"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - Juni 2007

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Månedens Akvarie - Juni 2007

Indlæg af Brian »

Denne Månedens Akvarie byder på UrbanSages (UrbanSage) saltvands akvarium.

Mit akvarie er circa to aar gammelt nu.

Det tog ca. et aar for mig at finde ud af at bevaege det I en god retning. Det startede ellers godt med en masse daarlige raad og vejlidning fra den lokale dyrehandler.

Jeg tog hjem med et 75 gallon/280 liter akvarie og en masse dyrt grej som ikke blev brugt ret laenge.

Jeg fik nogle gode levende sten fra hjemmeside drsfostersmith.com plus en masse aragonite sand.

Da jeg undervuderede den maenge vandskift det tager at holde godt liv I stenene mens de ryger gennem den foerste cyclus var det ikke den bedste start jeg kunne have haft.

Det resulterede da ogsaa I at jeg det foerste aar stort set ikke saa skyggen af pods, orme eller stjerner.

Billede



Det gik dog stille og roligt fremad. Jeg skulle igennem en kamp med Cryptocaryon irritans der tog livet af alle mine fisk men efterfoelgende har jeg ikke mistet en fisk (udover den som en serpent starfish spiste).

Der kom lidt koraller I tanken og de blev holdt I live. Jeg koerte tanken under 4 x 65w PC, et wet/dry filter med indbygget protein skimmer (dyrt juks).

Jeg har paa dette tidspunkt slet ikke lys nok til at holde min hammercoral. Den er stadig I live idag, og har det bedre med den maengde lys den faar nu.

Billede

Billede

Billede



Paa det foelgende billede er det knapt et aar gammelt og der er ikke saa meget som en muhroom koral der har formeret sig.

Og det er et af de foerste billeder hvor der er coralline algae I tanken.

Det haenger mest sammen med at det foerst er paa dette tidspunkt at jeg finder ud af hvor vigtig calcium og alkalinity er.

Men jeg havde ogsaa anskaffet mig et nyt lys med 2 x 96w PC of 2 x 175w 20,000k HQI.

Og saa er jeg begyndt at dosere phytoplankton for at skabe noget liv I tanken.

Billede

Billede



Her er det saa lige over et aar gammelt. Der er koebt nye lamper, 2x250w 20,000k HQI.

Lige paa dette billede er det at alting begynder at tage fart.

Jeg fandt en ny butik at handle i. Sparede en masse penge, bedre kvalitet og bedre vejledning.

Paa dette tidspunkt er det meget blandet hvad der er af koraller I tanken.

Jeg har faaet anskaffet mig et 80 liters akvarie som er blevet til refugie og en ny protein skimmer er blevet anskaffet.

Billede

Billede

Billede



Nu er det saa blevet december 2006. Jeg har et luksus problem I tanken.

Der er ved at vaere traengt med plads til de koraller som jeg gerne vil have. De koraller der fylder er mushroom, xenia, zoanthid og green starpolyps. Alting gror ude af kontrol og mine kaere sps kan slet ikke klare sig.

Saa jeg besluttede mig for at udskifte alle mine levende sten. Byttede dem med en anden type sten uden koraller paa og saa starte med en primaert sps domineret tank.

Her ser I et billede der er taget lige foer project udskift alt det gode I min tank gaar igang. Jeg er ogsaa begyndt at fodre min egen fodder blanding.

Billede

Billede



Saa over 14 dage I december 2006 udskiftede jeg alle mine sten. Det var naturligvis en tanke at hele system kunne crashe.

Saa det blev besluttet at skifte foerste halvdel, og derefter anden halvdel ca. 14 dage senere for at de gode bakterier kunne finde sig godt til rette I de nye sten.

Koraller blev opbevaret I en plastikbalje mens der blev arbejdet.

Billede

Billede

Billede

Billede



Jeg er helt vildt glad for resultatet. Jeg syntes det ser utroligt flot ud.

Det er langt mere aabent, der er mere aaben sandbund og samtidig er der vaegtmaessigt mere sten I tanken end der var foer.

De foerste par maaneder eller lidt mere var det lidt ustabilt cyanobakterier osv. og jeg tvivler staerkt paa at det ville have gaaet saa godt uden macro alger I refugiet.

Dette billede er ca en maaned efter skiftet.

Billede



Det er saa gaaet stille og roligt. Alting gror som ogsaa vil kunne ses paa billederne.

Lige her I midten af maj har jeg udskiftet de ca. et aar gamle paerer. Da jeg mener 20,000k er alt for blaat til min smag skiftede jeg til 10,000k

Det er et bedre lys for korallerne og jeg syntes det ser sundere ud. Derudover giver 10,000k knapt dobbelt saa hoej PAR vaerdi som 20,000k paererne I foelge en ny test.

Det er ikke alt sammen godt. Jeg glemte at fortaelle konen da hun skulle tage sig af tanken I en uge at jeg dumper calcium I overloebet og ikke direkte I tanken.

Det endte med en godt forbraendt Montipora sp. Der dog er kommet sig godt igen.

Billede

Billede

Billede



Fremtiden ser god ud.

Vi er ved at bygge hus (Yup, saadan ser husbyggeri ud I USA) vi haaber paa at vaere flyttet ind I naeste maaned (juni).

Jeg faar et fiskerum til alt mit grej.

Der er indkoebt 3x400w MH med Luminarc reflektorer. 2 x Tunze waveboxes og det akvariet skal saa over I et 1000 liter eller 270 gallon akvarie I akryl.

Der er en sump der der holder ca. 380 liter og det nuvaerende akvarie bliver til et stort refugium.

Lige nu har jeg derudover en plastik balje tilsat mit akvarie med 50 kilo sten af samme type som der kan ses paa billederne.

Jeg vil gerne have nogle zoanthids igen naar der bliver plads til at isolere nogle sten ude i sandet.

Billede

Billede

Billede



Denne Hawaiian Featherduster Sabellastarte sp har vaeret I mit akvarie I over et aar nu.

Billede



Denne Porcelain Anemone Crab Neopetrolisthes ohshimai har jeg desvaerre ikke mere.

Det bliver helt sikkert en anskaffelse igen I fremtiden.

Billede



Ogsaa denne Sexy Anemone Shrimp Thor amboinensis bliver jeg noedt til at koebe igen.

Billede



Her er et par muslinger som har det godt.

Billede

Billede



Af fisk har jeg en Yellow tang Zebrasoma flavescens, Blue tank Paracanthurus hepatus, Purple tang Zebrasoma xanthurum, 5 Green Chromis Chromis viridis,

En enkelt Yellow tail damsel Chrysiptera parasema, Fridmani Pseudochromis Pseudochromis fridmani og en Six line wrasse Pseudocheilinus hexataenia.

Nu haaber jeg ikke jeg har glemt en.

Billede

Billede



Jeg er glad for sps og her vil I se nogle af de koraller som smaa. I vil kunne finde dem I de billeder der er af hele tanken.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



Her er lidt blandet, som det kan ses er jeg glad for Acropora nana.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



Det har nu vaeret en lang god hobby som jeg glaeder mig til at fortsaette paa trods af konens beklagelser.

Jeg glaeder mig over at have chancen for at rette alle de fejl (og helt sikkert lave nye) som jeg har lavet I det nye setup.

Jeg er utroligt glad for chancen for at give mine fisk et stoerre hjem og jeg er sikker paa at min Purple og Blue tangs glaeder sig endnu mere.

Der er mange af disse billeder som er blevet vist foer og jeg tror ogsaa meget af historien er at finde andre steder men jeg haaber da at der er noget der interreserer.


Nick Vaernhoej
http://www.vaernhoej.com


Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd ;)
Senest rettet af Brian tors 5. jul 2007 19:42, rettet i alt 1 gang.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
karinapeter
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1005
Tilmeldt: lør 20. jan 2007 16:20
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH

Indlæg af karinapeter »

TOP NICE
glæder mig til og se det nye :)


Hilsen Karina


360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
Leon jensen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 18. maj 2006 08:40
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af Leon jensen »

det ser rigtigt godt ud, hvor har du fået de nye sten fra, er det riffkeamik?


Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 677
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 09:32
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Det ser sgu fint ud, gode billeder iøvrigt,- og tillykke med det nye hus :-)


Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

super flot baje..

hva ´hedder de nye sten?????
bare af ren nysgerrighed da huspriserne her hjemme er sprunget i luften hva skal i ca give for jeres nye hus og hvor stort er det????????????????????+


288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 200
Tilmeldt: lør 4. mar 2006 17:40
18
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Michael S »

Flot Flot !!! spændende læsning


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hjertelig tillykke med udnævnelsen som MA.

Rigtig lækkert akvarie :K Hvordan ligger priserne ellers overthere og er udvalget stor mht koraller, fisk mm.

Hold os endelig opdateret med det næste projekt :TH


Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Husk hellere at bygge det så det kan holde til en storm eller to... :D..

Men ellers super flot akvarie, bliver det nye akvarie en skillevæg af en art??


Anden

Saltvandspausen er startet
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

rigtig flot helhed,med plads til at nyde de enkelte individer.
super belysning,refugie og ikke mindst super duper fotos
8)


Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 19:21
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Super lækkert akvarie du har der :) .

Kan du ikke lige skrive mere præsis hvad du mener med dette, da jeg selv er i opstartsfasen:

(Da jeg undervuderede den maenge vandskift det tager at holde godt liv I stenene mens de ryger gennem den foerste cyclus var det ikke den bedste start jeg kunne have haft.)


Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

karinapeter skrev:TOP NICE
glæder mig til og se det nye :)
Samme her :D og tak!
Leon jensen skrev:det ser rigtigt godt ud, hvor har du fået de nye sten fra, er det riffkeamik?
Jeg kender ikke reefkeramik.
Mine sten er fra Gap Island og de ligner store Acropora skeletter.
Jeg byttede mig til dem. (jeg byttede mine gamle sten plus alle de koraller jeg skilte mig af med). Normal prisen her i midten af USA var ca. $10/lbs
flemmiov skrev:Det ser sgu fint ud, gode billeder iøvrigt,- og tillykke med det nye hus :-)
Mange tak :)
wondersurfer skrev:super flot baje..

hva ´hedder de nye sten?????
bare af ren nysgerrighed da huspriserne her hjemme er sprunget i luften hva skal i ca give for jeres nye hus og hvor stort er det????????????????????+
Mange tak. Ny sten er Gap Island Live Rock.
Huset er paa ca. 120m2 paa stue etagen og kommer til at koste os ca. $160,000
Michael S skrev:Flot Flot !!! spændende læsning
Mange tak :) Det var lidt for hutigt smidt sammen og jeg ville gerne have taget mig bedre tid.
Lord Mike skrev:Hjertelig tillykke med udnævnelsen som MA.

Rigtig lækkert akvarie :K Hvordan ligger priserne ellers overthere og er udvalget stor mht koraller, fisk mm.

Hold os endelig opdateret med det næste projekt :TH
Jeg syntes udvalget har vaeret helt godt. men ellers er her jo en masse online butikker med hoej kvalitet. Desuden kan man jo bytte med stort set alle paa ReefCentral :D
Falcon skrev:Husk hellere at bygge det så det kan holde til en storm eller to... :D..

Men ellers super flot akvarie, bliver det nye akvarie en skillevæg af en art??
Ja, tornadoer er ikke helt sjaeldne her omkring :D
Akvariet vil kunne ses fra en stue i underetagen.
ole. skrev:rigtig flot helhed,med plads til at nyde de enkelte individer.
super belysning,refugie og ikke mindst super duper fotos
8)
Mange tak :) Det har hjulpet en del paa mine billeder at det ikke er saa blaat mere!
RonniA skrev:Super lækkert akvarie du har der :) .

Kan du ikke lige skrive mere præsis hvad du mener med dette, da jeg selv er i opstartsfasen:

(Da jeg undervuderede den maenge vandskift det tager at holde godt liv I stenene mens de ryger gennem den foerste cyclus var det ikke den bedste start jeg kunne have haft.)
Det tog ca. 3 uger at indkoere mine foerste levende sten da de var fulde af "lort". Jeg skiftede 20l vand en enkelt gang. Ammoniak/nitrit osv. gik helt off the chart.

Da jeg senere koebte flere sten skiftede jeg 20 liter vand dagligt i den 100 liter tank jeg kurerede stenene i. Det tog laengere tid men resultatet var langt bedre.


jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Fantastisk flotte billeder. Glæder mig til at se billeder af dit kommende akvarium...


Mvh.

Martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil da istemme koret, og sige at det ser godt ud.
Var du ikke nervøs for at der skulle ske en eller anden form for forgiftning, da du kom de nye levende sten i? For jeg kan se at der var koraller i akvariet under skiftet.
Håber da at huset får en eller anden beklædning inden I flytter ind. :)

Lad os følge processen, med det nye akvarie!


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Ja som det allerede er sagt, så har du altså et virkelig flot akvarium.... Super fede koraller du har og jeg er da helt vild med dine sten. Kan godt forstå du skiftede.

Tillykke med huset og lad os endelig følge projektet ;-)


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Super flot akvarie, skal vi ikke lige have målene på både det gamle og det nye (til dit nye hus) akvarie :)

Og hvad med en opskrift på dit fiskefoder.

/Magnus


Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

jenserm skrev:Fantastisk flotte billeder. Glæder mig til at se billeder af dit kommende akvarium...
Mange tak :) jeg er igang med at tage billeder, men der er ikke saa meget at vise endnu.
Jeg har dog startet en traad paa ReefCentral som kan ses her.
Carsten skrev:Jeg vil da istemme koret, og sige at det ser godt ud.
Var du ikke nervøs for at der skulle ske en eller anden form for forgiftning, da du kom de nye levende sten i? For jeg kan se at der var koraller i akvariet under skiftet.
Håber da at huset får en eller anden beklædning inden I flytter ind. :)

Lad os følge processen, med det nye akvarie!
Tak. Og jo, det var en bekymring. Men jeg havde ca. 200 liter saltvand parat plus 100 liter frisk vand klar til at blive saltet. Derudover svaerger jeg ved effekten af et refugium med makro algaer.
Jeg skiftede ca. 100 liter saltvand saa vidt jeg husker da jeg maaske syntes jeg anede en smule amoniak. Men det var nok mest for at vaere paa den sikre side. Jeg var blevet forberedt paa at miste op til 25% af mine koraller og mistede ikke en eneste.

Du mener ikke at mit hus er faerdigt? :D
Nej der kommer naturligvis en form for braedder paa. Aner ikke hvad de hedder paa dansk. Her kaldes det simpelt for "siding".
Peters1 skrev:Ja som det allerede er sagt, så har du altså et virkelig flot akvarium.... Super fede koraller du har og jeg er da helt vild med dine sten. Kan godt forstå du skiftede.

Tillykke med huset og lad os endelig følge projektet ;-)
Igen tak :) Det har som sagt vaeret et spaendede aar for mit akvarie saa det er godt at ende et sted hvor folk, og mest af alle mig selv syntes om det. Jeg proever at finde nogle at de mere spaendende sps,
De sidste 3 maaneder er to koraller begyndt at vokse helt godt, men jeg koebte dem som 0.5cm fragmenter. Det er Acropora soli og efflo.
Jeg har en del ORA koraller (Ved ikke om det er noget der betyder noget i Dk).
mastou skrev:Super flot akvarie, skal vi ikke lige have målene på både det gamle og det nye (til dit nye hus) akvarie :)

Og hvad med en opskrift på dit fiskefoder.

/Magnus
Kan vi da lige klare.
Den nuvaerende tank paa 75 US gallons ~ 283.9 liter maaler,
53cm hoej, 46cm dyb og 122cm lang.

Den nye tank paa 270 US gallons ~ 1022.06 liter maaler,
61cm hoej, 92cm dyb og 183cm lang. (ca. maal).

Der er ikke saa meget opskrift i mit foder :D
Desuden har jeg ingen ide om hvad det meste hedder paa dansk. Men der var nogle frosne gele agtige kuber med krill, lignende kuber med algae. Derudover nogle friske rejer, muslinger oesters og andet godt fra fiske handleren. Selcon vitaminer, hvidloegs vaeske. Nyklaeggede brine rejer. Mysis rejer......
Stort set alt som jeg lige kunne finde der ikke havde noget skidt i. F.eks. ville jeg ikke blande en daase oesters i olie i mixet. Saa rent som muligt ellers ender du med at smide en enorm maengde fosfater i tanken.

Den maenge der ses paa billedet holder i over seks maaneder.
Jeg har dog lige smidt det vaek da vores koeleskab/fryser gik ned med flaget.
Men jeg deler det op i fryser poser. Naar de har en maenge foder i saa lynes posen og saa laver jeg flade og smider dem i fryseren. De er nemmere at braekke et stykke af hvis de bliver fladet ud foer de fryser.

Haaber der er lidt mening i det. Det er ikke hver dag jeg proever at forklare denne hobby paa dansk :D


Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 19:21
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Hvad er din erfaring med phytoplankton???


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

UrbanSage skrev:[



Du mener ikke at mit hus er faerdigt? :D
Nej der kommer naturligvis en form for braedder paa. Aner ikke hvad de hedder paa dansk. Her kaldes det simpelt for "siding".



De sidste 3 maaneder er to koraller begyndt at vokse helt godt, men jeg koebte dem som 0.5cm fragmenter. Det er Acropora soli og efflo.
Jeg har en del ORA koraller (Ved ikke om det er noget der betyder noget i Dk).

Haaber der er lidt mening i det. Det er ikke hver dag jeg proever at forklare denne hobby paa dansk :D
Nu er smag og behag jo forskellig :D Her vil vi nok blot kalde brædderne for beklædning.

Jeg har stødt på navnet tidligere, men aldrig tænkt nærmere over det.
Det må være de der knappenåls store fragmenter du tænker på.
Hvad koster sådan nogle egentligt??

Det går da helt fint med at forklare det!!


Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

RonniA skrev:Hvad er din erfaring med phytoplankton???
Det var da et enormt spoergsmaal.
Jeg brygger det selv. Det giver en masse liv i mit refugium som igen giver en masse naturligt levende foder til mine koraller.
Uden et lidt mere specifikt spoergsmaal ved jeg ikke helt hvordan jeg skal svare uden at skrive en bog :)
Carsten skrev: Nu er smag og behag jo forskellig :D Her vil vi nok blot kalde brædderne for beklædning.

Jeg har stødt på navnet tidligere, men aldrig tænkt nærmere over det.
Det må være de der knappenåls store fragmenter du tænker på.
Hvad koster sådan nogle egentligt??

Det går da helt fint med at forklare det!!
Jeg har ikke helt vaennet mig til den maade der bygges hus herovre. Jeg savner mursten :)

Hvilket navn? ORA? tag et kig paa orafarm.com de har et godt rygte i USA.
De smaa fragmenter koster fra $10 for sps som Pocillopora sp. der er almindelige til $50 for de mere specielle som Acropora soli
Jeg kigger lidt paa en ordre paa ca $1000 for 10 fragmenter som jeg gerne vil ha. Men det ligger ude i fremtiden og jeg er ikke helt sikker paa hvad de skal vaere endnu.

Hvis du ser en "Purple monster/Acropora valida" saa ligger den typisk paa ca. $135 for et fragment.


Koralfisken
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 19. mar 2006 08:15
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Solrød, 30 km til Kbh

Indlæg af Koralfisken »

UrbanSage - Så har jeg et par konkrete spørgsmål omkring phytoplanktonen.

Kan du se nogen mærkbar forskel på (Især) koraller og fisk når du fodrer med planktonen? Hvordan forgår selve kultiveringen af planktonen? Tilsætter du noget fodder til blandingerne, eller er det ren lys?

Mvh


Mathias
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Koralfisken skrev:UrbanSage - Så har jeg et par konkrete spørgsmål omkring phytoplanktonen.

Kan du se nogen mærkbar forskel på (Især) koraller og fisk når du fodrer med planktonen? Hvordan forgår selve kultiveringen af planktonen? Tilsætter du noget fodder til blandingerne, eller er det ren lys?

Mvh
Takker, noget nemmere at svare paa!
Ja, jeg mener korallerne ser sundere ud (svaert at definere hvordan. Over tid brugt med at se paa akvariet vel).
De koraller jeg har er stort set ligeglade med phytoplankton men akvariet vil opbygge maenged af zooplankton der lever af phytoplanton og det er guf for korallerne.
Fiskene er der ingen forskel i. Men de nyder helt sikkert godt af de ekstra cope/amphipods der er i systemet.

Jeg har nu 3 x 2 liters dunke der altid bobler. Maengden af bobler svarer til vand der koger. De staar foran 2 x 50cm lysstofroer jeg koebte billigt et eller andet sted. De fara lys 16 timer dagligt. Saltvandet er 1.019 og jeg blander det specifikt til phyto culturen. (Der er folk der saetter akvarie vand i microboelge oven istedet.) pointen er at hvis der kommer bare en smule andet liv i phtyoculturen saa vil den nok crashe.

Jeg tilsaetter naturlig fosfat til culturen og det er det hele. (Jeg proevede miracle grow i et stykke tid. Dybest set syntetisk fosfat hvis jeg har forstaaet det korrekt. Og jeg fik derved en masse cyano i akvariet.

Jeg maaler et sundt akvarie paa hvor godt dets refugium ser ud. Phytoplankton hjaelper helt 100% til at maximere liv.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

UrbanSage skrev: Hvilket navn? ORA? tag et kig paa orafarm.com de har et godt rygte i USA.
De smaa fragmenter koster fra $10 for sps som Pocillopora sp. der er almindelige til $50 for de mere specielle som Acropora soli
Jeg kigger lidt paa en ordre paa ca $1000 for 10 fragmenter som jeg gerne vil ha. Men det ligger ude i fremtiden og jeg er ikke helt sikker paa hvad de skal vaere endnu.

Hvis du ser en "Purple monster/Acropora valida" saa ligger den typisk paa ca. $135 for et fragment.
I er sgu mærkelige derovre!!! 135 dollars for et A. valida. Det er ca 750 kroner! Nu håber vi ikke at Flem læser det og sætter priserne op.


Jeg kiggede lige på orafarm.com Jeg synes da ikke deres koraller ser ud til at være noget specielt. Og udvalget var da heller ikke noget at skrive hjem om.


Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Tjaaa...... Det er vel som man tager det :)

Ora er en af de faa der kun saelger aquacultured livestock. Kvaliteten er i top og de er saa vidt jeg ved en af de eneste der goer deres bedste for at undgaa redbugs/Acropora eating flatworms/Montipora eating nudibranchs...

Jeg tvivler paa (men kan da blive glaedeligt overrasket) at Flem goe det samme.


Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Saa er den nye tank og sump i huset.
Naeste weekend begynder det at tage fart. Rummet skal males, der skal laves en "sokkel" til akvariet, plus der skal laves et eller andet til at holde de tre luminarc reflektorer.

Billede

Billede


Billede
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ja det vil jo nok ikke overraske dem der har fulgt min interesse for acryl akvarier, at jeg glæder mig til at høre meget mere om dit nye projekt!
Jeg overvejer endda at lave mit selv, da jeg har mulighed for at låne mig frem til noget proff værktøj...
Men held og lykke og det kunne være fedt hvis du læssede godt med billeder ud i forummet sammen med dine acryl erfaringer :D


Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jeg har et lille akryl buffing firma koerende saa lidt kender jeg da til det.
Maa nok lige smide en masse billeder denne vej naar jeg har dem :)


Billede
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

kan det betale sig et købe et acryl akvarie og få det sendt til DK? Hvor har du købt dit?


Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Ved ikke om det kan betale sig. Det vejer jo nok over 100kg. Sump og tank kostede mig $2500 ca.


Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det bliver spændende at følge din nye balje. Hvad har fået dig til at vælge akryl?


-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

De lyder nu ikke af så meget, for et tilsyneladende veludført og flot akvarie, hvad er målene og volumen på dem?


Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"