"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie Marts 2012 (Hybrider)

Besvar
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Månedens Akvarie Marts 2012 (Hybrider)

Indlæg af Hougaard »

[center]Månedens Akvarie[/center]
[center]Marts 2012 Af Marco R[/center]


[center]
1
1
[/center]
[center]
2
2
[/center]

[center]Lidt om Karsten[/center]

Jeg er 27 år gammel, og bor i Risskov ved Aarhus.
Fremtiden inden for de næste par måneder byder dog på et nyt hus i Skødstrup, som står færdigt mellem marts og april i år.
Sammen bor jeg med min kæreste Louise, som jeg har været sammen med i 5 år. Hun kommer oprindeligt fra Fredericia, mens jeg har mine rødder i Hornslet, og nu slår vi os så ned i Skødstrup, og glæder os rigtigt meget til at flytte ind i vores fælles husprojekt.

[center]
3
3
[/center]
[center]
4
4
[/center]

Til dagligt arbejder jeg som Microsoft administrator i virksomheden TDC Hosting, som ligger placeret i Aarhus N. Her vedligeholder og udvikler jeg primært Microsoft- og relaterede produkter, og mit speciale findes i Citrix og Terminal Services løsninger, men jeg har en generelt bred vifte af egenskaber.
Saltvandshobbyen kan jeg ikke prale af at have mange års erfaringer med, men det hele startede med et par kollegaer, som mente, at et ”design” akvarie indeholdende salt var vejen frem, og dette blev godkendt på hjemmefronten – det skulle selvfølgelig bare se ordentlig ud, være lydløst, billigt i anskaffelse og kræve minimal vedligeholdelse. Som en god overtaler/sælger, så gik den jo rent hjem 
Interessen startede omkring sommeren 2010, hvor de indledende øvelser blev iværksat, og jeg begyndte at studere denne våde verden (jeg har ikke tidligere haft akvarie), og min holdning til dette var, at jeg hellere ville bruge et par måneder til at sætte mig ind i de mest gængse facts, og benytte mig af sparring sammen med kollegaerne, som har mange års erfaring i faget. Primært var det Steven og Søren herinde fra forummet, som fik mig i gang. En video af Sørens akvarie skulle ikke behandles i mange sekunder, før jeg var totalt solgt!
Generelt har jeg altid været fascineret af ting, som kan se prangende ud, og er spændende at udforske, og dette tilsammen med et perfektionist-gen, spottede jeg muligheden for at lave noget rigtigt spændende.

For at vende tilbage til mig selv, så ligger mine interesser i teknik (alt fra IT til print og lugten af varm loddetin), familie og venner, som jeg værdsætter højt og tilbringer så meget tid med som muligt, oplevelser, som man ikke lige glemmer, og disse finder jeg både hjemme i Danmark, og når vi rejser. Vi har et årligt arrangement i min familie, hvor min far og søskende skiftes til at arrangere begivenheden, og dette foregår tit i det fri og naturen, da vi er en forholdsvis naturfamilie, og dette inkluderer lystfiskeri, jagt mv.
Teknikkens verden har jeg næsten altid været vant til, og jeg købte min egen Memotech computer da jeg var 8 år, og som 10-årig blev det til en 386 Dx2, som startede ud med 4 MB. ram, som senere blev udvidet til 20 MB., da jeg så kunne loade Doom i ram’en uden operativsystem, og så kørte Doom jo noget bedre. For dem som også kender til spilverden, så har jeg spillet Quake II og III på professionelt plan i nogle år, da jeg nærmede mig 20’erne, og én gang nørd på dette område, altid nørd! Dog starter jeg sjældent et spil op i dag, men når jeg har en friaften, så kan held byde sig en sjælden gang i mellem.
Jeg har også altid haft en stor entusiasme for HiFi, og har tidligere selv fremstillet et par højttalere samt lavet et forstærker/delfilter til subwoofer og fronthøjttalere. Dette bruger jeg dog ikke meget tid på længere, da det er svært at nå det hele, men entusiasmen indenfor faget vil jeg altid have.

Når hverdagen ellers vanligt ruller derudaf (ikke som nu, hvor husbyggeri og uddannelse på arbejde fylder meget), så reparerer jeg også på vores to biler når de trænger, og dette har rødder fra min far, som har været selvstændig automekaniker i over 30 år, selv om jeg ellers engang ikke kunne fordrage biler – men de sidste 10 år har både budt på Danmarks Hurtigste Bil og en generel hobby indenfor biler. Nu har jeg dog lagt det lidt på hylden og koncentrerer mig noget mindre på dette område, og skal der laves lidt tungere arbejde på bilerne, så kommer de ud til mekanikeren.

Min kæreste siger altid, at ”den har hun hørt før”, når jeg skal sælge en ny idé til hjemmet, eller hvad det end måtte være, for mere vil have mere, men der fik jeg lidt af et chok, da vi sad hjemme en søndag med hendes forældre, da disse ord kom ud af munden på hende, ”ja det er ved at være noget groet til det lille saltvandsakvarie, så det kan jo godt være, vi skal fremskynde det nye i vores nye hus”. Jeg forstod det ikke helt, og tænkte så også ”åh ååh, nu har jeg da noget, jeg skal skynde mig at finde ud af”, da vores hus jo allerede var i gang med at blive bygget. Men straks blev der taget fat i vores entreprenør om mandagen, så vi kunne få aftalt et hul i skillevæggen mellem alrum og stue. Dette hul bliver 120 cm. langt, og så kan I selv gætte, hvad det skal fyldes ud med. Jeg vil ikke komme ind på flere detaljer her og nu, men nu ved I, hvad fremtiden kommer til at bringe.


[center]Displaytanken[/center]

Denne består af et 1. generations Fluval Edge akvarie, som har målene 43 x 26 x 23 og er sort.
Sumpen er næsten ikke eksisterende, men et modificeret hængefilter er dog blevet til en pico-sump.
Akvariet startede op den 20. august 2010.

[center]
5
5
[/center]
[center]
6
6
[/center]
[center]
7
7
[/center]
[center]
8
8
[/center]
[center]
9
9
[/center]

[center]Skummer[/center]

Sander Piccolo med en Eheim 100 luftpumpe. Jeg benytter altid træsten, da jeg synes, de giver de bedste små bobler.
For at få plads til denne, har jeg boret hul i topdækslet af akvariet, så skummeren kan stå i hængefilteret (AquaClear 20), som sidder inde i kassen bag på akvariet. Dette fungerer rigtigt fint, og der bliver skummet fint vådt skum.

For at skummeren kan få mest mulig vandgennemstrømning, har jeg modificeret hængefilteret således, at den pumpe som trækker vandet op fra displaytanken, presser vandet nedenom en væg i og ind i det kammer, hvor skummeren står på et stykke groft filtermateriale.

[center]
10
10
[/center]
[center]
11
11
[/center]
[center]
12
12
[/center]
[center]
13
13
[/center]

På disse billeder ses ikke den samme skum, som bliver lavet i dag. Det er nu justeret således, at der slet ikke skummes så tyndt.
Fra starten af havde jeg ikke tænkt på, om jeg ville have en skummer på sigt, og havde mere planlagt, at jeg ville nøjes med chaeto alger, og så plukke dem, når der ikke længere var plads i hængefilteret. Men projektet kom hurtigt til at indeholde en skummer og en designændring i akvariet. Selv synes jeg ikke det har ødelagt nogen udsmykning at have den lille skummer stikkende op af topdækslet, og jeg ville ikke kunne undvære skummeren den dag i dag.


[center]Belysning[/center]

- 2 stk. MR16 5W 6500 kelvin MR16 LED spots med 60° linser. Hver spot består af én LED på 5W
- 3 stk. CREE XP-E Royal-Blue 3W LED’s på hver især små køleprofiler
- 2 stk. blå LED strimler med 15 LED’s i hver strimmel
- 1 stk. lilla/UV LED strimmel med 8 LED’s
Det hele tilsammen fungerer som primær belysning, som kører i 10 timer dagligt, og som morgen og aftenbelysning er der kun de 2 stk. blå og 1 stk. lilla/UV LED strips tændt.
Til styring af de 3 stk. CREE Royal-Blue LED’s kører disse på en 1000mA BuckPuck med potentiomenter.

[center]
14
14
[/center]
[center]
15
15
[/center]
[center]
16
16
[/center]
Der er monteret 2 stk. 80 mm. 17 dB. blæsere, som er fastgjort mest muligt anonymt.

[center]
17
17
[/center]

[center]Pumper[/center]

- 1 stk. Hydor Koralia Nano, som giver 900 liter/timen
- 1 stk. retur (sugepumpe) i hængefilteret, som er et AquaClear 20. Denne trækker 380 liter/timen


[center]Iøvrigt[/center]

Der er monteret baggrund på bagruden. Denne består af sort folie, som er klæbet bagpå.
I hullet af akvariet, hvor der er en lille kant på 1.5 cm., har jeg monteret fire plastikdutter, som holder mit dækglas, som er i plexiglas. Dette sørger for, at der ikke plasker vandet op på LED’s, og minimerer vandfordampning en lille smule.


[center]Vandværdier[/center]

Temperatur: 25-28° celcius
Saltindhold: 1,0265 +/-
PH: Ukendt
KH: 5 dKH
NO3: 0 PPM
PO4: 0-0.04 PPM
Mg: 1380 +/-
CA: 440
Kalium: Ukendt


[center]Tilførsel (automatisk dagligt)[/center]

Der tilføres intet automatisk. Dette er både grundet størrelsen af akvariet samt min holdning til automatisk tilførsel.


[center]Tilførsel (manuelt)[/center]

- 0,5 ml. VSV dagligt
- 0,5 ml. Kalium dagligt
- Mg og CA efter behov (dette varierer fra månedligt til hver anden til tredje måned)
- Strontium efter behov (efter hvad jeg ser – ikke måler). Der kan godt gå et par måneder i mellem doseringerne.
- Jod efter behov. Det er dog sjældent jeg doserer det.
- Easy-Life A og B er jeg stoppet med for ¾ år siden


[center]Vandskifte[/center]

I starten skiftede jeg 15 procent vand ugentligt. Senere hen blev det til hver 14. dag, og den dag i dag har jeg ikke skiftet vand siden sidste sommer. Jeg prøver at holde vedligeholdelsen af akvariet på et minimum, og føler jeg ikke, at jeg opnår noget med mine vandskifte, så har jeg besluttet, at jeg ikke vil udføre dem uden begrundelse. Dette har fungeret rigtigt godt, og jeg nøjes med at hælde vand (primært demineraliseret vand eller vandhanevand via silikatfilter) på hver anden dag, da vandkanten helst ikke skal gå under topdækslet før det ikke ser pænt ud.
Jeg har lidt chaeto alger i hængefilteret, som også fungerer fint, men grundet min VSV dosering tror jeg, at det er årsagen til, at jeg kan holde til de sjældne vandskifte.

Jeg kunne måske få lidt flottere koraller og vækst, hvis jeg lavede mere vedligehold, men synsmæssigt kan jeg se, at dosering af Kalium giver et godt pift, samt jeg ønsker ikke, at mine koraller skal vokse alt for hurtigt, da jeg så hurtigt ikke har plads til dem. Det er allerede ved at være på grænsen med min Sarcophyton samt Stylophora.


[center]Dekoration[/center]

Denne består af 3 kg. LS fra Fiji, som kom med et utroligt liv og flot udsmykning i sig selv.

[center]
18
18
[/center]
[center]
19
19
[/center]

[center]Koraller[/center]

- 1 stk. pink Stylophora (denne er virkelig vokset med tiden)
- 1 stk. grøn Sarcophyton (denne er vokset helt utroligt)
- 1 stk. hudfarvet Sarcophyton
- 1 stk. grøn Caulastrea furcata (startede med 10 hoveder, nu har den over 50)
- 1 stk. turkis Caulastrea furcata (5 hoveder)
- 1 stk. sten med Ricordea Florida skiver
- 1 stk. rød Acanthastrea
- 2 stk. Polypsten med grønne/blå samt pink polypper
- 1 stk. Montipora pladekoral (denne er virkelig vokset med tiden!)
- 1 stk. grøn Porites
- 1 stk. Euphyllia paraancora (med 9 hoveder)

Væksten på korallerne har generelt været god, og jeg har også været nødt til at fragmentere i de fleste koraller af flere omgange. Specielt min grønne Sarcophyton og Stylophora ”overskygger” resten lidt (bogstaveligt talt), og Stylophoraen er lige ved vandoverfladen nu.
Herunder kan udviklingen over tid ses.

[center]
20
20
[/center]
[center]
21
21
[/center]
[center]
22
22
[/center]
[center]
23
23
[/center]
[center]
24
24
[/center]
[center]
25
25
[/center]
[center]
26
26
[/center]
[center]
27
27
[/center]
[center]
28
28
[/center]
[center]
29
29
[/center]
[center]
30
30
[/center]
[center]
31
31
[/center]
[center]
32
32
[/center]
[center]
33
33
[/center]
[center]
34
34
[/center]
[center]
35
35
[/center]
[center]
36
36
[/center]
[center]
37
37
[/center]

[center]Fisk[/center]

- 1 stk. Amphiprion ocellaris (T.R.)
- 1 stk. Dannebrogsreje
- 3 stk. Eremitkrebs
- 1 stk. Zebra snegl

Desværre har min porcelænskrabbe stillet træskoene for nyligt – den var ellers utroligt pæn.
Jeg har også haft andet liv i akvariet men med erfaring fundet ud af, at det kører godt, som det er nu. Jeg startede med 2 stk. klovnfisk, men desværre døde hunnen, og jeg prøvede at matche hannen med en anden hun (saddelback mutation), men de endte desværre med at slås lige pludseligt efter månedsvis, hvor de ellers så ud til at arte sig godt, og på under et døgn var den nyeste i akvariet blevet så dårlig, at jeg desværre ikke kunne redde den (jeg prøvede at få den i karantæne hos John i Risskov).

[center]
38
38
[/center]
[center]
39
39
[/center]
[center]
40
40
[/center]
[center]
41
41
[/center]
[center]
42
42
[/center]
[center]
43
43
[/center]
[center]
44
44
[/center]
[center]
45
45
[/center]
[center]
46
46
[/center]
[center]
47
47
[/center]
[center]
48
48
[/center]
[center]
49
49
[/center]


mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af mchr »

Ser satme godt ud, utroligt hvad man kan få ud af et fluval edge hvis man har styr på sagerne


Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Søren Ravn »

jeg bøjer mig i støvet.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Nicki Henriksen »

:GO lækkert lille akvarie :)


Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Stefan »

Det er da bare så "nuttet" det lille akvarie! Det kan vist ikke gøres meget bedre med så begrænset plads! Nice job! ;)


Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Macdoo »

Det er bare nice. Næsten samme størrelse som månedens akvarie febuar. :beer:
Godt at se at man kan udnytte pladsen selvom der ikke er meget vand.


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 711
Tilmeldt: ons 24. dec 2008 14:04
15
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af skod »

Lækkert!!!! Hvordan tilsætter du kalium? Tænker på hvilket mærke osv? Har nemlig en mistanke om at det er derfor min egen balje ikke kører som den skal.


Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

STORT TILLYKKE her fra
og sikken dog et smukt lille Rev i holder jer der :GO
det kan i godt være super stolt af at eje ...
min den minste søn ( den mindste saltvandsnørd i familen ) sider her ved siden af og savler og plager ...( far sådan et kan jeg da godt ha på mit værlse ...jeg savner mit akvarie ...far jeg har snart F-dag håber jeg kun får penge i gaverne :biggrin: )
ak ja den knækt hvor har han det dog fra :rolleyes:

hvor køber man sådan et ...hvis man må spørge :)


mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af mchr »

De har dem til billige penge i f.eks maxi zoo, du burde kunne købe dem til under en tusse


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af pederrevnørd »

Wow - rigtigt lækkert :-)

Stort tillykke herfra
De varmeste salthilsener

Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 23:20
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Fyensgade »

Nice! - super cool nano og tillykke med titlen ;)

Er det en tastefejl eller doserer du faktisk 0,5 ml VSV / 25,7 liter ? Det svarer til hvad jeg selv doserer..
I så fald med hvad og hvor ofte fodrer du?

Igen tillykke og glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå i det nye hus :)


Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

mchr skrev:De har dem til billige penge i f.eks maxi zoo, du burde kunne købe dem til under en tusse
takker ja men så må vi en tur der ud og mærke lidt på det :wink:
knækten har jo snart f-dag :)


jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af jimmi »

:GO

Godt at se at man kan få noget flot ud af meget lidt plads.


Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af wondersurfer »

tillykke ser godt ud

virkelig en fed tråd

det burde være lovpligtigt at indsætte et billede af sig selv :K

nu er vi jo vant til at se hvem der er månedens akvarieholder :-)


288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Allan M »

Tillykke!!! Godt gået og mega flot resultat.
Fedt at se at hvad et Edge også kan præstere.
:K :K :K :K :K


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 319
Tilmeldt: ons 9. jun 2010 19:34
13
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af HyBrider »

Tak for alle de pæne kommentarer.
Jeg forsøger at få det bedste ud af den lille balje, og samtidig er det mit første saltvandsakvarie - og dermed ville jeg ikke starte for stort, samt der stadig var lidt krav omkring udseendet :)

Jeg glæder mig nu til et større akvarie, og dette af to årsager:
1. Glæden ved at se andre/større fisk svømme rundt
2. Få mine koraller over i et akvarie, hvor de har mere plads at vækste på

skod skrev:Lækkert!!!! Hvordan tilsætter du kalium? Tænker på hvilket mærke osv? Har nemlig en mistanke om at det er derfor min egen balje ikke kører som den skal.
Jeg tilsætter kalium med en 1 ml. pipette, og der tilsættes så 0,5 ml. dagligt på denne måde.
Jeg har købt AquaLight Kalium fra MRUTZEK Meeresaquaristikhttp i Tyskland - http://shop-meeresaquaristik.de/product ... ts_id=2793

Fyensgade skrev:Nice! - super cool nano og tillykke med titlen ;)

Er det en tastefejl eller doserer du faktisk 0,5 ml VSV / 25,7 liter ? Det svarer til hvad jeg selv doserer..
I så fald med hvad og hvor ofte fodrer du?

Igen tillykke og glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå i det nye hus :)
Jeg doserer rent faktisk 0,5 ml. VSV dagligt.
Jeg brugte en del uger på at nå dertil, hvor jeg regulerede én dråbe hver gang jeg satte tilsætningen op. Det førte mig så til 0,5 ml. dagligt.
Det er ikke fordi jeg fordrer særligt meget, og jeg ved også, at min KH/PH "tager skade" af VSV'en, men det må jeg leve med fremfor kæmpe algevækst - det er i hvert fald mit valg på nuværende tidspunkt. I mit fremtidige akvarie vil jeg ikke gøre det på helt samme måde, men der vil jeg også sætte nogle andre krav til dosering end jeg gør nu - et 25 liters er bare ikke nær så nemt at holde i samme balance som et større.

wondersurfer skrev:tillykke ser godt ud

virkelig en fed tråd

det burde være lovpligtigt at indsætte et billede af sig selv :K

nu er vi jo vant til at se hvem der er månedens akvarieholder :-)
Billeder af sig selv, hvorfor? :)
Men nu så jeg, at Peder havde gjort det, og jeg synes egentlig også, at det er lidt sjovt at gøre artiklen lidt mere personlig, og derfor fortjener billederne af mig og frøkenen at komme på :)


//Karsten
Drelige
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: tors 10. nov 2011 21:52
12
Postnummer: 6823 Ansager
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 6823 ansager

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af Drelige »

Nielsen'sbilplejeAalborg skrev:STORT TILLYKKE her fra
og sikken dog et smukt lille Rev i holder jer der :GO
det kan i godt være super stolt af at eje ...
min den minste søn ( den mindste saltvandsnørd i familen ) sider her ved siden af og savler og plager ...( far sådan et kan jeg da godt ha på mit værlse ...jeg savner mit akvarie ...far jeg har snart F-dag håber jeg kun får penge i gaverne :biggrin: )
ak ja den knækt hvor har han det dog fra :rolleyes:

hvor køber man sådan et ...hvis man må spørge :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=50529 :h


Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Månedens akvarie Marts 2012

Indlæg af wondersurfer »

HyBrider skrev:Tak for alle de pæne kommentarer.
Jeg forsøger at få det bedste ud af den lille balje, og samtidig er det mit første saltvandsakvarie - og dermed ville jeg ikke starte for stort, samt der stadig var lidt krav omkring udseendet :)

Jeg glæder mig nu til et større akvarie, og dette af to årsager:
1. Glæden ved at se andre/større fisk svømme rundt
2. Få mine koraller over i et akvarie, hvor de har mere plads at vækste på

skod skrev:Lækkert!!!! Hvordan tilsætter du kalium? Tænker på hvilket mærke osv? Har nemlig en mistanke om at det er derfor min egen balje ikke kører som den skal.
Jeg tilsætter kalium med en 1 ml. pipette, og der tilsættes så 0,5 ml. dagligt på denne måde.
Jeg har købt AquaLight Kalium fra MRUTZEK Meeresaquaristikhttp i Tyskland - http://shop-meeresaquaristik.de/product ... ts_id=2793

Fyensgade skrev:Nice! - super cool nano og tillykke med titlen ;)

Er det en tastefejl eller doserer du faktisk 0,5 ml VSV / 25,7 liter ? Det svarer til hvad jeg selv doserer..
I så fald med hvad og hvor ofte fodrer du?

Igen tillykke og glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå i det nye hus :)
Jeg doserer rent faktisk 0,5 ml. VSV dagligt.
Jeg brugte en del uger på at nå dertil, hvor jeg regulerede én dråbe hver gang jeg satte tilsætningen op. Det førte mig så til 0,5 ml. dagligt.
Det er ikke fordi jeg fordrer særligt meget, og jeg ved også, at min KH/PH "tager skade" af VSV'en, men det må jeg leve med fremfor kæmpe algevækst - det er i hvert fald mit valg på nuværende tidspunkt. I mit fremtidige akvarie vil jeg ikke gøre det på helt samme måde, men der vil jeg også sætte nogle andre krav til dosering end jeg gør nu - et 25 liters er bare ikke nær så nemt at holde i samme balance som et større.

wondersurfer skrev:tillykke ser godt ud

virkelig en fed tråd

det burde være lovpligtigt at indsætte et billede af sig selv :K

nu er vi jo vant til at se hvem der er månedens akvarieholder :-)
Billeder af sig selv, hvorfor? :)
Men nu så jeg, at Peder havde gjort det, og jeg synes egentlig også, at det er lidt sjovt at gøre artiklen lidt mere personlig, og derfor fortjener billederne af mig og frøkenen at komme på :)
jeg syntes bare det meget sjovt at kunne se hvem der er bag profilen :-)


288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"