"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Frost foder, hvordan gør i?

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Frost foder, hvordan gør i?

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa!
Jeg har lidt forskelligt frost foder (artemia, krill-p og hakket muslinger) som jeg fodrer med.
Måden jeg klargøre det på er at jeg optør og skyller jeg en terning artemia, en krill-p og et par hakket musliner. Alt dette blander jeg med vitaminer og hvidløg og lidt akvarievand og lader det stå i køleskabet og så er der foder til 3-4 dage. Grunden til at jeg blander det med lidt vand er at jeg tænker vitaminerne nemmere optages gennem vand (ikke bakket op af noget), og foderet forbliver fugtig frem for hvis det bare lå i en beholder uden lidt vand

Det der bekymre mig lidt er:
1. Mister foderet næring til vandet når det ligger over nogle dage før det sidste bruges
2. Bliver foderet "for gammel" over de 3-4 dage?

Hvad gør i? Jeg ved godt jeg kunne tage en terning op om dagen skylle dem og bruge dem direkte, men det er bare tidskrævende frem for at lave en stor portion og gemme det til flere dage! En anden ting er at jeg gerne vil fodre varieret til alle fodringer dvs. så jeg fodrer alle 3 typer til en fodring. Dog overvejer jeg at droppe artemia da enten der er for småt eller også hakker jeg muslingerne for små så det bliver til noget smulder i akvariet som ingen fisk rigtig spiser (tænker nok koraller og anemoner nyder fint af det ellers)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Frost foder, hvordan gør i?

Indlæg af StarF »

Jeg skyldede aldrig mit frost fodder, da korallerne generalt var glade for det snask der var der i. Men det er klart har man nærings problemer, kan man med fordel bruge en artemia si, til at skylde frost terninger i.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Frost foder, hvordan gør i?

Indlæg af nbd »

Jeg tør frostterninger op på køkkenrulle for at trække næringsholdigt vand ud. Og overfører til akvariet med en ske.

Jeg ville IKKE opbevare optøet foder flere dage på køl. Det skal være så friskt som muligt.

Hvidløg kan jeg ikke se pointen i, fisk og anemoner er ikke tilpasset hvidløgs aminosyresammensætning.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Frost foder, hvordan gør i?

Indlæg af KasperT »

Jeg tør det bare op i lidt akvarie vand i en stor mad-pipette. Så kan jeg dosere lidt til koraller og anemoner og sprøjte resten ud i vandet til fiskene.


/Kasper

Website: Reef App
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Frost foder, hvordan gør i?

Indlæg af Jonathan93 »

Når jeg siger hvidløg mener jeg ekstrakt, skulle være godt til deres immunforsvar :) Har generelt ikke næringsproblemer, må nok bare finde mig i at tø lidt oftere eller portionspakke til hver dag.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Frost foder, hvordan gør i?

Indlæg af Carsten »

Jonathan93 skrev:Når jeg siger hvidløg mener jeg ekstrakt, skulle være godt til deres immunforsvar :)

Det er der vist ingen beviser for.
Det er kun dem der sælger det som er overbeviste om effekten.


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Frost foder, hvordan gør i?

Indlæg af Jonathan93 »

Carsten skrev:
Jonathan93 skrev:Når jeg siger hvidløg mener jeg ekstrakt, skulle være godt til deres immunforsvar :)

Det er der vist ingen beviser for.
Det er kun dem der sælger det som er overbeviste om effekten.
Ja okay, så blev jeg klogere! :)


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"