"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - Februar 2005

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens Akvarie - Februar 2005

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på et lille kig på Martin`s(mkr) flotte saltvands akvarium.

Efter et besøg i klovnfisken for ca. 2 år siden blev jeg meget overrasket over de flotte akvarier Thomas kunne fremvise.

Jeg siden barndommen haft ferskvand (med lidt mellemrum), og havde aldrig rørt saltvand da det jo kun var for eksperter.

Efter besøget hos Thomas var jeg overbevist om det modsatte - faktisk syntes jeg ikke det er sværere at holde saltvand end ferskvand, omend det kræver mere viden og en del flere penge hvis man vil holde for eks.
sten koraller. På den anden side er det også ret dyrt at holde ferskvand, hvis det skal være rigtigt flot.

Jeg købte som det første en del litteratur omkring enmet, bla. The Modern Coral Reef Aquarium (Fosså, Nilsen) som har fungeret som et solidt fundament for mit setup - disse bøger kan jeg kun anbefale på det kraftigste. Jeg brugte 3 måneder på research og stille dumme spørgsmål rundt omkring hos de andre saltvands akvarister i DK, hvilket har givet mig yderligere konkret viden.

Det gik hurtigt op for mig der var forskellige synsvinkler på et væld af områder, nogen mere brugbare end andre, og en del religion omkring at det kunne man ikke og "min måde er bedst".

Denne holdning er ofte med til at skræmme nybegyndere væk, og efter min mening er der flere måder at holde et flot saltvandsakvarie på - mange er lige gode, nogle er mere egnet til de nemme fiskearter.

Efter at have samlet et væld af information, begyndte jeg at sortere og fandt frem til det jeg skulle bruge.

Jeg mente det bedste var at bruge sin sunde fornuft - det mener jeg stadig - og ellers sørge for at lytte til dem som havde de mest logiske argumenter sammenholdt med videnskabsligt data fra eksperter.

Det har idag resulteret i et akvarie som jeg er rimlig tilfreds med (det kan altid blive bedre). Jeg bør nok snart få mig en kalkreaktor da sten korallerne ikke ligefrem er dem der vokser hurtigst.

Jeg har selv konstrueret skabet og fik bygget det grundlæggende setup på et par dage.
Billede
Tekniske specifikationer:
Akvarie 430 liter.
Sump 112 liter.

Cirkulation:
Deltec HLP 5250 interval pumpe (hoved pumpe) 3000 lpt. pumpe med Squid enhed.

Dette skaber tilsmanen en god blød turbulens, der for blødkorallerne til at sveje blødt - dette er tættere på deres naturlige miljø.

Jeg overvejer at opgradere cirkulationen yderligere i fremtiden, da man jo næsten ikke få cirkulation nok.

Lys:
2x 250 Watt HQI
2x54 Watt Deltec T5 Arctinic rør.
Billede
Resning og filtrering:
Deltec APF 600 skummer
60 kg. Levende sten
26 kg. Aragonit sand (Carib Sea sugar size)

Automatik:
Opfyldning af vand med en hjemmebygget osmolator forbundet til vandudtag i køkkenet. Vandet kører via hjemmebygget multilags dryp filter (aktivt kul,filtervat og fosfat fjerner) Regulerbar køling med computer blæsere.
Fodermaskine til 14 dage.

Vedligeholdelse:
Hver uge tilsættes tropic marin bio-calcium, bio-magnesium og grotech A,B,C,M (VitAmino) og skummeren renses.

10% Vandskift hver måned (nogle gange hver 3. måned) - Tropic Marin salt. Her renser jeg også glas for alger.

Månedlig kulfiltrering i 2 dage.

Fodring:
Typisk 2 gange om dagen med en eller flere af krill, artemia, marin mix, hummeræg, Julian sprung alger, Nori, rejer, plankton (zoo, phyto frysetørret, levende og frosent) nogle gange tilsat et par dråber flydende vitamin, diverse tørfoder og pellets og hvad jeg ellers kan finde af saltvandsfoder.

Nogle gange fodrer jeg lidt mere, andre gange mindre nogle dage slet ikke. Jeg tror fast på en meget varieret og svingende kost er sundere.
Svingende tidsintervaller emulerer fiskendes naturlige miljø bedre, nogle gange er der meget mad, andre gange meget lidt. Det ses også ved aldrig får syge fisk (kun 2, men de var begge syge da jeg købte dem uden at se ordentligt efter.) og de har de flotteste farver. Mine kiruger er desuden godt tykke.

Et par mindre arter er dog røget i territoriale kampe, eller blevet til tørfisk.

Fisk:
Af fisk har jeg
1 Naso literatus.
1 Z. Veliferum
1 Z. flavescens
1 Mandarin fisk
20 blå chromis
2 Amphiprion ocellaris
1 Bicolor blenny
1 Nemateleotris magnifica
1 ukendt (men fredelig) wrasse som jeg stadig mangler at få identificeret.


Invertebra:
1 Tridacna
Diverse Søstjerner
diverse Eremitkrebs
2 dannebro rejer
2 sexy anemone rejer
Søhare
Diverse snegle
Små acropora krabber
+ en masse andet mystisk småkravl.

Koraller:
Af koraller har et par acropora, Solkoral, Kenya træer, Montipora, Hvid Xenia, Blå stribet mushroom (Actinodiscus), Ricordea yuma, Zoanthus, stjerne polypper.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Dette er som sagt mit første saltvand. Mit næste bliver nok på 3000 liter, men ikke før jeg flytter i hus. Så skal det indbygges i væggen, og her skal der eksperimenteres med store bølgemaskiner bla.

Mvh
Mkr

Se selv mere af mit akvarie på min hjemmeside HER


Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)
Senest rettet af Brian tirs 1. mar 2005 14:21, rettet i alt 1 gang.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ser godt ud Martin ;)

Lige et par spm :

1) Det plankton du fodre med, laver du selv det ?
2) Dit multilags dryp filter, hvordan er det helt præcis lavet og har du evt. et billede.
3) Sender du mig lidt af dine Ricordea yuma her til sommer :D :D


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Tak :)

1. Jeg startede med at dyrke phyto selv. men kulturen døde efter et halvt år. Jeg overvejer dog at starte igen hvis der er nogle i Kbh der har en kultur. Ellers køber jeg mig til diverse former for plankton, bla. Julian Sprungs plankton (frysetørret zoo og flydende phyto) er godt.

2. Drypfilteret er ikke andet end et langt PVC rør hvor vandet drypper langsomt igennem. Heri er filtervat, aktivt kul, filtervat, rowafos og filtervat. Det står på højkant i sumpen, og ferskvandet kommer ned fra oven igennem en silikoneslange der går ud i køkkenet.

3. Jo... Lad os bytte evt. :)

Som noget andet kan jeg tilføje at jeg er igang med et til saltvand, dvs. mit plante akvarie bliver nu ofret til fordel for et arts akvarie som kobles sammen med mit store via PVC rør. Det er 160 liter, så jeg ved ikke hvad der skal gå i det endnu... muligvis saddleback toby, måske en picasso hvis de ikke vokser for hurtigt.

Så 3000 liter akvariet må vente lidt....


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Typisk når jeg har brugt det et par gange...


Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Det ser rigtig godt ud!


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Tak.. Jeg har siden investeret i et osmose anlæg og en 7000 lpt. tunze med bølgemaskine. Håber det kan forbedre det yderligere.


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"