"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie November 2012 (Sarah R)

Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Månedens Akvarie November 2012 (Sarah R)

Indlæg af Marco R »

[center]Månedens Akvarie (Sarah R's)[/center]
[center]November 2012 Af Marco R[/center]
[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd Sarah R's flotte og meget harmoniske akvarie :happy:[/center]


[center]
1
1
[/center]
[center]Lidt om Sarah R[/center]

Jeg er 21 år gammel og læser biologi på andet år på Københavns Universitet.
Lige siden jeg var 5 år gammel, har jeg har haft et akvarium. Det har dog altid været et ferskvandsakvarium, for saltvandsakvarier var efter sigende umulige at holde.
I år 2006 var jeg blevet træt af mit 128 liters selskabsakvarium, og savnede nogle udfordringer. Så med opbakning fra forældrene og efter mange timers læsning om saltvandsakvarier, var jeg klar til at starte mit første saltvandsakvarium op. Mit gamle 128 liter Akvastabil blev tømt. Da jeg ikke vidste om denne hobby ville fænge mig, blev der ikke købt så meget udstyr. Så man kan vidst roligt sige, at det var et rimeligt low-tech akvarium. Akvariet blev startet op, og huserede de første måneder nogle levende sten og en masse Caulerpa. Jeg havde læst flere steder på amerikanske fora, at wet-dry-filter var sagen. Så mit første saltvandsakvarium kørte kun med uv-lys, wet-dry-filter og en cirkulationspumpe. Lyset bestod kun af to 24 w T8 rør, så det var begrænset, hvilke koraller jeg kunne holde. Jeg havde dog en anemone, en koloni Anthelia og en Sinularia, som alle lever den dag i dag. Efter et år blev jeg træt af, at mit akvarium var for lille til at holde nogle kirurger og andre store fisk. Så efter at overtale forældrene, blev et 445 liters hjørneakvarium med sump bestilt. Det kørte så med væsentlig mere teknik end det første, og jeg fik sjældent problemer. I lidt over to år kørte akvariet, men det blev altså også for småt.
Så den 21/10 2010 blev mit nuværende akvarium startet op med de indkørte sten, fisk, koraller og alt teknik fra det gamle. Akvariet skulle stå i et indhak i arbejdsværelset for ikke at fylde for meget. På den anden side af væggen lå et gæstetoilet med en bruseniche, som aldrig blev brugt. En væg og to skabsdøre blev sat op, så brusenichen nu var et lille rum til al teknikken og sumpen. Der blev boret to store huller gennem væggen, så returrøret og overløbsrøret kunne komme ned i sumpen, og så blev der boret en masse huller til ledninger fra lamperne og filtrene. Nu hvor alt teknikken står i et separat rum, larmer akvariet næsten ikke. I teknikrummet er der direkte adgang til vandhane, hvor osmoseanlægget er koblet på, og kloakken bruges til vandskift.
Jeg var blevet så glad for mit wet-dry-filter, at endnu et blev bestilt og koblet på, og med tiden er der kommet mere og mere udstyr til.
Akvariet har kørt rigtig godt lige siden det blev startet op. Jeg har altid haft et afslappet forhold til problemer. Hvis noget ser ud til at være i ubalance, lader jeg akvariet få ro og klare det selv - i stedet for at styrte ud og købe diverse kemikalier og vidundermidler. Denne metode har kureret et par cyano-udbrud og skæve vandværdier. Selvom al tilsætning af sporestoffer til koraller foregår manuelt, klarer akvariet sig fint uden mig en hel uge. Bare der er vand til osmolator, foderautomat og evt. køler på. Nogen gange bliver jeg ligefrem overrasket over, hvor hårdføre koraller og fisk egentlig er. Selv strømsvigt og 31 grader varmt vand kan ikke slå dem ud.


[center]Displaytanken[/center]

Displaytanken er på 588 liter, og har kørt siden 2010. Der er overløb i venstre bagerste hjørne, og frontruden er i weissglass. Da akvariet skulle kunne være i indhakket i arbejdsværelset, kunne det ikke blive så langt, som jeg havde ønsket, og jeg valgte derfor at give akvariet en vis højde og dybde i stedet for. Så målene blev L110 x D70 x H70. Akvariet står på et træskelet, der er 90 cm højt med hvidmalet låger og lyskasse. Bordets højde gør også, at jeg ikke skal bukke mig ned for at kigge ind i akvariet. Til gengæld er det svært at nå bunden, men det klarer jeg med en skammel. I teknikrummet står sumpen, der er på 160 liter.


[center]
2
2
[/center]
[center]
3
3
[/center]
[center]
4
4
[/center]
[center]
5
5
[/center]
[center]
6
6
[/center]
[center]Skummer[/center]

Den nuværende skummer er en Deltec APF 880, som jeg er utrolig glad for. Det er en ekstern skummer, som står uden for sumpen, og fødepumpen er en Aqua Bee Up 2000 med kuglehane, så den kun giver 1200 l/t. Den har et luftindtag på 600 l/t, og kan klare akvarier op til 1000 liter. Den har kørt upåklageligt og skummer bare derudaf. Den larmer ikke særlig meget, og så er den nem at skille ad, når den skal rengøres.
Jeg har lagt mærke til, at den skummer bedst ved en salinitet på 1,024. Så der plejer jeg at holde saliniteten på.


[center]
7
7
[/center]
[center]Belysning[/center]

Siden 2009 har jeg kørt med LED-lys. Ikke pga. det strømbesparende aspekt, for her bruger de lige så meget som så meget andet akvarielys, men pga. den mindre varme de udstråler.
De to første LED-lamper var 110 W Maxspect G1, som larmede meget, men med nogle nye blæsere har de fungeret fremragende. Senere blev to 110 W Maxspect G2 erhvervet, og disse larmede betydeligt mindre, men var ikke nær så gode som generation 1 lamperne. Da jeg blev træt af at skifte LED-dioderne ud hele tiden - stødte jeg på KEY-LED, som efter sigende skulle være bedre. Jeg købte to af disse lamper med nogle SPS-bar, og her er dioderne dog ikke sprunget endnu.
Så lige pt. er der en lidt blandet landhandel af lys over akvariet.: 1 stk. 110 W Maxspect G1, 1 stk. 110 W Maxspect G2 og 2 x 115 W Key-LED med 4 x 24 W SPS POWER LED BAR. Dette giver i alt 546 W.
Ud af de 4 Maxspect lamper har jeg lavet to lamper, der fungerer. Selvom jeg nu har opdaget, at jeg vidst skal til at udskifte nogle dioder igen hist og her.
Lyset tænder kl. 7 og kører for fuld styrke, når klokken er 8, indtil kl. 17 hvor det simulerer solnedgang, og slukker helt kl.18. Herefter er der månelys.


[center]Pumper og andet teknik[/center]

Tre Tunze-pumper står for cirkulationen i displaytanken sammen med returpumpen og de to wet-dry-filtre. I alt pumpes der ca. 40.500 liter rundt i timen.
Jeg bruger følgende teknik og pumper for at drive akvariet:

- 2 x Eheim 2227 wet-dry-filtre (med biobolde, aktivt kul og Po4-fjerner)
- Deltec APF 800
- Tunze Turbelle Stream II 6205
- Tunze Turbelle Stream 6065
- Tunze Turbelle Stream 6085
- 2 x Aqua Bee UP 2000/1 som returpumpe og en som fødepumpe til skummer
- Aqua Medic 36 W UV-lys (kører 24/7)
- 2 x 110 W Maxspect LED lamper
- 4 x 24 W SPS POWER LED BAR
- 2 x 115 W Key-LED
- Aqua Medic Titan 250 køler (bruges kun om sommeren)
- Tunze Osmolator
- RO-unit 300 US gallon pr. day med 80 psi boosterpumpe


[center]
8
8
[/center]
[center]
9
9
[/center]
[center]I øvrigt[/center]

I Danmark er det ikke så brugt at køre med wet-dry-filter, og jeg kan kun anbefale det. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan mit akvarium vil klare det, hvis jeg kobler de to filtre fra. Udover at de er effektive til at fjerne svæv og ilte vandet, så er de også utrolig effektive til at nedbryde nitrit og nitrat. Desuden kan man lægge filtersokker med aktivt kul eller Po4-fjerner i. Så det er ret smart.
Det er hændt at al strømmen er gået i 27 timer, og trods det har alt overlevet uden mén, og jeg er ret sikker på, at wet-dry-filtrene netop har gjort forskellen.


[center]
10
10
[/center]
[center]Vandværdier[/center]

Jeg har efterhånden prøvet mig frem for at finde de vandværdier, hvor koraller og fisk vokser og trives bedst, og for mit akvarium virker disse værdier til at være mest optimale:

Salinitet: 1,024-1,025 (målt med refraktometer)
Temp.: 25-28 grader (er hændt at temp. har sneget sig op på 31 om sommeren)
pH: 8,1 ppm
KH: 7-8 ppm
Mg: 1400 ppm
Ca: 420-450 ppm
No2: 0-0,025 ppm
No3: <1 ppm
Po4: 0,03 ppm

Jeg har desuden bemærket, at mine anemoner står flottest, når saliniteten er lav, og nitrat er lav.


[center]Tilførsel (automatisk)[/center]

Min Tunze osmolator erstatter dagligt det fordampede vand med osmosevand fra en 50 liters beholder.


[center]Tilførsel (manuelt)[/center]

Selvom det ville være nemmere og mere tidsbesparende med en automatisk doseringsmaskine, tilfører jeg stadig Ca, karbonat og Mg manuelt.
Jeg kan godt lide at have helt styr på, hvor meget jeg giver af hvad hver dag, også selvom en doseringsmaskine giver mere stabile værdier - vokser mine koraller som ukrudt, og så er det nok også bare en vanesag. Jeg har aldrig brugt kalkreaktor, doseringsmaskine eller lignende i mine tidligere akvarier. Af Ca tilsætter jeg dagligt ca. 70 g for at holde den oppe.
Hver uge tilsættes 20 ml Easy Life Maxicoral A, 20 ml Easy Life Maxicoral B, 15 ml Preis baktoplan og 7 dråber jod.


[center]Vandskifte og vedligeholdelse[/center]

En gang om måneden renses de to Wet-dry-filtre og der lægges en ny sok med Po4-fjerner og aktivt kul i. Efter flere gange at have oplevet mine cirkulationspumper gå i stå, bliver de nu renset og lagt i citronsyre en gang månedligt. Så nu kører de upåklageligt. Jeg laver et vandskift på ca. 15 % hver måned, og bruger udelukkende RO-vand og Red Sea Coral Pro salt og samtidig suges slam ud af sumpen. Jævnligt fjernes en god portion Anthelia der er vokset ud på nabo korallerne, og ellers får korallerne bare lov til at brede sig, som de nu har lyst.


[center]Foder[/center]

Fiskene fodres for det meste 2-4 gange dagligt, alt efter hvor ofte jeg er hjemme. I hverdagene får de flagefoder og pellets, mens i weekenderne får de frosne mysis, artemia, krill, musling eller rejer. Nu hvor jeg også fodrer klovnfiskeunger op - får fiskene også levende artemia, som de er helt vilde med. Hver dag får kirurgerne et stykke noritang.


[center]Dekoration[/center]

I alt er der 60 kg levende sten i displaytanken, hvoraf de 20 kg er fra det tidligere akvarium. Stenopsætningen i venstre side er bygget op på en plastkasse for at undgå døde områder og gøre stenopsætningen mere luftig med en masse skjulesteder til fiskene. Stenopsætningen i højre side er lavet som et tårn med et pvc-rør til at holde stenene sammen, og som samtidig skjuler de to indsugninger til Wet-dry-filtrene. Bundlaget består af et 3 cm lag af groft koralsand, som jeg en gang om året lægger nyt sand ovenpå, da det ellers svinder langsomt ind. I sumpen er der yderligere 10 kg sten og en masse Caulerpa.
På bagruden er der en mørkeblå folie, som ikke er særlig tydelig mere efter korallerne har overvokset ruden.


[center]
11
11
[/center]
[center]Koraller[/center]

- E. quadricolor
- Sinularia
- Anthelia
- Zoanthus sp.
- Euphyllia parandivisa
- Euphyllia glabrescens
- Discosoma sp.
- Rhodactis rhodostoma
- Blastomussa merleti
- Duncanopsammia axifuga
- Favia helianthoides
- Favia sp.
- Favia pentagona
- Leptastrea sp.
- Montipora digitata
- Montipora capricornis
- Halimeda opuntia (mere en alge end en koral)
- Erythropodium caribaeorum
- Briareum asbestivum


[center]
12
12
[/center]
[center]
13
13
[/center]
[center]
14
14
[/center]
[center]
15
15
[/center]
[center]
16
16
[/center]
[center]
17
17
[/center]
[center]
18
18
[/center]
[center]
19
19
[/center]
[center]
20
20
[/center]
[center]
21
21
[/center]
[center]
22
22
[/center]
[center]
23
23
[/center]
[center]
24
24
[/center]
[center]
25
25
[/center]
[center]
26
26
[/center]
[center]
27
27
[/center]
[center]
28
28
[/center]
[center]
29
29
[/center]
[center]
30
30
[/center]
[center]
31
31
[/center]
[center]
32
32
[/center]
[center]
33
33
[/center]

[center]Fisk[/center]

Jeg køber hovedsagelig små fisk for så at se dem vokse sig store i mit akvarium. Når de så bliver for store, sælger jeg dem videre. Lige nu er der ikke så mange fisk i akvariet, da jeg flytter hjemmefra snart, så mine forældre skal passe det hele.

- 4 stk. Chromis viridis
- 1 stk. Cryptocentrus cinctus med to alpheus bellulus
- 1 stk. Gramma Loreto
- 1 stk. Chromis margaritifer
- 2 stk. Amphiphrion ocellaris (sort/hvid)
- 2 stk. Amphiphrion ocellaris (Snow Onyx)
- 1 stk. Ctenochaetus binotatus
- 1 stk. Paracanthurus hepatus
- 1 stk. Zebrasoma flavescens
- 2 stk. Lysmata amboinensis
- 1 stk. Stenopus hispidus
- Diverse snegle


[center]
34
34
[/center]
[center]
35
35
[/center]
[center]
36
36
[/center]
[center]
37
37
[/center]
[center]
38
38
[/center]
[center]
39
39
[/center]
[center]
40
40
[/center]
[center]
41
41
[/center]
[center]
42
42
[/center]
[center]
43
43
[/center]


Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Hvam »

dam nice ;-) rigtig fedt at se det så sammen vokset, det er lige min kop the :GO


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af jimmi »

Enig med Hvam! Man kan slet ikke se de levende sten. Super flot


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Birkefeldt »

Ja det ser rigtig godt ud! Tillykke med det. Er det polypper der er vokset helt op af højre sideglas :GO

Synes det er spændende med de der wet/dry filtre. Hvordan fungerer de?

Mvh kenneth


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Moente »

Super smukt! Vildt og frodigt, ligner en utæmmet koraljungle :GO

Kørte selv med spandpumper på et tidspunkt og så det heller ikke som værende et problem, snarere tværtimod; det gav mig ekstra bufferkapacitet, et sted til at placere lidt sten samt lidt po4-fjerner. Det virkede efter hensigten :y


Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Bingocaller »

Det var fandme også på tide ;)

Stort tillykke med det

I min verden i top 3 herhjemme - er tosset med hvordan tingene er vokset sammen.

Helt andet tilgang til tingene jeg har med BB og klinisk rent alle steder - men det her er bare super!

Stort tillykke og keep up the Good Work :)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Sarah R »

Birkefeldt skrev:Ja det ser rigtig godt ud! Tillykke med det. Er det polypper der er vokset helt op af højre sideglas :GO

Synes det er spændende med de der wet/dry filtre. Hvordan fungerer de?

Mvh kenneth
Tak for de pæne ord :)
Ja det er røde polypper der er er ved at dække hele højre side. De er også så småt ved at vokse ud på frontruden.
Wet/dry filtrene fungerer ved, at vandet fra akvariet langsomt løber ned i filteret. Når filteret er fyldt op med vand, tømmes det langsomt ud i akvariet igen gennem en spraybar; En i højre side og en i midten, men de er efterhånden blevet så usynlige pga. koraller, at det kun lige kan anes at der kommer noget bevægelse. I filteret er der to kurve, der er fyldt op med nogle små brune kugler i porøs keramik, som bakterierne lever på.
Hvert filter giver 1000 liter i t. Jeg har også nogen gange en sok med fosfatfjerner eller aktiv kul.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har aldrig set noget lignende. Det er virkelig gennemført, som de andre nævner elsker jeg måden at alt bare er "vokset sammen" i naturligt flow og giver den vildeste effekt. Aldrig har jeg set et flottere akvarie, virkelig fedt at læse denne tråd!


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af DrMonty73 »

WOW

Det er godt nok en lækker balje.
Der kan ikke lyde andet end respekt fra min side.
Det er virkelig flot lavet. Godt arbejde og tillykke med titlen, den er fuldt fortjent.

Mvh


Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af hellfish »

hold da helt kæft det er vokset til !!.. virkelig flot... er helt målløs lige nu :)


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af AndersBoerglum »

hellfish skrev:hold da helt kæft det er vokset til !!.. virkelig flot... er helt målløs lige nu :)
+1 :K


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Bo Steen »

Helt fantastisk ... Fa***** super flot :clap:


Hilsen Bo)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej Sarah

Tillykke med valget som månedens akvarie, har nydt a følge din tråd og som jeg har skrevet før er jeg vild med dit akvarie :GO

Endnu en gang tillykke med det.

Håber dine forældre kan klare opgaven når du flytter.

Held og lykke med det hele.

Mvh Nicki


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af PoulD »

Tillykke med det. Bestemt velfortjent. Imponerende at du som 21 årig kører et akvarium som det. Og dertil også opdræt af klovnfisk. Jeg synes også rigtig godt om din lidt Laissez faire agtige måde at takle ting som f.eks. cyano angreb. Jeg tror, at en en del relativt ubetydelige ulykker - også i akvarier - ofte eskalerer til noget der er endnu værre, alene fordi velmenende mennesker griber ind i panik. På den lange bane er det nogle gange bedst, at lade naturen råde.

//Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af kenneth olsen »

DrMonty73 skrev:WOW

Det er godt nok en lækker balje.
Der kan ikke lyde andet end respekt fra min side.
Det er virkelig flot lavet. Godt arbejde og tillykke med titlen, den er fuldt fortjent.

Mvh
+1 :W


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Birkefeldt »

Sarah R skrev:
Birkefeldt skrev:Ja det ser rigtig godt ud! Tillykke med det. Er det polypper der er vokset helt op af højre sideglas :GO

Synes det er spændende med de der wet/dry filtre. Hvordan fungerer de?

Mvh kenneth
Tak for de pæne ord :)
Ja det er røde polypper der er er ved at dække hele højre side. De er også så småt ved at vokse ud på frontruden.
Wet/dry filtrene fungerer ved, at vandet fra akvariet langsomt løber ned i filteret. Når filteret er fyldt op med vand, tømmes det langsomt ud i akvariet igen gennem en spraybar; En i højre side og en i midten, men de er efterhånden blevet så usynlige pga. koraller, at det kun lige kan anes at der kommer noget bevægelse. I filteret er der to kurve, der er fyldt op med nogle små brune kugler i porøs keramik, som bakterierne lever på.
Hvert filter giver 1000 liter i t. Jeg har også nogen gange en sok med fosfatfjerner eller aktiv kul.
Hehe vildt med væksten på de polypper :hehe:

Og tak for forklaringen ang wet/dry filtrene. Det lyder bestemt spændende :y

mvh kenneth


Brugeravatar
KennedAlmighty
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: tors 12. maj 2011 10:46
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Aalborg

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af KennedAlmighty »

Super flot akvarie. Meget velfortjent :)!

Edit:

Klovnen på billede 38. Er det den du kalder Snow Onyx? . Virkelig fin.
Senest rettet af KennedAlmighty man 12. nov 2012 13:03, rettet i alt 1 gang.


Mit Small barrier reef Vol.2 (RSM 130)
viewtopic.php?f=92&t=56243
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

Stort tillykke med prisen Sarah
det ser ski rigtig godt ud :y


Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Chrissy62 »

Meget flot. Det ser helt naturligt ud:)


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Gino »

Tillykke med det! ser rigtigt godt ud;-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Månedens Akvarie November 2012

Indlæg af Sarah R »

KennedAlmighty skrev:Super flot akvarie. Meget velfortjent :)!

Edit:

Klovnen på billede 38. Er det den du kalder Snow Onyx? . Virkelig fin.
Jep det er en af mine snow onyx :biggrin:


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"