"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Jens.k »

Hej til alle jer super gode saltvands nørder :wink:
Som ny i faget vil jeg gerne vide hvor meget jeg skal fodre?

Jeg fodre med maskine. Vitalis Algae Pellets XS 1mm 2X2 gange om dagen. kl 10.00 og 10.02 så igen kl 16.30 og 1632 De for ca. 10 til 15 stykker foder vær gang.
jeg kan se på mine fisk de er sunde og friske, de leger med hinanden. Men nu har jeg givet mine 2 Chromis væk og købt lidt mere krævende fisk.
En Regal angelfish. https://reefapp.net/da/lex/details/pygo ... diacanthus" onclick="window.open(this.href);return false;
Og en Yellow Tang Gul kirurgfisk https://reefapp.net/da/lex/details/zebrasoma-flavescens" onclick="window.open(this.href);return false;
'Citat. Kurt Thorsen' :naughty: i bagklogskabens klare lys. Ved jeg godt at jeg slukke have beholdt muldvarpen langt væk fra sollyset :sunny: da jeg så den lille søde angelfish. Nå men sket er sket. :pray: håber på det beste, for hvad jeg har læst er den svære at få til at spise. Jeg tænker jeg skal have fat i noget, Mikroalger spirulina baseret foder er det også tang? Makroalger. Nori-tang Små krebsdyr artemia.

Skal jeg begynde at fodre flere gange om dagen?
Hvor mange gange om dagen?
Hvilken slags foder til mine fisk?
Jeg vil alléer helst fodre med maskine. Så ved jeg hvor meget og hvornår de bliver fodret. Hvis Jeg skal foder i hånden, er det en hjælper der skal gøre det, da jeg er
kørestolsbruger.
Hvad er det bedste fodre til den type fisk jeg har? (tørfoder til en fodermaskine + frost foder evt. levende foder hvis ikke det kræver for meget + i er velkommen til at foreslå anden type foder)

:f2: :f3: :f2: :f3:
Min fiske bestand er.
1. Orangegul klovnfisk. 8cm
1. Gul kirurgfisk 6 cm.
1. Paletkirurgfisk 7cm.
1. Regal angelfish 5cm.
1. Royal Gramma Basslet. 7cm.
1. Purple Firefish 5 cm
1. Pictichromis diadema 4cm
2. Yellowtail Damselfish 4cm
9 stk sjove legesyge fisk.

Mit akvarie er ca 200 liter en god alge flora. 3 store sten Ø 20 H 30cm 5 Ø 10 H10cm diverse koraler gode farve vækst knap så godt pga. lav pH 8.06 nat ph 7.69 lav kH 6.9 er stille og rolig ved at få kh op.
Tænker om ca 2 års tid, skal jeg nok have et 600-800 liter hvis jeg skal beholde dem de vokser jo.
Håber der er tilstrækkelig vide om mit akvarie til at hjælpe en knap så erfaren saltvands entusiast.
Med venlig hilsen jens Knudsen. Go' akvarie-rev.
Vedhæftede filer
200 på Østerbro
200 på Østerbro


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Carsten »

Hvorfor bruger du en maskine?? Kan forstå at du til "morgenmaden" bruger den da du muligvis ikke selv er hjemme. Men til den sidste fodring, ville jeg helt klart vælge noget flagefoder, og meget gerne veksle mellem flere slags.
Og er du ikke hjemme 1630 så vent med at fodre til du er hjemme. Så du ser hvem der spiser og hvor meget.

Men du har helt klart en udfordring med næringen i vandet. Så det kan være at du skal droppe den ene fodring, og få styr på cyanoen


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Jens.k »

Carsten skrev:Hvorfor bruger du en maskine?? Kan forstå at du til "morgenmaden" bruger den da du muligvis ikke selv er hjemme. Men til den sidste fodring, ville jeg helt klart vælge noget flagefoder, og meget gerne veksle mellem flere slags.
Og er du ikke hjemme 1630 så vent med at fodre til du er hjemme. Så du ser hvem der spiser og hvor meget.

Men du har helt klart en udfordring med næringen i vandet. Så det kan være at du skal droppe den ene fodring, og få styr på cyanoen
Jeg bruger en foder maskine fordi jeg er kørestols bruger og kan ikke bevæge mine hænder. med foder maskinen kan jeg selv sætte den igang med min computer.
Jeg har prøvet at skære flagefoder i små 1 til 3 mm og blande med pillefoder det ser ud til at bagge dele foder kommer ud. Vil det være en løsning for mig? eller skal flagerne være en støre størelse?
selvfølgelig kan jeg få min hjælper til at fodre, men det er lidt sjover for mig når jeg selv fodre mine fisk ved at trykke på en knap på computeren.

Jeg bruger Apex til alt styring alt med til foder. dosering. og diverse pumper.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Carsten »

Ok, så er der en grund til foder maskinen. Der vil gå rigtigt meget foder til spilde, med de helt små flager. Så flager så store som muligt


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Jens.k »

Carsten skrev:Ok, så er der en grund til foder maskinen. Der vil gå rigtigt meget foder til spilde, med de helt små flager. Så flager så store som muligt
Ja jeg vil prøve mig lidt frem.
Det cyano du kan se er på tilbage tog og set ser langt være ud på billede en i virkligheden, jeg tror det er fordi jeg bruger en gul lince på mit camara for at udviske det blå lys.
Men selvfølglig vil jeg følge dit råd og spare på fodret og holde øje med at de får spist det hele.
Jeg har haft et drop im min KH og min pH er også lav. måske er det der for at jeg igen bøvler med cyanoen.
Jeg øger min dosering hvor 5 dag, holder øje med KH så KH kommer på plads. Tror også jeg vil skrige ned for varmen til 24 grader det hjalp sidste gang jeg havde cyano.
:GO tak Carsten


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jens.

Flot balje og æv at du er bundet til en kørestol. Men fedt at du har kastet dig over saltvand!

Ift cyano, så er det en god ide at skrue ned for temp, som du selv skriver. Har du styr på din næring? = No3 og Po4..... Hvis de to er i indbyrdes u-balance, så er det nemmere for cyano at overvinde “gode alger” og gode bakterier. Læs evt op på red field ratio, via google.

Den næste balje du skal have (vi vil alle gerne have en med flere liter), skal det ikke være en lav shallow reef balje, som du bedre ville kunne nå, når nu du er bundet til kørestol? Det ville jeg overveje :-)

Kan se du tilbyder akitekt hjælp, gælder det også ift. Sommerhuse?

Hilsen Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Jens.k »

[quote="charlie saltvand"]Hej Jens.

Flot balje og æv at du er bundet til en kørestol. Men fedt at du har kastet dig over saltvand!

Ift cyano, så er det en god ide at skrue ned for temp, som du selv skriver. Har du styr på din næring? = No3 og Po4..... Hvis de to er i indbyrdes u-balance, så er det nemmere for cyano at overvinde “gode alger” og gode bakterier. Læs evt op på red field ratio, via google.

Den næste balje du skal have (vi vil alle gerne have en med flere liter), skal det ikke være en lav shallow reef balje, som du bedre ville kunne nå, når nu du er bundet til kørestol? Det ville jeg overveje :-)

Kan se du tilbyder akitekt hjælp, gælder det også ift. Sommerhuse?


Hej Charlie
Min No3 er 0 og Po4 er 0.01 og jeg har haft 0 i meget lang tid. dosere også med No3 og Po4 1 gang vær 5 dag når jeg måler mit vand.
Er lidt spændt, for i morgen skal der måles. Så får jeg at se om tallene er ved at nå målet :be: hvis ikke så må jeg endnu engang skrige op for doseringen. :crybaby:
Har google redfield ratio, via google. er det den på https://en.wikipedia.org/wiki/Redfield_ratio" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Skriv til mig privat angående akitekt hjælp, så må vi se om jeg kan hjælpe.
Mvh Jens Knudsen


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af charlie saltvand »

Red field, yes... Der er mange artikler om det. Som du kan se er forholdet 16xno3 til 1 gang Po4.... Vi er mange der døjer med at holde No3 i baljen og så kan cyano begynde at drille.

Fedt, mht byggemand Bob projekt i s hus, skriver til dig :-).
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af ole kekkonen »

Fordring er en af de større udfordringer i den her skønne hobby,lys er også ikke let eller omrøring.optimalt,rigtig optimalt ville være hvis du kan Fodre med Levende phytoplankton og hjuldyr samt det der reef pearls agtige foder.


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Jens.k »

ole kekkonen skrev:Fordring er en af de større udfordringer i den her skønne hobby,lys er også ikke let eller omrøring.optimalt,rigtig optimalt ville være hvis du kan Fodre med Levende phytoplankton og hjuldyr samt det der reef pearls agtige foder.
Jen har bistildt noget nori tang hjem fra en helse butik, ikke opvarmet Brandt eller resten, helt øko baseret nori tang. Hvor for jeg fat i Levende phytoplankton?ville også gerne vide hvor jeg land købe Levende artemia måske nogen i kbh området der har nogen jeg kan køber?

jeg har go flow i tanken, det vækster styrken vær time højt lavt bølger osv. Lys Ja det er så der jeg har min tvivl, jeg har ikke en PAR Måler sådan en er bare for dyr i forhold til, hvormeget den bliver brugt.
Har ellers tænkt at købe en og så leje den ud. Ved ikke om det ville have interesse, for ander at leje en PAR lys måler.
mit lys er 2 hydra 26 med et lys program fra deres hjemmeside.
Mvh Jens
Senest rettet af Jens.k ons 27. feb 2019 03:19, rettet i alt 1 gang.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Jens.k »

charlie saltvand skrev:Red field, yes... Der er mange artikler om det. Som du kan se er forholdet 16xno3 til 1 gang Po4.... Vi er mange der døjer med at holde No3 i baljen og så kan cyano begynde at drille.

Fedt, mht byggemand Bob projekt i s hus, skriver til dig :-).
Charlie
Rigtig god viden Tak så 0,02 Po4 x 16 = 0,32 n´No3
Rigtig godt læsning du henviser. hvis jeg forstår det rigtig det er lige meget om Po4 er på den høje side af skalaen lad os sige den er 0.10 og No3 1.6 Det er så 16xNo3 til 1 gang Po4. Så det ville ikke være det store problem hvad angår cyano man ville bare få en støre koral vækst og vækst af grøn alger? eller tager jeg fejl?


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af Jens.k »

Nu Når Ole Kekkonen nævner lys, så nogle gange ser jeg noget på Youtube der heder #LetsTalkReef og tilfældigvis handlede om lys. det meste handler om apex styre computeren men omkring -47 på spolebjælken der er en intrasant samtale med en der forsket i koraller/lys " onclick="window.open(this.href);return false;


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvor mange gange & Hvordan skal jeg fodre

Indlæg af ole kekkonen »

Det flow vi kan lave i et akvarie minder mest om det der er i en lagune,det er helt umuligt at lave det flow der er på revbankene og en koral der kræver en 400w hqi kræver også det i et 100l men heldigvis kan rigtig mange koraller omstille sig.rationen Varierer i folks baljer,eksport mekanismerne er forskellige,nitrat er somregel højere fordi det er mere af det i foder end fosfor.artemia klækker du selv hvis du kan,ang. Hjuldyr og Phytoplankton der ville være super super optimalt så kan det være jones(herinde)kan hjælpe eller kig på den tyske ebay kleinanzeigen,brug istedet rotifers som søge ord,rädertierchen eller rotifer brachionus.hvis du ikke har en balje der genererer plankton og foder til fiskene så er det en god idé at fodre 3 gange om dagen,noritangen kan du bare hænge op i baljen på en klemme.


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"