"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie November 2013 (gnizten)

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Månedens Akvarie November 2013 (gnizten)

Indlæg af Marco R »

[center]Månedens Akvarie (gnizten)[/center]
[center]November 2013 Af Marco R[/center]

[center]
FTS
FTS
[/center]
[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Lidt om Tom[/center]

Jeg er 43 år gammel, og er bosat i Græsted i Nordsjælland sammen med min frue, og vores 2 børn på hhv. 18 og 13 år. Vi har været sammen i 22 år, og gift i 13 år. Vi har god plads i vores hus, som ofte har besøg af ungernes venner, så der er ofte liv og glade dage i hytten, og med en hund og 5 katte kommer der rigtigt fart over feltet.
Jeg er selvstændig IT-konsulent, og får min hverdag til at gå med at supportere en række virksomheder med deres IT- og Teleløsninger, og hvad der nu ellers dukker op af tekniske udfordringer, som jeg kan løse.
Jeg har haft akvarier siden jeg var knægt, og herigennem prøvet kræfter med lidt af hvert for ferskvand. Sidst var et flot 600 liters WoHa Akvarie, som jeg kørte som planteakvarie med fisk. Det blev et utroligt flot akvarie propfyldt med planter i god vækst, og jeg konsulterede jævntligt akvarieplanter.dk for at udveksle erfaringer og suge viden til mig. Sidstnævnte akvarie var placeret der hvor mit nuværende saltvandsakvarie står nu til stor glæde for alle, da man som nu kunne nyde herlighederne fra sofaen.

[center]
Set fra siden
Set fra siden
[/center]
[center]
FTS
FTS
[/center]

Da så en af vores gode venner, som har en dyrehandel i lokalområdet (Desværre ikke med salt), anskaffede sig et lille 105 liters Aqua-El salvandsakvarie med indbygget skummer og det hele - var jeg sgu solgt. Jeg måtte simpelthen også have fingrene i sådan et, og det fik jeg, og jeg fik trådt mine barnesko inden for saltvandshobbyen med dette lille vidunder, som blev indrettet med levende sten, nemme koraller, et par klovnfisk og Kardinalrejer. Vi havde stor fornøjelse med det lille akvarie, hvor vi ofte sad med lommelygte foran akvariet og kiggede, om aftenen efter at lyset var slukket for at se alle de mærkværdige livsformer, der dukkede op om natten.
Efterhånden som livet i det lille akvarie udviklede sig. Steg lysten til at nedlægge det 600 liters planteakvarie og bygge dette om til saltvand. Da jeg i 2011 desværre blev ramt af alvorlig stress, og måtte gå sygemeldt en længere periode. Besluttede jeg mig for stille og roligt at gå i gang med dette, og jeg må sige, at det var en rigtig god beslutning. Ikke kun fordi at det har været med til at grundlægge det setup, jeg har idag, men også at det har hjulpet mig videre, mens jeg gik sygemeldt. Det var super at have noget at gå og rode med, som kunne få ens tanker væk fra det, som havde gjort mig syg, hvilket er noget, jeg stadig nyder godt af, når det til tider alligevel går lidt for stærkt.
Det 600 liters kørte godt og vel et års tid, før det efter længere overvejelser blev solgt til fordel for mit nuværende 1.120l liters, som for alvor blev startet op i maj 2012.


[center]Displaytanken[/center]

Displaytanken:
Akvariet er startet op maj 2012, og det er på 1.120 l, og har målene L 200 cm x D 80 cm x H 70 cm med frontglas i Weiss glas. Det er købt på bestilling hos Decocean.
Akvariet er bygget ind i en væg for enden af vores ene stue. Væggen er opført til samme formål med adgangsmulighed i begge sider, under samt over akvariet. Låger er fra Designa Køkken. Alt arbejde er udført af mig selv.

Sumpen:
Min sump er på 448 l, hvilket sammen med akvariet giver en nettovolumen på 1.560 liter.

Dekoration:
Al dekoration er lavet i Reef Keramik, søjler med skjulte cirkulationspumper, returløb i begge sider, keramikvæg i sider og bagvæg samt omkring overløb. Keramiksøjler som hoveddekoration. Bundlaget er Carib Sea’s Ocean Direct.
Som dekoration er naturligvis også et mindre antal levende sten, som jeg har beholdt. Mest fordi der lever koraller på. Da jeg startede akvariet op, lagde jeg 50 % af mine levende sten, fra det tidligere akvarie, ned blandt keramik søjlerne for at seede akvariet med min eksisterende biologi, men disse er efterhånden taget op alle sammen.


[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Teknik[/center]

På den tekniske side har jeg bestemt ikke holdt mig tilbage. Helt tilbage fra ferskvandsakvariet har jeg givet den max gas på teknikken. Ud over min interesse for selve hobbyen, pirrer mine interesser inden for teknik og elektronik. Jeg startede med at benytte computerstyring allerede, da jeg havde mit planteakvarie, hvor jeg købte min første GHL Profilux, som dengang kontrollerede Temperatur, Co2 reaktor samt dæmpbare T5 armaturer.
Så til mit nuværende system investerede jeg i GHL Profilux 3.1N ex, som i dag er udrustet med de fleste udvidelser, man kan få. Den er utroligt flexibel, når man får sat sig ind i speciel den programmerbare logikfunktion. Jeg har eks. Funktioner, der hele tiden sørger for, at min 90 liters osmosetank bliver fyldt op, når den er nået ned på 50 liter. Den styrer osmoseanlægget således, at dette kører i intervaller, således at boosterpumpen ikke bliver for varm.
Jeg har også indprogrammeret flere automatikfunktioner for mit automatiske vandskifte. F.eks. når min saltvandstank er tom, (denne er identisk med osmosetanken, dvs. 90 liter), frakobler den det automatiske vandskifte, starter osmoseanlægget for at fylde osmosetanken helt op, når denne er fuld - tømmes de 90 liter over i salttanken. Osmosebeholderen fylder herefter op igen, og der signalereres med hyletone og tekst på touch-panelet. Således at vi er klar over, at der skal laves en ny portion saltvand. Så skal jeg blot tilsætte salt og trykke på en knap, hvorefter blandingen mixes i 4 timer med en tunze current pump som sidder fast i tanken. Når den er blandet, kan jeg reset’te via panelet, og vandskiftet kører igen.
Der er lagt visse sikkerhedsprocedurer ind. Bl.a. kan salttank ikke fyldes medmindre, at den er helt tom. Vandskiftepumper Fill & Drain kan heller ikke køre mere end 30 sekunder længere, end det normalt ville tage dem at udføre deres opgave uden, at systemet går i alarm, og stopper funktionen. Får jeg vand på gulvet, får jeg også en alarm, og visse funktioner på systemet frakobles til alarmen er resat. Jeg får alle alarmer via mail, inklusive de aktuelle vandværdier m.m. Jeg kan betjene systemet via app til min IPAD/Smartphone eller via en netportal. Så er der noget, som skal justeres, er det intet problem, hvis man ikke er hjemme.

Styring:
GHL Profilux 3.1N ex med Expansion box. Profilux styrer og overvåger temperatur, pH værdi (både i DT og i kalkreaktor), salinitet (overvåges både I DT og i mit salvands-reservoir), Redox, Osmolator samt fuldautomatisk vandskifte via optiske sensorer i vandtanke og sump. Automatisk opfyldning af Osmose samt saltvands-reservoir. Styrer ligeledes 6 tunze-pumper med bølgeprogram samt 2 stk 4-kanals doseringspumper. Stopper skummer hvis niveau i sump er for høj.
GHL Profilux Touch-panel til betjening og overvågning af systemet. Man kan bl.a. se og justere temperatur, pH, salinitet, redox, starte foderpauser (hele 4 forskellige), starte andre events, f.eks. stoppe skummerpumper (hvis koppen skal demonteres), rense skummeren etc.. Der er næsten ikke den ting, man ikke kan indprogrammere.

Osmoseanlæg:
Vertex Puratek 200 med membraner fra Rent Postevand. Er i gang med at lave et ekstra stort harpiksfilter til at montere efter osmoseanlægget.

Ozon:
Jeg bruger ikke ozon. Har aldrig prøvet.

Osmolator:
Min osmolator-funktion er kontrolleret af min Profilux-computer. Tager vandet fra mit osmose-reservoir, som automatisk bliver fyldt op. Jeg har også en hane på osmosetanken, så jeg kan tappe osmosevand til diverse andre opgaver.

Lys:
GHL Mitras LX 6100 HV. 4 stk. over DT samt 1 stk. over fragment-afsnittet i sumpen. Den bedste lampe jeg nogensinde har ejet. GHL kommer med interface til Profilux-computeren om kort tid, således at lamperne bliver integreret i denne.

Skummer:
Royal Exclusive Bubble King Supermarines 300. Super lydløs. Den bliver fødet med luft udefra, som bliver filtreret i et stort luftfilter med aktivt kul. Skummeren har automatisk rens af skummerkoppen, og er tilsluttet direkte til kloakken, så koppen kan tømmes via en hane.

Returpumpe:
Royal Exclusive Mini Red Dragon 5000 l. Har en i reserve, som jeg bytter rundt, når det er tid til at rense pumper.

Fosfatreaktor:
DIY-reaktor lavet af 10” filterbeholder fra Rent Postevand. Nem at skifte medie med den indbyggede filterbeholder. Har kørt med Rowa samt Grotech medie.

Cirkulation/ pumper:
Pumper styres af Profilux-computeren med bølgeprogram, og der er følgende i DT samt sump:
4 stk. Tunze 6095
2 stk. Tunze 6055

Varmelegeme:
300 W Jäger/Eheim

Køler:
Ventilation over vandoverfladen samt Boyo L-500 kompressor køler som backup. Har ikke set køleren køre denne sommer, da ventilation har været tilstrækkelig.

Kalkreaktor:
Grotech HCR 200 Kalkreaktor. Styres af Profilux-computeren. Kører med ARM Course samt koral-grus fra klovnfisken, 50/50 %. pH i reaktoren er 6.5 og udløb ca. 24-28 dKh. På udløbet er monteret garnfilter i 10” filterhus fra Rent Postevand. Dette er monteret før nåleventilen.

Doseringsmaskine:
2 stk. GHL 4-kanals doseringspumper. Bruger kun 2 kanaler PT, som doserer Red Sea’s NO3:PO4-X samt en smule Kalium.

UV-filter:
De-Bary 55 W UV-sterelizer. Kører 8 timer hver nat. Dog 24/7 ved introduktion af nye fisk. Overvejer at slukke den helt, og kun bruge den ved introduktion af fisk.


[center]
GHL Profilux 3.1N ex
GHL Profilux 3.1N ex
6.png (281.5 KiB) Vist 35598 gange
[/center]
[center]
Profilux Touch Panel billede 1
Profilux Touch Panel billede 1
[/center]
[center]
Profilux Touch Panel billede 2
Profilux Touch Panel billede 2
[/center]
[center]
Profilux Touch Panel billede 3
Profilux Touch Panel billede 3
[/center]
[center]
Osmoseanlæg & Luftfilter
Osmoseanlæg & Luftfilter
[/center]
[center]
DT med åben top 1
DT med åben top 1
[/center]
[center]
DT med åben top 2
DT med åben top 2
[/center]
[center]
Lys over fragmentakvarie
Lys over fragmentakvarie
[/center]
[center]
Bubble King Supermarines 300 skummer
Bubble King Supermarines 300 skummer
[/center]
[center]
Returkammer med niveaufølere for vandskifte
Returkammer med niveaufølere for vandskifte
[/center]
[center]
DIY Fosfatreaktor
DIY Fosfatreaktor
[/center]
[center]
Styring af retur, cirkulation, UV og vandskifte
Styring af retur, cirkulation, UV og vandskifte
[/center]
[center]
Styring af ventilation, vandskifte og niveau
Styring af ventilation, vandskifte og niveau
[/center]
[center]
Kalkreaktor
Kalkreaktor
[/center]
[center]
Effluent-filter til kalkreaktor
Effluent-filter til kalkreaktor
[/center]
[center]
Flowmåler for udløb fra kalkreaktor
Flowmåler for udløb fra kalkreaktor
[/center]
[center]
GHL Dosing units
GHL Dosing units
[/center]
[center]
Teknikrum venstre side
Teknikrum venstre side
[/center]
[center]
Teknikrum højre side
Teknikrum højre side
[/center]
[center]
Teknikrum højre side (bunden)
Teknikrum højre side (bunden)
[/center]

[center]Vandværdier[/center]
- pH: 7,9-8,2 ppm (GHL Profilux-computeren)
- Temperatur: 26 ºC (GHL Profilux-computeren)
- Kh: 8-9 ppm (Salifert/ Red Sea) (PT ligger den på 9,3 ppm)
- Ca: 450 ppm (Red Sea)
- K: (Salifert)
- Mg: 1320 ppm (Red Sea)
- Salinitet: 1.026 (Refraktometer + GHL Profilux-computeren)
- No3: 0 ppm (ikke målbart) (Red Sea)
- Po4: <0,04 ppm (D&D/ Red Sea ) (måler ikke så ofte, bruger mere mine øjne)


[center]Vedligeholdelse[/center]

Ud over det automatiske vandskifte samt rens af ruder så renser jeg kun skummer og cirkulationspumper. Måske lidt støvsugning af sumpen ind imellem.

Tilførsel (automatisk):
24/7 Grotech kalkreaktor
Red Sea NO3:PO4-X, PT 4ml pr 100l pr. dag.
Kalium 10 ml pr dag.

Tilførsel (manuelt):
Red Sea Reef energy A+B, 40 ml af hver pr. dag.

Vandskifte:
Fuldautomatisk 3 liter pr. dag (Red Sea Coral Pro Salt).

[center]Foder[/center]

Nori tang, diverse frostfoder, Ocean Nutrition tørfoder (både pellets og flagefoder). Som regel nori tang om morgenen og frost eller tørfoder om aftenen hver dag. Dog kan der smutte en dag ind imellem. Til koraller bruger jeg Reef Pearls.


[center]Koraller[/center]

Jeg har ikke fået identificeret alle koraller, men her kommer det meste.

SPS:
- Acropora cf. nana
- Acropora cf. solitaryensis
- Acropora cf. parilis
- Acropora cf. granulosa
- Acropora cf. prostata
- Acropora cf. tenius
- Acropora cf. appressa
- Acropora cf. secale
- Acropora cf. vermiculata
- Acropora cf. cerealis
- Acropora cf. jacqulineae
- Acropora cf. humilis
- Hydnophora
- Montipora
- Seriatopora
- Seriatopora hystrix
- Stylophora


LPS:
- Acanthastrea
- Caulastrea
- Goniopora
- Echinopora
- Echinophyllia
- Scolymia
- Duncanopsammia
- Euphyllia
- Fungia
- Favia
- Favites
- Turbinaria
- Lobophyllia
- Goniastrea
- Briareum sp
- Catalaphyllia jardinei
- Physogyra
- Plerogyra
- Plesiastra
- Symphyllia


Blødkoraller:
- Xenia umbellata
- Xenia spec.
- Cespitularia
- Heteractis crispa

- Div. Ricordea
- Div. Discosoma
- Div. Rhodactis
- Div. Actinodiscus
- Div. Clavularia, bl.a. viridis
- Diverse Sacropyton


[center]
26
26
[/center]
[center]
27
27
[/center]
[center]
28
28
[/center]
[center]
29
29
[/center]
[center]
30
30
[/center]
[center]
31
31
[/center]
[center]
32
32
[/center]
[center]
33
33
[/center]
[center]
34
34
[/center]
[center]
35
35
[/center]
[center]
36
36
[/center]
[center]
37
37
[/center]
[center]
38
38
[/center]
[center]
39
39
[/center]
[center]
40
40
[/center]
[center]
41
41
[/center]
[center]
42
42
[/center]
[center]
43
43
[/center]
[center]
44
44
[/center]
[center]
45
45
[/center]
[center]
46
46
[/center]
[center]
47
47
[/center]
[center]
48
48
[/center]
[center]
49
49
[/center]
[center]
50
50
[/center]
[center]
51
51
[/center]
[center]
52
52
[/center]
[center]
53
53
[/center]

[center]Fisk og invertebrater[/center]

Fisk i DT:
- 1 stk. Pseudanthias squamipinnis
- 4 stk. Div. Gylter
- 8 stk. Pterapogon kauderni (Baggai-kardinalfisk)
- 1 stk. Acanthurus leucosternon (Hvidbrystet kirurg)
- 1 stk. Acanthurus sohal (Sohal kirurg)
- 3 stk. Paracanthurus hepatus (Palet kirurg)
- 1 stk. Naso elegans
- 1 stk. Zebrasoma flavescens (Gul kirurg)
- 1 stk. Zebrasoma veliferum (Zebrastribet kirurg)
- 1 stk. Zebrasoma xanthurum (Kejser kirurg)
- Div. Ctenochaetus
- 2 stk. Amphiprion clarkii (Mørk klovnfisk) (et par)
- Synchiropus picturatus (Mandarinfisk)
- Pterosynchiropus splendidus (Mandarinfisk)

Invertebrater i DT:
- Lysmata amboinensis (Dannebrogsrejer)
- Lysmata debelius (Kardinalrejer)
- Stenopus hispidus (Hvidbåndet pudsereje)
- Div. Snegle
- Div. Søstjerner


[center]
54
54
[/center]
[center]
Zebrasoma veliferum
Zebrasoma veliferum
[/center]
[center]
Paracanthurus hepatus
Paracanthurus hepatus
[/center]
[center]
Acanthurus leucosternon
Acanthurus leucosternon
[/center]
[center]
Pseudanthias squamipinnis
Pseudanthias squamipinnis
[/center]
[center]
Zebrasoma flavescens
Zebrasoma flavescens
[/center]
[center]
Acanthurus sohal
Acanthurus sohal
[/center]
[center]
Naso elegans
Naso elegans
[/center]
[center]
Naso elegans strækker sig
Naso elegans strækker sig
[/center]
[center]
Amphiprion clarkii
Amphiprion clarkii
[/center]
[center]
Amphiprion clarkii kigger ud af sin anemone
Amphiprion clarkii kigger ud af sin anemone
[/center]
[center]
Pterapogon kauderni
Pterapogon kauderni
[/center]
[center]
Pterapogon kauderni
Pterapogon kauderni
[/center]
[center]
Pterosynchiropus splendidus
Pterosynchiropus splendidus
[/center]
[center]
Pterosynchiropus splendidus
Pterosynchiropus splendidus
[/center]
[center]
Zebrasoma xanthurum
Zebrasoma xanthurum
[/center]
[center]
Zebrasoma xanthurum
Zebrasoma xanthurum
[/center]

[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]

Jeg har p.t. ingen problemstillinger. Dog er jeg ved at udarbejde en plan for drift af systemet ved evt. strømsvigt, som nok bliver en løsning med en mindre generator.

[center]
FTS
FTS
[/center]

[center]Afslutning[/center]

Det er en kæmpe fornøjelse, at se den udvikling, som akvariet har vist. Specielt i det sidste ½ år der er gået, siden jeg besluttede mig for at køre med Kalkreaktor. En beslutning jeg bestemt kan anbefale. Ud over at kunne se en enorm forbedring på vækst og ikke mindst farver på SPS såvel som på LPS. Så har den gjort mit liv som saltvandsakvarist meget nemmere.
Da jeg før kørte med færdigblandede væsker. Var jeg nødt til at måle Kh, Ca samt Mg flere gange om ugen, og efterfølgende justere mine doseringer individuelt. Hvilket godt kunne irritere mig lidt. Samtidig var jeg oppe og forbruge så meget væske, at jeg godt kunne se, at det ikke kunne betale sig i længden. Jeg er udmærket klar over, at man selv kan blande væsker for billigere penge, men jeg har fra starten af været overbevist om, at en Kalkreaktor kan noget, som de blandede væsker ikke kan alene. Når jeg ser hvad der er sket i mit akvarie, siden jeg satte den på, er jeg ikke et øjeblik i tvivl.
Med Kalkreaktoren måler jeg i dag kun Kh og ca en gang om ugen (der kan også gå længere tid), og den ligger stort set altid fast på ca. 9-9,5 - med mindre jeg har foretaget større ændringer i baljen, der kan påvirke Kh. Jeg måler kun Ca og Mg ca. hver 14 dag, da de som jeg forventede fulgte min dosering af Kh fra Kalkreaktoren i de korrekte forhold. Jeg har kun måtte hæve Kh en gang lige i starten, da min nåleventil på reaktoren blev stoppet til, og KH faldt som følge af manglende flow fra reaktoren. Derfor fik jeg ideen til at sætte et 10” filterhus mellem udløb på reaktoren og nåleventilen. Jeg satte samtidig en flowmåler på, så jeg kunne se, hvor mange ml jeg tilsætter i minuttet. Resultatet heraf er, at jeg næsten aldrig er nødt til at justere på flowet. Den står bare spot on, hver gang jeg checker.

[center]
72
72
[/center]

Jeg har valgt en stor kalkreaktor i forhold til min vandvolume for at sikre, at den kunne følge med uanset hvad. Hvis jeg ville hæve min Kh, ville jeg ikke være afhængig af at skulle buffe med væske eller pulver. Mange siger jo, at kalkreaktorer normalt kun kan holde værdierne, men det er bestemt ikke tilfældet - det er bare et spørgsmål om kapaciteten på dyret. Under indkøringen fik jeg fejlagtigt hævet min Kh til 15 på under 1 døgn. Så hurra for det skal jeg lige hilse og sige.
Min Grotech HRC 200 er vist rated til akvarier på op til 15.000l (Ja nu ved vi alle, at producenterne smører tykt på, når de promoter deres gadgets), men størrelsen gør samtidig, at jeg sjældent skal efterfylde medie på den, samt at den sjovt nok ikke er så sulten efter Co2. Jeg tror, den 6 kg flaske jeg satte på, da jeg startede var halvt fuld, og jeg har netop sat en ny på. Dvs. forbruget på et ½ år har været 5-6 l medie samt ca. 3 kg Co2.

Vi har alle i huset, beboere som gæster stor fornøjelse af akvariet. Det bliver ofte midtpunktet ved diverse lejligheder. Der sker jo også hele tiden noget i et saltvandsakvarie. Der er fuld knald på fiskene, og det er livsbekræftene at se dem fise rundt og guffe i sig på mini-revet, som de gør i naturen, og når kulisserne står med så flotte farver og vækst, er man solgt på sekundet.
En vigtig del af denne hobby er også det netværk, som man får opbygget. Det er superfedt at kunne dele sine erfaringer med andre. Specielt når man får mulighed for at mødes hos hinanden, og se hvordan andre har grebet tingene an. Der er altid noget, man kan lære, og ting man kan lære fra sig, og ofte får man mulighed for at bytte lidt fragmenter.

Stort tak til forummet som sammen med andre kilder har været til stor inspiration for mig, siden jeg kastede mig ud i denne hobby, og jeg glæder mig til fortsat at deltage i debatten, som har stor gavn for erfarne såvel som uerfarne saltvandsfolk.


[center]
73
73
[/center]
[center]
FTS
FTS
[/center]


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Marco R »

[center]Spørg endelig løs hvis I har spørgsmål, ellers nyd Toms meget smukke og harmoniske akvarie - god læselyst :happy:[/center]


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Tom

En fryd for øjet. Gennemført.
Suverænt et af de absolut smukkeste rev i Dk, som jeg til dato har set.
Tillykke med udnævnelsen, den er fuldt fortjent.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: søn 2. okt 2011 00:16
12
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af magma111 »

Er du gal et fedt setup, er slet slet ikke misundelig
Det er intet mindre end smukt
Genialt at du bruger alle de funktioner i GHL anede ikke de kunne så meget, er det nogle standart funktioner der er i GHL eller kan købes som udvidelser eller noget du selv har programmeret ?

Kære julemand der er ikke så længe til jul ønsker mig altså en GHL :y


jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af jahn »

Super flot balje :GO


Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af TOSTRA »

Helt sikkert et fantastisk akvarie, Tom.
Virkelig et imponerende setup. Og så passer det jo nærmest sig selv :-)
Rigtig godt lavet :GO


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af AndersBoerglum »

Fuldt ud fortjent med månedens akvarie :) det er bare gennemført.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Monica&Jacob »

Stort tillykke. Elsker at se akvarier, hvor ejeren selv har været igang med at bygge. Fadme flot håndværk.
ville elske en bedre forklaring på det automatiske vandskifte. Synes det lyder blæret at den kan skifte 3 liter hver dag.
Tillykke igen. ;-)


Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Macdoo »

Flotte koraller. Ser vildt godt ud.


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af AndersGS »

Det er så fuldstændig ekstremt gennemført, at man næsten føler sig kastet tilbage i stolen med fornemmelsen af, om mindre ikke kunne gøre det - men når man så læser om dig,Tom, så kan man godt se at det er lige præcis sådan det skal være :GO

Fuldstændig fantastisk akvarium, med et teknikrum der får en maskinmester til at få en lille klump i halsen :beer:

Tillykke med dit akvarium, det er virkelig verdensklasse.


Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Morten1990 »

Der er helt vildt, sindsygt flot, der er virkelig ikke sparet på noget. Tillykke med det.:)


Vh Morten
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af AndersGS »

#54 hvem er det?

Fandt selv svaret :)

Acanthurus dussumieri (Tak Erik)


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Nicki Henriksen »

Fuldt fortjent

Flotte Billeder

Virkelig gennemført

Stort Tillykke

Mvh Nicki


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af toni »

Stort tillykke! :K

Vanvittigt smukt og gennemført! Og fedt at du bruger teknikken til det fulde potentiale, det er vi selv for ringe til, så kan lære en ting eller to ja :GO

Men smukt hel vejen igennem med fisk, koraller og opsætning!


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af den_ »

Super flot og velfortjent.

Imponerende teknik opsætning.


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af kenneth olsen »

FLOT FLOT FLOT!


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Carsten »

Det er da ikke noget særligt - Ironi forekommer :biggrin:

Og så lige et spørgsmål eller 2

Når du er færdig med at bruge trykpladen til 1000 krone sedlerne, kan jeg så lige låne den en dags tid :)

Tør slet tænke på hvad det har kostet at købe alle de koraller.
Men resultatet taler for sig selv. Virkeligt flot

Og så lige et seriøst spørgsmål. Det efluent filter der sidder efter kalkreaktoren, hvad gør det??


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af pederrevnørd »

I Love it :-)
Tillykke Tom, 100% i topklasse

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Svendsen74
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 11:52
11
Postnummer: 5462 Morud
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Svendsen74 »

Det er fandme gennemført det der..

Al respekt herfra..

Er slet ikke misundelig..

PS. 2x15 Liter Red Sea Reef Energi pr. år, wow $$$.


Med venlig hilsen Lars Svendsen



Min hjørnebalje Juwel Trigon 350
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Fat_Donnie »

Vi bukker os i støvet - Ultra Grade som det så populært hedder :)


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af gnizten »

Hej alle.

Tak for al den ros, og tak for titlen...

Jeg vil gerne svare på alle spørgsmål, men står og skal ud på dagens 3 dyk, et channel dive på maldiverne, hvor jeg opholder mig p.t på dykkerferie. Men netforbindelsen er super her ved atollen, så hvis båden bliver her, kan det være jeg når at svare hvis jeg får tid.. :-)

Varme hilsener.... :-)

Tom


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af PoulD »

Også til lykke herfra. Kan kun sige det igen, det er i orden det der.

Tanker om fortsat god dykning, må Neptun være med dig.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af PederP »

:clap: :clap: :clap:
Verdensklasse!


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Chrissy62 »

Det er så hamrende flot, at det næsten skærer i øjnene, Tom. :W

Dit teknikrum, er fuldstændig vildt blæret. :clap: Ligger way over mit level. :biggrin:

Jeg synes det er fantastisk, at du på kun 1½ år, har formået at skabe sådan et rev. :K

Stort tillykke med udnævnelsen, den er så velfortjent. :grouphug:


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Petercw »

Tillykke med titlen, det er 100% fortjent :GO

Kunne være fedt at se det live en dag, hvis man alligevel er på Ø'en en gang :K


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af MoG »

Hej Tom! Tilykke med udnævnelsen!

Det er virkelig fortjent! Det er bare SÅ flot det Akvarie! Og så er det vel saltvandsforums mest "gejlede" balje! :biggrin: :sneaky2:
Imponerende ... Intet mindre!


Morten
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af gnizten »

God morgen allesammen... kl. på Maldiverne er 9.05... Lige kommet op efter dagens første dyk.... Totalt iorden dyk, så Skildpadder, Eaglerays, Hvidtippede hajer, Grey Reef sharks, Manta rokker, og minsandten også en leopard shark :GO :GO :GO , da vi kom op efter dykket, kunne vi se mantaerne i overfladen, med finnespidserne stikkende lige lige op af vandet, mens de dansede rundt..... :K :K :K :K

@ Alle.. Endnu engang tak for ros... jeg er meget overvældet... i skal være velkommen hvis vejen falder jer forbi.

@ Poul D, Ja nu har jeg en stor tatovering af selvsamme (Neptun) på overarmen, så jeg kan roligt sige at han er med os.... :y

@ Carsten. Jeg har sgu fået slidt de trykplader ned, de tror sgu ikke på mig i butikkerne mere... :T
Effluent filteret gør at min nåleventil som sidder efter sammen med flowmåleren, ikke stopper til af små fragmenter fra reaktoren, den står spot on, og jeg regulerer meget sjælden på flowet. Min kalkreaktor står på en møbelhund (plade med 4 hjul), således at jeg ind imellem kan "ryste" reaktoren, ved at hive frem og tilbage, hvorved mediet sætter sig, og evt. mud frigives. Dette tager filteret også, eller ville ventilen stoppe til der også.

@ Jacofisk. Jeg kan godt komme med en dybere teknisk forklaring på aut. vandskifte på et senere tidspunkt i min hovedtråd.

@ Magma111. Alt efter ens behov, er fleste ting er standard i GHL Profilux, dog skal der måske købes lidt ekstra prober, samt til vandskifte/osmolator købes niveau følere, og måske et udvidelseskort, hvis man skal bruge flere følere end de 4 den tager som standard. Touch display er ekstraudstyr. De har dog et par pakkeløsninger hvor dette følger med.

Mange hilsener

Tom


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Gizze »

FUCK hvor er det flot og gennemført!
Et KANON akvarie!


SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af SørenF »

Gennemført! :clap: :clap: :clap:


Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie November 2013

Indlæg af Monica&Jacob »

Lyder godt gnisten ;-) Det kunne være fedt at lære lidt nyt. og automatisk vandskift. det er LIR ;-)

Og hav en super dykker tur. Fruen og jeg smutter en tur snart ned til rødehavet og kigger lidt fisk
og selv om det nok kun bliver en snorkel tur, så er det utroligt hvor fedt det kan være under vandets overflade.


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"