

Jeg lagde også mærke til at flere saltvandsbutikker, f.eks. Klovnfisken, tilsyneladende slet ikke var repræsenteret. Det fik mig til at tænke, hvis man nu kunne forestille sig (som sagt bare en tanke, aner ikke om det er helt i skoven), at der kunne indgås en aftale med de støttende forhandlere om, at de ydede rabat til betalende medlemmer på SF, så kunne vi måske på den måde skabe en 3 parts win win win situation hvor alle 3 parter kunne klø hinanden på ryggen og skabe en positiv spiral. Medlemmer ville formentlig købe mere hos de støttende forhandlere (og mindre hos dem der ikke støtter). Det ville også næsten med garanti tiltrække flere medlemmer til SF udefra, betalende medlemmer vel at mærke, som så også ville købe mere hos de støttende forhandlere og. . . . fortsæt selv cirklen.

1: At skifte til det nye layout som vist først i tråden, er både godt og skidt.. Jeg er faktisk ret vild med fullwidth tema vi har nu Når det så er sagt, kan det nye layout være mere overskueligt og lettere at bruge Det kunne eventuelt bygges på et andet domæne hvor vi brugere kan komme med inputs mens det bliver lavet, sådan så dette her ikke bliver pillet ned

2: Der mangler en "slet egne tråde" knap. Ikke som at alle skal slettes, men mange salgstråde bliver omdøbt og det fylder boardet ret meget op Jeg ved dog samtidig det vidst ikke er helt så let da det vil fucke op i nogle ting (har selv rodet lidt med forum-sider)

3: 100% en "Månedens- og Årets Akvarie" eventuelt med nogle præmier fra nogle af forhandlerne, hvis de kan lokkes til det ?

4: Galleri funktion i en tråd. Dvs du kan lægge en række billeder op, lettere end her, og så måske skrive en kort tekst under hvert billede Det hele skulle ligge som thumbnails og forstørres til oprindeligt ved klik, ligesom man kan med HTML koder nu, det skulle bare ligge som standard i uploadfunktionen

5: Chat funktion (Den så jeg blive nævnt) så du direkte kan skrive til de personer du vil have fat i Jeg behøver ikke kunne se om de er læst, om de er igang med at svare osv osv, men en funktion hvor den popper op med der er kommet en ny besked og evt hvem afsender er, ville være fint

6: Måske en stickythread hvor brugere herinde (her henvender jeg mig til dem der virkelig har styr på tingene) smider billeder op af de forskellige typer alger og kommer med en række måder til bekæmpelse. Det kræver lidt arbejde fra de forskellige, men hvis det skal gøres attraktivt skal der også være noget at komme efter


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af NMorell »

Med henvisning til trådens oprindelige emne har også en holdning.

Jeg syns ikke det står så grelt til med hobbyen i Danmark. Nu har jeg kun været med i 2 år så ved selvfølgelig ikke hvordan det tidligere har været. Jeg er melding af mange forskellige forums på FB og de saltvandsrelaterede ligger klart i den øvre del mht. aktivitet.

Når jeg har søgt brugte vare har jeg let kunne finde det og når jeg har skulle af med ting har det heller ikke været et problem.

Det er en niche hobby fordi det er en svær hobby. Internettet har måske gjort det lettere at finde info men også gjort det langt svære at finde validt info + forventningerne til resultatet er tårnhøje.

SF er måske lidt for “gammeldags” af udseende og funktion hvilket kan være en lille hemsko for brugen. Men jeg syns absolut stadig at SF er relevant. Jeg søger altid råd her på de svære spørgsmål, hvor jeg ikke ønsker svar fra selvudnævnte eksperter.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:
Carsten skrev:
Jerslev skrev:He he ja desværre tabte vi finalen, og det kan jo altid sætte gang i noget, men er ellers enig i indlæggets substans. Ideer til at få forummet op igen. Tror mest på konstruktive input
Tror desværre at saltvands hobbyen blive en absolut marginal hobby, set i forhold til selve akvarie hobbyen, som også skrumper i disse år.
Ingen er vel blege for at indrømme at det er dyrt at have et akvarie kørende. uanset om man forsøger at holde det på det minimalistiske.
Er jo selv stoppet, da jeg ikke orkede det mere. Og har kastet mig over det ferskevand med Tangaynika ciklider. Andre der har Tanganyika cilider ser åndvart på mig hvis jeg nævner priser, både på udstyr og hvor meget strøm man bruger. Samtidig er priserne på fiskene, jo i en helt anden ende af hvad vi ser hos en forhandler af saltvand. Blot lige for at sikre at forhandlere ikke bliver pisse sure. Så er priserne på saltvands ting virkeligt høje i forhold til hvad man ser i den ferske verden, Hvor det meste yngler ganske godt, hvorimod at til saltvand skal fragtes til landet.
Det var noget helt andet i midten af 00'erne, hvor der skød en butik op i Jylland, blot der var 4 huse. Og hvor man kunne sælge alt til fantasi priser
Det tror jeg ikke, jeg har da ALDRIG oplevet så mange saltvandsforhandler med fysiske butikker som lige nu. Og hvis du ser på FB så mange der sælger fragmenter. Min påstand er bare at de ikke finde her ind.
Følger da med på FB, men synes da ikke jeg ser ret mange forhandlere.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:

"Noget der har været et problem længe er billeder der vender i øst og vest."

Det er såvidt jeg hsker ikke et forum problem men et problem med Iphones

"Jeg lagde også mærke til at flere saltvandsbutikker, f.eks. Klovnfisken, tilsyneladende slet ikke var repræsenteret."

Det skyldes jo nok at butikken er lukket


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af ttkthomsen »

Carsten skrev:
ttkthomsen skrev:

"Noget der har været et problem længe er billeder der vender i øst og vest."

Det er såvidt jeg hsker ikke et forum problem men et problem med Iphones

"Jeg lagde også mærke til at flere saltvandsbutikker, f.eks. Klovnfisken, tilsyneladende slet ikke var repræsenteret."

Det skyldes jo nok at butikken er lukket
Ja beklager, ovenstående er ikke noget jeg har skrevet det var tager ud fra den sidste tråd hvor der kom en masse forslag til hvordan forummet kunne gøres mere attraktivt. Men det er jo kun så meget Moderaterne kan gøre. Jeg er mere interesseret i hvad Hougaard tænker, hvad han har af planer med forummet?


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Anders månsson »

Jeg syntes da det er det samme som altid her i sommeren højsæson!
Men så lad os da få gang i forum...
Senest rettet af Anders månsson tirs 10. aug 2021 14:33, rettet i alt 1 gang.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Gammelt emne JA, men nu er forum sgu da HELT dødt!

Indlæg af Jerslev »

Lidt i forlængelse af tråden. Hvad er der blevet af de gode gamle fragmentbyttemæder rundt omkring, hvor vi samledes hos hinanden i de små regionale afdelinger.. Levet de stadig?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"