"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Besvar
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af Tlaerkegaard »

Hej Nørder :)

Jeg er helt grøn omkring det at holde fisk, men man skal ikke undersøge ret længe før man fanges af interessen, og nu er jeg sindsygt motiveret for at komme igang!

Jeg bor desværre i en mindre lejlighed så har ikke plads til et kæmpe akvarium, og har kigget på et Fluval edge 46 liter som saltvandsakvarie.
Jeg har virkelig prøvet at suge så meget information til mig som muligt ved at læse diverse forums osv, men er stadig meget i tvivl om hvad jeg skal have af tilbehør til et Fluval 46 liter for at komme i gang?

Håber der er nogen der kan komme med et svar uden at jeg bliver mere forvirret end jeg er i forvejen.

Mvh.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af ViggoN »

Hej jeg har samme problem med en lille lejlighed, så jeg valgte også et lille akvarie . Jeg har også et fluval edge 46L. I min mening skal du ikke bruge så meget andet end, det aquaclear 20 filter der følger med(jeg bruger dog nogle andre filtermedia end dem der følger med), du skal også bruge et varmelegme, mit er 50w. Det vigtigste er en god lampe, jeg bruger en maxspect celetrial f35, som fungere fint. jeg har tilføjet en ekstra pumpe som giver noget mere flow i vandet, som nogle koraller er glade for. det er en Jabao rw-4.

Jeg kører uden skimmer PT. og skifter ca.10L vand om ugen. Korallerne vokser, så det ser ud til at virke for mig.

Så hvis du spørger mig, så skal bruge et varmelegme, Levende sten, sand, en lampe, et osmose anlæg og muligvis en pumpe for at give mere flow(hvis du vil holde LPS og SPS). Så skal det nok kører=)

Dog skal du være opmærksom på at fluval edge har en meget lille åbning, som kan gøre det svært og rode rundt i akvariet.


Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af Tlaerkegaard »

ViggoN skrev:Hej jeg har samme problem med en lille lejlighed, så jeg valgte også et lille akvarie . Jeg har også et fluval edge 46L. I min mening skal du ikke bruge så meget andet end, det aquaclear 20 filter der følger med(jeg bruger dog nogle andre filtermedia end dem der følger med), du skal også bruge et varmelegme, mit er 50w. Det vigtigste er en god lampe, jeg bruger en maxspect celetrial f35, som fungere fint. jeg har tilføjet en ekstra pumpe som giver noget mere flow i vandet, som nogle koraller er glade for. det er en Jabao rw-4.

Jeg kører uden skimmer PT. og skifter ca.10L vand om ugen. Korallerne vokser, så det ser ud til at virke for mig.

Så hvis du spørger mig, så skal bruge et varmelegme, Levende sten, sand, en lampe, et osmose anlæg og muligvis en pumpe for at give mere flow(hvis du vil holde LPS og SPS). Så skal det nok kører=)

Dog skal du være opmærksom på at fluval edge har en meget lille åbning, som kan gøre det svært og rode rundt i akvariet.

Hej igen. Tak for svaret :-)

Det osmoseanlæg, det er det som jeg er bekymret for. Det skal så gemmes væk et sted nedenunder akvariet på en måde? Ehm hvilken effekt har et Osmoseanlæg og er det et must når det kommer til saltvand :-)


Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af Kimkjaer »

Hvis du ikke har købt akvariet endnu, og du gerne vil have et lille..
vil jeg foreslå Red Sea Reefer Nano ..
Der er meget modificering i et Fluval Edge


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af ViggoN »

Nej mit osmose anlæg ligger på mit badeværelse, og så sætter jeg den på bruseren når jeg skal bruge vand til at lave noget nyt saltvand. Så nej det er ikke noget som er fysisk forbundet til akvariet. Man bruger det til at lave "rent" vand med, meget godt forklaring her http://rent-postevand.dk/omvendt-osmose.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;.


Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af Tlaerkegaard »

ViggoN skrev:Nej mit osmose anlæg ligger på mit badeværelse, og så sætter jeg den på bruseren når jeg skal bruge vand til at lave noget nyt saltvand. Så nej det er ikke noget som er fysisk forbundet til akvariet. Man bruger det til at lave "rent" vand med, meget godt forklaring her http://rent-postevand.dk/omvendt-osmose.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;.
Okay nu er jeg med. Så det er for at rense vandet fra hanen. Er det nødvendigt, eller er det kun hvis du skal plante nogle bestemte typer koraller? Du kan godt hører at jeg er rimelig grøn på området. :D


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af ViggoN »

Tlaerkegaard skrev:
ViggoN skrev:Nej mit osmose anlæg ligger på mit badeværelse, og så sætter jeg den på bruseren når jeg skal bruge vand til at lave noget nyt saltvand. Så nej det er ikke noget som er fysisk forbundet til akvariet. Man bruger det til at lave "rent" vand med, meget godt forklaring her http://rent-postevand.dk/omvendt-osmose.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;.
Okay nu er jeg med. Så det er for at rense vandet fra hanen. Er det nødvendigt, eller er det kun hvis du skal plante nogle bestemte typer koraller? Du kan godt hører at jeg er rimelig grøn på området. :D

Haha vil nok også kalde mig selv semi grøn. Men lidt ved jeg da:) du kan godt køre uden et osmose anlæg, men det vil jeg stærkt fraråde, pga du kan få virkelig mange problemer mht. Dine værdier og der kan også medfølge nogle algeproblemer ved at gøre det, disse ting gør det meget besværligt at holde koraller og fisk i live. Nå ja man planter ikke koraller det er levende væsener på samme fod med fisk. Jeg vil næsten vove at påstå at fisk er nemmere at holde i live:)


Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af Tlaerkegaard »

ViggoN skrev:Nej mit osmose anlæg ligger på mit badeværelse, og så sætter jeg den på bruseren når jeg skal bruge vand til at lave noget nyt saltvand. Så nej det er ikke noget som er fysisk forbundet til akvariet. Man bruger det til at lave "rent" vand med, meget godt forklaring her http://rent-postevand.dk/omvendt-osmose.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ja okay, jamen det lyder til at det er det jeg skal have så. Jeg har været inde og kigge og de ligger godt nok i en lidt høj pris?
Nu ved du at det er et forholdsvis lille akvarium og meget lidt vand der skal flyttes, så hvad tror du sådan et mini anlæg vil koste?


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af Anden »

Ik spare på osmose anlæg, et lille med harpiks koster lige under 800kr og gir tds på 0 hvilket er målet(det bliver ik renere)

http://decocean.dk/da/shop/p/766" onclick="window.open(this.href);return false;


Billede
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt - Fluval edge 46 liter? [NY OPSTARTET]

Indlæg af ViggoN »

Tlaerkegaard skrev:
ViggoN skrev:Nej mit osmose anlæg ligger på mit badeværelse, og så sætter jeg den på bruseren når jeg skal bruge vand til at lave noget nyt saltvand. Så nej det er ikke noget som er fysisk forbundet til akvariet. Man bruger det til at lave "rent" vand med, meget godt forklaring her http://rent-postevand.dk/omvendt-osmose.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ja okay, jamen det lyder til at det er det jeg skal have så. Jeg har været inde og kigge og de ligger godt nok i en lidt høj pris?
Nu ved du at det er et forholdsvis lille akvarium og meget lidt vand der skal flyttes, så hvad tror du sådan et mini anlæg vil koste?

Ja som Anden siger så bliver det omkring 700-800kr med harpiks. Ja kig på decocean eller rentpostevand. Sådan et anlæg kan holde i lang tid når man tænker på hvor "lidt" vand du skal lave:)


Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"