"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Viggos Fluval egde 46L, nu med Update .

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Viggos Fluval egde 46L, nu med Update .

Indlæg af ViggoN »

Så blev det min tur at springe ud i Fluval verden. Dog blev det lidt før tid. Jeg havde i forvejen et 60l kørende med klovne og diverse koraller.

Dagen efter at jeg havde hentet mit nye Fluval, tak til Anden for den gode pris :GO havde jeg fået slukket for min pumpe og skimmer(ved ikke helt hvordan)? Vågnede jeg op til fiske død, begge lå på bunden, mit grønne græs helt lukket sammen, de andre koraller lignede dog sig selv. Så jeg tænkte at de måtte være held i uheld og besluttede mig får at overfører til det nye. Plus var bange for at mit vand var "giftig". Så alle koraller røg over i en plastik kasse med lys og varmelegeme på, plus et par snegle og en sand søstjerne. Imens gik jeg igang med at blande en masse nyt saltvand. Jeg har overført ca. 50% af mit gamle levende sand og blandet det med nyt sand. Mine LS fra mit gamle akvariet flyttede jeg over i Fluval og gik igang med at fylde det med frisk saltvand.

image.jpeg

Efter mange timer da røgen var faldet og temperaturen var 25grader lagde jeg stille og roligt min koraller/dyr over i den nye balje. 7timers arbejde nu må vi håbe det lykkes.


image.jpeg


Jeg har dog haft nogle bekymringer ved dette hurtige skift, dels om det skal igennem en ny indkøringsfase, læste dog på diverse amerikanske sider at så længe at man bruge sand og sten fra en indkørt akvariet, ville indkøringen blive meget lille til ingen. Nu må vi se?
image.jpeg
Efter 1 døgn
image.jpeg
Efter 3dage. Alt ser ud til at trives, der vil komme lidt bedre billeder i løbet af næste uge.

Jeg har stadigvæk planer om at bygge et lidt større hob filter så jeg kan have mit varmelegeme og diverse filter media i det. Plan tegner vil jeg også ligge op i løbet at næste uge. Skal også lige have modded lyskassen så min maxspect f35 kan sidde i den.
Senest rettet af ViggoN ons 17. aug 2016 19:01, rettet i alt 1 gang.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af Anden »

Hvad så er der stadig liv i dit rev og kunne vi få en opdatering med lidt fotos?


Billede
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af ViggoN »

Så kommer der lidt billeder, ja undskyld ventetiden=) ikke de bedste men der skal nok komme flere når jeg kan finde ud af at bruge et kamera.
Vedhæftede filer
ukendt zoa. men den er den første koral jeg købte. nogle id ideer?
ukendt zoa. men den er den første koral jeg købte. nogle id ideer?
Sunny D/D's dog er den på 7 hoveder nu
Sunny D/D's dog er den på 7 hoveder nu
min lille hammer
min lille hammer
venstre side af stensætningen.
venstre side af stensætningen.
Toppen af stensætningen.
Toppen af stensætningen.


dyr200
Reactions:

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af dyr200 »

Hvad lys har du henover og doser du med noget ??


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af ViggoN »

jeg har en maxspect f-35 over. nej doserere ikke med noget. skifter 16L ugenligt, så tror ikke det er nødvendig, jeg har ikke målt mig mag, cal osv. siden starten. men alt ser ud til at vokse så det kan umuligt være helt galt.


dyr200
Reactions:

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af dyr200 »

Ser også godt ud


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af ViggoN »

dyr200 skrev:Ser også godt ud
mange tak, nu tør jeg også snart, at springe på de lidt svære SPS koraler, men pladsen er trang, så der skal måske byttes lidt ud.


dyr200
Reactions:

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af dyr200 »

Jeg har selv samme akvarie men syntes det er et skod akvarie fordi man altid skal tappe vand af hver gang man skal have hænderne ned i det hehe


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af ViggoN »

dyr200 skrev:Jeg har selv samme akvarie men syntes det er et skod akvarie fordi man altid skal tappe vand af hver gang man skal have hænderne ned i det hehe

haha kunne ikke være mere enig i, at det er pisse irriterende. hold kæft hvor er de træls hvis man lige har fyldt det op, og finder ud af man har glemt at rykke noget eller lign. Jeg er dog super glad for det visuelt, og nu hvor jeg næsten er færdig(det bliver man nok aldrig) skal jeg nok af med min frogspawn, for at gøre plads til noget andet, den lider nok lidt under pladsmanglen.

Nu vil jeg ikke rode så meget, andet end når der skal dræbes en glasrose i ny og næ, bare lade det vokse til. Har nemlig lagt mærke til at de uger hvor jeg ikke har gjort andet end at skifte vand, trives og vokser mine sps koraller meget mere.


dyr200
Reactions:

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af dyr200 »

Okay jeg har døjet meget med mine værdier så har været ved at smadre det akvarie en mig gange hehe det er møg fedt akvarie visuelt og elsker den måde det ser ud på men det med vandet puha har givet mig grå går manden gange haha


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af ViggoN »

dyr200 skrev:Okay jeg har døjet meget med mine værdier så har været ved at smadre det akvarie en mig gange hehe det er møg fedt akvarie visuelt og elsker den måde det ser ud på men det med vandet puha har givet mig grå går manden gange haha
ja, det er jo det værste ved denne hobby og det jeg synes som er det sværeste at gøre sig klog på, det skide saltvand og dens værdier. Og folk siger jo at det bliver svære jo mindre det bliver. Jeg har dog kun haft det her og et 60l så det er jeg ikke ekspert i=) som sagt har jeg målt mine værdier minimalt, og har istedet kigget på min koraller og algevæksten. Hvis jeg har kunne se at de har ikke havde det godt, har jeg bare skiftet en pokkers meget vand. starter med 16l og 8l, hvis de ikke har fået det bedre. Det ser ud til at have virket indtil videre. hjalp sindsyg meget at jeg skiftede til Blue treasure salt, ved ikke helt hvorfor??? Men har også skiftet mit aktive-kul hver anden uge(havde hørt fra en gut der har hold ferskvand i plus 40år, at det aktive kul kun er aktivt i 14-30dage, så der må jeg stole på hans erfaring), og skyllet mit andet filtermedia, hver gang jeg skifter vand.

Dog er min balje ikke algefri eller noget. Men mine krabber skal jo have noget at lave.


dyr200
Reactions:

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af dyr200 »

Den overløbs pumpe er jeg os træt af da den larmer ret meget syntes jeg plus når man løfter filteret og sætter det ind igen løber lortet også over


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af ViggoN »

dyr200 skrev:Den overløbs pumpe er jeg os træt af da den larmer ret meget syntes jeg plus når man løfter filteret og sætter det ind igen løber lortet også over

larmer den? prøv af fjerne låget eller stil noget tungt oven på, plejer at være den der sidder og vibrerer. Haha ja man skal være meget forsigtigt når man sætter filter mediaene tilbage i aquaclearen, lærte det selv på den hårde måde.

Jeg er dog igang med at samle en masse ting, så jeg kan lave et DIY hob filter/sump, hvor der er plads til varmelegme, lidt levende sten osv. prøver at stjæle saltwater conversion ideen, men mere billigt og muligt at lave selv. men mangler stadig lidt pvc rør, en pumpe og en ny acrylkasse den jeg havde var lige 1,5cm for bred til at passe.


dyr200
Reactions:

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af dyr200 »

Jeg har ikke låg på og ja den runger fordi den giver vibrationer syntes jeg, men jeg er virkelig også sart hvad lyd angår hehe


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af ViggoN »

dyr200 skrev:Jeg har ikke låg på og ja den runger fordi den giver vibrationer syntes jeg, men jeg er virkelig også sart hvad lyd angår hehe

det jeg godt nok også, derfor er jeg også lidt sur på min lampe, fordi når den skal køle ned, er det som at være i lufthavnen. men synes ikke min aquaclear larmer, måske har du bare fået en syg høne=)


dyr200
Reactions:

Re: Viggos Fluval egde 46L

Indlæg af dyr200 »

Ja det kan godt være hehe


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Fluval egde 46L, nu med Update .

Indlæg af ViggoN »

Så kommer der en lille Update fluval edge baljen blev lukket ned, efter en skøn trio af problemer. Bobblealger, grønalger og nudibranch. Men ville ikke lukke permanent ned, så jeg havde et lille 30L akvarie, som det hele skulle over i. Jeg ville undgå at få det uønskede pest med så jeg måtte starte fra bunden. Undersøgte nette for mirakel opstart midler, så jeg kunne beholde mine koraller uden de døde. Fandt frem til et produkt der hed prodibio, som skulle gøre en saltvandsbajle klar på bare 12timer!!!(for godt til at være sandt men skulle prøves. Købte det over nettet samt en søjle da jeg ikke ønskede at bruge mine indkørte sten, som var fyldt med bobble alger og lign.

Så 30L saltvand blev blandet, noget rest sand blev lagt uden om søjlen. Nu var jeg klar til at putte mirakel produktet i og vente 12 timer. Næste dag var det "klar", min maxspect f-35 blev overført, samt mit aquaclear 20 og min jabao rw-4 pumpe. Pumpen var nu alt for kraftig til så lille en balje, men med lidt smart tænkning satte et 15v stik i istedet for 24v stikket som ellers fulgte med. Og det virkede! Nu er pumpen perfekt i den lille balje.

Korallerne blev lagt over i den nye balje, og så skulle der krydses fingre. De første par dag så ingen af koraller specielt glade ud, en enkle sps valgte også at lade livet:( efter ca. En uge var de alle tilbage og de var tilbage i fuld styrke. Idag ca. En måned efter står det snor lige. Alt er glad og er begyndt at vise tegn på vækst igen. Konklusion må vel være at noget slangeolie rent faktisk kan virke.
Vedhæftede filer
Det nye rev, ca. En måned gammel
Det nye rev, ca. En måned gammel


Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"