"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt tanker ang. Fluval Edge

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Besvar
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af MAKRRO »

Hej alle,

Ja, så er man lidt tilbage igen. Jeg lukkede ned for snart et par år siden, og har savnet det siden. Min situation er dog stadig den, at jeg ikke har mulighed for at åbne et stort akvarie, men kun et lille akvarie der kan tages under nakken 2 gange om året, da jeg flytter fra sommer til vinter residens og vice versa.

Jeg er faldet for Fluval Edge, og har læst og læst omkring hvilke ændringer folk laver.

Jeg tænkte, siden der er så mange der laver modifikationer til Fluval Edge, om det måske er en ide kun at købe selv akvariet?

http://www.tropeland.dk/webshop/333-hel ... m-25-ltr-/

Så ville jeg bygget selve "stativet" af krydsfiner og få det lakeret i sort. Dermed kan jeg også gøre rummet hvor "sumpen" eller filteret skal side lidt større og lave en boks ud af akryl. Dernede i sumpen vil jeg så sætte denne:

http://www.santa-monica.cc/Hang-On-Glas ... _p_21.html

Jeg har jo tidligere haft det der hedder en "waterfall" version hvilket fungerede perfekt! Vandet vil jeg hive fra akvariet op i sumpen efter samme princip som det eksisterende filter og så lave en rampe hvor vandet kan trille tilbage i akvariet...

Dernæst tænker jeg, at hvis jeg selv bygger stativet til akvariet dermed kan lave en top der passer til en DIY LED lampe uden at der skal masses sammen eller skæres i?

Hvad tænker I?


Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg siger "sæt igang" :)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Marco R »

Nicki Henriksen skrev:Jeg siger "sæt igang" :)
+1 lyder som en god ide :GO :y


Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af MAKRRO »

Så er akvariet (og kun selve akvariet) i hvert fald bestilt og HOA.5 er bestilt for 2 dage siden... Så kan det så småt begynde :)


Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Ondemand »

Glæder mig til at følge dit edge-projekt :)


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af MAKRRO »

Lige nu går jeg med 2 overvejelser.

1. at lave rammen i træ, hvilket for mig er lettere at håndtere, men det skal males
2. at købe plexiglas 3mm her: http://www.interglas.dk/plexiglas___sor ... p-544.html

Men det er bare dobbelt så dyrt, men plexiglasset skal til gengæld ikke males...

Tanker?


Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 577
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 15:13
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Jeg havde købt et IKEA skab, modificeret det så der er plads til sump, samt pakket selve rummet ind i en gummibelægning og fuget kanterne... Så burde chancen for vand i skabet være minimal og man har et flot og billig møbel. Til et lille Edge så kan sådan et møbel fint holde til det :)


[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Ondemand »

Hr. Jørgensen skrev:Jeg havde købt et IKEA skab, modificeret det så der er plads til sump, samt pakket selve rummet ind i en gummibelægning og fuget kanterne... Så burde chancen for vand i skabet være minimal og man har et flot og billig møbel. Til et lille Edge så kan sådan et møbel fint holde til det :)
Tror han mener rammen rundt om akvariet :) Altså foden, låg samt rummet bag på akvariet hvor der i det originale sidder en lille filterpumpe.

Hvis du mener at du kan skære og lime plexiglasset flottere end du kan male træet, ville jeg gå efter plexi, da det jo ikke suger fugt til sig som træet kan gøre hvis du et enkelt sted glemmer at forsegle det.

Jeg havde valgt at bygge den i træ. Mest fordi jeg har en fornemmelse af at plexi er ret svær at save/skære uden at få nogle grimme kanter. Det kan selvfølgelig spartles væk, men så ender du alligevel med at male det.
Men du må sidde med nogle planer i hovedet over hvordan det skal ende med at se ud. Men helt klart som Hr. Jørgensen skriver, så byg den med en mindre eller stører sump til alt teknikken (varmelegeme, evt. skummer, ekstra LS og makroalger)
Er selv i gang med samme projekt :)


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af MAKRRO »

Ondemand skrev:
Hr. Jørgensen skrev:Jeg havde købt et IKEA skab, modificeret det så der er plads til sump, samt pakket selve rummet ind i en gummibelægning og fuget kanterne... Så burde chancen for vand i skabet være minimal og man har et flot og billig møbel. Til et lille Edge så kan sådan et møbel fint holde til det :)
Tror han mener rammen rundt om akvariet :) Altså foden, låg samt rummet bag på akvariet hvor der i det originale sidder en lille filterpumpe.

Hvis du mener at du kan skære og lime plexiglasset flottere end du kan male træet, ville jeg gå efter plexi, da det jo ikke suger fugt til sig som træet kan gøre hvis du et enkelt sted glemmer at forsegle det.

Jeg havde valgt at bygge den i træ. Mest fordi jeg har en fornemmelse af at plexi er ret svær at save/skære uden at få nogle grimme kanter. Det kan selvfølgelig spartles væk, men så ender du alligevel med at male det.
Men du må sidde med nogle planer i hovedet over hvordan det skal ende med at se ud. Men helt klart som Hr. Jørgensen skriver, så byg den med en mindre eller stører sump til alt teknikken (varmelegeme, evt. skummer, ekstra LS og makroalger)
Er selv i gang med samme projekt :)
Ja lige præcis, rammen...

Hmm tror også det bliver træ... Det kan slibes, fyldes ved fejl og så må jeg spraymale det sort :)

Jo jeg har skam en plan, men den involveret ikke skummer, ekstra LS eller makroalger... Men en HOA.5 :)


Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Ondemand »

MAKRRO skrev: Jo jeg har skam en plan, men den involveret ikke skummer, ekstra LS eller makroalger... Men en HOA.5 :)
mÅ MAN SPØRGE HVAD DET ER ? :sneaky2:


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af MAKRRO »

Ja man må altid spørge :)

Det er følgende: http://kortlink.dk/santa-monica/bb3w

Som jeg skrev tidligere, kørte jeg før med det der hed en "waterfall" version, hvor vandet faldt over en skærm og ingen anden form for filtrering. ATS'en skaffede mig af med mine alger, bobbel alger og mine koraller spiste lystigt i vandsøjlen hver aften... Jeg havde ingen nitrat overhovedet...

Med denne version, har det lykkedes dem at lave en mindre version med LED, hvor man kan fodre med 0,5 cube med pr. dag uden det vil påvirke bioloaded i akvariet


Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 577
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 15:13
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Jeg havde lavet det i akryl (plexiglas), det er nemt at arbejde med og meget nemt at lime. Du kan google hvordan du skærer osv, men for det meste kan du bruge gængse hus værktøjer :)


[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af chris paarup »

held og lykke med projektet herfra.... :h :beer:


Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af MAKRRO »

Åh - projektet starter ikke godt ud! Akvariet kom i dag, og jeg var spændt som juleaften men...

Jeg har skrevet til Tropeland og klaget min sorg... Det er ikke for at udstille dem, for forventer ingen problemer med returnering og der gik 1 time fra jeg havde bestilt, til de havde afsendt min vare - så er meget tilfreds... Tror bare jeg skal være mindre tilfreds med POST DK :(
Vedhæftede filer
20120815_195655 (640x480).jpg


Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af Nicki Henriksen »

Øv :(


Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt tanker ang. Fluval Edge

Indlæg af MAKRRO »

Så er der da sket lidt.

Fik et nyt akvarie fra Tropeland (de var super hurtige og hjælpsomme) Jeg er så småt ved at være færdig med selve skelettet til akvariet, det skal lige males 2 gange mere (lidt svært i regnvejr).

Lige nu ligger der en Aquaclear 70 klar og en Eheim 100 luftpumpe klar på bordet. Min HOG.5 er kommet med posten og ligger på arbejdet (skal derind på torsdag) hvor jeg samtidig forhåbentligt får fingrene i en Vortech mp10es.

Nu mangler jeg bar noget lys, og har kigget på følgende:
http://shop.stevesleds.com/SPS-Grade-LE ... -10-24.htm

Men de har lidt problemer med den tropiske storm Isaac... (dumme storm!) De har ikke svaret på min e-mail endnu...

Når filteret, pumperne og malingen er klar, er vi snart klar til noget vand :) Er dog noget usikker om jeg kan sætte selve processen med opstart i gang uden rigtig lys, men eventuelt en alm. pærer?


Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"