"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie- Oktober 2022

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Engelquist »

Endelig starter Månedens akvarie op igen og vi lægger flot ud med Mortens (MortenL) flotte akvarie:

7BAC7D66-0A27-4FEC-A37C-B1F39B5CF1BC.jpeg
7BAC7D66-0A27-4FEC-A37C-B1F39B5CF1BC.jpeg (30.39 KiB) Vist 1203 gange
Snowberry reef, akvariet står i Højbjerg ved Århus på Snebærvej, deraf navnet.


Lidt om Morten
Hej, jeg har fået lov til at dele lidt information om mit akvarie, jeg tænker at mit akvarie, slet ikke klar til at blive vidst som månedens akvarie, men mange af jer derude, sidder måske med samme tanke, altså at jeres heller ikke er perfekt endnu.
Mit navn er Morten, 51 år gammel, jeg bor i Højbjerg, lidt syd for Århus, med min kone, og den yngste søn på 18, den ældste, 21, flyttede til Florida sidste sommer for at læse og svømme, med et håb om OL 24 deltagelse, men kigger forbi om sommeren. Jeg er ingeniør uddannet, med en Ph.D. i reguleringsteknik og effektelektronik, og kloger mig på frekvensomformere og elektromotorer, og generel stærkstrøm. I det daglige arbejder jeg som patentrådgiver hos Vestas, hvor jeg er med til at patentere fremtidens vindmøller.
1.JPG
Historie og tidligere akvarier
Jeg havde ferskvandsakvarie som barn med lidt af hvert. Startede op igen med ferskvand, da jeg i 25 års fødselsdagsgave fik to guldfisk (Jay and Bee) i en bowle. Næste skridt var at starte barndommens akvarie op, det var på 110 liter, og blev opgraderet over et par gange til 530 liter med discus fisk, primært de mere naturlige varianter.
2.JPG
3.jpg
Sommeren 2014 købte jeg et indkørt RSM130 med saltvand til min søns værelse, hele familien er meget begejstret, og hurtigt står det klar at discus fiskene i alrummet, skal skiftes ud med salt.
4.jpg
Så i foråret 2015 købte jeg et brugt 530 liters saltvandsakvarie i Nordjylland, og får købt ind af brugte stumper. Mit første større saltvandsakvarie kom op at køre i foråret 2015. Flere af mine fisk er fra det forår. Det var et Akvastabil akvarie, kan ikke huske modellen, men underskabet var et Move, set bakspejlet egner det sig bedre til ferskvand. Salten krøb konstant over kanterne og trækabinettet brød sig heller ikke om salten og fugten.
5.jpg
5a.JPG
7C2F0CF0-6B5A-44EC-B7A6-C7020C7BEEFE.jpeg
Displaytanken
Jeg gik derfor i foråret 2020 med ønske om en opgradering og fandt et brugt akvarie med målene 180x50x80 (LxBxD), det var sat til salg som værende 60cm bredt, men er kun 50cm bredt, hvilket jeg først finder ud af, da det næsten er læsset på traileren. Konen er glad for at det ikke er bredere, jeg kunne godt have brugt 10-20cm mere i bredden. Til gengæld er det 80cm dybt, hvilket er meget, når man skal forsøge at nå bunden, her er min højde på 2m og vingefang på 215cm ganske nyttig. Akvariet er med bølgebryder og tværbro.
Underskabet er lavet af aluprofiler med Foamalux plader indsat på bagsiden, mens sider og front er med Ikea køkkenlåger. Højden er tilpasset lågerne fra Ikea, på den måde kan jeg nemt udskifte grimme låger.
5726B014-F880-454C-BD74-294EE191BC71.jpeg
5726B014-F880-454C-BD74-294EE191BC71.jpeg (42.04 KiB) Vist 1203 gange
Akvariet blev startet op efteråret 2020, med fisk, koraller og sten fra det gamle 530 liters akvarie. Stort set alt teknikken er også flyttet med over. Det hele foregik en lørdag med et par tønder og et revnet Red Sea Reefer akvarie i carporten, bunden var limet med en glasplade.
2DC9CE99-F43A-4DA5-85CD-F4DFF7654634.jpeg
2DC9CE99-F43A-4DA5-85CD-F4DFF7654634.jpeg (76.96 KiB) Vist 1203 gange
55E419DE-8011-486F-AB7D-4CA79F4C897B.jpeg
55E419DE-8011-486F-AB7D-4CA79F4C897B.jpeg (66.74 KiB) Vist 1203 gange
ACF4B0D4-C338-4AB0-83FA-729E912C1329.jpeg
ACF4B0D4-C338-4AB0-83FA-729E912C1329.jpeg (92.01 KiB) Vist 1203 gange
Som det fremgår af fiskelisten, så er jeg glad for kirurger og har også fået mod på flere kejsere. Ynglings fiskene er min Rostratus og min hvidbrystet kirurg (Acanthurus leucosternon). Tror ikke der skal flere kirurger i akvariet, selvom jeg længe havde tænkt at der skulle tilføjes en Sohal eller Lineatus. Orker ikke slås kampen, med mulige tab til følge.
kirurger+kejser.jpg
Sumpen
Sumpen måler 120x35x40 (HxBxD). Vandet kommer fra overløbet og sikkerhedsoverløbet ned i det kammer hvor skummeren står, det løber over i et kammer med frags og lidt LS sten, for til sidst at ende i kammeret med returpumpen. Der er også et kammer til RO vand.
Jeg har LED lys over sumpen, en gammel hjemmelavet lampe med blandet LED, lyset kører primært om natten, for at mindske pH udsving.
067316AC-7CA6-4244-AA89-5DA6763DD0AA.jpeg
067316AC-7CA6-4244-AA89-5DA6763DD0AA.jpeg (47.11 KiB) Vist 1203 gange
Dekoration
Jeg er lidt old school når det kommer til dekoration, dog ikke med en væg af stablet sten. Drømmen med det her akvarie var nok at der skulle være bedre plads mellem søjlerne. Jeg har selv lavet søjlerne af våde levende sten, lidt bøvlet. Da jeg startede akvariet op, tog jeg stenene fra det gamle og stablede på samme måde som de havde stået i det gamle, efter et par uger fik jeg arbejdet på søjlerne.
Jeg havde planer om en højere søjle i venstre side af akvarie, hvor jeg skulle have haft den store Acropora stående på, det trak desværre ud, og Acroporaen voksede helt vildt hurtigt. Der er derfor et behov for at reducere i korallerne inden jeg kan ændre i opsætningen.
Bagsiden er blåmalet, giver i min optik en god dybde, men det er også tydeligt om bagruden skal renses.

Lys
Lyset over DT’en er 3 stk Philips CoralCare gen 1, den industrielle version. De er ikke kønne, men giver godt lys og køre uden blæsere. Lyset styres fra GHL’en, og den er også sat til lysreduktion, når vandet bliver for varmt.
70602D76-19B4-46E1-9C74-D883CF3B994C.jpeg
70602D76-19B4-46E1-9C74-D883CF3B994C.jpeg (37.4 KiB) Vist 1203 gange
2D87EDF2-D693-411A-9D29-B13A2015EEF0.jpeg
2D87EDF2-D693-411A-9D29-B13A2015EEF0.jpeg (52.58 KiB) Vist 1203 gange
Cirkulation
Cirkulationen i DT’en drives af 3 stk MP40QD fra Vortech med Mobius chip, hvor programmet varierer lidt hen over døgnet. Den tredje pumpe var en jeg havde i overskud, da jeg den liggende med en defekt motor, og fik købt en ny motor under en tur til USA. I princippet kunne jeg givetvis godt klare mig med 2 stk.
For et par uger siden, sluttede jeg et backup batteri fra Vortech til to af pumperne. Tør ikke gå vinteren i møde, uden en form for backup. Tror desværre at vores forsyningssikkerhed i elnettet kommer på en prøve.
Da jeg startede mit 530 liter akvarie, havde jeg 2 stk maxspect Gyre xf150 pumper. De har desværre den ulempe at de hurtigt dækkes af biofilm, kalk og alger, så gik lidt kold i rengøring. Derfor skiftet til Vortech MP40.

Returpumpe
Jeg har de sidste 5 år brugt en billig DC pumpe, Jebao DCP10000, den er støjsvag og har virket rimelig drift sikker. Inden da havde jeg en Eheim AC pumpe, men den larmede helt vildt.
Jebao pumpen er uden tvivl min billigste komponent i akvariet, men den har kørt fint og er i min optik ikke helt så kritisk som cirkulationen i selve DT, ved godt at frags i sumpen givetvis dør hvis det hele står stille, men med den gamle Eheim i baghånden, sker det kun hvis returen dør under en ferie.

Skummer
Jeg har en Nyos Quantum skummer 220, som virker fornuftigt, har kigget lidt på om der findes en DC-pumpe, der kan erstatte AC-pumpen, som skummeren er født med. Synes den larmer lidt, men oftest er det pga rensning af hjulet eller venturi ventilen. Når den er stillet rigtigt, så skummer den godt og hiver en masse snask ud af vandet.

Filtrering
Der er ikke yderligere filter end skummeren, ingen sokker mm. Har en rullefilter stående, Claresea SK5000, men har ikke fået det sat op endnu, der skal flyttes en væg i sumpen for at give plads. Regner med at rullefilteret kan fjerne noget af belastningen fra skummeren. Det er dog planen at køre med et vist overløb, således at det ikke er alt vandet fra hovedrøret, der skal igennem filteret.
Jeg har dog en reaktor kørende med AquaForest Phosphate minus, som kører på et shunt fra retur pumpen.

Styring
Kører med Profilux GHL 4. Tilkoblet to 4-kanals GHL doser 2 og en KH-director. Der er også en strømskinne og en 6 kanals relæboks. Af prober er der Temp, pH, Redox og ledningsevne.
GHL systemet styrer mest muligt, da jeg så kan tilgå det, når jeg er på ferie. Altid rart at kunne følge lidt med, og have muligheden for at sende min far forbi, hvis noget ikke ser rigtigt ud.
Der er også en GHL overflad-blæser, der har kørt de sidste to sommerperioder, og har taget toppen af temperaturen, kører også med reduktion i lyset ved for høj temperatur.
Ledningsevne proben, har jeg aldrig rigtigt blevet fortrolig med, da jeg oplever at den driver meget, og er vildt følsom for temperatur udsving.
teknik.jpg
Kalkreaktor eller Balling?
Jeg har over det sidste brugt ATI Essential + til dosering af KH og Ca, men det indeholder også de flest andre mineraler.
Jeg er aldrig blevet venner med kalkreaktorer, har en gammel Deltec som jeg har prøvet i 530 liters baljen. Det lykkedes mig ikke rigtigt at få KH’en op uden at der blev brugt for meget CO2, med for store pH fald til følge.
Derfor bruger jeg for nu alt for store mængder af ATI Essential+.
Har også brugt ATI Essential Pro, men oplever at Essential+ er lige så godt, og anbefales vist også mere til akvarier af min type. Desuden er plus billigere end Pro.

Dosering
Ud over KH og Ca dosere jeg lidt vodka og eddike, blandet en til en. Det kan godt være at eddiken kan gøre jobbet selv, men den billige vodka fra Føtex, gør ikke den store forskel i akvarieregnskabet.
Jeg har i perioder også manuelt doseret Red Sea Reef Energy AB+.

UV/Ozon
Jeg har en Sander C200, til Ozon. Enheden styres af Redox værdien, målt af GHL’en. Den kører ikke lige for tiden, men skal i drift igen.
Jeg har ikke brugt UV på DT’en. Til gengæld, kommer der helst ikke fisk direkte i DT’en, de kommer en tur forbi karentæne baljen, inden de ryger i DT’en.

Vandværdier
Jeg bruger Dupla flydemåler til salt, da den er mere præcis, Red Sea testsæt til KH, Mg og Ca. Hanna Checker ULR til PO4, Salifert til NO3.
- KH: 9,0 ppm (Styres af KH Director’en, kontrol checker ind i mellem med Red Sea test)
- Ca: ca. 400 ppm (Red Sea)
- Mg: 1300 ppm (Red Sea, men tester sjældent)
- NO3: 5 ppm (Salifert)
- PO4: 0,07-0,2 ppm (Hanna Checker ULR)
Vil gerne holde værdien under 0,1, men den kommer til tider højere op.
- pH: svinger mellem 7,8-8,2
alt efter tid på døgnet, samt hvor mange mennesker der er i huset.
- Salinitet: 1025 (Bruger Dupla flydemåler)
- Temperatur: 26 ºC,
Bringes nok ned til 25, hen over vinteren, pga energipriser, Jeg har ikke varmet særligt meget med mit varmelegeme de sidste par år, prøver kun at holde varmen stabil oppe hen over natten, så der ikke kommer for store udsving, det styres af GHL’en, med den mindste hysterese. Det er klart at hvis temperaturen sænkes i rummet, så falder vand dagstemp også i akvariet, og det giver ikke mening at spare på fjernvarme til rumopvarmning, for så at varme 700-800 liter vand op med el.
Sender med et par måneders mellemrum ICP vandtest til Fauna Marin. Værdierne de måler passer meget godt med der jeg kan måle selv. Bliver dog tit overrasket over, at mange af sporstofferne er for lave.

Vedligeholdelse
Jeg bruger dagligt lidt tid ved akvariet, når jeg kommer hjem fra arbejde, det er en god måde lige at stresse lidt af på. Oftest er det ruderens mm.
Skummer’en renses efter behov, men ca. en gang i ugen. Jeg skifter ikke meget vand, men pga at den store dosering, er jeg nødt til at tappe vand af, for at holde saliniteten nede. Jeg gør det, at jeg tapper 10 liter af karantænen og fylder op med det vand, der tappes fra DT’en. DT fyldes så op med RO vand. På den måde kommer der også mineraler til karantænen, her er der nemlig ingen dosering.
Jeg har et RO filter med booster pumpe, som står i mit bryggers skab, på den anden side af den væg akvarie står op ad, så der er boret hul i væggen, så jeg kan få RO vand direkte fra filteret. Samme hul i væggen bruger jeg også til returvæske fra KH-director’en. RO anlægget styres af en magnetventil og en timer. Har desværre haft uheld med at RO anlægget ikke stoppede, fyldte for meget vand i RO beholder og videre over i akvariet. ”Hvis noget kan gå galt, vil det gå galt på et tidspunkt” Murphys lov.
Doserne kører jo næsten selv, men det er klart at der er lidt vedligehold, samt at checke niveauer på dunke mm.

Foder
Jeg er meget obs på at min fisk får mad, også selvom det måske hæver Nitrat og Fosfat. Jeg fodre med Vitalis alge pelets og marine grazer, diverse flagefoder, frosen mysis og artemia. Levende muslinger og sidst men ikke mindst noritang.
De levende muslinger, er primært fordi min rostratus kun spiser det og noritang, samt pods på revet. Så for at holde ynglings fisken godt kørende, skal der lidt ekstra til.
B2ED04C7-1F0A-4887-B0A4-74203038F3C7.jpeg
B2ED04C7-1F0A-4887-B0A4-74203038F3C7.jpeg (81.92 KiB) Vist 1203 gange
Koraller
Jeg har ikke en komplet liste over mine koraller, og vil hellere snakke lidt om hvad jeg har med en bredere pensel. Jeg har primært LPS og SPS’ere, nogle mushrooms af forskellige varianter, Discosoma and Ricordea. Rhodactis, er jeg sluppet af med, de bredte sig for meget. Zoa’ere har aldrig haft min interesse, måske fordi mit akvarie er så relativt stort i forhold til en lille zoa koloni.
Har tidligere haft en del blødkoraller, så som sarcophyton, Kenya træer og sinularia, men væksten gjorde det svært at styre.
Så jeg holder mig mest til Acropora, montipora, stylopora, turbinaria, favia, Acanthastrea, Euphilia, caulestrea og duncan, men har også pachyseris og porites mm.
Billede tricolor acro
Over årene er der naturligvis frags, som aldrig rigtig har taget fra, og som er endt som hvide skeletter, det er dog ikke sket de sidste par år, indtil det så pludseligt sker igen.
Turbinarie.jpg
acro.jpg
monti.jpg
Fisk og invertebrater
Fisk: årstal i patentes er hvornår de er tilført et af mine akvarier.
Zebrasoma flavescens (2015)
Zebrasoma xanthurus (2015)
Paracanthurus hepatus (2015)
Acanthurus leucosternon (2019)
Pomacanthus imperator (2022)
Centropyge bispinosus (2021)
Centropyge acanthops (2022
Chelmon rostratus (2021 marts)
Chrysiptera Hemicyanea 2 stk (en fra 2015 og en tilføjet 2021)
Pterapogon kauderni 1 stk (2021)
Chromis viridis flere
Chromis analis (2019)
Chromis vanderbilti (2018)
Amphiprion ocellaris (par) (2016)
Amphiprion frenatus (par) (2020)
Halichoeres chrysus (2019)
Inverts:
2 stk Babylon snegle (Babylonia lutosa)
1 Dannebro reje
2 stk Bubble-tip anemone, deler sig ofte.
dværgkejser.jpg
yellow chromis.jpg
Problemstillinger og udfordringer
Som mange andre på forummet, så jeg i alle de år jeg har haft problemer med for lav pH, og jeg har prøvet diverse ting, som kalkwasser og CO2-scrubber, tror det der har virket bedst, er at jeg henter luft til skummeren på loftet. Det sidste års tid, har jeg nok været mere afslappet omkring det, og oplever nok nærmere at korallerne har fået det bedre, givetvis pga at der ikke ændres alt for meget.
Jeg har flere gange forsøgt mig med tridacna muslinger, men min palet kirurg, har desværre en smag for muslinger og de er lidt dyre i foder.
Med mit store forbrug af KH og Ca, kommer naturligvis også at værdierne dykker, hvis der ikke står 2x10 liter ATI Essential+ klar, når de gamle dunke er tomme, eller hvis doseren ikke suger rigtigt. De er lidt de ting jeg har bøvlet med, specielt fordi jeg tidligere hældte 2,5liter doseringsvæske op, nu er tager jeg 10 liters dunkene og tapper direkte derfra.

Afslutning
Tænker vi alle har ting vi gerne vil gøre bedre eller ændre i opsætningen. Jeg vil nok gerne have tyndet ud i de store koraller, og skabt rum for at kunne sætte koraller på de hylder der er lavet på mine søjler.
Ellers er der ikke de vilde planer, ”Winter is coming” og så er det tid til at rode med akvarie. Vi ses derude hos vores sponsorer, i butikkerne landet over. Coronaen får forhåbentligt ikke det samme tag i os igen, så frag-møder, må også tilbage på agendaen. Måske der kommer et frag-møde i Højbjerg.
hvidbrystet.jpg
kirurger+kejser.jpg
klovne.jpg
klovne2.jpg
Rostratus.jpg
palet.jpg
hunklovn.jpg


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Engelquist »

Tak til Morten for at dele sit flotte akvarie med forummet.
Nyd billederne og brug tråden til uddybende spørgsmål, ris og ros :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af SamuelChristensen »

Sikke en fed artikel om et fedt akvarie!
Jeg er vild med mængden af tallerken-formede koraller. Med så et højt et akvarie giver det en fed effekt.


Tropic Marins danske repræsentant.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Tykki »

Det var godt det blev denne balje her! En fed tilgang til tingene med super fisk


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Dan89 »

Fedt at læse ! Og fed tilgang til tingene! Super fedt at kunne læse dine tanker og ideer når man selv skal til at starte akvarie op i løbet af foråret :D
Jeg savner dog et godt billede af selve display tanken for fra ? Eller er det kun mig? :)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Engelquist »

Dan89 skrev:Fedt at læse ! Og fed tilgang til tingene! Super fedt at kunne læse dine tanker og ideer når man selv skal til at starte akvarie op i løbet af foråret :D
Jeg savner dog et godt billede af selve display tanken for fra ? Eller er det kun mig? :)
Der er et fint FTS lige over afsnittet vedr display tanken :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Dan89 »

Det ligner bare ikke det øverste billede :) stensætningen er helt anderledes og syntes der mangler lidt plade koraller?
Måske det bare er mig :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af crazy seahorse »

Super flot akvarie og fin fortælling. Dejligt at læse. Gode billeder også. Så misundelig på din pincet. Det er ikke lykkedes mig at holde sådan en, siden først i ´70erne.
Forstår også dine betragtninger omkring dine kirurger og det at tilføre flere. Jeg vil selv gerne have alle de forskellige jeg kan få fingre i, men magter ikke de kampe og al den uro.
Du har jo et par stykker, xanthurum og leucosternon, der godt kan være nogle børster. Når der så er ro på, så ville jeg heller ikke udfordre det med flere.

Ærgerligt med den kalkreaktor. Jeg har selv kørt med kalkreaktor siden 2012 og har været glad for det i alle årene. Der er selvfølgelig lidt indkøringsproblemer, men når de er overstået og man har fået taget på den, så er det en dejlig enkel og nem måde at få tilført Kh og Ca på. En Deltec er forøvrigt ret nem at modificere, så ydelsen stiger betragteligt.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Engelquist »

Dan89 skrev:Det ligner bare ikke det øverste billede :) stensætningen er helt anderledes og syntes der mangler lidt plade koraller?
Måske det bare er mig :)
Jeg fandt et mere iblandt dem morten har sendt til mig- nu er det er vist et FTS af den nuværende tank, jeg har placeret over afsnittet med Displaytanken.
Det har været en kamp med at tilpasse billederne, da forummets nuværende phpBB version er håbløst forældet og ikke kan arbejde med mange af de billeder vi uploader idag.

Vi opdaterer forummet til den seneste version om kort tid, så det ikke længere er et problem :y


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af nielsk »

Det er så super fedt at du ved hvor længe du har haft dine fisk. Jeg er imponeret af både deres foderstand og generelle trivsel.
Du skal glæde dig til din imperator når 20 cm om 2-3 år og har skiftet køn. Så er der larm fra morgen til aften


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af MortenL »

Allerførst, tak for kommentar til mit akvarie. Artiklen er relativ lang, men kan jo godt se at der er emner jeg ikke nævner.

Jeg vil måske overveje Kalkreaktoren igen, efter at have læst Eriks kommentar.
nielsk skrev:Det er så super fedt at du ved hvor længe du har haft dine fisk. Jeg er imponeret af både deres foderstand og generelle trivsel.
Du skal glæde dig til din imperator når 20 cm om 2-3 år og har skiftet køn. Så er der larm fra morgen til aften
Det er spændende at følge imperatorens udvikling, og glæder mig til at få en "brumme".

Jeg holder styr på fiskene i den app jeg bruger til at gemme mine vandværdier, der en del der omhandler fisk og koraller mm. Jeg startede først op på det efter et par år med fisk, men der var det let at finde data på de fisk jeg allerede havde, da jeg kunne finde dem på billeder.

Min palet har faktisk lidt skygger på hovedet, som jeg mistænker for at være noget "Marine Head and Lateral Line Erosion" så jeg er begyndt give vitaminer til foderet, i håb om at jeg kan bremse det.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Mikkel314
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: lør 30. jan 2016 08:35
8
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2016

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af Mikkel314 »

Det var god læsning, Tak for vi fik et glimt af dit system Morten.
Tak til Bo for genoplivning af denne tråd :Peace:


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie- Oktober 2022

Indlæg af MortenL »

Hej Mikkel, tak for det. Gælder mig til at læse om november akvariet.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"