"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - Februar 2006

Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens Akvarie - Februar 2006

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på et lille kig på Wrangs`s(Wrang) flotte saltvands akvarium.

Hejsan.
Jag heter Christian Wrang och bor i Alingsås ca 5 mil norr om Göteborg/Sverige
Fick äran att vara detta månandens akvarium och tackade ja med en gång
Jag har haft saltvatten under många år och startade upp mitt första hösten -93 men tyckte allt var dyrt och fick det ej som man ville fyllde på med mer djur efter hand.
Men efter min resa till Dahab under 2 veckor april 1994 så satte det hela igång igen. Hade faktiskt med mig både musslor och andra lägredjur hem. Detta akvarium funkade bra under många år (1997) innan mamma sa nej att ha kvar det där hemma då jag bodde i Åre under ett år och fick lägga ner detta tills jag skaffat ett eget hem och lägenhet.
Efter några år på annan ort så kom jag hem igen till Alingsås -1999 och startade upp ett litet med måtten 60x60x60 men som alltid så är jag på gång med nått annat och hade även ett 720liters i lägenheten som snabbt blev ett saltvatten.
Detta la jag ner då jag snabbt förstod att det skulle kosta så mycket mer och ta tid att fylla upp det snyggt med koraller och levandesten.
Köpte då ett hörnakvarium på 471 liter som jag hade till och med februari 2004 funkade kanon under denna tiden det varit igång.

Billede

Efter att jag flyttat till en annan lägenhet så ville det sig ej och tappade intresset helt och skaffade ännu ett annat på 570liter och sålde det andra till en norrman. Det var fortfarande något som ej funkade. Bytte ut allt jag hade i karet (nya pumpar, sump, LS) och efter ytterligare 9 månader med ständigt kommande död eller fel så slutade jag helt och hållet med saltvatten och började med Tanganyika ciklider istället som jag haft innan många år. Nu i efterhand så var det en sak jag ej tänkte på att byta OSMOSEN! När jag flyttade så var det kallt och tror att denna ej klarade flytten med köld och ej använd på några veckor, membranen var gamla och dåliga.

Men som ni vet alla så kan man ej vara utan saltvatten så speciellt länge och började att starta upp ett litet igen. Nu inklämt på kontoret men mitt sötvattensintresse började dala och bestämde mig efter ett impulsköp av ett AquaMedic percula 90 (320 liters). Detta akvarium är det jag nu kör med och känner mig nöjd med detta. Har lovat min sambo att detta skall jag ha kvar till man skaffar ett eget hus eller större lägenhet. ;)

Akvariet i sig och uppstart:

Uppstart 20 juni, 2005
Billede

AquaMedic percula 90 ca 320liter inbyggd sump
1st Tunze stream 6000l/h och 3st andra så totala vattenflödet ligger på ca 10000l/h
Skummare är en AquaMedic Turboflotor 1000
IKS dator med Ph, Temp, Nivå, 1 strömskena och en Extern display modell 2

Ljuset:
Har experimenterat lite med detta och kommit underfull med att det funkar bäst med denna uppsättning
2st 150watts (AquaConnect 14000+Kelvin och en Coralvue Reeflux 10000K) tänds ca 1500-2200
1st 250watts hängande i mitten (Coralvue 14000Kelvin) tänds endast på kvällen för att få det där extra ljuset under dagen som i naturen. Denna lampa är på mellan 18.00 till 21.30
Med denna uppsättning så tycker jag att det blir ett bra stort spektrum där korallerna trivs.

Billede

Billede

Har även en blålampa (osram 67 blue) vid uppstart och under dagen denna släcks sist under dagen

Jag tillsätter regelbundet TropicMarin Calisum, TM Magnesium, TM pro-Coral mineral och ReefEvolution Potassium Iodine Concentrate för att hålla nivån bra i karet och mina koraller skall trivas och växa.

Vattenvärden:
Ca 400-420
Mg 1350
Kh 9,9
Phosfat 0 (kör med Rowaphos)
Nitrat 0
Sillicat 0
Ph 7,8- 8,2
Temp 25
Salinitet 1,025

Försöker att hålla att byta 10 % var 14:e dag. Kör för närvarande med salt ifrån Preis

Största intresset med korallerna är i karet Småpolypiga stenkoraller (SPS) men har även några Långpolypiga stenkoraller (LPS) men även lite annat t.ex. pumpande Xenia, Fungia, Tracaphyllia, Heliofungia och olika montiporer etc
Totalt har jag ca 35 koraller i karet och då max 2-3st per korall/art

I karet har jag nu 35kg Levandesten och ca 20kg Calisalith sand för mina Valencienna puellaris. Hade problem i början att de grävde en massa men nu har de lagt sanden tillrätta där de vill ha den.

Fiskar och andra lägredjur.
2st Valencienna puellaris
3st Amphirion percula
1st Naso vlamingi
1st Naso lituratus
1st Pseudocheilinus hexantenia
1st Gobidon okinawae
1st Ophiothrix spp (ormsjöstjärna)
4st Lysmata debelius (Räkor)
1st sandlevande sjöstjärna

Min skummare står i ett skåp vid sidan av karet då jag inte har någon annan stans att ha den så detta får bli en temporär lösning. Just nu kör jag även med digitala timers i detta skåp som sköter ljuset och på fyllningen av osmosvatten men skall koppla in min IKS till detta också

Billede

Billede

Billede

Saker jag skulle vilja ändra på med detta akvarium eller kommer att komplettera efter hand:
Eftersom den inbyggda sumpen i detta kar är så liten så skulle mitt önskemål vara att ha en sump under karet och kunna flytta ner skummaren till detta utrymme. Har ej löst detta med ytavrinningen så det ligger lite vid sidan just nu. Kanske ta bort sanden i karet helt och hållet och köra med tom botten så man ändå ej ser den pga. den kanten som är på karet som original.
Men vet ej hur min Heliofungia och Fungia skulle trivas utan sand….
Sätta igång min hemma byggda kalkreaktor som jag skall sätta igång som en AquaCare modell 2 som jag planerar att starta igång i vår. Denna är fylld med korallkross och Grotech Magnesium granulat

När jag köper saker till karet så blir det i förstahand ifrån MarinAkvariet i Göteborg som har ett stort utbud på fina stenkoraller och bra priser men även på Ciklidleken i Lerum. Det är dessa två som ligger närmast här hemma med ca max 20 – 35 minuters bilkörning.
Utöver dessa affärer så skickar jag även efter ifrån Tysklands alla olika webbshoppar

Lite bilder hur det ändras under tiden:

Foto från 20050630
Billede

Foto från 20050913
Billede

Foto från 20051014
Billede

Foto från 20051213
Billede

Foto från 20060129
Billede


Lite övriga bilder från akvariet

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Mvh
Wrang

Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)
Senest rettet af Brian tirs 13. feb 2007 17:44, rettet i alt 5 gange.


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Rigtig flot akvarie!!

Og det skinner virkeligt igennem på teknikken, at du er fiks til DIY. Det ser meget veludført ud.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lækkert resultat med et Percula det må jeg sige !

Smart lysopbygning også og du er vist fiks til DIY ;)

At du så også kan holde Valencienna uden at have sand ud over det hele, ja det er da vist også heldigt :D


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Ja det ser godt ud :TH


Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

NICE, :TH :TH


The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Tack för alla roser. Känns hedrande att bli tillfrågad att vara Mr Februari

Är det något ni undrar över så hör av er ;)


Stubbe
Reactions:

Indlæg af Stubbe »

Det ser godt ud. der er da sket noget gennem tiden.

Med venlig hilsen Jan Stubbe


Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Kolla riktigt noga på denna bilden:
Billede

Jag fick denna frag som en lös bit visste ej vart jag skulle ha den så jag la den där den sitter idag. Den har växt fast i stenen som man kan se längst fram. Denna "frag" är bara några månader gammal så antar att man har bra värden och de trivs i karet :wink:


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det må man sige ja !

Den TropicMarin Calisum du omtaler er det deres Biocalcium ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Det är deras BioCalisum jag använder


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok det har jeg bare haft det svært med - min kH eksploderede simpelthen ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Konstigt det funkar bra för mig med detta


petrol
Reactions:

Indlæg af petrol »

Fantastiska bilder!!


Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Tackar. Ja det är kul att visa dom då man får till ett snyggt foto, är inte alltid man lyckas med detta ;)


Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Vart är bilderna!???


mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 732
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 03:15
18
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af kasper ibsø »

jeg kan ikke se billederne der står bare image?


Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: søn 19. feb 2006 18:46
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

Også her..


Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man 7. aug 2006 12:43
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

Samme her, måske er det fordi tråden er et år gammel, jeg skal ikke kunne sige det??


Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"