"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erectus Søheste. Fodring mm.....

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Erectus Søheste. Fodring mm.....

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Vi er godt igang med at anskaffe et par søheste/ Erectus. De er dk opdrættet og vandt til at spise frost mysis :GO

Hvad er jeres erfaringer med følgende:

Kan man, når de er VELFODRET springe en dags fodring over en gang i mellem,har læst på nettet at nogle gør dette bevidst, for at undgå “fedt lever” hos dyrene?

Finder der nogle muligheder for “maskin fodring” hvis man fx tager på ferie, eller SKAL der en babysitter til?

Hvis man laver en foder automat m levende foder, der fx dryp fodre hen over en uge, vil de så tage frost igen, når jeg kommer hjem?

Tak for inputs :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Erectus Søheste. Fodring mm.....

Indlæg af roneld1974 »

hej Charlie
havde tilbage i 70erne et 125.l. med meget lidt cirkulation
der havde jeg sø heste - kuffert fisk samt bajonet fisk. alle var meget glade for ny klækket atemia men sø hestene holder ikke så længe. men dengang havde man ikke skummer men jeg brugte det man kalder et tør filter hvor vandet løb ned over nogle runde sten (ligesom man bruger på vandværker)& der sad så bakterier som spiste alle de urenheder som vi ikke ønskede i akv. men i dag er der alverdens hjælpe midler så det kan være du kan holde liv i dem længere end jeg havde held med ca. 1.år.glæder mig til at læse om hvor dan det går held & lykke med det.

du skal fodre dine fisk godt op før du tager på ferie så kan de klare sig14 dage uden foder.

hilsen jan.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erectus Søheste. Fodring mm.....

Indlæg af Carsten »

Må indrømme at jeg ikke helt tror på ideen med en foderautomat der skal holde foder levende i 14 dage.
En artemia kultur, der har leveret naupliier i mere end et par dage, er vandet bestemt ikke beregnet til at komme i andet end kloakken.

Hvordan havde du forestillet dig sådan en automat?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Erectus Søheste. Fodring mm.....

Indlæg af charlie saltvand »

Carsten skrev:Må indrømme at jeg ikke helt tror på ideen med en foderautomat der skal holde foder levende i 14 dage.
En artemia kultur, der har leveret naupliier i mere end et par dage, er vandet bestemt ikke beregnet til at komme i andet end kloakken.

Hvordan havde du forestillet dig sådan en automat?
Pas Carsten.... Levende mysis ell andet i en mindre beholder, med luftsten i. En slange fra doser der kører nogle gange om dagen...? Ved det ikke, det er jo derfor jeg spørger :y ... Risikoen ved det, vil være at slangen stopper til...?

En halv liter MØG beskidt vand i de næsten 1000 liter samlet, vil vel ikke vælte hele møllen?

Har også mulighed for at smide MANGE levende mysis i søheste tårnet og så lukke det af for det store system, under en evt. ferie.... Vil det virke?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Erectus Søheste. Fodring mm.....

Indlæg af Engelquist »

Har du tænkt dig at smide søhestene i en stor balje med sps'er med stræk strøm?
Jeg var af den opfattelse at de krævede et speciel akvarie med forhold tilpasset de biotoper de kommer fra?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erectus Søheste. Fodring mm.....

Indlæg af Carsten »

Tvivler på at mysis kan komme gennem en doseringspumpe uden at blive smadret. Og den søger jo ikke frivilligt ind i slangen, når tid er.

En ½ liter beskidt vand, kan du ikke nøjes med på 14 dage. Nok snarere 3 dl om dagen.

Der skal rigtigt mange artemia til at mætte en søhest pr. dag, når det kun er naupliier


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Erectus Søheste. Fodring mm.....

Indlæg af charlie saltvand »

Engelquist skrev:Har du tænkt dig at smide søhestene i en stor balje med sps'er med stræk strøm?
Jeg var af den opfattelse at de krævede et speciel akvarie med forhold tilpasset de biotoper de kommer fra?

Nej Bo, jeg har jo 2 akvarier i det samme system. Det er ca 100 liter 40x40x70, lavet til netop søheste. Minimalt flow og god højde :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"