"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af minedykker »

Hejsa folkens.

Har igen en vagt på jobbet med for meget tid, så nu sider jeg og kikker og tænker og kikker noget mere, og hvorfor ikke prøve for sjov at lave forskelig pods til ens akvarie.
Kan jo se der er rigtig mange måder at gøre dette på, og også mange forskelige typer af pods, men hvilken skal man så prøve at dyrke.
har som sagt kikket lidt rundt og fundet et link af mange med forskelige muligheder, men har igen erfaringer med pods dyrkning så hvad siger i, hvilken ville i anbefale.

Dette vil også kunne bruges i den tråd her inde omkring levende foder som Carsten har startet.

men har kikket dette link her

http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=3058" onclick="window.open(this.href);return false;

tænker i måske har link til noget der er billiger og måske kan købes hos lokal forhandler her i landet.

kunne også godt tænke mig at dem der har dyrket dem, komme ud af busken og smide et par foto op af deres setup og deres oplevelser af dette om det er arbejdet vær eller man skal gøre det fordi man ikke kan lade vær. :beer:


Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af Preben »

Jeg bliver hængende på tråden. Vi kunde eventuelt deles om en forsendelse
Mvh Preben


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af minedykker »

ja det er en mulighed


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af Carsten »

Det helt klart letteste er de former for PODS som ikke kræver phytoplankton for at formere sig.
http://www.hippozoo.de/online-shop/zooplankton/" onclick="window.open(this.href);return false;
Af de 3 arter på siden, har jeg prøvet de 2 øverste. De Harpacticoide formerede sig ret langsomt, i hvert fald i begyndelsen.
De Calanoide som jeg fodrede med phytoplankton, eksploderede i vækst, men som skrevet står, så skal der masser af phytoplankton til. Og det er desværre alt for let af få phytoplankton kulturene forurenet af pods. Så optimalt skal formeringen af phytoplankton og pods, ske i 2 adskilte lokaler.
Tigriopus californicus fik jeg ikke prøvet, men den skulle være let af formere. De kræver blot saltvand og så en microskopisk mængde foder, i hvert fald til at starte med. Den største fare for dem, er at man får overfodret og vandet rådner. Smid et par småsten i bunden af beholderen, så de har noget at skjule sig i, det er de glade for. Hvor hurtigt de formerer sig, skal jeg ikke kunne svare på, men som altid går det langsomt i begyndelsen





Harpacticoide


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af minedykker »

hej Carsten.

hvordan kan det være det skal være adskilt pods og phytopankton


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af Carsten »

minedykker skrev:hej Carsten.

hvordan kan det være det skal være adskilt pods og phytopankton
Den ganske simple, at kommer der blot en enkelt pods over i en phytoplankton kultur, så går den ned, fordi podsene æder phytoen hurtigere end det kan formere sig. Både Flemming og mig oplevede det. Det er værst når det er hjuldyr der kommer i kulturen


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af Anden »

Jeg købte noget der heder Ocean Pods™ Der er 3 eller flere slags pods i og så overlever den slags der passer bedst til ens setup. I mit ene er det dem der ligner vores tanglopper og i et andet er det dem der ligner vores bænkebidere der har overtaget.


Billede
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af minedykker »

Anden skrev:Jeg købte noget der heder Ocean Pods™ Der er 3 eller flere slags pods i og så overlever den slags der passer bedst til ens setup. I mit ene er det dem der ligner vores tanglopper og i et andet er det dem der ligner vores bænkebidere der har overtaget.

Noget du har købt her hjemme?


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af minedykker »

Carsten skrev:
minedykker skrev:hej Carsten.

hvordan kan det være det skal være adskilt pods og phytopankton
Den ganske simple, at kommer der blot en enkelt pods over i en phytoplankton kultur, så går den ned, fordi podsene æder phytoen hurtigere end det kan formere sig. Både Flemming og mig oplevede det. Det er værst når det er hjuldyr der kommer i kulturen
okay det må jeg nok sige vildt at det kan gå så hurtig


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af Anden »

Nej jeg købte her fra https://livecopepods.com/PodShop/" onclick="window.open(this.href);return false; men det var noget af en opgave at få han til at sende til dk så hvis der er nogle der sælger/sender i eu så ville jeg helt sikkert prøve der.
Der er vist også et norsk universitet der er ved at udvikle nogle pods er det noget i kender noget til?


Billede
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af Macdoo »

Anden skrev:Nej jeg købte her fra https://livecopepods.com/PodShop/" onclick="window.open(this.href);return false; men det var noget af en opgave at få han til at sende til dk så hvis der er nogle der sælger/sender i eu så ville jeg helt sikkert prøve der.
Der er vist også et norsk universitet der er ved at udvikle nogle pods er det noget i kender noget til?
Jeg prøver at skrive til dem for at høre om de vil sende til dk. Hvis det er at de vil er der så nogen der vil have noget med?


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af Carsten »

Der er også:
http://www.reefphyto.co.uk/live-copepods.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://seahorsebreeder.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den sidste har jeg fået nogle småting fra, og han er hurtig på tasterne og hurtigt på posthuset.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: hjælp til hvilken pods man skal prøve at dyrk

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har en zinn reaktor,er ret glad for den,tror ikke jeg kommer til at bruge flasker


Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"