"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie - August 2009

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på (Dan-P) saltvands akvarium.

Jeg startede for fem år siden med et lille ferskvandsakvarie på 60L. Heri havde lidt et par bitte små scalare og nogle golden spec. (malawai cichlider) hvilket ikke burde være i et 60L men det er hvad man kan komme hjem med efter dårlig hjælp fra fiskehandleren hehe. Der gik dog ikke længe før jeg mente det var for lille og jeg erhvervede mig et akvastabil 250L. Nu havde dog fået læst på lektien og jeg ville have malawi cichlider da det var de flotteste ferskvandsfisk og det tætteste man kommer på saltvandsfiskenes flotte farver (ifølge min egen mening).
Jeg fandt på nettet en god opskrift på at lave sin egen wannabe pangea baggrund ud af flamingo og cement og tørfarve hvilket jeg så gik igang med, og det endte rigtig godt. Godt så! Efter et par mdr. synes jeg ikke rigtig det var så spændende mere for nu havde jeg de fisk jeg ku tillade mig at putte i, et par få planter osv. men hvad sku jeg nu stille op med det, jeg manglede noget ku gå og fifle med hele tiden.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

En dag fandt jeg så siden http://www.saltvandsforum.dk og her tilmeldte jeg mig og var en rigtig spørge Jørgen og lærte en hel masse på kort tid. Efter en måneds tid eller to solgte jeg alle mine fisk og så ville jeg forsøge mig med saltvand. Jeg valgte at bruge mit daværende akvarie på 250L som også kan ses herinde ( http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=1328 ), jeg limede noget 3/6mm acryl i som overløb og tilførte en 600l/t returpumpe og en Aquamedic medifloater med luftsten. Jeg valgte at ville køre uden sump, og efter indkøringsprossen havde jeg stadig mange alger efterfølgende og derfor valgte jeg at få specialbygget en sump som kunne være i et akvastabil bord.
Algerne fortsatte stadigvæk og forsvandt aldrig helt, men det var en dårlig blanding af for lidt viden og AL for lidt tålmodighed samt dårlig skummer.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Nu kørte det nogenlunde i et halvt års tid, hvor jeg så begyndte at studere på HTX og fik en kæreste osv osv, og så var der ikke rigtig tid og lyst til akvariet mere, og pengene ku bruges på en bil istedet og sådan gik det så.
Jeg gik så rundt uden akvarie indtil 7-8 mdr siden hvor jeg købte mig et lille 20L akvarie hvori jeg havde lidt guppier, men det var kun sjovt i 2 uger og så MÅTTE jeg bare have saltvand igen. Så det blev til et lille 20L nano akvarie http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=23936.
Der gik ikke længe før jeg fandt et smart kubisk akvarie på gulgratis på 37L så det købte jeg istedet som blev således http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=24409 .
Men nu hvor jeg er flyttet i lejlighed for et par mdr. siden valgte jeg at opgradere atter en gang til et 60L akvarie hvilket jeg så gjorde. Og også dette nano akvarie kører perfekt, jeg har næsten intet udstyr på det, tilsætter absolut intet andet end det salt der nu kommer i ved vandskift og så alm. postevand som påfyldning.

Af udstyr er der

1x Seio 1200l/t
1x Seio 2400l/t
1x Eheim 150/300l/t (returpumpe)
1x Red sea Berlin airlift med Eheim 400L pumpe
2x 36w Interpet T5 lys
300g aktiv kul

Jeg har utroligt nok ingen problemer med at holde både blødkoraller, lps koraller og endda sps koraller, det hele gror utrolig godt, polypper springer frem, og sps'erne holder farven

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Godt og vel alle koraller fra dette akvarie skal over i mit store 350L hjørneakvarie når det er færdigt med indkøringsprocessen http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=27023

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af jim »

det er bare godt arbejde virkelig flotte koraller.

mvh jim


Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af nesnej »

Meget flot stenopsætning. Flot udnyttelse af den begrænsede plads.


Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af Peters1 »

Du har sku formået at få noget lækkert ud af den begrænsede plads :y Godt arbejde :beer:


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af Lars S »

Dejligt at se at det ikke behøver at være over f.eks. 500 L for at få et flot saltvands akvarie.

Uden al for meget teknik osv. du har forstået at gøre det godt og nemt sikkert med en go' portion tålmodighed.

Godt arbejde, flot gjort, sådan :y :GO


Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af Dan-P »

Mange tak for rosen :) Jo... tålmodigheden ved det kunne godt have været bedre.
Til at starte med ville jeg bare forsøge at trodse så mange andres erfaringer med at sps ikke kan holdes under 100w lys selvom akvariet kun er 30cm højt. Og i et så lille akvarie med så svingende salt % (pga fordampning) og så lidt stabiliseringsvand at sps'erne ikke ville kunne holde farven og akvariet ville vælte hurtigt.
Men jeg synes nu det er gået rigtig godt :) mine sps'er "voksede" (de befinder sig nu i mit store avkarie) utrolig hurtigt og samtidig holdt farven så jeg er meget glad for min præstation :D


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af Brian »

Syntes det er et super lille nano - det er jo den slags baljer som gør at folk for lyst til mere !

Så god inspiration til dem der vil starte i hobbyen og se hvad det er til få penge !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af Dan-P »

Mange tak. Og ja igen til de nye = ALT jeg gør er at fodre en gang om dagen og fylde ca. 1L vand på. Skifter kun vand en gang hver anden mdr. når jeg nu lige får taget mig sammen til det (:


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
redek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 65
Tilmeldt: man 2. feb 2009 19:25
15
Postnummer: 2730 Herlev

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af redek »

hvor mange L er det akvarium på og hvor meget har det kostet at lave ca ? send geren en privat besked da jeg er interesseret i at starte et ligne dit da mit boyu er ved at gøre mig sindsyg.


boyu nano 58L

claus .p kbh
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af Marco R »

redek skrev:hvor mange L er det akvarium på og hvor meget har det kostet at lave ca ? send geren en privat besked da jeg er interesseret i at starte et ligne dit da mit boyu er ved at gøre mig sindsyg.
Hej Claus,

Dan har et akvarie til salg, som skulle have stået i den børnehave, som han arbejder i.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=28384


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af joekill »

Super nice lille balje :..:


:whistle: 200x60x60 = 720L
ninnato
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 6. jun 2010 14:41
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie - August 2009

Indlæg af ninnato »

Jeg er lidt ny i dette forum – derfor denne sene melding.
Det var ellers nogle fascinerende billeder – jeg ville kunne bruge timer på bare at sidde og kikke på dit akvarium.
Super flot!
Jeg kan se, at dit spisebord står lige ved siden af – jeg tør vædde med, at samtaleemnet mindst én gang under middagen bliver drejet ind på dit flotte arbejde – har jeg ikke ret?


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"