"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

The Edge (KUN tekst og billeder)

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Besvar
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 20:16
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

The Edge (KUN tekst og billeder)

Indlæg af aamann »

Hej alle edge folk. :grouphug:

Denne tråd er til os med edge, så vi nemmere kan følge med i alle vores små vandpytter. :T

Meningen er at man ca en gang om måneden smider et full tank shot i denne tråd samt en kort beskrivelse af ændringer og evt planer for den næste måneds tid.
Til at starte med laver vi en lille beskrivelse af setup og indhold, gerne med flere billeder af så vi lige kan se hvad der er lavet om fra standart.

Håber i er med på at denne tråd til at fungere.
Så 1 billede og kort beskrivelse ca en gang om måneden når vi har fået den første gennemgang.
Ingen ris/ros eller spørgsmål i denne tråd, :naughty: det kan vi jo i de private tråde.
foreslag eller spørgsmål til denne tråd sendes på pb.

Lad os lige få en god tråd her.
Lasse Aamann


Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 20:16
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Re: The Edge

Indlæg af aamann »

[center]Fluval Edge
(23 Liter)
månedens FTS
månedens FTS
Mine mål med akvariet
Min ide med dette akvarie er at få lavet et smukt lille og enkelt akvarie som kan pynte lidt i stuen. Det kommer til at indeholde både skiver, polypper, lps og sps hvis alt går som det skal.


Teknik
Cirkulation, 1stk Tunze nano og 1 stk ukendt. ikke det bedste med det fungere til jeg engang for noget andet
Filter, har hevet det orginale ud og fyldt kammeret op med små LS
Lys, 21stk 1w diy led, 6 Cool white, 4 Warm white, 2 Red, 6 Royal blue, 3 Blue. lampen bliver forsynet af 2 drivere med en dæmper tilsluttet. Pga. diverse uheld kører lampen lige nu kun med halvdelen af dioderne.
IMG_2520.JPG
IMG_2521.JPG

Vedligeholdelse
Løbende renses glasset med alge magnet for.
En gang om ugen skifter jeg 10l vand som tages fra mit 400l akvarie
Fodring sker ca hver anden dag og der bliver fanget små søstjerner fra mit store ca en gang om ugen.

Det levende
Dyr,1stk Stonogobiops yasha, 1 stk lille rød Eremitkrebs og 1 stk Hymenocera elegans.
Koraller, lille Euphyllia paraancora, lille Lobophyllia, Grønne og røde skiveanemoner, forskellige Ricordea både yuma og florida, diverse zoanthus, Clavularia viridis og Heteropsammia
Heteropsammia
Heteropsammia
Riocdea
Riocdea
skiver
skiver
Stonogobiops yasha og Hymenocera elegans gemmer sig bag stenopsætning
Stonogobiops yasha og Hymenocera elegans gemmer sig bag stenopsætning
En måned frem
Inden for den næste månede skulle lampen gerne kører på fuld skrue.
Der vil også blive smidt lidt sps frags og flere zoanthus i.


Hvis du vil vide mere, kommentere eller diskutere så følg min tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 37&t=46133

Så er vi igang, så kom frisk, Håber det er iorden at jeg har brugt din opsætning i mit indlæg Kewin[/center]
Senest rettet af aamann tirs 28. feb 2012 13:57, rettet i alt 1 gang.


Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: The Edge

Indlæg af Kewin »

[center]Fluval Edge 2
(46 Liter)
foto.JPG
Mine mål med akvariet

Mit overordnede mål med dette akvarie er at skabe et enkelt, men flot akvarie fyldt op med skiver, polypper og enkelte LPS. Et par eller 3 små fisk kommer, men i første omgang vil jeg satse på at få fat i nogle flotte skiveanemoner (Discosoma og muligvis Ricordea), polypper (I alle farver!) og et par flotte LPS (Muligvis en Euphyllia og måske endda en Fungia).
Min inspiration kommer fra nogle af de flotte akvarier på Nano-reef.com hvor det er lykkedes enkelte at få skiver, polypper og LPS til at vokse flot sammen.
Jeg har overvejet at have et par tangnåle gående når akvariet har kørt i noget tid, men dette er stadig kun overvejelser da det kræver at jeg får begge fisk til at spise foder, hvilket kan være svært. Måske tager jeg chancen på et tidspunkt.


Teknik
Jeg satser på at holde akvariet så enkelt som overhovedet muligt.
Derfor har jeg investeret i en Vortech MP10 pumpe som, ud over hængefilteret fungerer som det eneste cirkulation i baljen.
Lyset er standart lyset der følger med til Fluval Edge 2 og består af 42 dioder, hvor 3 af dem er blå.
Indtil videre synes jeg at lyset er fint, men i takt med at akvariet bliver fyldt op vil det vise sig om det er nok. Er det ikke nok vil der muligvis blive investeret i et LED modul der passer i det originale Fluval Edge låg.
I påhængsfilteret har jeg valgt at have en filtersvamp samt en masse små levende sten.
Desuden har jeg et grimt varmelegeme hængene i displaytanken, men dette bliver udskiftet så snart jeg finder et mindre, der kan skjules.

Jeg har omkring 6kg levende sten i akvariet og et 3cm bundlag bestående af levende sand fra Arag-Alive (Fiji Pink).


Vedligeholdelse
Jeg tager én gang om ugen en rengøringsrunde hvor jeg gør følgende:
Skifter cirka 13% (6 liter) vand for at holde vandværdierne ved lige.
Renser akvariet med algemagnet.
Renser filtersvampen i påhængsfilteret.
Renser akvariet udenpå (pudser glasset og lampen)

Ud over disse ting bliver der cirka hver anden dag fyldt osmosevand på og fodret meget lidt til den enkelte tæppeanemone jeg har.
Der bliver selvfølgelig holdt nøje øje med ændringer i akvariet hver dag.

Det levende

Det eneste levende jeg har i akvariet lige nu er en Mini Carpet anemone som ses på billedet.

En måned frem

Når jeg vender tilbage om en måned vil jeg helt sikkert have anskaffet mig lidt forskellige polypper og muligvis nogle skiveanemoner.
Varmelegemet er også blevet skiftet ud på det tidspunkt.


Hvis du vil vide mere, kommentere eller diskutere så følg min tråd: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=49588[/center]


/Kewin - 160L
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: The Edge

Indlæg af chris paarup »

her er så mit edge, og har valgt at lave det så jeg både kan have lps, sps, skiver og polypper.
vil gå efter at få en del flotte farver, og håber da også det vil komme med tiden.

af teknik har jeg en vortech mp 10´r trådløs, som køre med interval flow, 16 watt varmelegme, og min DIY led lampe fra aquastyleonline.
derudover har jeg den tradionelle hængefilter, som jeg pt er i gang med at lave om så den bliver større så jeg kan have en lille dyb sandbund med lidt alger i.

af levende har jeg lige pr, lidt rocordea florida, calustrea, en lille tæppeanemone, grøn montipora, rød plade montipora, seriatepora, euphylia, div. polypper og grønne skiver.

mit mål er at få et par enkelte koraller mere i og en blå musling, og så ellers bare lade det gro sig flot og smukt.

vedligeholdelse, har jeg valgt at skifte 5 liter vand 2 gange i ugen og 1 gang i ugen skifte mit rowaphos medie ud....

og som sagt så er mit sidste projekt her det hængefilter bagpå, som jeg er i gang med at bygge om, så den får et rum på 15 x 15 x 13 cm, til dyb sandbund og alger.

lille film af tanken

Vedhæftede filer
IMG_7591.JPG
IMG_7591.JPG (68.94 KiB) Vist 7912 gange
IMG_7593.JPG
IMG_7593.JPG (41.57 KiB) Vist 7914 gange
IMG_7595.JPG
IMG_7595.JPG (58.02 KiB) Vist 7914 gange
IMG_7596.JPG
IMG_7596.JPG (53.79 KiB) Vist 7914 gange
IMG_7599.JPG
IMG_7599.JPG (49.36 KiB) Vist 7914 gange
IMG_7600.JPG
IMG_7600.JPG (40.61 KiB) Vist 7914 gange
IMG_7601.JPG
IMG_7601.JPG (47.99 KiB) Vist 7914 gange


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: The Edge

Indlæg af Allan M »

[center]Edga i Smidstrup Strand
DSC_0194.JPG
[/center]
[center][/center]


Min mål[center][/center]
Da jeg både har arbejdet og haft terrarier i mange år og ynder at lave små habitater, til bla farvefrøer, var det ikke svært at bestemme sig for et Nano, frem for et større akvarie. Rent økønomisk kunne jeg have købt et meget større kar, men faldt for Edge design og størrelse. Nano er i sig selv en udfordring og den bliver ikke mindre når man så har valgt et Edge.
Jeg svæver lidt imellem at lave et lille mikrohabitat og et pang techno akvarie, men jeg tror det bliver en blanding af begge. Så mit mål er at kunne samle alle de små perler jeg finder, i et lille besværligt akvarie og skabe noget harmonisk og smukt at lade sine øjne hvile på.

Teknik[center][/center]
Som Moente vile have sagt; "To overkill or not to kill", så nogle af mine valg på det tekniske er nok overkill, men hvad f....
Den største udfordring var nok at finde en lampe der både kunne være i kassen og lyse hele bunden op. Jeg har næsten klaret begge og valget faldt på Aqua Illuminations Nano Blue lampe. Dertil har jeg købt en kontroller, der styrer belysningen udfra de indstillinger jeg har valgt. Det virker mega godt.
Lampen var dog ca 3 mm for dyb pga de ledninger der kommer ud bag på lampen, så derfor har jeg bygget en ny kasse. For det utrænede øje, vil man ikke kunne se forskel.
Lampen står på et hjemmelavet stativ af akryl.

Cirkulationspumpe er blevet en Vortech MP10 som kører mellem 3 forskellige indstillinger.

Filtersystemet er den eksistrerende, men jeg bruger filtervar, Rowaphos og Aktivt kul.

Varmelegeme er af typen Easyheat 50W

Sten består af 50/50 Levende sten og dødesten
Sand er levende sand af typen Natures Way. Får at give en bedre dybdevirkning har jeg lagt ca 3 cm foran og 5 cm bag. det er en kendt teknik i terrarieverdenen og virker udmærket i saltvand også.


Vedligehold[center][/center]
Hver lørdag skifter jeg 10-20% vand og erstatter det med osmosevand og salt fra Grotech.
Tilfører Grotech ABC - ca 1 ml af hver.
Ruderens sker løbende.
Filtervat og Rowaphos bliver skiftet hver uge.
Aktivt kul bliver skyllet.
Diverse vandtest og pt. korrigerer jeg Kh med Decoceans Kh-plus.
Pt. fodrer jeg én gang om dagen med Reefpearls 5-200 um

Det levende[center][/center]
Af selvvalgte ting i akvariet:
Div. former af Zoanthus
Ricordea i flere farver
Euphyllia "Frogspawn"
3 typer Clavularia
2 typer Palythoa
Discosoma
1 Acanthestrea
2 snegle

Af ikke selvvalgt, men kommet med levende sten:
Slangestjerner, søstjerner, søagurk, børsteorm, svampe, og masse flere ting jeg ikke aner hvad er.

En måned frem[center][/center]
I den kommende måned kommer 2 sendinger hjem med koraller, diverse Ricordea, Acan, Scolymia og Rhodactis mfl.
Disse skal finde sin plads og måske skal noget vige for dem. Af den ene type Zoanthus har jeg fragmenteret ud på små sten, disse skal sælges.
Ellers skal jeg have købt Ca test og Mg test, da disse ikke bliver målt og korrigeret på pt.

Sidst og ikke mindst skal jeg sidde på min røv, og falde i svime over alt det sjove og spændende der sker i denne lille firkant vand i min stue :W

Hvis I ønsker at se mere og spørge til akvariet, kan I gøre det på min egen tråd viewtopic.php?f=137&t=48973



[center]Update 1 April[/center]

[center]
DSC_0262.JPG
[/center]

[center]En update herfra nordkysten.[/center]
Alt kører super. Den eneste lille udfordring jeg har, er at nogle af mine Zoanthus skrumper ind og forsvinder. Jeg har været oppe om natten og lyst. Ikke noget at spotte.
Måske kan det være plaseringen, så de er flyttet lidt rundt. Så må jeg se hvad der sker.
Euphyllia Frogspawn vokser mere end jeg havde regnet med, så nu har jeg solgt den ene. Et lille fragment, der røg af, bliver nok fremtidens Frogspawn i dette kar. Da den er så lille nu at den vil kunne være længe i dette kar, med den hastighed de skyder i været.

Ellers er der siden sidst kommet én af to sendinger og alle ser ud til at trives gevaldigt.

Som man lige kan spotte på billedet, har jeg min lampe på et hjemmelavet stativ. Den er blevet hævet nogle cm og mangler at lave en ny kasse.
Det må blive den næste måneds projekt.


Life is a beach and then you dive.
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: The Edge

Indlæg af Bo Steen »

[center]The Edge i Hadsten.[/center]

Jeg har købt det brugt, og det ankom til mig slut marts. Sælger havde haft det kørende siden jan 2012. Startet det op med modnet vand.

Mine mål med akvariet

Endelig ikke rigtigt noget defineret mål, men synes at det kan komme til at se hammer flot ud med de mange farverige koraler og fisk. Pga lyset holder jeg mig nok fra de mest lys krævende koraler. Det bliver nok et akvarie fyldt op med skiver, polypper og måske enkelte LPS
Min inspiration til dette set-up er kommet fra mange af jer, hvortil jeg også har stillet rigtige mange spørgsmål… tak til Allan & Karsten for STOR tålmodighed.

Teknik

Prøver at holde det enkelt, men det holder nok ikke. ( der kommer nok lidt teknik i baljen)
Hydor Koralia Nano 900l
Hængefilter ( med små levende sten + lille sok med Rowaphos
Skummer med Eheim 100 luftpumpe
Standart LED lys

Vedligeholdelse

Skifter vand hver 7/14 dag… har lige købt et mini omvendt osmose anlæg, så fremover står den på osmose vand ( før var det ”vandhanevand” )

Det levende

2 klove fisk & en sodvandsisfisk ( fulgte med da jeg købte det) + et par snegle & krebs.

Nogle koraler + lidt af det bløde ( har ikke styr på navnene endnu)

En måned frem

Ja, så vil jeg gerne have fået mig en dannebro reje & en blå søstjerne.

På teknik siden vil jeg gerne have fundet en løsning på lyset. Overvejer at opgraderer lyset med stærke cree, men ikke skifte hele lyset.


Spørgsmål:

- Nogen der ved hvorfor jeg har så mange alger ( kan det være mit ”vandhanevand” ?)
- Hvor ofte skifter I Rowaphos ?

Så kommer lige et par billeder :biggrin:

Er den syg ?... hvad tror I ?
Er den syg ?... hvad tror I ?
IMG_0100.JPG
Vedhæftede filer
IMG_0055.JPG
IMG_0090.JPG
Plexiplade til at beskytte lyset
Plexiplade til at beskytte lyset
IMG_0070.JPG
IMG_0054.JPG
IMG_0060.JPG
IMG_0074.JPG


Hilsen Bo)
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 20:16
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Re: The Edge

Indlæg af aamann »

[center]Fluval Edge Running Again
Update
(23 Liter)
IMG_2590.JPG
Siden sidst
Siden sidst har akvariet været tilsalg uden held, eller måske heldigt nok det ikke blev solgt for tror jeg ville komme til at savne den lille balje. Denne gang kommer det til at kører kun med koraller.
Lampen er også kommet til at kører med alle dioder så det nu er 20w.
IMG_2596.JPG
Det levende
Koraller: Echinopora, Lobophyllia, Ricordea, Discosoma, zoanthus, Acropora(på prøve for at teste lampen), Sabellidae, Pink bubble tip anemone og cylinder rose.
IMG_2598.JPG
IMG_2584.JPG
IMG_2585.JPG
En måned frem
Inden for den næste månede kommer der ikke til at ske det vilde, kan ikke udelukke at der bliver puttet et par koraller mere i.

Undskylder mange gange for den sene update, skal ikke ske igen :( håber vi denne gang kan få tråden til at kører.
Hvis du vil vide mere, kommentere eller diskutere så følg min tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 37&t=46133[/center]


Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: The Edge (KUN tekst og billeder)

Indlæg af Ondemand »

[center]Fluval Edge[/center]
[center]23 liter[/center]
[center]
DSC_0145.JPG
[/center]

[center]Mine mål med akvariet[/center]
[center]Mine mål med akvariet er at få et bedre kendskab til saltvandsverdenen inden jeg springer ud i mit drømmeakvarie.
Desuden er målet at holde nogle farvestrålende koraller, gerne diverse sps, zoas og lps, som kan pynte, og give stuen lidt liv.[/center]

[center]Teknik[/center]
[center]Cirkulation - Hydor Koralia Nano 900L/T
Skummer - AquaLight Nano / Eheim 100L/T luftpumpe
Varmelegeme - Fluval 25W
Lys - 2 x MR16 3W Cool White, 1 x Royal Blue 10W[/center]

[center]Vedligeholdelse[/center]
[center]Indtil videre gør jeg ikke det store ud af at vedligeholde akvariet, da jeg stille og roligt er gået i gang med at udvide akvariet med sump.
Jeg kører med algemagnet hver anden til tredje dag, påfylder fordampet vand hver anden dag, tømmer skummerkoppen efter behov.[/center]

[center]Det levende[/center]
[center]Der er ikke det mest spændende indhold i akvariet endnu. 2 x turbosnegle og 2 x erimitkrebs er der dog.
Stenen er dog overfyldte med små pods. Der er desuden en enkel kenyatræ, et styk ukendt læderkoral, og en stylophora
som trives fint og er vokset til ca. dobbelt størrelse på 2 måneder.
DSC_0002.JPG
[/center]

[center]En måned frem[/center]
[center]Om en måned skulle mit sump-projekt gerne være færdigt. Har købt en "lidt større" skummer, ligger inde med retur
samt varmelegeme, og selve sumpen. Jeg mangler blot at få lavet overløbet samt købt pvc-rør.
Når teknikken så forhåbentlig er på plads kan jeg gå igang med at købe lidt levende, og gerne en fisk eller to, da jeg ikke synes
at snegle og krebs er så spændende i længden.
Har desuden oprettet min egen tråd om akvariet som jeg løbende opdatere.
Den kan findes her http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=52372 og i er hjertelig velkommen til at kommentere,
spørge eller andet som kunne have interesse.
Til sidst lige et billede af min nye skummer
DSC_0061.JPG
Mvh Thomas[/center]


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"