"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Phytoplankton, zooplankton og pods!

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Phytoplankton, zooplankton og pods!

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa!
Jeg er ny indenfor selve akvarieverdenen, men kender rigtig meget indenfor selve biologien bag økosystemer osv.

Jeg leder efter en effektiv metode at holde et højt phytoplankton, zooplankton og pods til akvarie for at skabe det bedste økosystem som muligt og leder efter jeres input!
Det må meget godt være et effektivt DIY.

Som jeg forstår det kan phytoplankton godt holde til at komme på køl et par måneder, så længe det suspenderes en gang om ugen. Dette betyder at jeg kan lave en omgang og sætte den på køl så det ikke behøves at køre konstant.

Okay så er phytoplankton lavet og det er i og for sig ikke alt for svært så længe man har lidt gødning, lys, luft og kultur (som jeg tænker man kan bruge fra køleskabet når man vil lave nyt?).

Det næste jeg tænker er at lave zooplankton (rotifers) også, have en beholder med noget kultur, tilsætte noget phytoplankton (hvor meget?). Når zooplankton vokser sig stor (hvornår ved jeg det?), kan jeg så sætte det på køl på samme måde som phytoplankton?

Det smarte ved at lave 2 flasker og sætte dem på køl tænker jeg at de holder længere og jeg ikke behøves at lave nyt hele tiden.

Når de to flasker er i køleskabet, tænker jeg at tilføje indhold fra de to flasker til en drypper (fortyndet), så akvariet hele til får tilføjet en frisk forsyning af levende phytoplankton og zooplankton. I min refugium vil jeg så have en røvfuld LS med chaeto, hvor jeg kan have pods til at leve det netop får friske forsyninger af zoo, døgnet rundt så deres population kan holdes oppe (evt. tilføje lidt hver 6. måned, så den forbliver høj)

Hvad synes i om det, jeg har prøvet at læse lidt omkring det, men synes der er meget manuel arbejde i meget af det, så vil jeg hellere lave en røvfuld og have det på køl så længe kvaliteten ikke sænkes betydelig (som det vidst ikke burde blive gjort med phyto).

Jeg leder efter et system der kan (for at opsummere):
1. Dyrke phytoplankton.
2. Dyrke zooplankton.
3. Konstant tilføre både phytoplankton og zooplankton i lave mængder så akvariets beboere (pods og koraller) kan nyde godt af ekstra føde konstant.
4. Holde pods i refugium.
5. Gøre det så nemt som muligt, evt. fylde drypbeholder op hver dag til hver 3. dag med phytoplankton og zooplankton fra køleskabet.

Hvad er den bedste måde, ser frem til at høre hvad i gør! Systemet må gerne tage tid at lave / sætte det op leder efter et resultat som jeg ikke bruger lang tid på hver dag men som stadigvæk giver dyrene konstant foder! Selvfølgelig vigtigst at kvaliteten af plankton er så god som muligt, og konstant bliver tilført tanken!

Bliver helt sikkert work in process, der kommer til at tage noget tid!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Phytoplankton, zooplankton og pods!

Indlæg af Jones »

Jeg vil ikke anbefale dig at dosere pod's via maskine. Dertil er der for meget næring i vandet. Hvis du booster med en flaske i ny og næ er det til at styre, men at hælde i flere gange dagligt vil måske kunne påvirke systemet negativt. Dette er mine tanker og ikke efterprøvet. Dog har jeg god erfaring med flaskemetoden.

Alternativt skal du dosere zooplankton dagligt, men bruge en si og skylle dem først.

Phytoplankton kan doseres med doseringsmaskine.

Vær opmærksom på at der er salt i phytoplankton vandet.

Jeg dyrker selv phyto, pod's og rotifers og doserer det hele i et akvarie uden skummer.


o_O
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Phytoplankton, zooplankton og pods!

Indlæg af Jonathan93 »

Cool tak!
Lad projektet begynde!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Phytoplankton, zooplankton og pods!

Indlæg af Jones »

Du er velkommen til at skrive, hvis du skal bruge startkulturer. Jeg har sendt mange med DAO.


o_O
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Phytoplankton, zooplankton og pods!

Indlæg af Jonathan93 »

Cool, det vil jeg gøre når jeg får taget mig sammen til at komme igang! :)


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Phytoplankton, zooplankton og pods!

Indlæg af Palaarsuaq »

Jonathan93 skrev:Cool, det vil jeg gøre når jeg får taget mig sammen til at komme igang! :)
Kom du nogle sinde igang? Hvis ja, kunne det være sjovt at se.


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"