"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Just another næringstråd - skummerens effekt?

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af Schwensen »

Jeg har tidligere tilført sangokai for at hæve min nitrat, da den altid har været nul, mens min fosfat har været relativ høj -> alger og cyano til følge. Da jeg tilførte sangokai steg nitraten, og fosfaten faldt ! Succes! Jeg nåede dog aldrig til et stabilt niveau før jeg stoppede med tilførslen af sangokai. Mine alger forsvandt, og det hele gik godt. Nu er fosfaten og algerne på vej tilbage. Hmmmm. Jeg vil ikke tilføre sangokai længere, da jeg ikke er interesseret i at fortsætte med dette for evigt samt mine problemer med stabiliteten ved tilførslen.

Nu kommer vi til spørgsmålet og formålet med tråden ;) hvad sker der hvis jeg slukker skummeren? Vil nitraten stige, hvis jeg slukker skummeren? Fjerner skummeren både fosfat og nitrat(eller forstadierne til dette)?

Hvad siger I kloge mennesker ? Vil det være et forsøg værd hos mig at slukke for skummeren, der tydeligvis døjer med alt for lidt nitrat i vandet i forhold til fosfattilførslen. Eventuelt blot slukke den 12 timer i døgnet ?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af pederrevnørd »

Du vil kunne få samme effekt ved at slukke skummer - forskel er blot styringen.
Anbefaler mange med dine problemer at slukke skummer delvist - og har af samme årsag droslet skummer ned.

Køre stadig med Sangokai, blot kun 1/3 dosis :-)

Håber du kan bruge mit input

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af Hvam »

Alternativt seaklear eller rowa til at holde po4 nede. Ulempen ved skummer pauser er at man ikke får CO2 ud af vandet med en fald i Ph til følge.
Jeg selv sænker vandstanden i skummeren så den ikke er så effektiv.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af ole kekkonen »

Protein skummer fjerner generelt noe POM og noe phytoplankton den vil generelt ikk fjerne meget af larver og den demersale plankton da det har en fysisk der Gör de Ikke Bliver fanget i Bobler.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af Schwensen »

Tak for svar ;) som håbet fangede vi nogle af de skarpe hjerner.

Kan være jeg skal forsøge at sænke vandstanden så meget i skummeren, at den nærmest ikke tager noget ud. Den har kørt utroligt tørt de sidste mange uger. Men den tager jo stadig noget ud.

@ole - hvad mener du med POM? Er det proteiner mv. der senere bliver til nitrat?
Og når nu jeg har dig ;) hvor effektiv er en DSB til at fjerne fosfat ? Skal en sandbund med "mudder" være 10-15 cm for at have gavnlig effekt, eller man den opnås med mindre? Medfører det nogle negative effekter ikke at køre fuld DSB? Sker der noget, hvis stenene står i sandet?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af ole kekkonen »

Schwensen skrev:Tak for svar ;) som håbet fangede vi nogle af de skarpe hjerner.

Kan være jeg skal forsøge at sænke vandstanden så meget i skummeren, at den nærmest ikke tager noget ud. Den har kørt utroligt tørt de sidste mange uger. Men den tager jo stadig noget ud.

@ole - hvad mener du med POM? Er det proteiner mv. der senere bliver til nitrat?
Og når nu jeg har dig ;) hvor effektiv er en DSB til at fjerne fosfat ? Skal en sandbund med "mudder" være 10-15 cm for at have gavnlig effekt, eller man den opnås med mindre? Medfører det nogle negative effekter ikke at køre fuld DSB? Sker der noget, hvis stenene står i sandet?
Pom,particulare organic matter,engelsk forkortelse,Dom er Dissolved organic matter
1.en DSB fjerner Ikke noe Men omsätter naeringen Til en brugbar Form
2.10-15cm er optimalt,meget dybere sand Og det Bliver svaert finde dyr der Vender sandet.10cm er bedre end 5cm:)
3.aner Ikke hvad negative Effekter du snakker om;)
4.nej det sker der Intet ved,hvad vil Du da opnaa med sten.?;)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af nbd »

I en dyb sandbund, som har anaerobe zoner, omsættes fosfat til mere reducerede fosforforbindelser. Bakterierne 'ånder' vha. de iltatomer, som er bundet i fosfat.

Skummeren fjerner komplekse organiske forbindelser, som ellers ville blive nedbrudt. Derved fjernes en kilde til nitrat og fosfat.

Jeg vil anbefale dig at bruge fosfatfjerner, f.eks. RowaPhos.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af PoulD »

Jeg ville ikke slukke for skummer. Du kunne vel opnå det samme, men bevare iltningen, ved blot at fjerne koppen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af Kasper j. »

Men hvorfor ikke bare tilsætte nitrat hvis det løser problemet ? Man kan købe kalinitrat inde på akvariegødning og lave opløsningen selv hvis sangokai er for dyrt. Sangokai nutri indeholder også bare nitrat og kalium, så der er jo bare kalinitrat de har blandet op i RO-vand.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af Anders månsson »

Starte en en ATS... den dyrker alger som du høster er derved for næringen ud af systemet!

Meget effektiv måde at nedbringe no3 og po4 på... se evt mit link til min tråd. Du kan også læse mere på nettet http://www.algescrubber.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af pederrevnørd »

Kasper j. skrev:Men hvorfor ikke bare tilsætte nitrat hvis det løser problemet ? Man kan købe kalinitrat inde på akvariegødning og lave opløsningen selv hvis sangokai er for dyrt. Sangokai nutri indeholder også bare nitrat og kalium, så der er jo bare kalinitrat de har blandet op i RO-vand.
Nope - det er helt forkert.
Ved ikke hvor du har det gætværk fra, har du lyst til fakta, så skriv blot til fabrikanten - eller endnu bedre - lugt til flasken(Nutri Coral)

No3 alene er ikke interessant næring for korsllerne - de vil meget hellere have andre ting fra det Nitrogene kredsløb

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Just another næringstråd - skummerens effekt?

Indlæg af Kasper j. »

pederrevnørd skrev:
Kasper j. skrev:Men hvorfor ikke bare tilsætte nitrat hvis det løser problemet ? Man kan købe kalinitrat inde på akvariegødning og lave opløsningen selv hvis sangokai er for dyrt. Sangokai nutri indeholder også bare nitrat og kalium, så der er jo bare kalinitrat de har blandet op i RO-vand.
Nope - det er helt forkert.
Ved ikke hvor du har det gætværk fra, har du lyst til fakta, så skriv blot til fabrikanten - eller endnu bedre - lugt til flasken(Nutri Coral)

No3 alene er ikke interessant næring for korsllerne - de vil meget hellere have andre ting fra det Nitrogene kredsløb

Mvh
Peder
Okay måske ikke helt det samme men Sango nutri-complite indeholder måske også lidt aminosyre. Men mon ikke resultatet bliver det samme hvis man tilsætter en kalinitrat opløsning og lidt aminosyre ? Jeg synes nu ikke at Nutri-complite lugter så slemt men nutri-coral lugter slemt. Men den indeholder en del fosfat. Jeg kunne tydeligt måle en stigning i fosfat efter 14 dage. Så den er jeg stoppet med. Dog fik jeg ikke cyano af det fosfat, som jeg ellers burde.
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"