"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarium Februar 2013 (Flemming)

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens Akvarium Februar 2013 (Flemming)

Indlæg af Engelquist »

Denne månedes akvarie er en gammel kending og efter hans ønske, vil jeg opfordre til at man lige kigger den gamle tråd igennem, inden I læser denne tråd: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ns+akvarie" onclick="window.open(this.href);return false;
IMG_1038.JPG
Jeg var oppe og besøge Flemming i Lejre sidste weekend og vi havde en hyggelig snak om gode og dårlige oplevelser de forløbne år.
Her får I lidt guldkorn fra mesteren selv:


1/ prøv at beskrive kort, dine gode og dårlige erfaringer siden sidste gang du havde månedens akvarium?
” Øj, det var et stort spørgsmål der er svært at gøre kort :happy: . På de seks år der er gået siden sidst jeg skrev har der været mange op og nedture. Heldigvis lidt flere af opturene :happy:
Mit akvarie har nu kørt 7 år i streg, på næsten samme setup. Sten osv i baljen har ikke været taget op i alle årene. (så gad godt vide hvordan der ser ud nede i dybet under stenene. Mon der lever monstre jeg slet ikke aner er deri. :happy: ) Helt overordnet har min balje aldrig kørt bedre end nu. Det er helt sikkert en kombination af mange ting, men de væsentligste skriver jeg her.
* Jeg gik fra Balling til Kalkreaktor (læs mine tanker om dette i næste spørgsmål).
* Jeg har sænket flowet (antallet) af pumper til cirkulation. Jeg har i dag ca. 30.000 l/t vandcirkulation. For nogle år siden var dette betydeligt højere. Jeg oplever det faktisk kan være for meget for korallerne og at mindre kan gøre det bedre.
* Mine egne evner og erfaringer er steget i takt med tiden og udfordringerne undervejs. Den vigtigste læring er for mig tålmodighed. Ikke noget nyt indenfor denne verden, men jeg havde det sådan og skal stadig huske mig selv på det ind imellem, at hvis feks. vandværdier er galt så skal man ikke bare mase på for at gøre det godt igen så hurtigt som muligt. Tålmodigheden er begge veje. Langsomme ændringer så at sige – begge veje. Jeg har også lavet nogle idiotiske ting :happy: , feks da jeg havde blandet nyt saltvand op og gerne ville have et overskud af kh, mg og ca – da mine værdier i baljen var i underkanten. Så jeg tilførte da bare de tre ting fra mine ballingpulvere. Ingen problemer i det, men hastigheden skulle jeg nok have tænkt over! For jeg kom jo til at hælde tingene for hurtigt i. Jeg tror jeg fik lavet gips! Ihverfald blev hele min balje forsynet med et kalk lag på et par mm. Über alles!
* Jeg har også kæmpet med bubbletip anemoner. Jeg købte et stk og på 6 år blev den til 25 store brune anemoner der brændte alt på deres vej. Et helvede at komme dem til livs, når man ikke kan nå dem.
* Den værste ”sygdom” jeg har haft var for ikke så længe siden, da mine acroporaer langsomt men sikkert begyndte at dø. De blev spist nedefra og man kunne dagligt se hvordan det hvide skelet bare voksede hver dag. Dybt deprimerende oplevelse. Det kostede ret mange koraller livet før jeg fik bugt med dette fænomen. Den dag i dag er jeg stadig ikke helt sikker på om jeg var blevet ramt af aefw (acropora ædende flad orme). Jeg har aldrig set en, men ud fra diagnosen kunne dette godt være tilfældet. Men det er stoppet nu og det er jeg glad for. Har derfor også tilført 3 gylter, som sikkerhed hvis lignende skulle gentage sig.
Min største og bedste erfaring:
* Min egen glæde ved akvariet og ved udfordringerne er vokset. I takt med at jeg efterhånden ser, hører og oplever at ALLE, også de gamle meget erfarne saltvandsnørder, hele tiden møder nye udfordringer og har de samme besværligheder som mig, har jeg bare affundet mig med ”sådan er det bare, sådan er det for os allesammen”. Jeg er blevet langt mere opmærksom på at se de gode ting i baljen og ikke rette blikket på det der ikke virker så godt lige nu. Det højner min daglige glæde ved min balje at se de gode ting.”
IMG_1035.JPG
IMG_1037.JPG
IMG_1036.JPG
2/ Du er begyndt at køre med kalkreaktor, istedet for Balling... Hvad siger dine erfaringer om forskellen mellem metoderne?
” Ja, det er rigtigt. Jeg var sådan en Balling mand i rigtig mange år. Ja faktisk siden jeg startede med saltvand for 12-13 år siden. Jeg begyndte med balling fordi udgiften til udstyret var væsentligt mindre end hvis man skulle investere i kalkreaktor og Co2 osv. Jeg købte balling pulverne i tyskland typisk og fik det sendt. Det er samme fabrikat man får i dag.
I en masse år (omkring 10 år) synes jeg altid mine koraller var mere fesne i farverne, ikke havde den samme vækst og ikke var ligeså hårde i kalkskelettet, som alle andres :happy:
Jeg besluttede mig for at afprøve en kalkreaktor i stedet og det må jeg sige hvor et godt valg for mig. Det er svært at vurdere om det er årsagen til jeg har fået mere vækst og farver, for man ændrer jo også mange andre ting i løbet af et par år. Men det er stensikkert at koralskelettet er betydeligt hårdere nu. Tidligere kunne jeg nemt brække en gren af, på tykkelse med en lillefinger….det kan jeg ikke mere. Jeg skal bruge koralsaks – for den er stenhård nu. Jeg bilder mig selv ind at korallerne har det bedre nu hvor jeg kører med kalkreaktor. Jeg tror driftsmæssig det koster nogenlunde samme pris og jeg har ikke oplevet mange besværligheder med kalkreaktor. Egentlig synes jeg der er mindre udsving nu end med Balling.”
IMG_1022.JPG
IMG_1023.JPG
3/må vi høre lidt om dit ophæng til lamperne?
”Jeg har monteret mine lamper liggende i en porsa ramme, hvor jeg kan bevæge lamperne i skinner. Denne porsa ramme kan jeg også hæve sænke. Derudover er det hele monteret på en stor plade under loftet, der sidder på to glideskinner. Dette gør at jeg kan skubbe hele anordningen ud over kanten på akvariet, så jeg kan komme rigtig til, når jeg skal rode nede i baljen. Det fungerer fint selvom det er manuelt.”
IMG_1021.JPG
4/du har skiftet HQI ud med LED... Har det haft indvirkning på korallerne? Og hvad med el-regningen?
”Jeg havde 4 x 250w hqi lamper, + 4X56w blå T8 rør over baljen før skiftet. (1200w)
Dette har jeg erstattet med LED - 4 x200w Pacifik Sun – Black Python, samt 1 stk 100w led lampe. (900w)
Jeg har skiftet mine HQI lamper ud med LED for ca. 4 måneder siden. Det er derfor ret sparsomt hvad jeg kan bidrage med af erfaring på lang sigt. Men på de 4 måneder har jeg indtil nu observeret:
Samme gode koralvækst som før. Ingen umiddelbar ændring. Jeg formoder jeg vil opleve flere positive ting ved LED i form af mere/flottere farver på korallerne på lang sigt. Jeg målte mit HQI lys til 650 i parværdi og mine LED på 1000 i parværdi. Så alt andet lige, skulle de få meget mere lys nu end før. Rent visuelt med øjnene, ser det ikke ud som de får mere lys. Blot en anden farvetemperatur. Men indrømmet det er da fedt at selv kunne justere sine kelvin grader, som man bedst kan lide og at de holder sig der og ikke ændrer sig, som T5 og HQI gør efterhånden som de bruges.
Ingen målbar energibesparelse trods 300 watt mindre. Dette skyldes at mit 1000W varmelegeme oftere tændes i denne kolde tid, end da jeg havde HQI lamperne der afgav meget mere varme. Temperaturen i baljen er derimod blevet meget mere stabil nu hvor hqi lamperne ikke varmer vandet ukontrolleret op. Det betragter jeg som en stor fordel. Specielt med henblik på sommeren vi går i møde, hvor jeg tidligere havde blæser siddende for at holde temp på baljen nede.
Selve udskrivningen på HQI brænderne, der løbende skulle udskiftes hvert år, kostede jo i omegnen af 2000 kr årligt. Denne udgift sparer jeg i mange år, hvis de anslåede levetider på LED holder stik.
Så et helt kort svar på den korte bane: Ingen store ændringer. På den lange bane tror jeg helt sikkert jeg vil opleve besparelser og synlig positiv effekt på korallerne”.
IMG_1025.JPG
IMG_1027.JPG
5/Man kan ikke undgå at bemærke dit osmoseanlæg... Jeg må høre lidt om det og især den store beholder du har koblet på det?
”Jeg bor ude på landet hvor vi har vores eget private vandværk. Jeg er nødsaget til at have osmoseanlæg for at undgå tilsætning af diverse stoffer. Ledningsevnen på vores vand ligger på omkring et par hunderede.
Mit osmoseanlæg købte jeg hos Rent-postevand. Det er den store model der laver 1600 liter i døgnet.
Jeg har haft det omkring et års tid nu og stadig med samme membraner.
Jeg har koblet et eksternt harpiksfilter på for at fjerne den sidste lille rest som osmosevandet slipper igennem. Råvandet ligger på 200 ppm, osmoseanlægget renser dette til 6 ppm og mit harpiksfilter renser dette til 0 ppm. Beholderen indeholder 20 kg harpiks og ikke kun de 0,6 l, der er i alm. patron. Jeg skulle så udskifte denne patron hver måned. Nu holder den overordentlig længe. Foreløbigt et år med samme harpiks
Jeg har koblet en elektronisk tovejs ledningsevne måler på, der måler vandet før og efter harpiksfilteret. På denne måde følger jeg både membranen og harpiksen, om det er tid til skift eller ej.
Det er vigtigt for mig at få osmosevandet helt ned på 0ppm. Ved 6 ppm oplever jeg en betydelig mængde kieselalger/brunalger. Specielt på min hvide sandbund.
IMG_1011.JPG
IMG_1015.JPG
6/ dit fragtmentakvarium må du fortælle os lidt om... BL.a hvilket lys har du over og er det koblet på resten af systemet?
”Jeg har i virkeligheden to fragmentakvarier. Begge er koblet på samme anlæg som display akvariet. Så det er en stor mængde vand (ca. 2500 liter) der cirkulere rundet imellem de tre akvarier og med samme sump. Jeg har eksperimenteret lidt med forskellige lyskilder, hqi, T5, og LED af forskellige typer. Lige nu har jeg en 250w hqi over den ene fragment akvarium og en 150W led over det andet. Det virker som LED lampen med bl. IR dioder, skaber de bedste vækst og farve betingelser for koral fragmenterne. Jeg får i hvert fald flottere farver på korallerne i denne tank. Det varer nok ikke længe før end HQi lampen over det andet akvarie også bliver udskiftet :happy: Jeg laver alle mine fragmenter på keramiske reefplugs. Jeg hælder til mærket Ocean Wonders. De har en nubret overflade hvori koralfoden får et godt tag i pluggen.
IMG_1028.JPG
IMG_1017.JPG
7/ tilsætter du sporestoffer?
”Ja, jeg tilsætter sporestoffer. Calcium, Karbonat og Magnesium tilfører jeg via kalkreaktoren. Herefter er det noget confust hvad jeg hælder mest til. Jeg tror snart jeg har prøvet alle slags og mærker af forskellige art og er egentlig ikke blevet voldsom klogere på erfaring. Jod tilsætter jeg en gang om ugen hvis jeg husker det. Kalium får også en daglig dosering, trods jeg kun kunne se forskel lige da jeg startede på dosering af det og så de blå farver blive mere markante. Kan dog se hvis kalium mangler på denne måde.
Alle andre tilsætninger har jeg ikke kunne se den store forskel på i min balje og tilsætter derfor ikke pt.
Jeg går mere og mere tilbage til helt basic uden amino, kz, blå flasker og alt det andet. Hver gang jeg får problemer med et eller andet er konsekvensen stop tilførsel af sporstofferne og problemet bliver løst. Så nu kører jeg en god lang periode uden at tilsætte noget synderligt. Så må vi se hvor længe dette holder :happy:
IMG_1026.JPG
8/ omkring osmosevandet vil jeg gerne høre lidt om vandskift, hvordan du har det til at køre- jeg kan se at anlægget er koblet på to store akvarier under dit displayakvarium?
” Jeg burde nok være bedre til vandskifte ;-)… Jeg tror lige præcis denne rutine er vigtigere end noget som helst andet i vores univers. I hvert fald hvis man har sarte koraller. Jeg har desværre ikke noget automatisk vandskifteanlæg, men det står på ønskeseddelen :happy:
Jeg skifter ca. 400 liter vand om måneden. Svarende til små 20 % af samlet mængde vand. Jeg får ikke altid skiftet hver 14 dag (10 %), men som regl i hvert fald en gang om måneden med alle 20 %.
Hvis jeg havde et automatisk anlæg ville jeg helt klart foretrække daglig udskiftning på 1%. Men sådan funger det ikke hjemme hos mig :happy:
Under display akvariet står 2 x 400 liters akvarier på hjul. De ene bliver brugt som osmosekar, hvor jeg har 400 osmosevand stående til løbende påfyldning ved fordampning. En osmolator måler vandstanden i sumpen og tænder for pumpen hvis der mangler vand. På denne måde er der altid check på vandstand og saltkoncentration. Det andet kar blander jeg saltvand i og simpelthen flytter pumpen fra det ene kar over i det andet. Så er det bare at tage en slange ud af vinduet og suge vand fra fragtanken, så tænder pumpen selv når der mangler vand. Man skal bare være over processen så man ikke tapper for meget fra :happy:
IMG_1019.JPG
9/ du har to store skummede stående, men kun den ene kører?
”Ja, jeg har to store Aqua Medic Turbo Twin 5000 skummere. Begge med nålehjul og med to pumper på. De er opgivet til hver at kunne klare et akvarie på 5000 liter….men det er nok for optimistisk at tro på :happy: Halvdelen ser ud til at passe bedre. I hvert fald med den belastning jeg kører med.
Jeg har et års tid kørt med begge skummere koblet på samtidigt. Men har ikke rigtig kunne konstatere nogen positiv effekt ved dette. Tværtom faktisk. Mit vand blev for rent og mine koraller begyndte at miste modet og jeg havde svært ved at holde næringsniveauerne hvor jeg gerne ville. Jeg vil gerne ligge på omkring 1 i nitrat og 0,0015 i fosfat. Jeg kunne faktisk ikke holde nitrat på 1, den faldt hurtigt til 0 eller 0,5…
Konsekvensen blev at jeg nu har taget den ene fra igen og overvejer at sælge denne. Det ser ud til at køre fint og fornuftigt med kun den ene skummer.”
IMG_1018.JPG
10/ fortæl os om dine kalkreaktorer, mærke og størrelse?
”Det er en kalkreaktor model der blev solgt inden hos Klovnefisken, hvor et lille antal blev bygget. Jeg kender ikke det præcise antal reaktorer der blev lavet men under 20 er jeg sikker på. Jeg kender til flere af dem der har sådan en og alle er glade for den ligesom jeg selv. Kører uden problemer. Det er med dobbelt reaktorkammer og cirkulationspumpe imellem kamrene, for at udnytte CO2 optimalt. Den kan virkelig sparke meget CA og KH ud i systemet. Den har ingen problemer med at følge med mit forbrug. Jeg bruger pt. Ca. 1 bøtte ARM medie og 6 kg CO2 hver anden måned. Det er en sjat men jeg har også et stort forbrug grundet de mange koraller og vækst.”
IMG_1024.JPG
Hvad er dine fremtidige planer for det flotte og imponerende set up?
”hmmm…jeg tror altid man har ting man gerne vil forbedre og optimere på. Jeg har i hvert fald masser af ting i min balje jeg kan gøre bedre. Korallerne har helt sikkert fået fat i den lange ende. Men savner også lidt alle de fiskearter jeg ikke kan have sammen med korallerne. Måske en dag, bygger jeg et 1000 liters ind i systemet, med hul i væggen på den anden side, ind imod vores stue. Deri skulle jeg så have en masse spændende fisk. Altså et Fish only :happy:
Men har også et stykke tid, funderet om jeg skulle rive det hele op af baljen og sætte tingene på en anden måde dernede. Jeg har en del muligheder med en så stor dybde som jeg har, men er lidt chicken over at jeg skulle igangsætte en kædereaktion af dårligdomme, blot fordi forandring fryder :happy:
Jeg drømmer også om en gang at kaste mig over fiskeopdræt. Det umulige har altid fascineret mig og er vel i bund og grund også det der drev mig ind på Saltvandsområdet den gang for mange år siden :happy: Men jeg nyder at se og læse om når det lykkes nogle af jer herinde at opdrætte egne fisk. Specielt søhestene ser jeg som vældig spændende at kaste mig ud i. Men det må tiden ligesom vise og jeg har ingen aktuelle planer eller viden om dette, blot en skrinlagt drøm :happy:
IMG_1032.JPG
IMG_1036.JPG
IMG_1041.JPG
IMG_1039.JPG
IMG_1044.JPG
IMG_1054.JPG
IMG_1050.JPG
IMG_1052.JPG
IMG_1049.JPG
IMG_1053.JPG
IMG_1056.JPG
IMG_1060.JPG
Og til sidst en stemningsfyldt video, Flemming gerne vil dele med os:
" onclick="window.open(this.href);return false;


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Engelquist »

Så blev tråden endelig klar:-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af jahn »

Ønske balje det ser godt nok fedt ud tillykke med den :GO


Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af permadsen12 »

Outstanding :y

Fedt når nogen har passion, mod og midler til at gå "all in".

Håber at se den live en dag.


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af PederP »

Hold nu op hvor er det flot!! :clap: :clap: :clap: :clap:

Tillykke med det, og tak for at dele erfaringerne!


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af pederrevnørd »

Tillykke med fortjent kåring,

Og mest af alt at dele den gode historie - flot 'anderledes" tilgang til månedens kar :-)

Tillykke - din balje er for lækker

Kh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Flemming »

Tak skal i have. :GO
Ja, jeg valgte denne gang at henvise til den gamle tråd, da der ellers ville være for megen gentagelse. Mere interessant tænkte jeg hvordan er det gået efterfølgende de sidste 6-7 år. Så Engelquist var reporteren med de gode spørgsmål som jeg så svarede på.
Dejligt at høre jeres positive kommentarer :beer: :grouphug:


Hilsen
Flemming
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af wtfdic_dk »

"Det virker som LED lampen med bl. IR dioder, skaber de bedste vækst og farve betingelser for koral fragmenterne. "

IR dioder? Uv dioder?


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Flemming »

wtfdic_dk skrev:"Det virker som LED lampen med bl. IR dioder, skaber de bedste vækst og farve betingelser for koral fragmenterne. "

IR dioder? Uv dioder?
Ja, du har ret. Jeg mener selvfølgelig uv dioder. Tak for du gjorde opmærksom på dette. Jeg ved dog ikke om det er disse dioder der gør en positiv forskel, kan blot konstatere at denne led lampe giver bedre vækst og farver end hqi lampen. :GO
Senest rettet af Flemming lør 9. feb 2013 13:10, rettet i alt 1 gang.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af PoulD »

Også et stort tillykke herfra.
Misundelse er en grim ting, men det er det vel også at lyve, og jeg ville da lyve som en Tour de France rytter der siger han er ren, hvis jeg sagde, at jeg ikke kunne ønske mig en balje som din.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: fre 9. okt 2009 20:07
14
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af SørenF »

Meget flot! Og dejligt teknikrum.
Interessant at læse den gamle tråd også!

Du har et par fisk der ikke er kendt som reefsafe, f.eks. din vimpelfisk, Heniochus Acuminatus, hvordan går det med den?


Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Birkefeldt »

Stort tillykke Flemming!

Utroligt lækkert setup. Meget gennemført teknikrum. Helt sikkert stor inspiration til nogle smarte løsninger, til når jeg engang skal opgradere.

Mvh Kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Flemming »

SørenF skrev:Meget flot! Og dejligt teknikrum.
Interessant at læse den gamle tråd også!

Du har et par fisk der ikke er kendt som reefsafe, f.eks. din vimpelfisk, Heniochus Acuminatus, hvordan går det med den?
Vimpelfisken er egentlig ok - sådan da :wink: Jeg har den fordi jeg har nogle majano anemoner i baljen og den er sublim til at holde dem skak. Det koster så på den anden side at jeg har svært ved at have lps og formentlig også muslinger. Den rører ikke mine sps og andre polypper i min balje. Så den er ikke slem, men gør en god gerning :GO


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af AndersBoerglum »

Er dybt imponeret over både din display tank, men mindst lige så imponeret over dit teknikrum!
Stor respekt :) det er top gennemført .


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af peder »

Et virkeligt imponerende rev!! og her kan man virkelig bruge ordet rev :wink: her er sku' en "gammel ræv" der har fat i den lange ende :GO


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Dennis »

Stort tillykke :)
Virkelig flot og gennemført, både akvarie, men ik os mindst dit teknikrum. Fedt du har haft det kørende i så mange år, efterhånden. Spændende fiskebesætning, er pindsvinefisken nem nok at ha med at gøre? Den generer ik korallerne eller de andre fisk?

Mht pumpetårnene på akvariet, har set det på flere større akvarier, men hva er fordele/ulemper ved det?
Mvh Dennis.


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Flemming »

Dennis skrev:Stort tillykke :)
Virkelig flot og gennemført, både akvarie, men ik os mindst dit teknikrum. Fedt du har haft det kørende i så mange år, efterhånden. Spændende fiskebesætning, er pindsvinefisken nem nok at ha med at gøre? Den generer ik korallerne eller de andre fisk?

Mht pumpetårnene på akvariet, har set det på flere større akvarier, men hva er fordele/ulemper ved det?
Mvh Dennis.
Tak skal du have Dennis. :GO Ja, det har kørt i 7 år nu, med samme indhold. Pindsvinefisken er nem nok. Den rører ingen koraller eller polypper eller lignende. Men rejer og eremitkrebs napper den. Den lever af hele grønlandske rejer med skal og det hele.
Pumpetårnene har den fordel at vandet bliver suget ind i tårnet nedefra og skyder det ud i toppen. På den måde cirkulerer vandet meget rundt i baljen med ingen døde zoner. Fordele udover er at jeg ikke har synlige pumper i baljen og at jeg nemt kan komme til pumperne for rengøring. Ulempen er at jeg ikke bare kan smide en kæmpe pumpe på, da den så vil smide luftbobler ind via overfladeflandet. Jeg kan køre med pumper på 6000 l/t, med den opsætning jeg har per tårn.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af palamo123 »

Virkelig virkelig fedt og lækkert setup

Især finder jeg din balling vs kalkreaktor fortælling interessant.
Tingene hviler i sig selv og det kan man bare se på en eller anden måde :-)

Hvor stort er din kh forbrug?


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Dennis »

Flemming skrev:
Dennis skrev:Stort tillykke :)
Virkelig flot og gennemført, både akvarie, men ik os mindst dit teknikrum. Fedt du har haft det kørende i så mange år, efterhånden. Spændende fiskebesætning, er pindsvinefisken nem nok at ha med at gøre? Den generer ik korallerne eller de andre fisk?

Mht pumpetårnene på akvariet, har set det på flere større akvarier, men hva er fordele/ulemper ved det?
Mvh Dennis.
Tak skal du have Dennis. :GO Ja, det har kørt i 7 år nu, med samme indhold. Pindsvinefisken er nem nok. Den rører ingen koraller eller polypper eller lignende. Men rejer og eremitkrebs napper den. Den lever af hele grønlandske rejer med skal og det hele.
Pumpetårnene har den fordel at vandet bliver suget ind i tårnet nedefra og skyder det ud i toppen. På den måde cirkulerer vandet meget rundt i baljen med ingen døde zoner. Fordele udover er at jeg ikke har synlige pumper i baljen og at jeg nemt kan komme til pumperne for rengøring. Ulempen er at jeg ikke bare kan smide en kæmpe pumpe på, da den så vil smide luftbobler ind via overfladeflandet. Jeg kan køre med pumper på 6000 l/t, med den opsætning jeg har per tårn.
Lyder interessant mht pindsvinefisken, konen er helt vild med sådan en, men jeg har altid sagt at jeg troede ik den var til at holde, men der kan man bare se :) spændende og anderledes fisk.

Mht pumpetårne, det lyder da til at være en rigtig go ide, måske noget jeg sku ta med i overvejelserne på mit nye akvarie, det må jeg hellere lige snakke med Carsten om :)


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Flemming »

palamo123 skrev:Virkelig virkelig fedt og lækkert setup

Især finder jeg din balling vs kalkreaktor fortælling interessant.
Tingene hviler i sig selv og det kan man bare se på en eller anden måde :-)

Hvor stort er din kh forbrug?
Tak Kenneth,
Jeg ved ikke hvor stort mit KH forbrug er, da jeg kører med kalkreaktor. Men den gang jeg kørte med Balling lå jeg på ca. 900ml i døgnet af KH væsken.
Jeg bruger en bøtte ARM-medie ca. på 1,5 måned og dertil ca. 6 kg CO2. Hvad det giver i KH forbrug ved jeg ikke :wink:


Hilsen
Flemming
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
15
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af AndersNT »

Smukt! :)


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af kenneth olsen »

Fantastisk flot akvarie! :K :K :K :K :K
Den der pindsvinefisk er super cool! Udskiller den også gift når den dør som kuffertfisk gør... ved du det?
Gad virkelig godt have en på et tidspunkt.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Stefan »

Syyyg balje! :)

Kunne godt tænke mig at høre nærmere om, hvad du fodrer med og hvor ofte!

Du skriver lidt om, hvad du mener er optimale nitrat og fosfat-værdier. Hvilke værdier bestræber du dig ellers på at holde? Hvor ofte måler du?


Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 193
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 21:10
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Kim Bauer »

Rigtig flot akvarium du har dig der Flemming, det er dog bedre at se live.


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Flemming »

Tak guys :GO
Kenneth jeg ved faktisk ikke om pindsvinefisken udskiller gift når den dør. Men bestemt en vigtig viden :oops: hvis du eller andre ved det, hører jeg meget gerne :GO

Stefan: jeg fodre dagligt med artemia og cyclop eaze. Nogen gange varier jeg med flagefoder. Jeg forsøger at ligge på ca 425, kh 9-10, 25gr temp, salt 1,026, magnesium 1350.

:beer:
Senest rettet af Flemming tors 14. feb 2013 08:30, rettet i alt 1 gang.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 114
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 09:12
11
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Elliott »

Super flot akvarie, teknikrum m.m. Dejligt at se det kører så godt :K

Tak for den fine beretning, det er meget lærerigt!


Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Rent Postevand
Reactions:

Re: Månedens Akvarium Februar 2013

Indlæg af Rent Postevand »

Imponerende beskrivelse, fotos og det hele. Jeg kan regne ud, hvor lang tid det har taget. Jeg søgte "osmoseanlæg" og er glad for at se, at dit kører fint. Fin beholder til 20Kg harpiks, seriøst.


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"