"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - Marts 2007

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens Akvarie - Marts 2007

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på Jannes (Janne) saltvands akvarium.

Min saltvandsinteresse går langt tilbage. Allerede som barn drømte jeg om et stort saltvandsakvarie, men da mine forældre ikke var med på ideen, måtte det vente, og jeg måtte ”nøjes” med ferskvand. Jeg holdt en lang pause med akvarier, men fandt interessen frem igen for et par år siden. Denne gang overvejede jeg også saltvand, men turde ikke rigtigt. Min eneste bog om saltvand var fra engang i 80’erne. Det nærmeste jeg kom til at have et saltvandsakvarie er dengang jeg tog et lille plasticakvarie med på efterårsferie ved kysten, og fyldte det med sand, vand og lidt små Mysis-lignende krebsdyr. Meget spændende de dage det varede, for resten, men langt fra det tropiske koralrev jeg drømte om.

Så for halvandet års tid siden kom jeg til at kigge i en billedtråd fra BatLuder’s nanoakvarie på akvariesiden.dk. Jeg var solgt. Jeg gik i gang med at læse og læse, og faldt bl a over denne side.
Det hele mundede ud i et 86 l saltvandsakvarie, mit første! Glæden var stor. Akvariet kørte i et år, før det blev for småt. Alle de koraller og fisk, jeg ville have, kunne umuligt få plads deri.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
I sommeren ’05 gik jeg så i gang med at tømme mit 250 l for ferskvand og lave det om til saltvand. Der blev indkøbt ekstra streampumper. Der blev bygget indvendigt overløb/sump, og indkøbt en MidiFlotor-skummer. I det hele taget blev der rumsteret en del rundt i min lille lejlighed. Der stod murerbaljer på gulvet med de nye levende sten. Kaos var totalt.
Endelig var det hele klar, og indholdet fra det lille akvarie blev flyttet over i det store, fordelt på et par dage. Først de levende sten, så koraller og fisk dagen efter. Heldigvis var de nye levende sten fra et godt indkørt akvarie, så alle fisk og koraller klarede flytningen i fin stil.
Der har været et enkelt set-back. I efteråret skulle jeg lave en flamingo/alfix-baggrund til et terrarie, og brugte i den forbindelse PU-skum til at lime flamingodele sammen med. På trods af udluftning under hele seancen, kom stuen til at lugte spøjst og meget kemisk. Ca. en time efter jeg var færdig, kom jeg til at se hen på saltvandsakvariet! Til min skræk tumlede 2-3 af mine Apogon rundt som var de bedøvede, og gobierne (et par Cryptocentrus fasciatus, som jeg var rigtig glad for) var mere end halvdøde. Jeg mistede 5 fisk i løbet af den aften, og var i dagene efter meget tæt at opgive det hele.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
I mit 86 l havde jeg kun små, fredelige fisk. I det nye er det blevet samme type fisk, jeg satser på. Mit klovnfiskepar er de mest aggresive fisk, jeg har. Når en ny fisk flytter ind, skal den lige jages lidt et par dage, og det er så det.

Mine yndlingsfisk er gobierne, eller kutlinger, som de mere korrekt hedder på dansk. Især de små bundlevende arter, der i naturen lever i symbiose med Pistolrejer (Alpheus spp.) synes jeg er skønne.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Akvariet og teknikken:
250 l Akvastabil, med aluramme.
HS motorskummer
2 x 2400 Marea Stream
AquaBee Up 1000
Et gammelt varmelegeme
150 w HQI
2 x 36 w T5 Compact
Jeg har netop fået lavet en sump til det, den skal sættes til snarest muligt.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Fiskene:
1 Zebrasoma flavescens, Gul Kirurgfisk Bliver nok egentlig for stor og svømmeglad, men endnu ser den tilfreds ud.
2 Amphiprion ocellaris, Klovnfisk De to mest underholdende fisk, jeg nogen sinde har haft.
1 Nemateleotris magnifica, Ildhalekutling. Den smukkeste fisk, jeg nogen sinde har haft.
1 Amblygobius rainfordi. Tøffer rundt og passer sig selv. Jeg har endnu aldrig, i det år jeg har haft den, set den spise foder.
2 Apogon cyanosoma. Meget smukke fisk, som jeg håber er et par. Vil gerne se deres mundruge-adfærd.
1 Synchiropus picturatus, LSD-fisk En strid hun, som tog livet af den han, jeg købte samtidig med den selv. Tøffer nu rundt og passer sig selv på hyggelig vis.
1 Gobiosoma sp., Neongobi. Smuk, pudsegal fisk. Ville gerne pudse alle de andre fisk, hele tiden.
1 Paracheilinus filamentosus. Flot gylte, som desværre skranter en smule.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Koraller:
2 Acropora sp, lilla
1 Acropora sp, grå-tyrkis
1 Stübers Acropora
1 Acropora sp, Staghorntype, grøn med blå spidser
1 Acropora sp, grøn Bottlebrush-type
1 Acropora sp, grøn buskformet type
1 Montipora sp, grøn pladeformet
1 Montipora sp, lilla pladeformet
1 Montipora digitata, grøn
1 Montipora sp, lysebrun
1 Stylophora pistillata
1 Caulastrea sp.
2 Caulastrea timida
1 Hydnophora sp.
1 Seriatopora caliendrum
1 Seriatopora hystrix
1 Fungia sp.
Alle mine Acropora og Montipora, plus lidt til af de andre, er købt som fragmenter. Endnu ser de ikke ud af så meget, men jeg glæder mig til om et par år; så tror jeg det bliver flot.

Skaldyr:
2 Lybia tesselata, Boksekrabbe. Meget små krabber, som går rundt med en lillebitte anemone i hver klo. Den bruger de til at forsvare sig med. Den ene krabbe går rundt med orange æg ca. hver 3. måned.
3 Pylopaguropsis speciosa, Eremitkrebs. Lille, fin art. Orange ben og pink øjenstilke.
2 Lysmata amboinensis, Dannebrogsreje. Pudser alt og alle, og hænder der bliver stukket ned i akvariet. Meget livlige og underholdende.
1 Alpheus sp, Pistolreje. Graver som en gal; den får muligvis et specialakvarie på et tidspunkt, så min sandbund kan få lov at ligge pænt.

Endelig er der også en god portion små Cerith-snegle, 6 Nerit-snegle og en enkelt Babylonia-snegl.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
I den allernærmeste fremtid skal jeg have sat en sump til. Den er på knap 75 liter, sådan cirka. Jeg skal have lavet en overløbskasse (sådan en er mere fremtidssikret end at bore i akvariet). Stenopsætningen skal laves om i forbindelse med, at jeg fjerner det indvendige overløb. Det kommer til at give noget mere svømmeplads til den gule kirurg.

Den daglige pasning består i fodring og et hurtigt tjek; er alle fisk der, ser de friske ud?
Et par gange om ugen fjerner jeg alger fra forrude, sten mv. Lige for tiden døjer jeg med nogle brunsorte slimalger. Håber de forsvinder, når jeg får sat sump til og lidt mere cirkulation i akvariet.
En gang om ugen tilsætter jeg kalk og sporelementer. Det er jeg først begyndt på her for nylig; mine korallers tilvækst var for tynd og spinkel.
En gang hver 14. dag til en gang om måneden skifter jeg 30 l vand. Ligeledes ca. hver 14 dag høster jeg alger – Chaetomorpha og Caulerpa.
Billede
Billede
Billede
Billede
Jeg overvejer efterhånden at købe et nyt, større og frem for alt ridsefrit akvarie. Antallet af ferskvandsakvarier er faldet drastisk, efterhånden som saltvandinteressen vokser og vokser. Da jeg også er med til at drive saltvandssiden.dk, er en ret stor del af mit liv efterhånden kommet til at dreje sig om saltvand; så er man da nødt til at have et ordentligt, fotograferingsvenligt akvarie! Heldigvis kan en stor del af teknikken fra mit nuværende akvarie genbruges i et større akvarie, hvis og når det skal opdateres.


Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)
Senest rettet af Brian man 2. apr 2007 19:35, rettet i alt 1 gang.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Stor tak her fra siden af til Janne der sprang til og viser akvariet frem da den planlagte marts deltager sprang fra.

Og fine koraller og fisk !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

jeg synes du har fået stoppet mange fine ting i dit forholdsvis lille akvarium :TH


MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Nogle fine fisk du har, dejligt med nogle lidt anderledes fisk, fint akvarie


MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
anhdu
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 292
Tilmeldt: tors 30. nov 2006 15:03
17
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8000 Århus C

Indlæg af anhdu »

JEg er helt vild med dine krabber.. De er flotte og tror gerne på at de har en speciel adfærd. De ligner lidt spiderman:P


Billede

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Man må virkelig sige at du er noget langt siden jeg hentede din gamle Gramma brasiliensis, Det er blivet rigtig flot og kan kun give de andre ret i at det er nogle meget spændene fisk du har valgt til dit akvarie.

:TH


frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Ser sku' nice ud der!
Godt at se et akvarie der ikke er helt stoppet til! Det kan nogen gange blive for meget af det gode. ...
Og ja! Rigtig flotte fisk, og korallerne ser da også ud til at stortrives!


For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Tak for rosen, alle sammen! Ja, jeg er også rigtig godt tilfreds - bortset fra at akvariet er for lille til alle de fisk, jeg godt ville stoppe derned, hehe... Hvis/når det bliver byttet ud med et større, bliver det stadig samme type fisk. Elsker at sidde helt henne foran akvariet om aftenen og kigge på mine små, fine fisk :mrgreen: . Har faktisk en akvariestol, kun til det samme.

Michael, hvordan går det med den onde Gramma brasiliensis? Jeg kan stadig huske, da den for i hovedet på en af mine Cryptocentrus :evil: Tror virkelig den trængte til nogle større "tankmates".


MVH Janne
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hos mig har den både store og små venner i akvariet, og jeg har ikke observeret en eneste konflikt mellem den og en anden fisk. Så alt ialt en pragtfuld fisk som jeg stadig er rigtig glad for. Men det er rigtig den ser godt nok grum ud :twisted:


Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Hehe... Ja, med den der store, nedadvendte mund. Det er rart at høre, at den opfører sig pænt. Jeg overvejer at prøve med en Gramma loreto i stedet, farverne er jo helt fantastiske.


MVH Janne
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hej Janne smukt akvarie, det viser egentlig hvor meget man kan få ud af et forholdsvis lidt beskedent udvalg af teknisk "isenkram" :TH
jeg er helt enig med dit valg af fragmenter der selv får lov til at tilpasse sig via vækst, som på sigt vil gi' et mere naturligt "Reeflook" hvilket mange af de fantastiske "Italiener" akvarier tydligt viser, det kræver tålmodighed men det er du vist også i besidelse af!!
Mvh.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

rigtigt spændende akvarie, du viser frem janne..
Som andre har skrevet, så syntes også jeg, det er fedt at der ikke bliver brugt så meget teknik..(computer osv).
endnu et bevis på at et saltvand ikke kræver det store tekniske udstyr, men kan holdes på et minimum....
Nogle gode fragmenter du har valgt og ligeledes fisk :TH :C
Hvor lang tid, har du haft din boksekrabbe, den er total sej


fortsat god bølgegang herfra


The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
kimbobs
Reactions:

Indlæg af kimbobs »

Det er bare iorden -det akvarie..
Jeg håber også at kunne køre med et minimum af teknisk udstyr.
Dels pga. priser men det er jo også en udfordring.. :K


Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Mit akvarie er blevet lowtech af hensyn til min økonomi, hehe.... Havde jeg pengene til det, smed jeg også alt muligt labert gear på, tror jeg. Meeen, det har jeg ikke, og så må man klare sig uden. Det ser også ud til at gå meget godt. Der er stadig en del alger, selv om jeg har fået nitrat og fosfat i bund, så nu har jeg smidt lidt aktivt kul efter det.

K.E: Jeg har haft den ene boksekrabbe i næsten halvandet år, den anden knap så længe. Da jeg købte nr 2 og satte i 86 literen, var jeg bange for at de ville tage livet af hinanden, sådan sloges de den første time. Derefter faldt roen på dem, og de er nu så gode venner, at den ene går med æg hver 3. måned :wink:
Jeg kan huske, at jeg ikke så den første af dem i en måneds tid eller så efter jeg havde sat den i akvariet. Derefter lod den sig se med kortere og kortere mellemrum. Nu ser jeg mindst en af dem nogenlunde hver dag. De opholder sig mest inde mellem og under stenene. Det er sjældent, de vover sig ret langt ud i det åbne. De ved godt, at de er små....


MVH Janne
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

HEHE, de er squ nogle herlige små bæster, fedt at de går med æg hver 3 mdr, (ligesom pudserejerne)


The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1294
Tilmeldt: søn 16. okt 2005 16:41
18
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

flotte koraller og fisk du har :D tillykke med mdr. akvarie :)


Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"